Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Gotowy do pracy - Fiat Ducato

Choć z zewnątrz tego nie widać, to zmodernizowany Fiat Ducato przeszedł właśnie sporą rewolucję techniczną. Nowością są, między innymi, zupełnie nowy silnik, skrzynia biegów, zestawy systemów asystujących oraz wersja z napędem elektrycznym.

Ducato odkryciem na rynku

Ducato, jeden z bestsellerów polskiego rynku pojazdów użytkowych, przeszedł w tym roku gruntowną modernizację. Zmiany w nadwoziu są kosmetyczne. Osłona chłodnicy jest teraz dostępna w kolorze tytanowym lub w połyskującej czerni. Podobnie klosze reflektorów mogą mieć ciemny odcień. Z punktu widzenia przedsiębiorcy nadal cenną zaletą jest 3-częściowy zderzak przedni. W razie drobnej stłuczki możemy wymienić tylko jego fragment a nie cały element. Poza tym trudniej jest uszkodzić reflektory, z racji ich wysokiego osadzenia w nadwoziu.

Nowoczesna kabina

Kabina zmieniła się w niewielkim stopniu. Jedyną poważniejszą różnicą jest możliwość zamówienia większego 7-calowego ekranu systemu multimedialnego i nawigacji. Możemy go z łatwością sparować ze smartfonem za pomocą aplikacji Android Auto lub Apple CarPlay. Szkoda, że nie pomyślano, aby zastąpić czymś nowocześniejszym archaiczny wyświetlacz komputera pokładowego między zegarami. Ale grunt, że w ogóle jest i spełnia swoją funkcję.


Fiata Ducato możemy zamówić w ok. 10 tys. konfiguracjach. Na tak imponującą liczbę składają się duży wybór wersji nadwoziowych, ich ładowności oraz spory wybór silników i opcji wyposażenia. Tylko w przypadku modelu Furgon możemy zamówić wersje o kubaturze ładunkowej od 8 do 17 m3 i maksymalnej ładowności 2,1 tony. Drobne, ale istotne zmiany dostrzeżemy w samej ładowni wersji furgon. Pojawiło się tam nowe znacznie bardziej wydajne oświetlenie LED. W samochodzie nie zabraknie również prądu dla dodatkowych urządzeń elektrycznych dzięki rozwiązaniu Engine Idle Preset, podnoszącym minimalne obroty silnika.

Mocniejsze silniki

Z gamy Ducato zniknął 2-litrowy diesel. Obecnie podstawową jednostką jest 2,3-litrowy silnik MultiJet 2 o mocy 120 KM (320 Nm przy 1400 obr./min). Motor ten współpracuje z 6-biegową mechaniczną skrzynią biegów. Najczęściej wybieraną jednostką wg Fiata będzie silnik o mocy 140 KM (350 Nm/+ 9% w porównaniu z 130 MultiJet). Jest on dostępny zarówno z manualną skrzynią biegów, jak i dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów „9Speed”. Oferuje ona trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Power. Skrzynia zrobiła na nas pozytywne wrażenie. Zmieniała biegi w sposób nieodczuwalny i czyniła to w odpowiednim momencie. Może się ona spodobać w szczególności użytkownikom wersji minibus, przewożących pasażerów biznesowych, w pojazdach kurierskich i dystrybucyjnych przemieszczających się głównie w mieście oraz zainteresowanych zakupem kamperów na bazie Ducato. Tu warto wspomnieć, że 3 na 4 kampery sprzedawane w Europie powstają właśnie na bazie tego modelu Fiata.



W normalnej jeździe miejskiej Ducato H2L2 ze 140-konnym silnikiem, skrzynią automatyczną, dwiema osobami i ładunkiem o masie 500 kg zużywał ok. 8,5 l ON/100 km. To zupełnie przyzwoity wynik. W gamie znajdziemy też wersję 160-konną (400 Nm). Topową jednostką w gamie jest silnik MultiJet oferujący moc 180 KM: 400 Nm momentu obrotowego z manualną skrzynią biegów i 450 Nm – + 12% w porównaniu z poprzednim modelem. W gamie Ducato nie zabrakło też wersji Natural Power z silnikiem 3.0 zasilanym metanem i generującym moc 136 KM (350 Nm).

Czas na prąd

W przyszłym roku do oferty trafi także Ducato Electric wyposażony w silnik elektryczny o mocy 90 kW (280 Nm). Jak przystało na pojazd elektryczny, czas rozpędzania się do 50 km/h jest krótki, zaledwie pięć sekund. Prędkość pojazdu ograniczono do 100 km/h. Przy bateriach o pojemności 47 kWh jego zasięg ma wynosić 220 km, a z większymi bateriami o pojemności 79 kWh – 360 km. To zdecydowanie więcej niż np. w Volkswagenie Crafterze, choć niemiecka marka również powoli przymierza się do wydłużenia zasięgu swojego pojazdu. Czas ładowania Fiata Ducato do 80% ma wynosić ok. 30 minut z użyciem szybkiej ładowarki CSS. Co istotne, napęd elektryczny będzie dostępny w większości wersji nadwoziowych Ducato. Warto dodać, że na bazie Ducato powstawały już pojedyncze egzemplarze i krótkie serie aut elektrycznych. Na przykład w 2015 roku siedem bezemisyjnych Ducato, zmodernizowanych w firmie BD Auto, zaczęło służbę w holenderskim oddziale firmy kurierskiej TNT.


Pewniej i bezpieczniej

Włoski samochód dostawczy możemy wyposażyć w sporo rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa czynnego. Wśród systemów asystujących na pokładzie Ducato możemy znaleźć m.in.: system monitorowania martwego pola, systemem wykrywania obiektów na drodze cofania (w tym tych nadjeżdżających z drogi poprzecznej), układ automatycznego hamowania w momencie wykrycia przeszkody przed pojazdem, asystent pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych czy automatyczne światła drogowe. Standardowym wyposażeniem jest pakiet EcoPack obejmujący system Start & Stop, inteligentny alternator, elektronicznie sterowaną pompę paliwa oraz przełącznik ECO, zmieniający charakterystykę pracy silnika tak, aby obniżyć zużycie paliwa. Aktualnie importer kusi również promocyjnym wariantem Ducato Furgon Business, w którym wersję L1H1 z silnikiem 120-konnym i klimatyzacją kupimy za 69 900 zł netto. Cena modelu L2H2 z tym pakietem startuje od 80 200 zł netto.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Fiat Ducato

Gdzie: Turyn

Kiedy: 28–29.06.2019

Ile: 200 km

Ustawność i praktyczność ładowni, świetnie spisująca się nowa skrzynia biegów 9Speed, oszczędny diesel ze skrzynią 9Speed.

Nadal archaiczny monochromatyczny komputer pokładowy, brak wygodnego podparcia na lewą stopę, komfort tłumienia nierówności.

Przeczytaj również
Popularne