Listopad okazał się nie tylko rekordowy, ale także przebił najlepszy miesiąc w historii polskiej motoryzacji, czyli listopad z 1999 roku. Na dodatek to już dziewiętnasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży. Czy cały rok też będzie tak dobry, jak 25 lat temu?
Jak wynika z danych CEPiK, w listopadzie zarejestrowano w Polsce 49 144 samochody osobowe. To o 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej i 2,17% więcej niż w październiku 2024 r. To także najlepszy wynik od rekordowego 1999 roku, kiedy tylko w listopadzie sprzedało się w Polsce 47 812 szt. I choć wynik miesięczny jest zaskakujący, do rekordowego roku 1999 nadal nam sporo brakuje. Wtedy cały rynek sięgnął 640 tys., a najchętniej kupowanymi samochodami były Fiat Cinquecento, Daewoo Matiz i Daewoo Lanos.
Dzisiaj na podium stoi Toyota z rekordowym udziałem w rynku sięgającym 18,7%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda (10,73%), na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen (6,90%).
Jak podaje Samar, w ciągu jedenastu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 495 871 nowych samochodów osobowych, o 14,54% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+62 954 szt.). I choć szacunki zakładają rejestrację około 555 tys. samochodów osobowych, do rekordu z 1999 r. nadal sporo nam dzisiaj brakuje.
W listopadzie 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 34,00%. Udział firm osiągnął poziom 66,00%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w listopadzie 32 436 aut. Udział firm po jedenastu miesiącach roku 2024 wyniósł 68,27%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”, podkreśla Samar.
Czternaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Najwięcej zyskał Mercedes (+36,21%), najwięcej straciła KIA (-9,56%).
Tytuł lidera należy nadal do Toyoty, która systematycznie powiększa przewagę nad pozostałymi. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali już 92 965 aut tej marki, o 11,37% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi 18,75%.
Na drugim stopniu podium znalazła się Skoda, która sprzedała 53 208 szt., o 14,43% więcej niż w listopadzie rok wcześniej. Udział Skody wynosi 10,73%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen z wynikiem 34 191 samochodów, o 10,32% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,90%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 30 346 szt., o 9,56% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,12%. Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 28 110 aut tej marki, o 14,48% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,67%.
Najczęściej kupowanym samochodem osobowym pozostaje Toyota Corolla (25 670 szt.; +6,56% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (17 179 szt.; +23,48% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (14 357 szt. +18,38% r/r). Kolejne miejsce także należy do Toyoty, tym razem C-HR (13 021 szt.; +33,85%) i Toyota Yaris (12 944 szt.; +3,67% r/r).
Jeśli jednak wyłączyć z tego zakupy firmowe, gusta klientów wyglądają już nieco inaczej. Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (8 239 szt.; +32,10%), na drugim miejscu — KIA Sportage (7 256 szt.; +47,48%), na trzecim – Toyota C-HR (6 163 szt.; +64,48%), dalej – Dacia Duster (5 120 szt.; +31,52%), a na piątym – Toyota Yaris (4 708 szt. +7,15%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (21 835 szt.; +5,23%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (14 354 szt.; +18,06%), dalej Toyota Yaris (8 236 szt.; +1,78%) i Hyundai Tucson (7 805 szt.; +31,49%). Czołową piątkę zamyka Toyota C-HR (6 858 szt.; +14,66%).
Jak wyjaśnia Samar czwarty kwartał roku to tradycyjnie okres wzrostu liczby rejestracji nowych samochodów, co związane jest z wyprzedażami pojazdów z kończącego się rocznika. W tym roku sprzedaż dynamizuje jednak dodatkowo obawa przed wzrostem cen, który ma być efektem wprowadzenia od 1 stycznia 2025 roku nowych regulacji dotyczących emisji CO2. Strach ten może skutkować sporym wzrostem rejestracji aut pod koniec bieżącego roku i słabym startem 2025 roku.
Samochody elektryczne uzyskały w listopadzie br. 2,5% udział w sprzedaży nowych samochodów, czyli są mniej popularne niż auta chińskich marek. Udział producentów z Chin w sprzedaży samochodów osobowych sięgnął już 3,3%. Najpopularniejszą marką „Made in China” okazuje się MG.
Samochody marek premium uzyskały najniższy w tym roku udział – 20,7%, choć cały czas ich sprzedaż idzie w górę. W listopadzie zarejestrowano 10 187 aut, o 1,3 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu 2023, a w całym roku 117 641 samochodów, czyli 18,8 więcej niż w ubiegłym roku.
Najchętniej w tym roku Polacy wybierali samochody marki Audi, Mercedes i BMW. Jeśli przeanalizujemy najchętniej wybierane modele, podium należy do Volvo XC60, Lexusa NX i Audi A4.
Dominującym nabywcą nowych aut w salonach dealerskich pozostaje klient flotowy, choć jego udział w rynku spadł w listopadzie do 66%.