Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Total

Era cyfryzacji - Volkswagen Transporter 6.1

VW transporter 6.1

Od debiutu szóstej generacji Transportera minęły cztery lata. To wystarczający czas, aby przeprowadzić facelifting. Ale zaraz, zaraz… Volkswagen twierdzi: „to nie facelifting, to update – taki sam jak update systemu operacyjnego w smartfonie”.

Imożna się z tym zgodzić, bo o ile w wersji 6.1 z zewnątrz zmiany są raczej kosmetyczne, to Volkswagen postawił głównie na udoskonalanie systemów wsparcia kierowcy oraz rozwój usług connected cars. Zewnętrzne zmiany stylistyczne są raczej kosmetyczne, odświeżone zostały m.in.: reflektory, zderzak oraz osłona chłodnicy. Na przednich błotnikach Transporter ma teraz oznaczenie wersji. Wprowadzono także sześć nowych wzorów felg i lakierów oraz siedem dodatkowych dwukolorowych kombinacji kolorystycznych nadwozia.


W środku

Większe zmiany zaszły na desce rozdzielczej. Ma ona obecnie ostrzejsze kontury, nowe schowki, uchwyty na napoje czy też opcjonalną ładowarkę indukcyjną. Pojazd może być wyposażony w dwa ekrany: 10,25-calowy Digital Cockpit (standard w Multivanie Highline, opcja w większości modeli) oraz ekran multimedialny na środkowej konsoli o przekątnej od 6 do 9,2 cala, znany jako Modular Infotainment Matrix (MIB2 i MIB3). Układ tych ekranów, jak i kształt kierownicy jest taki sam jak np. w poliftingowym Passacie B8.


We Connect,
czyli ewolucja CAR-NET-u

Wszystkie systemy radiowo-nawigacyjne są standardowo wyposażone w moduł łączności z Internetem – eSIM, który zapewnia łączność z Internetem. Umożliwia on dostęp do licznych funkcji i usług internetowych, skupionych pod nazwami We Connect i We Connect Plus. Dla firm dostępny jest również system zarządzania flotą – We Connect Fleet. Ponadto stała łączność z Internetem umożliwia współpracę z nowymi usługami, takimi jak: radio internetowe, usługi streamingowe, rezerwacja usług na żądanie i obsługa głosowa. Aplikacja We Connect umożliwia w smartfonie sprawdzenie, czy zamknęliśmy drzwi lub wyłączyliśmy światła. Możemy też sprawdzić lokalizację auta, czy też umówić się na przegląd w serwisie. Rozbudowana wersja We Connect Plus ma dodatkowe funkcje, m.in.: alarm opuszczenia zaprogramowanego obszaru, uruchomienie dodatkowego ogrzewania, blokowanie i odblokowywanie drzwi, informacje o ruchu oraz o zagrożeniach na trasie, obliczanie tras online. We Connect Fleet pozwala zarządzać flotą, zawiera m.in. cyfrowy dziennik korzystania z auta, informację o tankowaniach i stylu jazdy, monitoring i analizę spalania. Czy rzeczywiście to taka nowość? W wersji przedliftowej był CAR-NET. Wymagał dokupienia zewnętrznego modemu 3G/LTE oraz karty SIM z dostępem do Internetu we własnym zakresie i ogólnie jego możliwości były raczej skromne. Usługi oferowane przez We Connect są o wiele bardziej rozbudowane, przemyślane i rozwojowe i nie wymagają dodatkowych inwestycji w zapewnienie łączności. Tak, to jest właśnie ten cyfrowy update!


 

Nowy układ kierowniczy

Mechanicznie największa zmiana zaszła w układzie kierowniczym. W modelu wcześniejszym wspomaganie realizowane było hydraulicznie. Wprowadzenie nowych systemów wsparcia kierowcy wymusiło zastosowanie układu elektromechanicznego. Dzięki temu, że układ kierowniczy może być sterowany niezależnie od kierowcy, daje to możliwość zastosowania nowych systemów asystujących. m.in. asystentów pasa ruchu, manewrowania przyczepą, systemu automatycznego parkowania, awaryjnego hamowania podczas manewrowania, wspomagania cofania z miejsc parkingowych. W Transporterze 6.1 w każdej wersji występuje system ochrony przed bocznymi podmuchami wiatru.

Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego przekazuje polecenia do kół w sposób bardziej bezpośredni niż systemy w modelach poprzednich generacji. Dzięki temu Transporter 6.1 jest zauważalnie bardziej zwinny i prowadzi się go bardziej precyzyjnie. Nowością w połączeniu z przekładnią DSG jest opcjonalny tempomat adaptacyjny ACC, który teraz ma również funkcję stop-and-go. W korku lub podczas jazdy w mieście 6.1 automatycznie rusza z miejsca, gdy tylko ruszy pojazd przed nim.

Gama silników

Pod maską Transportera 6.1 znajdą się wyłącznie 2-litrowe diesle o mocach od 90 do 199 KM. Bazowe silniki przekazują napęd na przednie koła za pośrednictwem 5- i 6-biegowych skrzyń mechanicznych. Warianty 150 i 199 KM współpracują seryjnie z 7-biegowymi przekładniami DSG i opcjonalnie są dostępne z napędem 4Motion. Z oferty definitywnie znika wersja benzynowa. Warto dodać, że w 2020 do oferty dołączy wersja elektryczna z silnikiem 112 KM. Z bateriami o pojemności 37,3 lub 74,6 kWh powinien zaoferować odpowiednio do 140 i 270 km realnego zasięgu. Prace nad rozwojem wersji bezemisyjnej Transportera prowadzi firma ABT.

Podobnie jak w Crafterze, również w Transporterze 6.1 jako opcja możliwe jest ręczne uruchomienie regeneracji filtra cząstek stałych DPF za pomocą przycisku na desce rozdzielczej. Standardowo regeneracja DPF następuje automatycznie, jednak w wypadku samochodów, które są eksploatowane na krótkich dystansach (np. przez firmy kurierskie) lub często poruszają się z prędkością poniżej 40 km/h (np. auta specjalne na lotniskach), automatyczny proces regeneracji filtra DPF nie będzie uruchamiać się podczas codziennego użytkowania, tylko będzie mógł być wywołany w każdej chwili ręcznie.

Kto testował: Michał Kośnik

Co: Volkswagen Transporter 6.1

Gdzie: Amsterdam

Kiedy: 5–6.07.2019

Ile: 200 km

Przeczytaj również
Popularne