Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Fleet Management Training

Przez okres pandemii spotykaliśmy się z Państwem podczas Fleet Electric Day, a także w formule online. Jednak nadszedł czas, aby po raz pierwszy spotkać się na naszym szkoleniu Fleet Management Training. Na miejsce spotkania wybraliśmy gościnny Wrocław.

Dwudniowe szkolenie zdominowała tematyka całkowicie związana z problemami, z którymi obecnie boryka się branża flotowa. Niewystarczająca podaż nowych samochodów, konieczność wydłużania kontraktów wynajmu, dłuższa eksploatacja posiadanych samochodów, a co za tym idzie konieczność ich serwisowania. Dodatkowo, wiele firm przeszło na tryb pracy zdalnej lub mieszanej, co także implikuje dodatkowe obowiązki po stronie osób zarządzających flotami.
Widać wyraźnie, że formuła spotkania bezpośredniego pozwala na toczenie ożywionej dyskusji nie tylko w postaci pytań do prelegentów, ale także wymiany doświadczeń. Po raz kolejny okazało się, że co flota to inne rozwiązania.

Koszty nie rosną stale

Spotkanie otworzyliśmy wykładem, którego temat zainspirował nas do przeprowadzenia szkolenia. Adam Karpiński, prezes zarządu Inter Cars Fleet Services, opowiedział o rynku usług serwisowych, ale w bardzo szerokim kontekście. Pierwotny temat brzmiał: Kontrola kosztów serwisowych w obliczu wydłużonej eksploatacji samochodów służbowych. Konsekwencje kryzysu dla rynku części zamiennych – zerwane łańcuchy dostaw, wahania kursów walut.
Jak można podsumować wystąpienia Adama? Gdybym miał zrobić to jednym zdaniem, powiedziałbym – powrót do normalności. Tylko za normalność nie należy uznawać tego, z czym mieliśmy do czynienia w 2019 roku, czyli wymiany samochodów co dwa lata, rabatów na poziomie 20% i więcej oraz samochodów poolowych stojących na placu i czekających na to, aż ktoś postanowi ich użyć. To była sytuacja patologiczna. Obecnie czeka nas to, z czym powoli mamy już do czynienia, a więc brak nowych samochodów powoduje całkowity brak rabatów, wydłużoną eksploatację samochodów do pięciu lat i 200 tysięcy kilometrów i zrewidowanie polityki, komu samochód jest niezbędny. Konsekwencjami pandemii, a także wojny na pewno będą dalsze opóźnienia w produkcji nowych samochodów, a co za tym idzie wzrost cen aut i to zarówno nowych, jak i używanych. Rynek serwisowy jest na to gotowy, ponieważ sieci takie jak Inter Cars odpowiednio wcześniej się zatowarowały. Poza tym części aftermarketowych nie powinno zabraknąć, ponieważ produkuje się mniej nowych samochodów i moce fabryk dostarczających części zamienne mogą zostać przekierowane na rynek aftermarketowy. Zdaniem Karpińskiego czekają nas podwyżki usług serwisowych, co jest spowodowane czynnikami makroekonomicznymi, ale także wydłużony czas oczekiwania na naprawę. Wynika to z tego, że samochody coraz częściej będą naprawiane, części regenerowane. Dużą częścią napraw będą naprawy prewencyjne, a nie interwencyjne. Ciekawe dane dotyczyły rosnących kosztów serwisowych wraz z każdym kolejnym rokiem eksploatacji. Okazało się to niezgodne z prawdą. Koszty serwisowe rosną najbardziej w drugim i trzecim roku eksploatacji, a następnie krzywa się wypłaszcza. Wniosek, jaki się rysuje, jest taki, że samochody będziemy eksploatować dłużej, będziemy użytkować nie zawsze takie auta, jakie chcieliśmy, ale takie, jakie akurat będą, i będziemy to robić bardziej celowo.

Wynajem nie jest najtańszy

Wynajem jako nowoczesna forma mobilności. Większa kontrola kosztów, a jednocześnie wyższa elastyczność i możliwość reakcji na zmiany rynkowe. Zmniejszenie ryzyka opóźnień w dostawach, a także outsourcing kosztów utrzymania (ubezpieczenie, serwis, naprawy pogwarancyjne) – z takim tematem wystąpił Tomasz Czerwiński, prezes zarządu Kaizen Rent. Przed wykładem postawiłem tezę, że wynajem może być remedium na braki nowych samochodów, Tomasz Czerwiński od razu zapowiedział, że tezę tę obali. Opowiedział o zaletach poszczególnych form wynajmu, od krótkiego, przez średnioterminowy, po długoterminowy. Tomasz skupił się głównie na wynajmie średnioterminowym i, co ciekawe, powiedział, że nie jest to rozwiązanie dla każdego i na pewno nie jest to rozwiązanie najtańsze, ale bardzo pomocne w tym, aby zapewnić mobilność danej flocie. Na konkretnych przypadkach przedstawił, w jakich sytuacjach wynajem może być uzupełnieniem floty i kiedy sprawdza się idealnie. Oczywiście, także firmy takie jak Kaizen również dotyka koniunktura na rynku motoryzacyjnym i na samochody też trzeba będzie oczekiwać dłużej, niemniej jednak zdecydowanie krócej niż na samochody, które chcemy kupić.

Fort

Następnie po wykładzie Tomasza odkrywaliśmy tajemnice jednej z najważniejszych twierdz Rzeszy – FESTUNG BRESLAU – i poznaliśmy ludzi, którzy pasjonują się historią Wrocławia, którzy przedstawiają historię na żywo i w ten sposób promują przeszłość.
Twierdza Wrocław – Festung Breslau – to określenie kojarzące się najsilniej z dramatyczną obroną miasta u schyłku II wojny światowej. Mało kto wie, że Wrocław został ogłoszony twierdzą już dużo wcześniej na mocy cesarskiego rozkazu 14 czerwca 1910 roku.
Wrocławskie Stowarzyszenie Fortyfikacyjne powstało w 2012. Zajmuje się Fortem Piechoty nr 6 na Polanowicach. Jest to jeden z elementów kajzerowskiej twierdzy powstającej od lat 90. XIX wieku aż po pierwszą wojnę światową.
Fort Piechoty nr 6 został zbudowany w 1891 roku i początkowo pełnił funkcję schronu. Kiedy w 1910 cesarz Wilhelm II ogłosił Wrocław twierdzą, schron rozbudowano, dodając m.in. betonowe pozycje strzeleckie, 2 schrony pogotowia i wartownię.
Sam schron otrzymał oświetlenie, co było wielkim novum jak na owe czasy, łączność telefoniczną, wentylację oraz system komunikacji wewnętrznej za pomocą rur głosowych.
Po pierwszej wojnie światowej Fort Piechoty nr 6 był jedynie epizodycznie wykorzystywany przez wojsko. Taki stan rzeczy trwał aż do roku 1938, kiedy to po zlikwidowaniu twierdzy, fort przyjął przede wszystkim funkcję magazynową.
Pod koniec drugiej wojny światowej fort został ponownie zmobilizowany. Wykopano nowe okopy, rozstawiono zasieki. W 1945 roku obiekt przeszedł chrzest bojowy, biorąc udział w potyczkach z patrolami zwiadu oblegających. Miał także swój udział w bitwie stoczonej o sąsiednie obiekty w marcu 1945 roku. Fort nie został zdobyty w walce. Oddano go po kapitulacji twierdzy, 6 maja 1945 roku.

Więcej ciekawostek dotyczących zarówno budowy schronu, jego przeznaczenia, wyposażenia czy realiów żołnierskiego życia możecie poznać w samym Forcie!
Fortem opiekują się pasjonaci posiadający ogromną wiedzę techniczną i historyczną, bardzo często ubrani w stroje z epoki, opowieści historyczne mogą oni snuć bez końca.

Zdalnie

Drugi dzień upłynął pod znakiem szkolenia na tematy prawne, które poprowadziła większości doskonale znana mecenas Agnieszka Szczodra-Hajduk z kancelarii Hogan Lovells. Pani mecenas opowiedziała o wszystkim, co związane z pracą zdalną, pracą covidową i telepracą. Wyjaśniła różnice między tymi rodzajami prac, opowiedziała o obowiązkach pracowników i pracodawców. Jak zawsze podczas wykładu mecenas było bardzo dużo pytań, dotyczących tego, jak można karać pracowników zgodnie z kodeksem, czego możemy od nich wymagać. Niestety, cały czas jest problem z odzyskiwaniem samochodów od pracowników. Ciekawym wątkiem był także ten dotyczący instytucji sygnalisty, a więc osoby, która wewnętrznie w firmie zgłasza naruszenia regulaminowe. Pomysł w założeniu jest bardzo ciekawy, jednak w naszej kulturze biznesowej sygnalista jednoznacznie kojarzony jest z donosicielem.

Konkluzja tego, ale także poprzedniego dnia wykładowego, jest taka, że flotowcy, ale nie tylko, będą musieli nauczyć się funkcjonować w zupełnie nowym otoczeniu biznesowym. Na to nakłada się jeszcze trwająca rewolucja elektromobilna.

Przeczytaj również
Popularne