Omoda to kolejna chińska marka samochodów, ale jako pierwsza ze strukturami importerskimi podległymi bezpośrednio pod producenta. Co to zmienia? Czy taki model pozwoli na lepszą sprzedaż i jakie auta dostępne będą w Polsce? Oto wszystko zapytaliśmy Charlie Zhanga, wiceprezydenta Chery Automobile i prezydenta oddziału firmy w Unii Europejskiej.
Juliusz Szalek: W kilka miesięcy polscy klienci przeszli przyspieszony kurs chińskiej motoryzacji. Poznaliśmy m.in. marki MG, Baic, Arcfox, BJ i Forthing należące do największych chińskich koncernów, a niebawem wjedzie do Polski BYD. Omoda należy do koncernu Chery, choć na stronie internetowej Chery jej nie znajdziemy. W jakim miejscu tej układanki jest Chery i gdzie w tym wszystkim jest Omoda?
Charlie Zhang: Marka OMODA to połączenie elementów przyszłości: mody i sztuki, technologii i innowacji oraz głęboko zakorzenione zaangażowanie w zrównoważoną przyszłość. Marka JAECOO jest pozycjonowana jako marka miejskich SUV off-road i wpisuje się w styl życia, który z jednej strony oddaje miejski zgiełk, a z drugiej, spokój natury.
W Chinach OMODA nosi znaczek marki Chery. Podobnie jest na innych rynkach. Dlaczego zatem w Europie nazwa to sama Omoda? Czy nie chcecie być kojarzeni z marką Chery? Nie chcecie być wprost kojarzeni z chińskim producentem?
Obie marki należą do Chery Holding Group i są już w sprzedaży w Chinach. Jednak pojazdy oferowane w Europie zostały dostosowane do potrzeb i preferencji europejskich konsumentów. Udoskonaliliśmy materiały i wykonanie wnętrze, aby zapewnić większy komfort jazdy. Nasze samochody zostały wyposażone w większe ekrany i zaawansowane chipy, aby spełnić oczekiwania europejskich klientów w zakresie zaawansowanych technologii. Zaktualizowaliśmy i udoskonaliliśmy zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), aby zapewnić ich zgodność z lokalnymi warunkami jazdy i normami bezpieczeństwa. Zoptymalizowaliśmy nasze silniki, aby spełniały europejskie normy emisji i zapewniały doskonałą oszczędność paliwa, jednocześnie uwzględniając kwestie ochrony środowiska. Dzięki temu nasze pojazdy nie tylko spełniają, ale przekraczają oczekiwania europejskich konsumentów, oferując idealne połączenie komfortu, technologii i wydajności.
Jak pozycjonujecie Omodę 5? To konkurencja Baic Beijing 5 czy MG HS? A w przypadku znanych nam marek to konkurent Toyoty czy Volkswagena?
Modny design, zaawansowane technologie i zaangażowanie w zrównoważony rozwój to kluczowe aspekty, które wyróżniają nas na tle konkurencji. Nasze pojazdy są starannie wykonane, aby trafiać w wyrafinowane gusta polskich klientów, ceniących zarówno styl, jak i jakość. Dzięki najnowocześniejszym funkcjom i odpowiedzialności za środowisko, oferujemy atrakcyjny wybór dla osób poszukujących nowoczesnych i ekologicznych wrażeń z jazdy.
Proaktywnie stawiając czoło tym wyzwaniom i wykorzystując nasze mocne strony, jesteśmy pewni, że uda nam się pomyślnie wprowadzić samochody OMODA na polski rynek i zdobyć silną pozycję w branży motoryzacyjnej.
Jeden model w wersji spalinowej i elektrycznej oznacza ograniczoną ofertę. A do sprzedaży trzeba zbudować salon i utrzymywać serwis. Czy z punktu widzenia dealera Omoda jest atrakcyjnym partnerem? W salonie na razie będzie stał jeden model. Czy dajecie swobodę dealerom na handel innymi markami?
W lipcu tego roku zaczniemy od oferowania dwóch modeli. Będą to OMODA 5 z napędem benzynowym i elektrycznym. OMODA 5 to SUV segmentu B o eleganckiej sylwetce, który został zaprojektowany zgodnie z językiem projektowania Art in Motion. Jest wyposażony w wiele zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i otrzymał 5 gwiazdek w ocenie Euro NCAP. Zarówno wersja spalinowa, jak i elektryczna ma bogate wyposażenie, m.in. podwójne ekrany o przekątnej 12,3”, panoramiczną kamerę 360°, inteligentny asystent głosowy, system nagłośnienia SONY i zaawansowane układy napędowe: 1.6 T-GDI 7DCT dla wersji benzynowej i 61 kWh dla wersji EV, który zapewniające zasięg 430 km (WLTP).
Natomiast model JACEOO 7 z układem napędowym benzynowym i plug-in hybrid trafi do sprzedaży w sierpniu. To większy SUV o długości 4,5 m, zaprojektowany z myślą o przygodach i pozycjonowany jako miejski SUV off-road. Ma luksusowe nadwozie i wnętrze, m.in. duży ekran o przekątnej 14,8 cala czy wyświetlacz Head-Up. Podobnie jak OMODA 5 spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa. Bogate wyposażenie naszych samochodów oraz nowoczesny design oddają nasze zaangażowanie w oferowanie na polskim rynku innowacyjnych możliwości transportu w ramach bardzo popularnego segmentu SUV-ów.
Jakie inne modele i marki chcecie wprowadzić do Polski i kiedy? Chery produkuje także włosko brzmiące Tiggo i Arrizo. W Hiszpanii jest też pozycjonowany w klasie premium samochód Jaecoo. Kiedy trafi on do Polski?
Premiera JACEOO 7 z napędem benzynowym i plug-in hybrid planowana jest na drugą połowę roku. Nowe modele OMODA 7 i JAECOO 8 zostały zaprezentowane podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Pekinie i wkrótce zostaną wprowadzone także na rynki światowe.
W przypadku samochodów produkowanych w Chinach, klienci obawiają się problemów z dostępnością części. Czy macie już w Europie magazyn części?
Planujemy otwarcie trzech magazynów części w Polsce, które mają być głównym dystrybutorem podzespołów modeli OMODA w całej Europie i zapewnić ciągłą dostępność i dostawy naszych części.
Jak będzie wyglądał łańcuch dostaw? Jak długo realizowane będzie sprowadzenie podzespołów i skąd one będą pochodziły?
Przywiązujemy dużą wagę do wydajności i niezawodności naszego łańcucha dostaw. Aby zapewnić terminowość dostaw pojazdów OMODA JAECOO, nasz łańcuch dostaw obejmuje wiele krajów i regionów na całym świecie. Podstawowe komponenty pojazdów OMODA
JAECOO pochodzą od wielu międzynarodowych dostawców, którzy posiadają wiodącą na świecie technologię i możliwości produkcyjne. W szczególności kluczowe części, takie jak silniki i skrzynie biegów, pochodzą głównie od największych potęg przemysłowych, takich jak Niemcy i Japonia, natomiast komponenty elektroniczne i akumulatory pochodzą głównie od najlepszych dostawców z Chin i Korei Południowej.
Dzięki naszej ścisłej współpracy z wieloma międzynarodowymi dostawcami i wydajnemu systemowi zarządzania logistyką, typowy czas realizacji od złożenia zamówienia do przybycia komponentów do zakładu produkcyjnego wynosi około 4 do 6 tygodni. Stale optymalizujemy i udoskonalamy nasze procesy logistyczne, aby zapewnić jeszcze krótsze terminy dostaw.
Utworzyliśmy także magazyny i centra dystrybucji w kilku kluczowych lokalizacjach na całym świecie. Nasz zespół logistyczny stale monitoruje status dostaw i utrzymuje ścisłą komunikację z dostawcami, aby zapewnić sprawne działanie naszego łańcucha dostaw.
Dzięki zastosowaniu tych środków jesteśmy pewni, że zapewnimy płynną produkcję i dostawę naszych pojazdów, odpowiadając na zapotrzebowanie rynku.
Podczas rozmowy w Hiszpanii wspomniał Pan, że nie wykluczacie produkcji samochodów w Europie. Są tu już fabryki BYD, a montownia samochodów Leapmotor jest w Tychach w Polsce. Jakie są Wasze plany związane z rozwojem produkcji na Starym Kontynencie?
Chery rozpocznie produkcję samochodów elektrycznych w Barcelonie, swojej pierwszej fabryce samochodów w Europie. Niedawno podpisaliśmy umowę spółki joint venture z katalońską firmą Ebro EV-Motors i rozpoczniemy produkcję OMODA EV. Dzięki tej transakcji Chery stało się pierwszym chińskim producentem samochodów, który otworzył fabrykę w Europie, inwestując 400 milionów euro w fabrykę w Zona Franca (Barcelona), przy współpracy zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego. Dzięki tej umowie produkcja powróci do dawnej fabryki Nissana w Zona Franca (Barcelona).
Ostatnio sporo mówi się o podniesieniu ceł na chińskie samochody, padły konkretne wartości. Ale nie wszyscy są tym pomysłem zachwyceni nawet tutaj w Europie. Szef Mercedesa ostro skrytykował ten pomysł, twierdząc, że to może obniżyć konkurencję. Jakie jest Pana zdanie na ten temat? Obawia się Pan wyższych ceł na samochody produkowane w Chinach? Może to wywołać reakcje w Chinach?
Wierzymy w szczere intencje i jesteśmy otwarci na współpracę z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Zawsze będziemy rygorystycznie przestrzegać prawa obowiązującego w Unii Europejskiej, a nasza strategia biznesowa i sprzedażowa jest pochodną wprowadzanych przepisów. Zadowolenie klienta i zapewnienie najwyższej jakości produktu jest dla nas kluczowe. To są nasze główne cele przy wejściu na rynek polski i szerzej europejski. I na tym skupiamy się w naszych działaniach.
MG 7 lat, Kia 7 lat, Subaru 8 a SsangYong 10. Jaką gwarancją objęte będą samochody Omoda?
7 lat/150 000 km przebiegu – taka będzie gwarancja na model OMODA 5, który zadebiutuje w Polsce jeszcze w tym roku. Warunki będą dotyczyć zarówno wersji spalinowej, jak i elektrycznej.
x