Nie ma wątpliwości, że ewolucja w dziedzinie systemów bezpieczeństwa montowanych we współczesnych samochodach, czy autobusach jest z korzyścią dla wszystkich użytkowników dróg. Jednym z kluczowych elementów jest ADAS, będący kilkoma różnymi systemami. Jak duże ma on znaczenie, mówią eksperci Autoglass.
Ostatnio głośno jest o wypadku, który zdarzył się na niemieckiej autostradzie, a w którym brał udział autokar z Polski oraz dwa samochody ciężarowe – mówi Marcin Tatara, National Sales Support Manager, Autoglass. – Zawsze w takich przypadkach zastanawiam się, czy tego zdarzenia można było uniknąć bądź zminimalizować jego skutki, czy gdyby ciężarówka miała czujnik martwego pola, radar zbliżeniowy, a autokar radar zbliżeniowy, może skończyłoby się na otarciach. Dlatego w Autoglass chcemy tak dużo mówić o systemach ADAS i tym, jak olbrzymie mają znaczenie – dodaje Marcin Tatara.
Pojazd z systemem ADAS można łatwo zidentyfikować po kamerze zamontowanej na przedniej szybie. Dotyczy to zarówno samochodów osobowych, dostawczych, jak i pojazdów ciężarowych i autobusów. Systemy te, aby działać poprawnie, wymagają precyzyjnej kalibracji, ponieważ odpowiadają za poprawne wykrywanie znaków, obiektów czy zagrożeń innego typu, ostrzegają o zmianie pasa ruchu, pełnią rolę asystenta kontroli prędkości, czy wreszcie dzięki nim pojazd sam może zahamować. Eksperci z firmy Autoglass zapewniają profesjonalną usługę kalibracji, która jest niezbędna zawsze, kiedy wymieniamy przednią szybę. Jeśli kamera nie zostanie skalibrowana po wymianie szyby, systemy bezpieczeństwa nie będą działały poprawnie. Nawet niewielkie odchylenie może spowodować, że system nie zidentyfikuje prawidłowo zagrożenia na drodze.
Od 2016 roku pojazdy ciężarowe i autobusy muszą być wyposażone w systemy ADAS – Polska ma jedną z najnowocześniejszych flot, zarówno autokarów, jak i pojazdów ciężarowych, co z jednej strony bardzo nas cieszy, a z drugiej oznacza ogromną potrzebę edukacyjną w zakresie obsługi i właściwego działania systemów radarowych, szczególnie po wymianie szyby – mówi Marcin Tatara.
Zapewne niewiele osób wie, że kalibracji systemów ADAS należy dokonywać nie tylko po wymianie szyby, ale także po regulacji geometrii zawieszenia, odłączeniu akumulatora, po wypadku czy nawet po zamontowaniu kół w innym rozmiarze.
– Od 2016 roku pojazdy ciężarowe i autobusy muszą być wyposażone w systemy ADAS – mówi Marcin Tatara. – Polska ma jedną z najnowocześniejszych flot, zarówno autokarów, jak i pojazdów ciężarowych, co z jednej strony bardzo nas cieszy, a z drugiej, oznacza ogromną potrzebę edukacyjną w zakresie obsługi i właściwego działania systemów radarowych, szczególnie po wymianie szyby – dodaje.
Wiosna 2023 roku to także wyjątkowy okres, ponieważ będzie to pierwszy pełny sezon turystyczny po okresie pandemii. To także czas wielu szkolnych wycieczek. Warto pamiętać, że skoro mamy samochody wyposażone w tak dobre systemy, to powinny one działać zgodnie z przeznaczeniem. Jest to o tyle ważne, że powierzchnia szyb w samochodach ciężarowych, a w szczególności w autokarach, jest tak duża, że znacznie zwiększa się ryzyko ich uszkodzenia.
Pracownicy Autoglass dokonali już 2500 kalibracji systemów ADAS, nie ma większych specjalistów w tej dziedzinie. Jednak dla firmy równie istotne jest szerzenie wiedzy w zakresie samych systemów i strategicznego znaczenia odpowiedniej kalibracji – w 2022 roku w Poznaniu przeprowadziliśmy duże szkolenie skierowane do przewoźników, gdzie dużo uwagi poświęcono kalibracji systemów ADAS – mówi Marcin Tatara, National Sales Support Manager, Autoglass. – Naprawa przed wymianą jest ideą, która jest równolegle prowadzona z kampanią informacyjną kalibracji systemów ADAS. Autoglass zainicjowało szereg spotkań edukacyjnych z zakresu systemów ADAS poświęconych likwidatorom szkód, przedstawicielom flot samochodowych – kończy Marcin Tatara.
Warto podkreślić, o czym pisaliśmy już na łamach naszego miesięcznika, że naprawa uszkodzonych szyb jest tańsza, ekologiczna i bezpieczna. Dodatkowo pojazdy nie są unieruchomione na długi okres, co w przypadku firm świadczących przewozy stanowi niezwykle istotny element. Autoglass rocznie dokonuje niemal 50 tysięcy napraw uszkodzonych szyb, o tyle mniej nowych szyb potrzeba, co znacząco redukuje ślad węglowy. Wystarczy powiedzieć, że ta największa sieć wymiany szyb ma trzynaście punktów własnych wyposażonych w bramy umożliwiające wymianę szyb w samochodach ciężarowych i autokarach. Dodatkowo firma ma dwanaście mobilnych zespołów wyjazdowych przystosowanych do obsługi klientów autokarowych i z branży TSL. Oznacza to, że bez względu, gdzie spotka nas usterka szyby, możemy liczyć na fachowców z Autoglass.
Maciej Chomacki