Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Modny design i technologie. Tym Omoda ma skraść serce polskich kierowców

Omoda to kolejna chińska marka samochodów, ale jako pierwsza ze strukturami importerskimi podległymi bezpośrednio pod producenta. Co to zmienia? Czy taki model pozwoli na lepszą sprzedaż i jakie auta dostępne będą w Polsce? Oto wszystko zapytaliśmy Charlie Zhanga, wiceprezydenta Chery Automobile i prezydenta oddziału firmy w Unii Europejskiej.

Juliusz Szalek: W kilka miesięcy polscy klienci przeszli przyspieszony kurs chińskiej motoryzacji. Poznaliśmy m.in. marki MG, Baic, Arcfox, BJ i Forthing należące do największych chińskich koncernów, a niebawem wjedzie do Polski BYD. Omoda należy do koncernu Chery, choć na stronie internetowej Chery jej nie znajdziemy. W jakim miejscu tej układanki jest Chery i gdzie w tym wszystkim jest Omoda?


Charlie Zhang: Marka OMODA to połączenie elementów przyszłości: mody i sztuki, technologii i innowacji oraz głęboko zakorzenione zaangażowanie w zrównoważoną przyszłość. Marka JAECOO jest pozycjonowana jako marka miejskich SUV off-road i wpisuje się w styl życia, który z jednej strony oddaje miejski zgiełk, a z drugiej, spokój natury.

 

 

W Chinach OMODA nosi znaczek marki Chery. Podobnie jest na innych rynkach. Dlaczego zatem w Europie nazwa to sama Omoda? Czy nie chcecie być kojarzeni z marką Chery? Nie chcecie być wprost kojarzeni z chińskim producentem?
Obie marki należą do Chery Holding Group i są już w sprzedaży w Chinach. Jednak pojazdy oferowane w Europie zostały dostosowane do potrzeb i preferencji europejskich konsumentów. Udoskonaliliśmy materiały i wykonanie wnętrze, aby zapewnić większy komfort jazdy. Nasze samochody zostały wyposażone w większe ekrany i zaawansowane chipy, aby spełnić oczekiwania europejskich klientów w zakresie zaawansowanych technologii. Zaktualizowaliśmy i udoskonaliliśmy zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), aby zapewnić ich zgodność z lokalnymi warunkami jazdy i normami bezpieczeństwa. Zoptymalizowaliśmy nasze silniki, aby spełniały europejskie normy emisji i zapewniały doskonałą oszczędność paliwa, jednocześnie uwzględniając kwestie ochrony środowiska. Dzięki temu nasze pojazdy nie tylko spełniają, ale przekraczają oczekiwania europejskich konsumentów, oferując idealne połączenie komfortu, technologii i wydajności.

Jak pozycjonujecie Omodę 5? To konkurencja Baic Beijing 5 czy MG HS? A w przypadku znanych nam marek to konkurent Toyoty czy Volkswagena?
Modny design, zaawansowane technologie i zaangażowanie w zrównoważony rozwój to kluczowe aspekty, które wyróżniają nas na tle konkurencji. Nasze pojazdy są starannie wykonane, aby trafiać w wyrafinowane gusta polskich klientów, ceniących zarówno styl, jak i jakość. Dzięki najnowocześniejszym funkcjom i odpowiedzialności za środowisko, oferujemy atrakcyjny wybór dla osób poszukujących nowoczesnych i ekologicznych wrażeń z jazdy.



W przypadku innych wspomnianych marek, chińscy producenci są obecni w Polsce przy pomocy, nazwijmy to, pośredników. Omoda jest pierwszą marką, która ma struktury generalnego importera. Jaki jest model biznesowy i jak wygląda polskie przedstawicielstwo? No i jak duża będzie sieć sprzedaży i serwisów. Czy dealerzy muszą handlować tylko samochodami marki Omoda?
Jesteśmy obecnie w trakcie tworzenia sieci dealerów w Polsce. (Pierwszy salon OMODA & JAECOO firmy City Car został otwarty w Gliwicach w lipcu – przyp. red.). Planowane lokalizacje obejmują największe miasta, między innymi: Warszawę, Poznań, Gdańsk, Katowice. Początkowo modele OMODA i JACEOO będą oferowane przez 20–30 autoryzowanych dealerów, z czasem pojawi się więcej punktów. Współpracujemy z uznanymi grupami dealerskimi (m.in. Grupa Bemo – przyp. red.), aby zapewnić klientom doskonałe doświadczenia w naszych salonach. Nasze produkty będą oferować dealerzy jedno- i wielomarkowi. Ponadto OMODA utworzyła już Warszawie lokalny zespół specjalistów w ramach lokalnego przedstawicielstwa.

Na jaką sprzedaż liczycie w Europie i w Polsce? Debiut marki odbył się w Hiszpanii, później auto pojawiło się we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech.
Pierwsza, początkowa partia modelu OMODA 5 jest już w Polsce. Tę partię wykorzystujemy do zebrania cennych informacji z rynku, które pomogą nam zrozumieć preferencje klientów i udoskonalić naszą markę oraz pozycjonowanie produktu. Na podstawie tych informacji będziemy optymalizować nasze produkty oraz dostosowywać naszą strategię marketingową do rynku polskiego. Kluczowe etapy naszego planu to: 1) Analiza rynku i zebranie opinii – obecnie trwają testy modelu OMODA 5 w Polsce w celu zebrania spostrzeżeń i opinii klientów oraz dziennikarzy motoryzacyjnych. 2) Optymalizacja produktu i strategii: Wykorzystanie zebranych danych do udoskonalenia naszych produktów i strategii marketingowej, aby lepiej odpowiadały potrzebom polskich konsumentów.

Jak ważny jest dla Was polski rynek? To pierwsza piątka?
Polski rynek jest dla nas zdecydowanie bardzo ważny. Zamierzamy w ciągu pięciu lat osiągnąć 5% udziału w rynku sprzedaży nowych samochodów w Polsce, a w 2024 roku spodziewamy się sprzedaży ok. 5 tys. sztuk. Chcemy to osiągnąć, oferując wymagającym polskim klientom produkty doskonałej jakości, w atrakcyjnych cenach. W czerwcu oficjalnie wprowadziliśmy na rynek marki OMODA i JACEOO oraz zaprezentowaliśmy publiczności pełną gamę naszych produktów. Przedsprzedaż ruszyła w lipcu, natomiast pełna dostępność pierwszych modeli spodziewana jest w sierpniu. (We wrześniu w sprzedaży pojawić się ma Omoda 5 po liftingu, ze zmienioną i to znacznie deską rozdzielczą oraz Jaecoo 7 – przyp. red.).

Polski klient zwraca uwagę na cenę. Ta w przypadku Omody 5 zbliżona jest do konkurencji. Czy to nie za mało, by przyciągnąć do siebie klientów?
Chociaż wejście na polski rynek stwarza ekscytujące możliwości, przewidujemy kilka wyzwań. Po pierwsze – ugruntowana konkurencja: Polski rynek jest zdominowany przez europejskie, amerykańskie i japońskie marki motoryzacyjne o ugruntowanej pozycji, co stanowi wyzwanie dla nowicjusza, takiego jak OMODA.

Po drugie
– preferencje konsumentów: zrozumienie i dostosowanie się do konkretnych preferencji i oczekiwań polskich konsumentów może wymagać dokładnych badań rynku i dostosowania naszej oferty produktowej.
Po trzecie – zgodność z przepisami: przestrzeganie rygorystycznych standardów regulacyjnych i radzenie sobie ze złożonymi wymogami prawnymi w Polsce może stanowić wyzwanie logistyczne i operacyjne.
Po czwarte – rozpoznawalność marki: Budowanie świadomości marki i zdobywanie zaufania konsumentów na konkurencyjnym rynku może wymagać znacznych inwestycji w działania marketingowe i promocyjne. Aby sprostać tym wyzwaniom, opracowaliśmy kompleksową strategię:
Po piąte – wyróżnienie: Wyróżniamy się dzięki unikalnym cechom, takim jak zaawansowane technologie, opcje przyjazne dla środowiska i konkurencyjne ceny.
Po szóste – podejście lokalne: dostosowujemy nasze produkty i strategie marketingowe tak, aby odpowiadały polskim konsumentom, wykorzystując wnioski z badań rynku i opinii konsumentów.
Po siódme – zgodność i adaptacja: Zapewniamy zgodność z lokalnymi przepisami i standardami, zachowując jednocześnie zdolność dostosowywania się do zmieniającej się dynamiki rynku i preferencji konsumentów.
Po ósme – partnerstwa i sojusze: Tworzymy strategiczne partnerstwa z lokalnymi dystrybutorami, dealerami i innymi zainteresowanymi stronami, aby zwiększyć widoczność i dostępność marki w całej Polsce.

Proaktywnie stawiając czoło tym wyzwaniom i wykorzystując nasze mocne strony, jesteśmy pewni, że uda nam się pomyślnie wprowadzić samochody OMODA na polski rynek i zdobyć silną pozycję w branży motoryzacyjnej.


Jeden model w wersji spalinowej i elektrycznej oznacza ograniczoną ofertę. A do sprzedaży trzeba zbudować salon i utrzymywać serwis. Czy z punktu widzenia dealera Omoda jest atrakcyjnym partnerem? W salonie na razie będzie stał jeden model. Czy dajecie swobodę dealerom na handel innymi markami?
W lipcu tego roku zaczniemy od oferowania dwóch modeli. Będą to OMODA 5 z napędem benzynowym i elektrycznym. OMODA 5 to SUV segmentu B o eleganckiej sylwetce, który został zaprojektowany zgodnie z językiem projektowania Art in Motion. Jest wyposażony w wiele zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i otrzymał 5 gwiazdek w ocenie Euro NCAP. Zarówno wersja spalinowa, jak i elektryczna ma bogate wyposażenie, m.in. podwójne ekrany o przekątnej 12,3”, panoramiczną kamerę 360°, inteligentny asystent głosowy, system nagłośnienia SONY i zaawansowane układy napędowe: 1.6 T-GDI 7DCT dla wersji benzynowej i 61 kWh dla wersji EV, który zapewniające zasięg 430 km (WLTP).

Natomiast model JACEOO 7 z układem napędowym benzynowym i plug-in hybrid trafi do sprzedaży w sierpniu. To większy SUV o długości 4,5 m, zaprojektowany z myślą o przygodach i pozycjonowany jako miejski SUV off-road. Ma luksusowe nadwozie i wnętrze, m.in. duży ekran o przekątnej 14,8 cala czy wyświetlacz Head-Up. Podobnie jak OMODA 5 spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa. Bogate wyposażenie naszych samochodów oraz nowoczesny design oddają nasze zaangażowanie w oferowanie na polskim rynku innowacyjnych możliwości transportu w ramach bardzo popularnego segmentu SUV-ów.

Jakie inne modele i marki chcecie wprowadzić do Polski i kiedy? Chery produkuje także włosko brzmiące Tiggo i Arrizo. W Hiszpanii jest też pozycjonowany w klasie premium samochód Jaecoo. Kiedy trafi on do Polski?
Premiera JACEOO 7 z napędem benzynowym i plug-in hybrid planowana jest na drugą połowę roku. Nowe modele OMODA 7 i JAECOO 8 zostały zaprezentowane podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Pekinie i wkrótce zostaną wprowadzone także na rynki światowe.

W przypadku samochodów produkowanych w Chinach, klienci obawiają się problemów z dostępnością części. Czy macie już w Europie magazyn części?
Planujemy otwarcie trzech magazynów części w Polsce, które mają być głównym dystrybutorem podzespołów modeli OMODA w całej Europie i zapewnić ciągłą dostępność i dostawy naszych części.

Jak będzie wyglądał łańcuch dostaw? Jak długo realizowane będzie sprowadzenie podzespołów i skąd one będą pochodziły?
Przywiązujemy dużą wagę do wydajności i niezawodności naszego łańcucha dostaw. Aby zapewnić terminowość dostaw pojazdów OMODA JAECOO, nasz łańcuch dostaw obejmuje wiele krajów i regionów na całym świecie. Podstawowe komponenty pojazdów OMODA

JAECOO pochodzą od wielu międzynarodowych dostawców, którzy posiadają wiodącą na świecie technologię i możliwości produkcyjne. W szczególności kluczowe części, takie jak silniki i skrzynie biegów, pochodzą głównie od największych potęg przemysłowych, takich jak Niemcy i Japonia, natomiast komponenty elektroniczne i akumulatory pochodzą głównie od najlepszych dostawców z Chin i Korei Południowej.

Dzięki naszej ścisłej współpracy z wieloma międzynarodowymi dostawcami i wydajnemu systemowi zarządzania logistyką, typowy czas realizacji od złożenia zamówienia do przybycia komponentów do zakładu produkcyjnego wynosi około 4 do 6 tygodni. Stale optymalizujemy i udoskonalamy nasze procesy logistyczne, aby zapewnić jeszcze krótsze terminy dostaw.

Utworzyliśmy także magazyny i centra dystrybucji w kilku kluczowych lokalizacjach na całym świecie. Nasz zespół logistyczny stale monitoruje status dostaw i utrzymuje ścisłą komunikację z dostawcami, aby zapewnić sprawne działanie naszego łańcucha dostaw.
Dzięki zastosowaniu tych środków jesteśmy pewni, że zapewnimy płynną produkcję i dostawę naszych pojazdów, odpowiadając na zapotrzebowanie rynku.

Podczas rozmowy w Hiszpanii wspomniał Pan, że nie wykluczacie produkcji samochodów w Europie. Są tu już fabryki BYD, a montownia samochodów Leapmotor jest w Tychach w Polsce. Jakie są Wasze plany związane z rozwojem produkcji na Starym Kontynencie?
Chery rozpocznie produkcję samochodów elektrycznych w Barcelonie, swojej pierwszej fabryce samochodów w Europie. Niedawno podpisaliśmy umowę spółki joint venture z katalońską firmą Ebro EV-Motors i rozpoczniemy produkcję OMODA EV. Dzięki tej transakcji Chery stało się pierwszym chińskim producentem samochodów, który otworzył fabrykę w Europie, inwestując 400 milionów euro w fabrykę w Zona Franca (Barcelona), przy współpracy zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego. Dzięki tej umowie produkcja powróci do dawnej fabryki Nissana w Zona Franca (Barcelona).

Ostatnio sporo mówi się o podniesieniu ceł na chińskie samochody, padły konkretne wartości. Ale nie wszyscy są tym pomysłem zachwyceni nawet tutaj w Europie. Szef Mercedesa ostro skrytykował ten pomysł, twierdząc, że to może obniżyć konkurencję. Jakie jest Pana zdanie na ten temat? Obawia się Pan wyższych ceł na samochody produkowane w Chinach? Może to wywołać reakcje w Chinach?
Wierzymy w szczere intencje i jesteśmy otwarci na współpracę z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Zawsze będziemy rygorystycznie przestrzegać prawa obowiązującego w Unii Europejskiej, a nasza strategia biznesowa i sprzedażowa jest pochodną wprowadzanych przepisów. Zadowolenie klienta i zapewnienie najwyższej jakości produktu jest dla nas kluczowe. To są nasze główne cele przy wejściu na rynek polski i szerzej europejski. I na tym skupiamy się w naszych działaniach.

MG 7 lat, Kia 7 lat, Subaru 8 a SsangYong 10. Jaką gwarancją objęte będą samochody Omoda?
7 lat/150 000 km przebiegu – taka będzie gwarancja na model OMODA 5, który zadebiutuje w Polsce jeszcze w tym roku. Warunki będą dotyczyć zarówno wersji spalinowej, jak i elektrycznej.

x

Przeczytaj również
Popularne