Unijne dyrektywy, plany na rok 2035, ambitne założenia sprzedaży elektryków i rozbudowy infrastruktury do ładowania. Tymczasem aktywiści klimatyczni protestują dzisiaj, bo żądają natychmiastowych działań. Czy – a jeżeli tak, to co – firmy robią na pierwszym miejscy stawiając troskę o środowisko.
Co Twoja firma już zrobiła, w zakresie ochrony klimatu i elektromobilności? Nie tylko dla klientów, ale także u siebie w organizacji?
Joanna Gorczyca
Dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju PZU
Zmiany klimatyczne i związane z nimi problemy środowiskowe, takie jak zanieczyszczenie powietrza i emisja gazów cieplarnianych, coraz częściej skłaniają świadomych konsumentów do poszukiwania bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych. W trend ten wpisuje się dynamiczny rozwój rynku samochodów elektrycznych, które są postrzegane jako sposób na zmniejszenie emisji CO2 i poprawę jakości powietrza w naszym otoczeniu.
Ważną rolę w tym zakresie odgrywają firm branży ubezpieczeniowej, które mogą oferować specjalne zniżki, promocje i korzystne warunki ubezpieczenia dla posiadaczy samochodów elektrycznych. Ponadto działania te mogą wspierać rozwój infrastruktury ładowania poprzez oferowanie ubezpieczenia na stacje ładowania, a polisy mogą obejmować ryzyko związane z awariami, zniszczeniem lub kradzieżą stacji ładowania. Takie zachęty finansowe mogą przyciągać klientów i zwiększać popyt na pojazdy elektryczne. PZU jest zdecydowanym liderem rynku krajowego w tym zakresie. Obecnie w ofercie można znaleźć nowy zakres ubezpieczenia AC dla właścicieli pojazdów elektrycznych. W ramach takiego pakietu znajduje się ochrona szkody dotycząca ładowarek, w tym wallboksa, a także kabli ładujących oraz baterii.
Działania to wpisują się jednocześnie w strategię zrównoważonego rozwoju Grupy PZU na lata 2021–2024. Zgodnie z przyjętymi założeniami, PZU planuje, że do roku 2040 neutralni klimatycznie staną się też kooperanci i partnerzy biznesowi, a do roku 2050 także klienci ubezpieczeniowi i inwestycyjni. Największy polski ubezpieczyciel aktywnie wspiera transformację klimatyczną polskiej gospodarki w osiągnięciu neutralności klimatycznej. By ten cel osiągnąć, spółki PZU docelowo będą korzystały wyłącznie z zielonej energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł, ograniczały zużycie wielu zasobów (m.in. energii, paliw), a także zwiększały udział samochodów hybrydowych oraz elektrycznych w firmowych flotach.
Paweł Radzikowski
Dyrektor Departamentu HR i Administracji w Volkswagen Financial Services
W Volkswagen Financial Services konsekwentnie realizujemy działania na rzecz ochrony klimatu i rozwoju elektromobilności, wdrażając różnorodne rozwiązania wewnątrzfirmowe. Jednym z najważniejszych kroków, jakie podjęliśmy, jest elektryfikacja naszej wewnętrznej floty. Działamy już na poziomie organizacyjnym, dlatego zmodyfikowaliśmy politykę flotową tak, aby uwzględniała i promowała pojazdy elektryczne. Część użytkowników floty już jeździ samochodami elektrycznymi. Dodatkowo w naszych biurach zainstalowano ładowarki do BEV, dzięki czemu elektromobilność jest łatwo dostępna dla pracowników.
W ramach dalszego wspierania użytkowników pojazdów elektrycznych, naszym pracownikom będziemy oferować rozwiązania ułatwiające ładowanie samochodów elektrycznych w domu przy współpracy z naszymi partnerami. Dzięki temu rozwiązaniu nasi pracownicy korzystający z aut elektrycznych mogą w łatwy sposób ładować pojazdy w dogodnym dla siebie czasie. To praktyczne rozwiązanie, które ułatwia codzienne korzystanie z elektromobilności.
Nasze biura znajdują się w wynajmowanych przestrzeniach, dlatego szczególną wagę przykładamy do wyboru budynków, które spełniają wysokie standardy zrównoważonego zarządzania energią. Współpracujemy z właścicielami i dostawcami, którzy wdrażają nowoczesne rozwiązania, takie jak zmodernizowane systemy automatyki budynkowej i jednostki chłodzące czy bardziej efektywne energetycznie zestawy hydroforowe. Ponadto, energia elektryczna, z której korzystamy w naszym biurze, ma potwierdzony przez niezależną firmę certyfikat pochodzenia z OZE (odnawialnych źródeł energii).
Wiemy, że nasi klienci doceniają działania wspierające ochronę środowiska naturalnego. Dużym zainteresowaniem cieszy się nasza akcja „Kup polisę – Posadź drzewo” z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych, w ramach której zobowiązaliśmy się do posadzenia 1 drzewa za każdą zakupioną polisę online. W efekcie zalesiono obszar o pow. 5 ha, co dało 27 000 drzew na rzecz troski o środowisko naturalne.
Jak wynika z wewnętrznego badania, przeprowadzonego przez naszą firmę, aż 48% klientów ma świadomość, że VW FS angażuje się w działania na rzecz środowiska. Z kolei co trzeci (33%) badany potwierdził, że akcja sadzenia drzew miała wpływ na jego decyzję o zakupie ubezpieczenia. Aż 90% klientów przyznało, że docenia firmy, które podejmują działania proekologiczne.
Anna Lelonek
Digital Marketing Manager & Sustainability Officer, Arval Service Lease Polska
W Arval podejmujemy z roku na rok kolejne działania mające na celu redukcję emisji CO2 i transformację energetyczną w stronę elektromobilności. Dotyczą one zarówno naszej oferty skierowanej do klientów, jak i działań wewnątrz firmy, bo uważamy, że pozytywne zmiany trzeba zaczynać od siebie. Nasi pracownicy są więc często testerami rozwiązań z zakresu nowej mobilności, bo na początku wdrażamy je w biurze Arval. Przed naszym budynkiem znajduje się pierwszy w Polsce Arval Mobility Hub, czyli centrum firmowej mobilności, z którego za pomocą aplikacji można łatwo wypożyczać pojazdy elektryczne – samochody, skutery i rowery. Pracownicy mogą korzystać z nich nie tylko w celach służbowych, ale także dojechać nimi do domu albo nawet zabierać je na weekendowe wycieczki. Zainteresowanie jest ogromne i wiemy, że jest to bardzo lubiany benefit pracowniczy. Jesteśmy przekonani, że współdzielenie pojazdów to przyszłość flot, ponieważ pozwala ograniczać koszty, efektywniej wykorzystywać auta i jednoślady, a przez to przyczynia się też do redukcji emisji CO2. Rozwiązania takie jak car sharing czy huby mobilnościowe oferujemy więc także naszym klientom.
Innym benefitem pracowniczym, który oferujemy już od kilku lat, jest wynajem długoterminowy rowerów klasycznych i elektrycznych. Jako pracodawca opłacamy sporą część miesięcznego abonamentu. Każdy z pracowników może wynająć dwa jednoślady, co pozwala na rodzinne korzystanie z nich. Jest to bardzo popularne rozwiązanie w naszej firmie i poza zimowymi miesiącami bardzo wielu pracowników dojeżdża do pracy firmowymi rowerami. Ten atrakcyjny benefit, podobnie jak wynajem skuterów elektrycznych, mocno promujemy wśród klientów, którzy szukają niestandardowych pomysłów na zatrzymanie w firmie utalentowanych pracowników i pozyskanie nowych osób.
Oczywiście, Arval ma także własną politykę flotową, która zakłada stopniowe przechodzenie na pojazdy elektryczne. Już teraz menedżerowie wymieniający służbowe auta wybierają wyłącznie spośród aut BEV. Aż 75% całej naszej firmowej floty to dziś pojazdy w pełni elektryczne.
Chcemy być liderem zmian w naszej branży i pokazywać, że współczesna mobilność nie musi być oparta na samochodach z silnikami spalinowymi. Jesteśmy od kilku lat uczestnikiem projektu Reforestaction, który wspiera lokalną bioróżnorodność i zachęca do energetycznej transformacji flot. Za każdy wynajęty przez klienta samochód elektryczny lub hybrydowy sadzimy jedno drzewo we współpracy z fundacją. W Polsce wsparliśmy już m.in. nasadzenia w Lipuszu na Kaszubach, gdzie w 2017 roku huragan zniszczył 4,2 tys. hektarów lasu. Co kwartał będziemy sadzić kolejne drzewa.
Ale to nie wszystko, dbamy także o wewnętrzną kulturę naszej firmy i wspieramy zrównoważony rozwój, organizując wydarzenia poświęcone kwestiom środowiskowym, które angażują naszych pracowników i klientów oraz popularyzują tematy związane z ochroną klimatu. Jest to między innymi coroczny program talentowy Arval „Rozwiń skrzydła”, w ramach którego grupa naszych pracowników, pod okiem doświadczonych top managerów realizuje innowacyjne projekty z różnych dziedzin, w tym ESG.
A co robimy szerzej?
W Polsce flota wynajmowana przez Arval przeszła dynamiczną transformację energetyczną. Na koniec czerwca 2024 roku liczyła 74,6 tys. pojazdów, w tym 3875 w pełni elektrycznych – niemal dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Co ciekawe, ponad 40% elektrycznej floty – 1634 auta – stanowiły zeroemisyjne pojazdy dostawcze.
Dodatkowo, wspieramy naszych klientów w przekształcaniu ich flot nie tylko w stronę elektromobilności, ale także w stronę mikromobilności. Stworzyliśmy projekt Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej – unikatowego eksperymentu, który w tym roku już po raz drugi promował wśród mieszkańców stolicy bardziej ekologiczne sposoby poruszania się po mieście.
Wiemy, jak ważna jest edukacja pracowników naszych klientów w zakresie ochrony klimatu i elektromobilności oraz pokazanie zalet aut BEV. Dlatego od dawna oferujemy szkolenia i jazdy testowe. Umożliwiamy też korzystanie z aut elektrycznych w ramach elastycznej subskrypcji ArvalFlex z miesięcznym okresem wypowiedzenia. To dobry sposób na przetestowanie takiego pojazdu i upewnienie się, że spełnia wszystkie oczekiwania.
Naszym celem jest także wspieranie firmy w planowaniu, finansowaniu i instalacji infrastruktury ładowania, a wkrótce wprowadzimy także innowacyjne rozwiązanie, które umożliwi łatwe i wygodne rozliczenia z pracownikami, którzy ładują pojazdy elektryczne w domach.
Na poziomie grupy Arval znacznie zwiększyliśmy elektryfikację naszej floty wynajmu, jednocześnie podnosząc standardy bezpieczeństwa kierowców i znacznie zmniejszając emisję CO2. Pod koniec czerwca tego roku globalna liczba zelektryfikowanych pojazdów we flocie finansowanej przez Arval w krajach, w których prowadzi działalność, wzrosła o prawie 38,9%, a udział pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) wzrósł o 64,7% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Wszystkie te działania nie tylko przyczyniają się do spełnienia standardów ESG, ale również inspirują naszych pracowników, klientów i partnerów do podejmowania podobnych inicjatyw.
Renata Drużyńska
Kierownik Wydziału Sprzedaży Flotowej Toyota Bank Polska
Toyota Financial Services Polska wspiera zrównoważony rozwój zarówno wewnątrz firmy, jak i w swojej ofercie produktowej. W zakresie wspierania elektromobilności proponujemy klientom oferty specjalne umożliwiające finansowanie pojazdów hybrydowych o niższej emisji spalin, jednocześnie chcemy aktywnie wspierać sprzedaż samochodów zeroemisyjnych, dlatego klienci mogą również skorzystać z promocyjnego EKO leasingu dostępnego dla modelu Toyota bZ4X. Klienci mieli również możliwość ubiegania się o dotację „Mój elektryk” na pojazdy elektryczne, co było częścią naszego zaangażowania w rozwój ekologicznych rozwiązań na rynku.
Wewnątrz organizacji podejmujemy szereg działań mających na celu minimalizację wpływu na środowisko. Flota firmowa Toyota Financial Services w Polsce obejmuje w zdecydowanej większości auta hybrydowe, które przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO2. W biurze dbamy o efektywne zarządzanie zasobami: ograniczamy konsumpcję prądu poprzez oświetlenie wykrywające ruch, oszczędzamy wodę poprzez zastosowanie rozwiązań ekologicznych w toaletach, a także aktywnie segregujemy odpady, co pozwala zmniejszyć nasz ślad środowiskowy. Zrezygnowaliśmy również z plastikowych butelek, oferując pracownikom dostęp do dystrybutorów z wodą.
Dodatkowo Toyota Financial Services konsekwentnie realizuje strategię cyfryzacji procesów. Wprowadziliśmy system elektronicznego obiegu dokumentów, który umożliwia eliminację papierowej dokumentacji i realizację procesów elektronicznie. Procesy obsługi klientów są także wspierane poprzez rozwiązania online, co pozwala na rezygnację z wysyłki papierowych dokumentów (np. tabel opłat czy regulaminów). Dziś, nie posiadając podpisu kwalifikowanego, klient może podpisać umowę elektronicznie, dzięki wygenerowaniu na potrzeby zawarcia umowy elektronicznie, jednorazowej certyfikacji. Materiały marketingowe dostępne są w dużej mierze w formie elektronicznej, a te drukowane przygotowujemy wyłącznie na papierze pochodzącym z recyklingu.
Wszystkie te działania wpisują się w misję Toyota Financial Services Polska, której celem jest ograniczenie wpływu na środowisko, wspieranie elektromobilności i promowanie zrównoważonego rozwoju na każdym poziomie działalności.
Maciej Arwaj
Dyrektor Handlowy w Ayvens Poland
Jako globalny lider zrównoważonej mobilności podejmujemy szereg akcji na rzecz ochrony klimatu, zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym. Działania te obejmują zarówno inicjatywy skierowane do naszych klientów, jak i do pracowników.
Ayvens zobowiązał się do ambitnych celów dekarbonizacyjnych. Do 2026 roku 50% naszej floty będą stanowiły pojazdy elektryczne, z czego 40% będzie pojazdami na baterie. To cel, który leży u podstaw wielu naszych działań.
Już teraz w ramach projektu Ayvens Electric oferujemy kompleksowe rozwiązania w zakresie wynajmu samochodów elektrycznych i ładowania. Klienci decydujący się na auto elektryczne mogą dodatkowo zamówić stację ładowania do domu lub biura. Usługa obejmuje montaż i serwis, co eliminuje konieczność organizowania tych działań samodzielnie. Dodatkowo rozliczenie energii za wszystkie pojazdy elektryczne w firmowej flocie odbywa się raz w miesiącu, na jednej zbiorczej fakturze, co upraszcza zarządzanie kosztami. W ten sposób pomagamy firmom przejść na elektromobilność i zmniejszyć emisję. Klientom oferujemy także wynajem aut używanych, zarówno spalinowych, jak i elektrycznych. W ten sposób wydłużamy cykl życia samochodów i efektywniej zarządzamy naszymi zasobami. Dłuższy okres użytkowania pojazdów zmniejsza zużycie surowców naturalnych, energii, ogranicza emisję CO2 oraz redukuje ilość odpadów.
Włączamy się także w inicjatywy publiczne. Jesteśmy częścią kampanii „Business Ambition for 1.5°C”, największej globalnej akcji, której celem jest ograniczenie globalnego ocieplenia. Kampania ta mobilizuje firmy do podejmowania działań na rzecz ochrony klimatu.
W Polsce w ramach działań wewnętrznych stawiamy na wspieranie pracowników w wyborze ekologicznych środków transportu. Każdy pracownik w naszej firmie otrzymuje kartę miejską, co zachęca do korzystania z komunikacji publicznej. Angażujemy się również w akcje proekologiczne, takie jak sadzenie drzew w ramach programu „Święto Drzewa”. Od 2006 roku, we współpracy z Klubem Gaja, zasadziliśmy już ponad 100 000 drzew, a w tym roku kolejne 9000. Korzystamy także z prostych rozwiązań, które pomagają unikać plastiku i nadmiernego zużycia papieru. Od lat pijemy wodę z dystrybutorów w biurze i korzystamy z elektronicznego obiegu faktur, co w naturalny sposób wspiera nasze cele.
Nasze działania są doceniane na poziomie krajowym i międzynarodowym. Krajowe projekty takie jak Ayvens Electric oraz kampania #CzekanieNaŁadowanie zostały uznane za innowacyjne. Otrzymaliśmy za nie tytuł „Lidera Transformacji Energetycznej” przyznany przez Polski Kongres Klimatyczny. Nasza firma globalnie uzyskała również wysokie noty w międzynarodowych rankingach ESG, takich jak ISS ESG, EcoVadis oraz Sustainalytics.
Agata Stachaszewska
Chief Marketing & Innovation Officer, Alphabet Polska
Działania w zakresie ochrony klimatu oraz elektromobilności należą do kluczowych filarów strategii ESG zarówno w Alphabet, jak i w całej Grupie BMW. W szerokim ujęciu oznacza to konkretne kierunki w ramach obszarów środowiska (Environmental), społecznej odpowiedzialności (Social) oraz ładu korporacyjnego (Governance), które obejmują m.in. alternatywne technologie napędowe, dekarbonizację w całym łańcuchu wartości, odpowiedzialne pozyskiwanie i zrównoważone zarządzanie.
Ideami, które przyświecają inicjatywom prowadzonym przez Alphabet, są zaś w szczególności odpowiedzialna digitalizacja oraz podnoszenie świadomości i zaangażowania całego zespołu. Aby sprostać tym wyzwaniom, powołaliśmy w naszych strukturach specjalną Grupę Sustainability, która zajmuje się koordynacją zarówno działań wewnętrznych, jak i tych, skierowanych na zewnątrz naszej organizacji, we wszystkich wymienionych obszarach. Tylko w ostatnich miesiącach działania te objęły m.in. akcję wolontariacką wspólnego sprzątania brzegu Wisły w Warszawie, a w kontekście elektromobilności, organizację EV Days – wydarzenia, w trakcie którego pracownicy mieli możliwość bliżej poznać i przetestować elektryczne modele aut w portfolio BMW.
Beecome ONE
Odnosząc się do ochrony środowiska oraz naszych lokalnych działań w Polsce, na szczególną uwagę zasługuje z pewnością prowadzony przez nas program ochrony pszczół. Został on zapoczątkowany w grudniu ubiegłego roku pod hasłem Beecome ONE, które było jednocześnie motywem przewodnim toczącej się w tym czasie integracji struktur Alphabet Polska i BMW Financial Services Polska. W trakcie wydarzenia dla pracowników finalizującego proces łączenia się, zbudowaliśmy w sumie 16 uli, które stanowią obecnie nowe domy dla pszczelich rodzin w pasiece na Roztoczu.
Inicjatywa wspierania i ochrony pszczół spotkała się z tak entuzjastycznym przyjęciem wśród naszych pracowników, że zdecydowaliśmy się dotrzeć z nią również do naszego otoczenia biznesowego, m.in. w ramach kampanii edukacyjnej zorganizowanej przez nas w trakcie jednego z dużych wydarzeń w branży flotowej.
W ramach kolejnych odsłon tej inicjatywy w maju br., z okazji Światowego Dnia Pszczół, pracownicy zostali zaproszeni do akcji wspólnego siania nasion łąki kwietnej na tarasie naszego biura. Następnie z okazji Wielkiego Dnia Pszczół, polskiego święta obchodzonego w sierpniu, zaprosiliśmy pracowników do degustacji miodów z pasieki opiekującej się na co dzień zbudowanymi przez nas ulami. A przy okazji zachęciliśmy ich do wzięcia udziału w aukcji charytatywnej, z której środki zostały przeznaczone na akcję sfinansowania kursów prawa jazdy dla wchodzących w dorosłość wychowanków domów dziecka. Ten cel był dodatkowo wspierany także poprzez inne aktywności, m.in. „sport challenge” – wyzwanie, w którym pracownicy rywalizowali w czterech dyscyplinach sportowych (bieganie, kolarstwo, chodzenie i jazda na rolkach), a firma przekazała fundusze na tę akcję za każdy km.
Teraz, po blisko roku od startu inicjatywy Beecome ONE, nasze pszczoły i wytworzone przez nie miody stanowią wspaniały motyw przewodni drobnych, świątecznych upominków, które przygotowaliśmy dla naszych klientów oraz partnerów biznesowych.
Odpowiedzialna digitalizacja
Wspomniałam wcześniej, że realizowane przez nas w Alphabet inicjatywy powstają w oparciu o ideę podnoszenia świadomości oraz angażowania zespołu do wspólnych działań. Drugim równie istotnym nurtem naszych działań jest odpowiedzialna digitalizacja, która nierozerwalnie wiąże się z obszarem ESG.
Alphabet od dwóch lat prowadzi Europejski Monitor Emisji Floty (European Fleet Emission Monitor – EFEM) – badanie oparte na informacjach od ponad 1 tys. decydentów flotowych z 12 krajów. Jego wyniki pokazują złożoność wyzwań, z jakimi borykają się firmy – od przeszkód w transformacji cyfrowej oraz z przyjęciem elektromobilności, aż po kwestie związane z raportowaniem emisji.
Tegoroczna edycja badania Alphabet ujawnia niską świadomość lub gotowość do dostosowania się do standardów regulacyjnych i wykorzystania ich do celów środowiskowych. Znaczna część menedżerów flot zgłasza albo ograniczoną świadomość, albo uważa unijną dyrektywę w sprawie sprawozdawczości na temat zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (Corporate Sustainability Reporting Directive – CSRD) za nieistotną dla swoich planów zrównoważonego rozwoju.
Przypomnijmy, że CSRD do 2026 r. będzie miała wpływ na około 49 tys. firm w UE. Największe z nich będą musiały ujawniać, w jaki sposób aspekty zarządzania ESG wpływają na zmianę klimatu już w rozpoczynającym się w tym roku raporcie dotyczącym zrównoważonego rozwoju. Dzięki badaniu EFEM wiemy, że nieco ponad jedna piąta europejskich firm wciąż nie ma wiedzy na temat emisji CO2 swojej floty, a tylko 3 na 10 menedżerów korzysta obecnie z narzędzi do jej pomiaru i analizy.
Między innymi z tego względu Alphabet pracował w tym roku bardzo intensywnie nad obszarem digitalizacji zarządzania flotą, wdrożeniem sztucznej inteligencji oraz dodatkowych rozwiązań do monitorowania danych. Efektem tych działań jest Carbon Manager – narzędzie pozwalające na automatyczne obliczanie, raportowanie i redukcję emisji floty, które zostało stworzone w oparciu o wymogi i standardy UE. Jest ono w pełni zgodne z międzynarodowo uznanymi metodologiami i standardami naukowymi, jak Greenhouse Gas Protocol, oraz certyfikowane przez TÜV Rheinland – uznanego globalnego dostawcę usług certyfikacyjnych i audytorskich. Obecnie Carbon Manager jest już dostępny na części europejskich rynków, a klienci w Polsce będą mogli z niego korzystać już na początku przyszłego roku.
Artur Sulewski
Dyrektor Zarządzający Business Lease Poland
Jako firma jesteśmy świadomi odpowiedzialności, jaka spoczywa na nas w kwestii ochrony klimatu i promowania elektromobilności, dlatego już wprowadziliśmy serię praktyk i cały czas dodajemy kolejne działania wspierające zrównoważony rozwój.
Jedną z najważniejszych zmian, jakie wprowadziliśmy, była pełna digitalizacja pracy w biurze i w komunikacji z klientami. To pozwoliło nam na zmniejszenie emisji CO2 o 300 kg. Jest to równoważność emisji, jaką wygenerowałoby przejechanie 100 km samochodem spalinowym. Wszystkie oryginały dokumentów, takie jak faktury czy homologacje, są obecnie dostarczane elektronicznie. Wprowadziliśmy także elektroniczne podpisy, co pozwala na redukcję konieczności drukowania dokumentów do podpisu. Zachęcamy do tego również klientów, np. w stopkach naszych maili znajduje się informacja z prośbą o niedrukowanie wiadomości, jeśli nie jest to konieczne. Nie wysyłamy listów do klientów, ponieważ wszelka korespondencja prowadzona jest drogą elektroniczną, a dokumenty w formie papierowej są wysyłane tylko wtedy, gdy jest to absolutnie niezbędne. Już dzięki samemu zmniejszeniu ilości wydruków udało nam się w tym roku zredukować emisję CO2 o 600 kg, co stanowi równowartość, jaką mogłoby pochłonąć około 31 drzew. Natomiast na samej wysyłce tych dokumentów przez firmy kurierskie zeszliśmy w porównaniu do poprzedniego roku o 67 tys. kg CO2. To równowartość emisji, jaką mogłoby pochłonąć około 3300 drzew w ciągu roku.
Dodatkowo stosujemy papier do drukarek pochodzący z recyklingu, a wśród pracowników wprowadziliśmy politykę drukowania dokumentów tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne. Preferujemy drukowanie obustronne i unikamy dodatkowych kopii, jeśli można je zastąpić elektronicznymi dokumentami. Świadomie nie wymieniamy telefonów i laptopów, dopóki są one w pełni sprawne, co ogranicza ilość elektrośmieci. W biurze mamy kosze do segregacji, co wspiera odpowiedzialne zarządzanie odpadami, jak również mamy dystrybutor wody, co pozwala na redukcję zużycia plastiku. Zbieramy także fusy z kawy, które następnie wykorzystujemy jako naturalny nawóz do naszych roślin biurowych i innych.
Staramy się również promować działania proekologiczne wśród naszych klientów. Zaangażowaliśmy ich w akcję, w ramach której za każdą wypełnioną ankietę satysfakcji posadziliśmy drzewo. Dzięki tej inicjatywie udało się posadzić 63 drzewa, które zajmują 70 m² powierzchni i redukują rocznie 1260 kg CO2.
Dodatkowo na początku września br. zorganizowaliśmy szkolenie GO BETTER, które obejmowało zarówno teorię, jak i praktykę jazdy ekonomicznej pojazdami służbowymi, z udziałem instruktora na drodze. Mamy w planach przeprowadzenie takiego samego szkolenia dla naszych klientów. Dzięki tym działaniom aktywnie wspieramy ochronę środowiska i promujemy zrównoważone praktyki w naszej codziennej działalności.
Patrycja Kościańska
Specjalista ds. Zrównoważonego Rozwoju i ESG
W obliczu wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi oraz rosnącą świadomością ekologiczną społeczeństwa, w Mercedes-Benz Duda-Cars stawiamy na realne działania, które minimalizują nasz wpływ na środowisko i wspierają rozwój elektromobilności. Wierzymy, że nasza działalność powinna łączyć korzyści ekonomiczne z pozytywnym wpływem na otoczenie – zarówno dla środowiska, jak i społeczności, do której należymy.
Nasze podejście opiera się na zrównoważonych rozwiązaniach, które wspierają interesariuszy i poprawiają funkcjonowanie firmy, zmniejszając jej ślad węglowy. Regularnie organizujemy szkolenia dla klientów, przybliżając im technologie elektromobilności i korzyści płynące z użytkowania pojazdów elektrycznych. Współpracujemy także ze strażakami, przygotowując ich do skutecznego reagowania w sytuacjach awaryjnych związanych z elektrycznymi samochodami.
Jednym z kluczowych kroków na drodze do zrównoważonego rozwoju jest rozpoczęta budowa nowoczesnego salonu Duda-Cars w Lasocicach koło Leszna. Projekt ten realizujemy z myślą o minimalizacji emisji i wprowadzeniu ekologicznych rozwiązań. W nowym budynku zastosowane zostaną systemy wykorzystujące energię słoneczną i geotermalną oraz technologie do zbierania i ponownego użycia wody deszczowej. Obiekt stanie się symbolem naszej odpowiedzialności ekologicznej, łącząc zaawansowane technologie z przestrzenią sprzyjającą rozwojowi lokalnej społeczności.
Dodatkowo, w naszych obiektach zainstalowaliśmy nowoczesne stacje ładowania, ułatwiające korzystanie z pojazdów elektrycznych zarówno klientom, jak i pracownikom. W naszej flocie stawiamy na samochody elektryczne, a w codziennej działalności korzystamy z zielonej energii i paneli fotowoltaicznych.
Dzięki takim działaniom konsekwentnie dążymy do pozytywnej zmiany i chcemy być liderem zrównoważonego rozwoju, inspirując innych do łączenia odpowiedzialności ekologicznej z dynamicznym rozwojem biznesowym.
Marcin Wysocki
Kierownik ds. Sprzedaży Flotowej BYD Grupa Cichy-Zasada
Grupa Cichy-Zasada w roku 2024 otworzyła trzy stacje dealerskie marki BYD w Polsce.
Firma BYD od 30 lat jest pionierem w branży akumulatorów, a od 2022 roku produkuje wyłącznie samochody w 100% elektryczne (BEV) oraz hybrydy typu plug-in (PHEV). Warto wspomnieć, że BYD Seal U DM-i Design, czyli nasza hybryda typu plug-in o mocy ponad 320 KM z napędem na wszystkie koła emituje wg normy WLTP tylko 26g CO2 na każdy przejechany kilometr, a jeśli użytkownicy będą regularnie doładowywali akumulator trakcyjny, to emisję CO2 można obniżyć do zera.
Kolejną ciekawostką jest rodzaj akumulatorów wykorzystywanych w samochodach BYD. Nie zawierają one niklu ani kobaltu. Korzystamy z akumulatorów żelazowo-fosforanowych opartych o opatentowaną technologię Blade Battery. Akumulatory te przeszły serię ekstremalnych testów w wymagających warunkach i są jednymi z najbezpieczniejszych baterii świata.
Do standardowego wyposażenia wszystkich naszych modeli elektrycznych należy pompa ciepła, która pozwala na obniżenie zużycia energii. Wszystkie nasze auta dysponuję funkcją V2L, która pozwala na wykorzystanie aut BYD jako mobilnych powerbanków, samochody mogą stanowić źródło prądu dla urządzeń zewnętrznych.
Produkty to nie wszystko – współpracujemy z firmami, które pomagają klientom flotowym sprawdzić, czy sposób wykorzystywania ich floty predysponuje ich do wymiany samochodów spalinowych na elektryczne lub hybrydowe i w jakim stopniu. Firmy te dostarczają także rozwiązania umożliwiające bezproblemowe rozliczanie ładowania samochodów prądem przez użytkowników w ich domach.
Grupa Cichy-Zasada, mając świadomość, że redukcja śladu węglowego stała się jednym z najistotniejszych elementów wdrażania koncepcji zrównoważonego rozwoju, podjęła działania mające na celu dążenie do gospodarki niskoemisyjnej: Montaż instalacji fotowoltaicznych na dachach salonów samochodowych i warsztatów mechanicznych. Obecnie posiadamy 8 działających tego typu instalacji, które w około 25% pokrywają zapotrzebowanie tych lokalizacji na energię elektryczną. W kolejnych latach program inwestycyjny będzie kontynuowany w odniesieniu do kolejnych obiektów, a nadto nowe inwestycje budowlane projektowane są już z uwzględnieniem instalacji fotowoltaicznych.
Podejmowane są działania poprawiające efektywność energetyczną. Powszechna w ramach grupy jest bieżąca wymiana oświetlenia na źródła z zastosowaniem diod LED, a w nowych projektowanych obiektach takie oświetlenie jest obligatoryjne. Dla każdej lokalizacji indywidualnie dobierane są systemy grzewcze oraz systemy chłodzenia. Systemy chłodzenia oparte są na urządzeniach typu splity lub na wodzie lodowej, co przyczynia się do oszczędności energetycznej, ponieważ wymaga mniejszej ilości energii do osiągnięcia pożądanej temperatury. Woda lodowa jest ekologicznym sposobem na kontrolowanie temperatury w pomieszczeniach. Klimakonwektory pozwalają na kontrolowanie grzania i chłodzenia w pomieszczeniach.
Zrealizowaliśmy szkolenia mające na celu doskonalenie techniki jazdy, ze względu na korzyści ekologiczne, ekonomiczne oraz eksploatacyjne pojazdu. Wyeliminowanie czynników, takich jak nadmierna prędkość, wybór trasy, ustawienia silnika, konserwacja opon, użytkowanie klimatyzacji, niewłaściwy olej silnikowy, mogą przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa w ruchu drogowym.
Modernizacja obiektów – tworzenie ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych.
GCZ członkiem PSPA – Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, którego misją jest zapewnić jak najlepsze warunki do stabilnego i zrównoważonego rozwoju rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce.
Pozostałe działania podjęte przez GCZ:
Szymon Sołtysik
Dyrektor PR Mazda Motor Poland
By promować samochody elektryczne i niskoemisyjne (BEV i PHEV), wprowadziliśmy bardzo preferencyjne warunki leasingu pracowniczego na te modele i zachęcając do ich wyboru, zamiast wersji z konwencjonalnymi silnikami. Dodatkowo zamontowaliśmy w naszym garażu stacje do ich ładowania, z których mogą bezpłatnie korzystać nie tylko użytkownicy samochodów służbowych, ale także pracownicy-najemcy niskoemisyjnych samochodów leasingowych. To pozwala docenić i wykorzystać zalety samochodów BEV i PHEV także osobom, które mieszkają w budynkach wielorodzinnych bez dostępu do własnej infrastruktury ładowania.
Oprócz tego zaczęliśmy zwracać uwagę na zużycie paliwa w samochodach służbowych. Każdy użytkownik dostaje na koniec miesiąca podsumowanie swoich tankowań, liczby przebytych kilometrów i średniego zużycia paliwa na tle innych, co motywuje do poprawiania rezultatów. Aktywnie promujemy też wspólne podróże kilku osób jednym samochodem, np. podczas wizyt u dealerów czy innych wyjazdów służbowych.
W kwestii biurowej – zaczęliśmy mocniej zwracać uwagę na konieczność odbywania podróży służbowych, szczególnie tych na dłuższą odległość, w sytuacji, gdy można je zastąpić kilkugodzinnym spotkaniem online. Mamy też bardzo liberalne podejście do home office – każdy pracownik jest zobowiązany do pojawienia się w biurze raz w tygodniu, w pozostałe dni może pracować zdalnie, co przekłada się na oszczędność czasu podróży do i z pracy, ale też na zużycie paliwa i ograniczenie emisji.
W ujęciu europejskim i światowym – korzystamy z odnawialnej energii, zarówno z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na naszej europejskiej siedzibie w Leverkusen, jak i w fabryce w Hiroszimie. Stale modernizujemy także flotę statków transportujących nasze samochody z Japonii na inne kontynenty. W sierpniu wprowadziliśmy do floty pierwszą jednostkę zasilaną gazem LNG, która może jednorazowo zabrać na pokład aż 7000 samochodów. Bardzo mocno pracujemy też nad projektem paliw odnawialnych pozyskiwanych albo z uprawy alg morskich, albo wyłapywania CO2 z atmosfery, bo mocno wierzymy w to, że silniki spalinowe mają jeszcze przed sobą przyszłość pod warunkiem, że będą napędzane zeroemisyjnymi paliwami.
Jadwiga Grala
Communication & Event Manager Euromaster
Zrównoważony rozwój i ochrona klimatu są dziś nieodłącznym i niezbędnym elementem właściwego zarzadzania firmą, zarówno w kontekście świadomościowym, jak i wizerunkowym przedsiębiorstwa.
Firma Euromaster jako część Grupy Michelin angażuje się w podejście People Profit Planet, czyli zrównoważone działanie – korzystne dla środowiska i dla człowieka.
W ramach działań ukierunkowanych na zrównoważony rozwój przeprowadzamy regularnie kampanie informacyjne i uwrażliwiające. Na koniec 2023 roku cały zespół Euromaster Polska uczestniczył w warsztatach Climate Fresk, czyli Mozaiki Klimatycznej, której celem jest edukacja środowiskowa i zwiększanie świadomości klimatycznej.
W trosce o środowisko jako firma wprowadziliśmy całkowicie elektroniczny obieg dokumentacji księgowej. W 2023 roku wysłaliśmy blisko 23,5 tys. elektronicznych faktur wychodzących i otrzymaliśmy ponad 11 tys. elektronicznych faktur przychodzących, oszczędzając w ten sposób papier i eliminując transport przy wysyłce drogą tradycyjną.
Zoptymalizowaliśmy również proces dostawy towarów do serwisów. Poprawiliśmy proces zamówień opon w taki sposób, aby „zatowarować” serwisy jednym zamówieniem przed sezonem i dostarczyć towar jedną dostawą.
Od tego roku uczestniczymy w projekcie centralnym, którego założeniem jest liczenie śladu węglowego naszej działalności. Działania te są ukierunkowane na bardziej efektywne zarządzanie poziomem emisji i zmniejszanie emisyjności procesów.
Możemy pochwalić się również oddolnymi inicjatywami i dwukrotnie zdobytym grantem na działania CRS. W ramach akcji „Jesteś w dobrych rękach” pracownicy Euromaster i zaproszeni partnerzy corocznie uczestniczą w sprzątaniu lasów z wycofanych z użytkowania opon. W ostatniej akcji przeprowadzonej we wrześniu br. zebraliśmy 2,5 t opon osobowych i dostawczych nielegalnie zdeponowanych na terenach leśnych.
O prowadzonych akcjach i projektach dotyczących ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju informujemy również nasze serwisy. Z myślą o naszych franczyzobiorcach nawiązaliśmy współpracę z wybranymi dostawcami paneli fotowoltaicznych oraz ładowarek elektrycznych, z której mogą korzystać w ramach oferty sieciowej.
Tomasz Tonder
Dyrektor PR & Corporate Affairs Grupy oraz e-mobility Grupy
Grupa Volkswagen postawiła sobie za cel osiągniecie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku i konsekwentnie dąży do tego celu. Wszystkie zakłady produkcyjne Grupy w Europie zasilane są energią ze źródeł odnawialnych, tak też jest w przypadku naszej spółki – Volkswagen Group Polska. Grupa stawia na elektromobilność. Samochody elektryczne są bowiem najlepszym rozwiązaniem na masową dekarbonizację indywidualnego transportu. Bardzo aktywnie działamy na rzecz tej transformacji. Pośród rekordowej liczby 30 premier marek Grupy Volkswagen w tym roku połowę stanowią auta elektryczne. Są wśród nich także hybrydy plug-in nowej generacji, które w okresie przejściowym będą miały istotny wpływ na ograniczenie emisji. Samochody te pozwalają przejechać ponad 100 km w trybie elektrycznym, gdy są regularnie ładowane, można z nich na co dzień korzystać jak z samochodu elektrycznego. Grupa Volkswagen angażuje się także w rozwój infrastruktury, zarówno tej bardzo szybkiej, np. przez udział w spółce joint-venture IONITY, czy też przez tej w miejscach docelowych podróży poprzez program Porsche Destination Charging. W ramach tego programu w Polsce zainstalowano już ok. 200 ładowarek w blisko 100 lokalizacjach. Oferujemy naszym klientom cały ekosystem, kartę do ładowania samochodu, którą można uruchomić ponad 800 000 punktów ładowania w całej Europie w atrakcyjnych cenach oraz wallboksy do zamontowania w garażach. Angażujemy się także w wiele aktywności budujących świadomość kierowców z zakresu elektromobilności, co jest również niezwykle ważne.
Oczywiście zmiany wprowadzamy także wewnątrz własnej firmy, aby dawać dobry przykład i aby zdobywać cenne doświadczenie. Część naszych pracowników już 5 lat temu użytkowała auta elektryczne, co było dużym wyzwaniem. Wraz z rozwojem infrastruktury takich osób przybywało. W 2021 roku istotnie zmieniliśmy politykę samochodów służbowych, oferując szerzej kadrze managerskiej auta typu PHEV i BEV. Do tej zmiany odpowiednio się przygotowaliśmy, jak wspomniałem firma zasilana jest zieloną energią, udostępniliśmy też pracownikom sieć ładowarek na parkingu, początkowo 36, aktualnie na terenie firmy zainstalowanych jest ponad 50 punktów ładowania. W naszej flocie jeździ dziś ok. 100 w pełni elektrycznych samochodów testowych i służbowych.
Dariusz Terlecki
Regional Director Poland & EE, Webfleet
Webfleet jako lider w dziedzinie zarządzania flotami pojazdów od lat angażuje się w dostarczanie innowacyjnych rozwiązań wspierających ochronę środowiska i rozwój elektromobilności. Nasze technologie telematyczne nie tylko pomagają firmom optymalizować koszty, ale także umożliwiają minimalizację wpływu ich działalności na klimat. Przedstawiamy trzy kluczowe rozwiązania, które szczególnie wyróżniają naszą ofertę w tym obszarze, m.in: EV Services Platform, OptiDrive 360 oraz raporty dotyczące emisji CO2.
Nasza EV Services Platform to zaawansowane narzędzie przeznaczone do zarządzania flotami pojazdów elektrycznych (EV). Platforma ta wspiera przedsiębiorstwa w procesie przechodzenia na elektromobilność, dostarczając szczegółowych informacji na temat zasięgu pojazdów, dostępnych punktów ładowania czy stanu baterii w czasie rzeczywistym. Dzięki temu firmy mogą efektywnie planować trasy, unikając problemów z ładowaniem czy opóźnieniami operacyjnymi. Platforma promuje również zrównoważoną eksploatację pojazdów elektrycznych, co przekłada się na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i redukcję kosztów operacyjnych.
Narzędzie OptiDrive 360 wspiera kierowców w poprawie ich stylu jazdy, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności energetycznej i zmniejszenia emisji CO2. System analizuje kluczowe parametry, takie jak gwałtowne hamowanie, przyspieszanie, czy czas pracy na biegu jałowym, a następnie dostarcza kierowcom rekomendacje w czasie rzeczywistym. Długoterminowo, poprawa stylu jazdy nie tylko zmniejsza zużycie paliwa i emisje, ale także przyczynia się do bezpieczeństwa na drogach oraz ogranicza koszty eksploatacji pojazdów.
Webfleet oferuje również zaawansowane narzędzia raportowania emisji CO2. Firmy mogą w łatwy sposób monitorować i analizować poziom emisji generowanych przez ich floty, co pozwala identyfikować obszary wymagające poprawy. Dzięki tym raportom przedsiębiorstwa mogą podejmować konkretne działania na rzecz redukcji śladu węglowego, takie jak wymiana starszych pojazdów na modele niskoemisyjne lub elektryczne. Transparentność, którą zapewniają nasze narzędzia, wzmacnia wizerunek firmy jako odpowiedzialnej i zorientowanej na ochronę środowiska.
Webfleet łączy innowacyjne technologie z wymaganiami i trendami dotyczącymi dbałości o środowisko naturalne i ograniczanie emisji CO2. Dzięki naszym rozwiązaniom, takim jak EV Services Platform, OptiDrive 360 oraz narzędzia raportowania emisji CO2, wspieramy firmy w realizacji ich celów klimatycznych, promując jednocześnie zrównoważony rozwój elektromobilności. Wierzymy, że zarządzanie flotą w oparciu o twarde dane to zysk zarówno dla firm, jak i dla środowiska.
Karol Jelonek
Kierownik Działu Sprzedaży Flotowej Ford Polska
Ford do 2050 roku chce być producentem samochodów neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. To założenie przyświeca nam zarówno globalnie, jak i lokalnie w Ford Polska. Kluczem do celu są nie tylko emisje z produkowanych przez Forda pojazdów, ale równie ważne są emisje działalności operacyjnej czy łańcucha dostaw.
Jako producent, robimy wiele kroków, które zbliżają nas do powyżej wyznaczonego celu a kilka z nich jest już za nami i możemy odznaczyć je jako „wykonane”. W tegorocznym raporcie Lead the Charge Ford zajął pierwsze miejsce w rankingu (zwiększając swój zeszłoroczny wynik o 9 punktów procentowych). Lead the Charge to organizacja zrzeszająca w sieć lokalnych, krajowych i globalnych partnerów działających na rzecz sprawiedliwego, zrównoważonego i wolnego od paliw kopalnych łańcucha dostaw w branży motoryzacyjnej.
Dzięki inwestycji w wysokości 2 miliardów dolarów, zakład w Kolonii jest obecnie przekształcany w Centrum Elektryfikacji. Poważne modernizacje zakładu produkcyjnego, z nowymi energooszczędnymi rozwiązaniami, pozwolą zaoszczędzić ponad 2000 ton metrycznych CO2 i ponad 2600 megawatogodzin (MWh) energii elektrycznej rocznie.
Do tego Ford jest jednym z pierwszych amerykańskich producentów samochodów, którzy włączyli swój globalny łańcuch dostaw do platformy Manufacture 2030.
Kuba Jedlinski
niezależny ekspert
Prawdziwy paradoks w myśleniu o nieefektywności gospodarki UE polega na tym, że błędne przekonanie o tym, że europejska polityka klimatyczna czyni nas niekonkurencyjnymi, wypiera prawdziwą i uzasadnioną strategię innowacyjności opartej o zielone technologie i elektromobilność.
Kto Europie ucieka? Chiny. Rynek sprzedaży elektryków w Chinach urósł w tym roku o 43%, a we wrześniu sprzedaż EV w Chinach osiągnęła aż 1,15 mln sztuk w jednym miesiącu. Chiny na potęgę instalują też moce energii odnawialnych. Na koniec ubiegłego roku moce paneli fotowoltaicznych więcej niż podwoiły się, do łącznych ponad 200 gigawatów. Dla porównania, cała Unia Europejska (!!) miała wówczas zainstalowane 56 gigawatów mocy z PV, a to i tak po rekordowym rocznym wzroście instalacji o 40%.
Ciężko mi zrozumieć, dlaczego mimo takiego wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych i zainstalowanych mocy z OZE chińska gospodarka goni USA. Europie ta elektryfikacja transportu i „zazielenianie” sieci energetycznych podobno tylko przeszkadza. Nie wiem też jak konkretnie mielibyśmy stać się bardziej konkurencyjni, przez zatrzymanie elektryfikacji transportu i dopalenie ostatnich pokładów węgla brunatnego.
Kiedy Mario Draghi opublikował swój raport na temat konkurencyjności europejskiej gospodarki i tego, jak mielibyśmy wrócić na ścieżkę wzrostu, nie zaskoczyło mnie, że nie było tam zaleceń odejścia od elektryfikacji transportu. Za to – z czym się zgadzam – mogliśmy się dowiedzieć, że brakuje nam np. innowacji. Rok temu Chiny zgłosiły 1,5 milona patentów, USA prawie pół miliona, a w całej Unii złożyliśmy ich łącznie mniej niż 200 tys.
Dane o rodzajach złożonych patentów są publikowane z kilkuletnim opóźnieniem, ale w 2019 roku liczba patentów związanych z elektromobilnością już była rekordowa (70 tys.), Chińczycy złożyli w tym aż 45 tys., Amerykanie nieco ponad 10 tys. a cała Unia ledwo przekroczyła 6,7 tys. Można to też pokazać jako udział patentów związanych z elektromobilnością we wszystkich, np. Chiny 4,7%, USA 2% (słabiutko), a Europa 3,3%. Wreszcie, w Europie produkcja przemysł automotive generuje 7% PKB, podczas gdy w Chinach już 10% (z czego akurat spora część to marki europejskie i amerykańskie, ale to nas raczej martwi niż cieszy). Wyraźnie widać, że elektromobilność jest siłą napędową chińskiej gospodarki, a nie jej przeszkadza.
Nowe technologie, nowe trendy i nowe wyzwania niosą ze sobą sporo okazji rynkowych. Konkurencyjność gospodarek zależy od tego, czy umiemy na tych zmianach korzystać. Amerykanie uciekli w technolgie oparte o zarządzanie danymi, choć akurat jest im łatwiej, bo nie wiąże ich RODO. Chińczycy obstawili wszystkie najgorsze i najbrudniejsze kopalnie świata, wokół złóż krytycznych minerałów, choć akurat jest im łatwiej, bo nie wiąże ich odpowiedzialność za warunki pracy w łańcuchach dostaw. My w Europie mieliśmy mieć łatwiej w branży opartej o zielone technologie i transport niskoemisyjny. Dopłaty, polityki wsparcia, granty akademickie i co tam jeszcze mogliśmy sobie wymarzyć, wszystkie trafiły do europejskiego Green Deal, i miały być finansowane z 1,8 biliona euro (tak, to 1800 miliardów albo 1,8 miliona milionów) w planie odbudowy NEXT Generation EU.
Ale o jednym nie pomyśleliśmy i to nas zgubiło. Nie jest nam potrzebna żadna polityka cięcia emisji i elektryfikacji transportu na siłę, bo one wszystkie sprawiają tylko, że tracimy swoją dotychczasową konkurencyjność. My, Europejczycy, lubimy, żeby było jak dawniej, lubimy swoje przywileje. Ktoś powinien powstrzymać szaleńców z Brukseli, bo ta zielona transformacja niebawem zagrozi naszym przedwczesnym emeryturom, często z dopłatami, grillowaniu w liczne niby-że-religijne święta i wakacjami tak długimi, że Chińczycy i Amerykanie mogą o nich tylko pomarzyć. Prawem człowieka jest i będzie, żeby samochodem z zasięgiem 1000 km na jednym baku jeździć 400 km nad morze albo nawet 30 kilometrów do biura, i nikt nam tego nie może zabronić. A politycy powinni się wziąć do roboty i uczynić naszą europejską gospodarkę znów wielką. Koniec i kropka.
Rafał Dmytryszyn
Dyrektor Handlowy Softra Systemy Informatyczne
Softra jest pierwszą firmą w Polsce, która wprowadziła na rynek aplikację mobiiną dla wypożyczalni pojazdów w zakresie wdrożenia elektronicznych dokumentów wynajmu samochodu, takich jak umowa najmu czy protokół zdawczo-odbiorczy. Dotąd proces wynajmu samochodu był obarczony dokumentami podpisywanymi długopisem, co szczególnie w dużych wypożyczalniach generowało sterty papieru. Dzięki aplikacji mobilnej eRent, wiele wypożyczalni zastąpiło tradycyjne dokumenty wynajmu ich elektronicznymi odpowiednikami, które są podpisywane na ekranie urządzenia mobilnego.
Niedługo potem to rozwiązanie przenieśliśmy do firm posiadających flotę służbową w postaci aplikacji mobilnej eSoftra. Okazało się, że równie dużo papieru generują firmy przekazujące samochody firmowe swoim pracownikom, gdzie oprócz protokołu podpisywane są często wielostronicowe regulaminy polityki flotowej, oświadczenia kierowców, zgody itp. Aplikacja mobilna eSoftra, podobnie jak eRent, to innowacje, których wdrożenie znacząco zredukowało użycie papieru, mając pośredni, pozytywny wpływ na środowisko.
W ostatnim czasie rozwinęliśmy moduł do zarządzania pojazdami poolowymi. Moduł ten automatyzuje proces rezerwacji i odbioru tych pojazdów przez pracowników, z funkcją akceptacji przejazdów co do ich zasadności. Skuteczne zarządzanie poolcarami umożliwia fleet menedżerowi zmniejszenie ogólnej liczby samochodów w firmie na rzecz większego wykorzystania pojazdów poolowych przez pracowników. W efekcie prowadzi to do zmniejszenia ponoszonych kosztów i redukcji zużycia paliwa.
Decyzję o wyborze najbardziej oszczędnych pojazdów do firmy fleet menedżer podejmuje w oparciu o dostępne raporty. W naszym systemie można m.in. porównać zużycie paliwa poszczególnych marek i modeli, aby wprowadzać te pojazdy, które spalają go najmniej.
System Softra jest dostosowany do specyfiki pojazdów elektrycznych pod kątem rozliczenia kosztów i podatków wedle aktualnych przepisów. Decydując się na wprowadzenie takich samochodów do firmy, fleet menedżer ma pełne wsparcie ze strony systemu w zakresie zarządzania elektrykami. Dodatkowo system ma interfejsy do importu faktur zbiorczych od dostawców za usługę ładowania pojazdów elektrycznych, co ułatwia kontrolę ich kosztów i eksploatacji.
Opracował zespół
MAN Truck & Bus Polska
Firma MAN Truck & Bus, działająca w sektorze transportu, intensywnie angażuje się w przedsięwzięcia na rzecz ochrony klimatu i promowania napędów zeroemisyjnych. W ramach strategii zrównoważonego rozwoju, MAN Truck & Bus opracowuje i wdraża technologie ograniczające emisję CO2 oraz wprowadza ekologiczne rozwiązania do swojej oferty produktowej. Pierwszą inicjatywą firmy w aspekcie zeroemisyjnego portfolio produktowego są elektryczne pojazdy dostawcze eTGE, których produkcja rozpoczęła się w 2018 roku. Kolejnym obszarem ukierunkowanym na transport zbiorowy jest oferta niskoemisyjnych autobusów miejskich MAN Lion’s City G zasilanych CNG oraz zeroemisyjnych autobusów elektrycznych z napędem akumulatorowym MAN Lion’s City E, które są produkowane wyłącznie w polskiej fabryce MAN w Starachowicach. Dzięki tym modelom, MAN dąży do zmniejszenia emisji spalin w miastach, co ma realny wpływ na poprawę jakości powietrza. Niemniej kluczową inwestycją ostatnich lat jest rozpoczęcie produkcji zeroemisyjnych samochodów ciężarowych eTGX, eTGS oraz eTGL, które przeznaczone są m.in. do logistyki miejskiej, transportu krajowego oraz realizowania zadań publicznych w branży komunalnej. Dopełnieniem zeroemisyjnego portfolio samochodów ciężarowych, jest debiutujący na tegorocznych targach IAA 2024 MAN hTGX, czyli ciągnik siodłowy z silnikiem wewnętrznego spalania napędzany wodorem. Wskazane produkty znacząco wpływają na ślad węglowy użytkujących je przedsiębiorstw w całym łańcuchu dostaw.
Rozwój technologii zeroemisyjnych to nie tylko systematyczne rozszerzanie portfolio oferowanych pojazdów, ale również odpowiednie planowanie łańcucha dostaw. Wraz z rosnącym popytem na pojazdy zeroemisyjne MAN zainwestował 100 mln euro w rozbudowę zakładu produkcyjnego w Norymberdze, który rozpoczął produkcję nowej generacji akumulatorów wysokonapięciowych do autobusów i samochodów ciężarowych. Wraz z rozwojem technologii zeroemisyjnych firma wprowadza również innowacje w zakresie ładowania swoich pojazdów, rozwijając z partnerami infrastrukturę umożliwiającą szybkie ładowanie pojazdów. Zaangażowanie MAN Truck & Bus w elektromobilność to także kompleksowe wsparcie klientów, aby ułatwić im przejście na transport zeroemisyjny, m.in. przez doradztwo w zakresie analizy tras, finansowania i infrastruktury ładowania.
Firma MAN Truck & Bus inwestuje również w swoich zakładach w energooszczędne technologie i odnawialne źródła energii, takie jak energia słoneczna i wiatrowa oraz w efektywne energetycznie systemy oświetlania, co także pozwala znacząco obniżyć ślad węglowy przedsiębiorstwa.
Ponadto firma uczestniczy w programach badawczo-rozwojowych oraz współpracuje z uczelniami i ośrodkami badawczymi, aby stale udoskonalać technologie związane z elektromobilnością.
Dzięki powyższym działaniom, MAN Truck & Bus ma realny wpływ na rozwój ekologicznego transportu, wspierając realizację celów klimatycznych Unii Europejskiej.
Adam Woszczyk
Account & E-mobility Coordinator MHC MOBILITY Polska
Jedną z wartości MHC Mobility Polska, jak i całej grupy Mitsubishi HC Capital, do której należymy, jest „harmonia”, którą rozumiemy jako wzajemny szacunek nie tylko do naszych klientów i współpracowników, ale również i całej naszej planety. Jest ona nie tylko pustym sloganem, ale również drogowskazem, który wpływa na strategię wszystkich naszych członków.
Zgodnie z decyzją Mitsubishi HC Capital UK, która pełni rolę centrali grupy MHC Mobility w Europie, wszystkie europejskie oddziały naszej organizacji przyjęły wybrane cele zrównoważonego rozwoju 2030 ONZ (np. „Działania w dziedzinie klimatu” i „Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja”). Dodatkowo zobowiązaliśmy się do działań mających na celu pomoc w osiągnięciu celów porozumienia paryskiego.
W 2021 roku, w celu wprowadzenia powyższych postanowień w życie, podjęliśmy decyzję o uformowaniu specjalnego Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju, którego siedzibą jest biuro naszej europejskiej centrali w Londynie. Jego rolą jest pomoc innym oddziałom MHC Mobility w osiągnięciu m.in. konkretnych certyfikatów, odpowiedniego poziomu wiedzy dotyczącej ESG i równowagi pomiędzy dbałością o planetę a kreowaniem wartości dla naszych interesariuszy.
Zgodnie z oficjalnymi danymi Mitsubishi HC Capital UK w roku finansowym 2022/2023 16,6% sfinansowanych pojazdów w Europie miało napęd w pełni elektryczny. Dla porównania w roku finansowym 2019/2020 wartość ta wynosiła 1,00%.
W MHC Mobility Polska możemy się pochwalić wieloma własnymi inicjatywami, które miały za zadanie przybliżyć naszym klientom zagadnienie elektromobilności, z naciskiem na jej praktyczne doświadczenie. Warto tutaj wymienić choćby organizowany co roku od 2020 „Wielki test samochodów elektrycznych”, czy wydarzenia z cyklu Mobility Day (np. gra miejska EVPOLY przeprowadzona w 2023 roku). Oprócz tego, dzięki współpracy z BOŚ Bank, jeszcze do niedawna mogliśmy zaproponować naszym klientom wynajem z państwowym dofinansowaniem, aż do momentu wyczerpania środków.
Elektromobilność promujemy również wśród naszych pracowników – od 2020 roku wprowadziliśmy nową zasadę w naszej wewnętrznej polityce flotowej, wg której każdy, komu przysługuje pojazd służbowy, ma prawo do jego wcześniejszego zwrotu i otrzymania pojazdu elektrycznego. Dzięki temu flota samochodów służbowych MHC w Europie jest już teraz zelektryfikowana w 70%.
Ponadto, każdy z oddziałów MHC Mobility ma inny pomysł na wewnętrzne propagowanie ochrony środowiska. Niektóre z nich organizują np. cykliczne zbiórki elektroodpadów i konkursy na najlepsze dania wegetariańskie, dodatkowo biorą one udział w wolontariatach polegających na wyławianiu plastikowych śmieci z pobliskich zbiorników wodnych.
Warto tutaj zaznaczyć, że szeroko rozumiana mobilność jest zaledwie jednym z obszarów działalności grupy Mitsubishi HC Capital. Tylko w roku finansowym 2022/2023 nasza grupa sfinansowała w Europie zielone aktywa o łącznej wartości przekraczającej 600 mln funtów. W ich skład wchodzą m.in. farmy wiatrowe i fotowoltaiczne oraz stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Obecne plany zakładają, że do 2025 roku zielone aktywa przekroczą 20% europejskiego portfela inwestycyjnego Mitsubishi HC Capital.
W związku z naszym globalnym rodowodem, w MHC Mobility Polska staramy się szukać i wykorzystywać jak najwięcej szans na osiągnięcie zrównoważonego rozwoju. Najłatwiej jest to zaobserwować poprzez pryzmat naszej oferty wynajmu – nie ma na rynku europejskim drugiej firmy, która jest w stanie pod jedną egidą wynająć i zarządzać zarówno rowerem elektrycznym, jak i wodorowym ciągnikiem siodłowym. Nasze działania jasno świadczą o tym, że staramy się osiągnąć harmonię i jest ona dla nas realną wartością, a nie jedynie pustym sloganem. Każdy oddział naszej organizacji dąży do niej i stara się ją utrzymać.