Alarmowali, przedstawili konsekwencje, apelowali o zmiany, wreszcie wysunęli trzy konkretne postulat. I nic. Wspólne stanowisko organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, leasingodawców, a także kierowników flot samochodowych ministerstwo zignorowało. Zmian w programie nie będzie.
Związek Polskiego Leasingu wraz ze Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców, Polskim Związkiem Wynajmu i Leasingu Pojazdów, Ogólnopolską Federacją Małych i Średnich Przedsiębiorców, Stowarzyszeniem Kierowników Flot Samochodowych, Krajową Izbą Targową oraz Łódzką Federacją Kupiecką przesłały stanowisko w sprawie programu "Mój elektryk 2.0". Dokument został wysłany do Ministerstwa Klimatu i Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
To druga próba kontaktu z ministerstwem. O pierwszej pisaliśmy szerzej TUTAJ, a cały dokument można przeczytać TUTAJ.
Na początku lutego 2025 roku planowane jest uruchomienie nowej wersji programu „Mój elektryk 2.0” (o nowych zasadach i zmianach pisaliśmy TUTAJ). Ma ona zastąpić dotychczasową wersję programu. Jak można przeczytać w oficjalnym stanowisku ww. stowarzyszeń, związków i federacji wprowadzane zmiany w programie, takie jak wykluczenie przedsiębiorstw niebędących osobami fizycznymi oraz brak wsparcia dla pojazdów kategorii N1, budzą uzasadnione obawy dotyczące skuteczności programu w realizacji jego głównych celów.
W stanowisko organizacje podkreślają znaczenie tych grup w rozwoju elektromobilności oraz wnoszą o ponowne rozważenie podjętych decyzji. Wnoszą również o przywrócenie finansowania z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, przeznaczonego na dotacje dla wszystkich przedsiębiorstw w dotychczasowym zakresie. Jednocześnie zwracają się z prośbą o podjęcie rozmów na poziomie europejskim w celu umożliwienia wykorzystania pieniędzy z KPO również przez osoby prawne.
Z przykrością przyjmujemy decyzję o wykluczeniu przedsiębiorstw, które nie są osobami fizycznymi, z programu „Mój elektryk 2.0”. Z perspektywy branży leasingowej i wynajmu długoterminowego, taka zmiana może poważnie ograniczyć skuteczność programu i zmniejszyć jego szansę na realizację kluczowych celów, takich jak rozwój elektromobilności w Polsce oraz redukcja emisji CO₂. – zapisano w dokumencie.
Z danych PZPM opartych na rejestracjach pojazdów w systemie CEPiK wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku aż 87% nowych elektrycznych samochodów osobowych zostało zarejestrowanych przez przedsiębiorców (w tym aż 74% pojazdów trafiło do firm leasingowych i wynajmu długoterminowego). Oznacza to, że wykluczenie tej grupy z programu znacząco osłabia dynamikę rozwoju rynku elektromobilności, jednocześnie zwiększając ryzyko niewykorzystania przyznanych środków publicznych.
W poprzedniej edycji programu to właśnie przedsiębiorstwa leasingowe i wynajmu długoterminowego odpowiadały za blisko 70% wykorzystanych funduszy. Ograniczenie, w nowej edycji programu, dostępu do dotacji przez przedsiębiorców innych niż osoby fizyczne może prowadzić do niewykorzystania dostępnych środków, co podważa cel programu i ogranicza jego wpływ na rynek elektromobilności.
Wykluczenie tych przedsiębiorstw wpłynie również na dostępność pojazdów elektrycznych na rynku wtórnym, ponieważ leasingobiorcy flotowi stanowią główne źródło podaży samochodów osobowych w sprzedaży wtórnej, a ich wykluczenie z programu spowoduje ograniczenie liczby dostępnych, przystępnych cenowo samochodów elektrycznych dla klientów indywidualnych.
Ponadto, decyzja o braku wsparcia dla pojazdów N1 (lekkich dostawczych do 3,5 tony) wprowadza niekorzystną zmianę dla sektora transportowego. Pojazdy te, wykorzystywane w transporcie miejskim i ostatniej mili, są kluczowe dla rozwoju elektromobilności w miastach. Ich wykluczenie zwiększa ryzyko, że transport miejski pozostanie zależny od pojazdów spalinowych, co stoi w sprzeczności z celami programu – piszą autorzy dokumentu.
Dodatkowo należy pamiętać, że to wykluczone z programu przedsiębiorstwa stanowiły do tej pory główny motor napędowy rozwoju elektromobilności.
Jako przedstawiciele branży leasingu i wynajmu, a także przedsiębiorstw wykluczonych z programu Mój Elektryk 2.0. deklarujemy gotowość do współpracy w celu wypracowania optymalnych rozwiązań, które pozwolą osiągnąć wspólne cele w zakresie rozwoju elektromobilności i ochrony środowiska dodają solidarnie sygnatariusze dokumentu.