W 2024 Polacy sprowadzili o prawie 20% więcej samochodów z zagranicy niż rok wcześniej. Najchętniej ściągamy auta z Niemiec, Francji i Holandii. Marką, która okazała się najbardziej popularna, był Opel — wynika z raportu platformy transportowej Clicktrans.A ile kosztuje zlecenie transportu?
Najchętniej sprowadzano auta z Niemiec i to jest niezmienne. Bo blisko, bo szeroki wybór, bo tanio, bo cały czas wierzymy w niemieckiego dziadka albo lekarza. W 2024 roku udział samochodów z Niemiec wyniósł prawie 60%. Na drugim miejscu pod względem udziału w zleceniach znalazła się Francja, która utrzymała drugą pozycję z udziałem wynoszącym nieco ponad 10%, a na trzecim — Holandia z udziałem wynoszącym 8,2%.
Wielka Brytania, która jeszcze w 2017 roku była druga na liście krajów, z których Polacy sprowadzali samochody, systematycznie traci. Udział tego kraju w zleceniach wyniósł w 2024 roku zaledwie 1,6%.
Przewaga Niemiec wśród krajów, z których Polacy sprowadzają samochody, zwiększa się coraz bardziej — mówi Michał Brzeziński, CEO Clicktrans. - Po części wynika to z bliskiej odległości, co wpływa na cenę transportu, ale także z renomy, jaką w Polsce cieszą się samochody z Niemiec.
W 2024 najpopularniejszą marką sprowadzaną przez Polaków był Opel. Udział Opla wyniósł w 2024 roku 8,9%. Co ciekawe marka ta zajęła w 2023 roku dopiero czwartą lokatę. Na drugim miejscu znalazło się BMW z udziałem wynoszącym 8,8%, na trzecim Volkswagen oraz Ford. Udział obu tych marek wyniósł po 8,7%. Różnice między udziałami marek z trzech pierwszych miejsc są jednak niewielkie i żadna z nich nie uzyskała zdecydowanej przewagi nad innymi.
Z Niemiec najchętniej sprowadzano auta marki Opel, Ford i Volkswagen. Z kolei z Francji najchętniej sprowadzane były marki francuskie: Renault, Peugeot i Citroen. Z Holandii przede wszystkim sprowadzano BMW, Audi i Volkswageny. We Włoszech prym wiodły marki Fiat, BMW i Toyota.
Jak wynika z raportu, po dużym wzroście udziału samochodów luksusowych, w 2023 roku nastąpił spadek. W 2024 roku udział aut marek premium spadł o 1 p.p. i wyniósł 12%. Wciąż jest to jednak wysoki wynik, biorąc pod uwagę, że do 2022 roku udział takich aut nie przekraczał 10%.
Luksusowe auta sprowadzane do Polski to między innymi samochody takich marek jak Porsche, Bentley czy Ferrari. Co ciekawe kolejny rok z rzędu obserwujemy wzrost udziału samochodów terenowych w zleceniach na transport samochodów. W 2024 roku udział ten wyniósł 12,4% - o 1 p.p. więcej niż w 2023 roku.
Co ciekawe, coraz częściej nawet prywatni importerzy, zamiast samemu jechać z lawetą po auto, zlecają transport. Ceny transportu wzrosły na większości popularnych tras, ale nie były to wzrosty znaczące. W 2024 roku średnia cena transportu samochodu z zagranicy do Polski wyniosła 2153 zł. To wzrost o 6% w stosunku do ceny z 2023 roku (2039 zł).
Za sprowadzenie samochodu z Niemiec, które mają największy udział w zleceniach, trzeba było zapłacić średnio 1826 zł, czyli o 5% więcej niż w roku 2023, kiedy cena wyniosła 1733 zł.
Najbardziej wzrosła cena transportu samochodu z Francji — o 9%. W 2023 roku za transport auta z tego kraju trzeba było zapłacić 3137 zł, a w 2024 - 3411 zł. Najmniej za to wzrosła cena transportu samochodu ze Szwecji — o 2% (2586 zł).
W przypadku Hiszpanii i Norwegii ceny nieznacznie spadły. Za transport auta z Hiszpanii trzeba było zapłacić średnio 4835 zł, o 6% mniej niż w 2023 roku (5159 zł).
Raport Samochody 2024 to dziewiąta edycja raportu przygotowywanego na podstawie zleceń zrealizowanych przez serwis Clicktrans – polski serwis łączący osoby i firmy poszukujące transportu z przewoźnikami. Powstał na podstawie prawie 650 tys. zleceń na transport samochodów opublikowanych na Clicktrans.pl w latach 2011-2024.