Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Autobusy dla drużyn narodowych

setraSzesnaście autobusów Setra serii ComfortClass przeznaczonych do przewozu drużyn narodowych podczas Mistrzostw Europy w piłce nożnej zaprezentowano przed Stadionem Narodowym w Warszawie. Należą one do firm Sindbad oraz Raf Trans – oficjalnych przewoźników tego turnieju – do których to flot trafią one po zakończeniu mistrzostw. Przypomnijmy, że prezentowane autobusy przekazano przewoźnikom 18 kwietnia w fabryce Setra w Neu-Ulm, ale dopiero 16 maja oficjalnie zaprezentowano je w barwach narodowych uczestników piłkarskich mistrzostw. Każda z reprezentacji narodowych będzie miała do dyspozycji jeden autobus w miejscu zakwaterowania w Polsce lub na Ukrainie. Wszystkie autobusy są oklejone oryginalną grafiką, logo mistrzostw EURO 2012 oraz oznaczeniami reprezentacji danego kraju. Uwagę zwracają grafiki flag narodowych, które wkomponowano w kwiaty. Tym samym są one zbliżone do oryginalnego logo mistrzostw. Na każdym z autobusów znajdują się również hasła reprezentacji w języku oryginalnym, np. na autobusie polskiej reprezentacji widnieje napis: „Razem niemożliwe staje się możliwe". Slogany zagrzewające drużyny do walki o zwycięstwo wybrano w głosowaniu online, w konkursie dla fanów, zorganizowanym przez Hyundaia oraz UEFA. Po ceremonii przekazania floty i prezentacji autobusów drużyn narodowych przejechały one pod eskortą policji ze Stadionu Narodowego na Plac Zamkowy, gdzie miał miejsce krótki postój. Czym pojadą piłkarze? Każda z reprezentacji narodowych będzie poruszać się jednym z szesnastu autobusów Setra serii ComfortClass. Dziesięć z nich to modele S 415 GT-HD, długości 12,2 m, które zamówiła firma Sindbad. Kolejne sześć sztuk to modele S 416 GT-HD/2 (dł. 13 m), których właścicielem jest spółka Raf Trans. Polska reprezentacja będzie podróżować tym drugim modelem. „Mistrzowskie autobusy" mają mniejszą liczbę siedzeń (o jeden rząd) niż modele standardowe, dzięki czemu posiadają one większą odległość między fotelami a tym samym oferują więcej miejsca dla pasażerów. W modelu S 415 GT-HD pasażerowie mogą skorzystać z przestrzeni bagażowej o pojemności 9,6 m3 a w wariancie S 416 GT-HD/2 – 11,8 m3. Do napędu autobusów Setra służą 12-litrowe, 6-cylindrowe silniki MB OM 457 LA, Euro V, BlueTec® o mocy 315 kW. Pozostałe pojazdy do obsługi Mistrzostw Prezentowane Setry nie będą jedynymi autobusami będącymi w dyspozycji reprezentacji narodowych. Do obsługi Mistrzostw posłuży kolejne 16 autobusów Setra w barwach EURO 2012, które będą wykorzystane m.in. do obsługi transferów z lotniska do hotelu czy przewozów na treningi w miastach gospodarzy mistrzostw. Przypomnijmy, że Setra została po raz trzeci wybrana do obsługi dużej piłkarskiej imprezy. Wcześniej autobusy tej marki woziły reprezentacje narodowe podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2006 rozgrywanych w Niemczech, a następnie podczas Mistrzostw Europy 2008, które miały miejsce w Austrii i Szwajcarii. Na wcześniejszych Mistrzostwach Europy w Portugalii w 2004 roku reprezentacje podróżowały autobusami Salvador Caetano Winner. Setry to nie jedyne samochody wykorzystywane w ramach mistrzostw. UEFA dostała również do swojej dyspozycji 359 szt. samochodów Kia (z czego 183 będzie obsługiwać Mistrzostwa w Polsce) oraz 353 szt. Hyundaiów (z których w kraju będzie wykorzystywanych 168 szt.). Z samochodów tych będą korzystać m.in. pracownicy UEFA oraz dziennikarze. Co ciekawe, Michel Platini, prezydent UEFA, będzie jeździł po Polsce limuzyną Hyundai Equus. Kierowcy przeszkoleni Wkład Setry nie ograniczył się jedynie do dostarczenia autobusów przewoźnikom. Równolegle niemiecki producent kompleksowo przeszkolił z zakresu bezpiecznej i ekonomicznej jazdy 40 polskich kierowców (25 osób z firmy Sindbad oraz 15 osób z Raf Trans) obsługujących autobusy w ramach EURO 2012. Dwudniowe szkolenie miało miejsce w połowie kwietnia w niemieckim Langenau. Dla kursantów przygotowano dwa tory manewrowe, gdzie musieli wykazać się kunsztem w zakresie slalomu, hamowania na mokrej nawierzchni z prędkości 30 km/h i 50 km/h, parkowania czy przejazdu przez wąskie bramki. Kolejna część szkolenia poświęcona była z ekonomicznej jeździe oraz nowemu systemowi bezpieczeństwa w autobusach – ABA, w który wyposażone są autobusy reprezentacji narodowych. System ten analizuje odległość między autobusem a pojazdem poprzedzającym. Jeśli zmniejszy się ona gwałtownie wówczas kierowca zostaje przez układ ostrzeżony. Jeśli on nie zareaguje wówczas system samemu wyhamuje autobus aby uniknąć zderzenia. PD

Przeczytaj również
Popularne