Choć z zewnątrz tego nie widać, to zmodernizowany Fiat Ducato przeszedł właśnie sporą rewolucję techniczną. Nowością są, między innymi, zupełnie nowy silnik, skrzynia biegów, zestawy systemów asystujących oraz wersja z napędem elektrycznym.
Ducato, jeden z bestsellerów polskiego rynku pojazdów użytkowych, przeszedł w tym roku gruntowną modernizację. Zmiany w nadwoziu są kosmetyczne. Osłona chłodnicy jest teraz dostępna w kolorze tytanowym lub w połyskującej czerni. Podobnie klosze reflektorów mogą mieć ciemny odcień. Z punktu widzenia przedsiębiorcy nadal cenną zaletą jest 3-częściowy zderzak przedni. W razie drobnej stłuczki możemy wymienić tylko jego fragment a nie cały element. Poza tym trudniej jest uszkodzić reflektory, z racji ich wysokiego osadzenia w nadwoziu.
Kabina zmieniła się w niewielkim stopniu. Jedyną poważniejszą różnicą jest możliwość zamówienia większego 7-calowego ekranu systemu multimedialnego i nawigacji. Możemy go z łatwością sparować ze smartfonem za pomocą aplikacji Android Auto lub Apple CarPlay. Szkoda, że nie pomyślano, aby zastąpić czymś nowocześniejszym archaiczny wyświetlacz komputera pokładowego między zegarami. Ale grunt, że w ogóle jest i spełnia swoją funkcję.
Fiata Ducato możemy zamówić w ok. 10 tys. konfiguracjach. Na tak imponującą liczbę składają się duży wybór wersji nadwoziowych, ich ładowności oraz spory wybór silników i opcji wyposażenia. Tylko w przypadku modelu Furgon możemy zamówić wersje o kubaturze ładunkowej od 8 do 17 m3 i maksymalnej ładowności 2,1 tony. Drobne, ale istotne zmiany dostrzeżemy w samej ładowni wersji furgon. Pojawiło się tam nowe znacznie bardziej wydajne oświetlenie LED. W samochodzie nie zabraknie również prądu dla dodatkowych urządzeń elektrycznych dzięki rozwiązaniu Engine Idle Preset, podnoszącym minimalne obroty silnika.
Z gamy Ducato zniknął 2-litrowy diesel. Obecnie podstawową jednostką jest 2,3-litrowy silnik MultiJet 2 o mocy 120 KM (320 Nm przy 1400 obr./min). Motor ten współpracuje z 6-biegową mechaniczną skrzynią biegów. Najczęściej wybieraną jednostką wg Fiata będzie silnik o mocy 140 KM (350 Nm/+ 9% w porównaniu z 130 MultiJet). Jest on dostępny zarówno z manualną skrzynią biegów, jak i dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów „9Speed”. Oferuje ona trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Power. Skrzynia zrobiła na nas pozytywne wrażenie. Zmieniała biegi w sposób nieodczuwalny i czyniła to w odpowiednim momencie. Może się ona spodobać w szczególności użytkownikom wersji minibus, przewożących pasażerów biznesowych, w pojazdach kurierskich i dystrybucyjnych przemieszczających się głównie w mieście oraz zainteresowanych zakupem kamperów na bazie Ducato. Tu warto wspomnieć, że 3 na 4 kampery sprzedawane w Europie powstają właśnie na bazie tego modelu Fiata.
W przyszłym roku do oferty trafi także Ducato Electric wyposażony w silnik elektryczny o mocy 90 kW (280 Nm). Jak przystało na pojazd elektryczny, czas rozpędzania się do 50 km/h jest krótki, zaledwie pięć sekund. Prędkość pojazdu ograniczono do 100 km/h. Przy bateriach o pojemności 47 kWh jego zasięg ma wynosić 220 km, a z większymi bateriami o pojemności 79 kWh – 360 km. To zdecydowanie więcej niż np. w Volkswagenie Crafterze, choć niemiecka marka również powoli przymierza się do wydłużenia zasięgu swojego pojazdu. Czas ładowania Fiata Ducato do 80% ma wynosić ok. 30 minut z użyciem szybkiej ładowarki CSS. Co istotne, napęd elektryczny będzie dostępny w większości wersji nadwoziowych Ducato. Warto dodać, że na bazie Ducato powstawały już pojedyncze egzemplarze i krótkie serie aut elektrycznych. Na przykład w 2015 roku siedem bezemisyjnych Ducato, zmodernizowanych w firmie BD Auto, zaczęło służbę w holenderskim oddziale firmy kurierskiej TNT.
Włoski samochód dostawczy możemy wyposażyć w sporo rozwiązań podnoszących poziom bezpieczeństwa czynnego. Wśród systemów asystujących na pokładzie Ducato możemy znaleźć m.in.: system monitorowania martwego pola, systemem wykrywania obiektów na drodze cofania (w tym tych nadjeżdżających z drogi poprzecznej), układ automatycznego hamowania w momencie wykrycia przeszkody przed pojazdem, asystent pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych czy automatyczne światła drogowe. Standardowym wyposażeniem jest pakiet EcoPack obejmujący system Start & Stop, inteligentny alternator, elektronicznie sterowaną pompę paliwa oraz przełącznik ECO, zmieniający charakterystykę pracy silnika tak, aby obniżyć zużycie paliwa. Aktualnie importer kusi również promocyjnym wariantem Ducato Furgon Business, w którym wersję L1H1 z silnikiem 120-konnym i klimatyzacją kupimy za 69 900 zł netto. Cena modelu L2H2 z tym pakietem startuje od 80 200 zł netto.
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Fiat Ducato
Gdzie: Turyn
Kiedy: 28–29.06.2019
Ile: 200 km
Ustawność i praktyczność ładowni, świetnie spisująca się nowa skrzynia biegów 9Speed, oszczędny diesel ze skrzynią 9Speed.
Nadal archaiczny monochromatyczny komputer pokładowy, brak wygodnego podparcia na lewą stopę, komfort tłumienia nierówności.