Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Listopad najlepszy od 1999 roku. Czy przebijemy rekordowy wynik roczny?

Listopad okazał się nie tylko rekordowy, ale także przebił najlepszy miesiąc w historii polskiej motoryzacji, czyli listopad z 1999 roku. Na dodatek to już dziewiętnasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży. Czy cały rok też będzie tak dobry, jak 25 lat temu?

Jak wynika z danych CEPiK, w listopadzie zarejestrowano w Polsce 49 144 samochody osobowe. To o 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej i 2,17% więcej niż w październiku 2024 r. To także najlepszy wynik od rekordowego 1999 roku, kiedy tylko w listopadzie sprzedało się w Polsce 47 812 szt. I choć wynik miesięczny jest zaskakujący, do rekordowego roku 1999 nadal nam sporo brakuje. Wtedy cały rynek sięgnął 640 tys., a najchętniej kupowanymi samochodami były Fiat Cinquecento, Daewoo Matiz i Daewoo Lanos.

Dzisiaj na podium stoi Toyota z rekordowym udziałem w rynku sięgającym 18,7%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda (10,73%), na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen (6,90%).

640 tys. Co to był za rok!

Jak podaje Samar, w ciągu jedenastu miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano 495 871 nowych samochodów osobowych, o 14,54% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+62 954 szt.). I choć szacunki zakładają rejestrację około 555 tys. samochodów osobowych, do rekordu z 1999 r. nadal sporo nam dzisiaj brakuje.

W listopadzie 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 34,00%. Udział firm osiągnął poziom 66,00%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w listopadzie 32 436 aut. Udział firm po jedenastu miesiącach roku 2024 wyniósł 68,27%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”, podkreśla Samar.

Strach przed podwyżkami

Czternaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Najwięcej zyskał Mercedes (+36,21%), najwięcej straciła KIA (-9,56%).

Tytuł lidera należy nadal do Toyoty, która systematycznie powiększa przewagę nad pozostałymi. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali już 92 965 aut tej marki, o 11,37% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi 18,75%.

Na drugim stopniu podium znalazła się Skoda, która sprzedała 53 208 szt., o 14,43% więcej niż w listopadzie rok wcześniej. Udział Skody wynosi 10,73%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen z wynikiem 34 191 samochodów, o 10,32% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,90%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 30 346 szt., o 9,56% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,12%. Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 28 110 aut tej marki, o 14,48% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,67%.

Klienci indywidualny nieco inaczej

Najczęściej kupowanym samochodem osobowym pozostaje Toyota Corolla (25 670 szt.; +6,56% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (17 179 szt.; +23,48% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (14 357 szt. +18,38% r/r). Kolejne miejsce także należy do Toyoty, tym razem C-HR (13 021 szt.; +33,85%) i Toyota Yaris (12 944 szt.; +3,67% r/r).

Jeśli jednak wyłączyć z tego zakupy firmowe, gusta klientów wyglądają już nieco inaczej. Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (8 239 szt.; +32,10%), na drugim miejscu — KIA Sportage (7 256 szt.; +47,48%), na trzecim – Toyota C-HR (6 163 szt.; +64,48%), dalej – Dacia Duster (5 120 szt.; +31,52%), a na piątym – Toyota Yaris (4 708 szt. +7,15%).

Corolla i Octavia

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (21 835 szt.; +5,23%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (14 354 szt.; +18,06%), dalej Toyota Yaris (8 236 szt.; +1,78%) i Hyundai Tucson (7 805 szt.; +31,49%). Czołową piątkę zamyka Toyota C-HR (6 858 szt.; +14,66%).

Jak wyjaśnia Samar czwarty kwartał roku to tradycyjnie okres wzrostu liczby rejestracji nowych samochodów, co związane jest z wyprzedażami pojazdów z kończącego się rocznika. W tym roku sprzedaż dynamizuje jednak dodatkowo obawa przed wzrostem cen, który ma być efektem wprowadzenia od 1 stycznia 2025 roku nowych regulacji dotyczących emisji CO2. Strach ten może skutkować sporym wzrostem rejestracji aut pod koniec bieżącego roku i słabym startem 2025 roku.

Elektryki gorzej niż „chińczyki”

Samochody elektryczne uzyskały w listopadzie br. 2,5% udział w sprzedaży nowych samochodów, czyli są mniej popularne niż auta chińskich marek. Udział producentów z Chin w sprzedaży samochodów osobowych sięgnął już 3,3%. Najpopularniejszą marką „Made in China” okazuje się MG.

Samochody marek premium uzyskały najniższy w tym roku udział – 20,7%, choć cały czas ich sprzedaż idzie w górę. W listopadzie zarejestrowano 10 187 aut, o 1,3 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu 2023, a w całym roku 117 641 samochodów, czyli 18,8 więcej niż w ubiegłym roku.

Najchętniej w tym roku Polacy wybierali samochody marki Audi, Mercedes i BMW. Jeśli przeanalizujemy najchętniej wybierane modele, podium należy do Volvo XC60, Lexusa NX i Audi A4.

Dominującym nabywcą nowych aut w salonach dealerskich pozostaje klient flotowy, choć jego udział w rynku spadł w listopadzie do 66%.


Przeczytaj również
Popularne