Nie będzie to klasyczny test, bo i testować nie było czego. Na prezentacji w Rzymie pokazano nam model, który nie był niespodzianką, bo i nie mógł być – Toyotę Proace City. Niespodzianką na pewno będzie utworzenie osobnej marki samochodów użytkowych: Toyota Professional.
Obecny podczas prezentacji Tomasz Suliga, osoba odpowiedzialna w Polsce za sprzedaż samochodów użytkowych Toyoty, do końca nie chciał zdradzić, jaką niespodziankę przyszykowała japońska marka. Powiedział natomiast, na co polski oddział chciałby położyć nacisk, jeżeli chodzi o sprzedaż modeli użytkowych, czyli zarówno Proace, jak i Proace City.
Kluczowym czynnikiem, zdaniem Tomasza Suligi, będzie odpowiednie przeszkolenie i przygotowanie salonów i serwisów, aby zachęcić dealerów do sprzedaży tych samochodów. Toyota na razie nie chce wchodzić w segment ciężkich samochodów użytkowych, ponieważ wymagałoby to dosyć kosztownego przygotowania serwisów pod obsługę właśnie takich samochodów.
Nie przeszkodziło to jednak koncernowi, aby powołać w Europie nową markę – Toyota Professional.
Ofensywa produktowa Toyoty jest odpowiednią okazją do rozpoczęcia nowej strategii dla rynku pojazdów użytkowych pod marką Toyota Professional. Ta inicjatywa pozwoli jeszcze lepiej skupić się na klientach pojazdów użytkowych. Dodatkowo, Toyota wprowadzi nową strategię dla sieci sprzedaży, by zapewnić wyspecjalizowaną obsługę klienta. Wiąże się z tym przebudowa części salonów w centra sprzedaży pojazdów użytkowych z wykwalifikowanym personelem. – Ekspansja i elektryfikacja produktów użytkowych oferowanych przez Toyota Motor Europe będzie wspierana przez nową markę, Toyota Professional. To potwierdza zaangażowanie Toyoty na rzecz powiększającej się bazy klientów pojazdów użytkowych, wraz z wyspecjalizowaną siecią, by zapewnić odpowiednią obsługę klienta – powiedział Matt Harrison, wiceprezes Toyota Motor Europe.
Kontrola podstawą zaufania
Modele Proace City i Proace City Verso (będzie to tylko nazwa handlowa, ponieważ nie będzie miała oznaczenia na samochodzie), trafią na rynek na początku stycznia 2020 roku. Swoja polską premierę importer zaplanował na Targach Fleet Market. Ceny powinniśmy poznać jeszcze we wrześniu. Szacuje się, że ten segment samochodów w 2019 roku w Polsce osiągnie około 16 tysięcy sztuk. Ciekawostką jest, że model Proace City produkowany jest w hiszpańskiej fabryce grupy PSA wraz z bliźniaczymi modelami koncernu, jednak dla modelu Toyoty przewidziana jest dodatkowa kontrola jakości.
W 2020 roku zadebiutuje w pełni elektryczny model Proace, a rok później, czyli w 2021, elektryczny Proace City.
Słów kilka o tym, który nie zdobył tytułu Van of The Year. Nie zdobył, ponieważ celowo kierownictwo Toyoty opóźniło premierę tego modelu, aby zapobiec tak zwanym chorobom wieku dziecięcego.
Kompaktowy van może mieć długość 4,4 m lub 4,7 m. Obie odmiany mogą otrzymać dwa lub trzy miejsca siedzące z przodu oraz nadwozie przeszklone do połowy lub w pełni. Dłuższa wersja jest dostępna także jako furgon brygadowy.
City ma duże możliwości przewozu towaru, oferując do 3,3 m3 przestrzeni bagażowej w krótszej wersji nadwozia i 4,3 m3 w dłuższej, z systemem Smart Cargo. To jeden z nielicznych modeli w segmencie, które mogą przewozić dwie europalety. Opcjonalny system Smart Cargo zapewnia największą w tej klasie długość przestrzeni bagażowej na poziomie 3,1 m lub 3,4 m odpowiednio dla krótszej lub dłuższej wersji auta. Ładowność wynosi 1000 kg dla obu długości nadwozia. Van może także ciągnąć przyczepę o ładowności 1,5 tony. Do wyboru są asymetryczne tylne drzwi (przeszklone lub nie) oraz klapa przeszklona unoszona do góry. Odmiana osobowa Verso jest oferowana z pięcioma lub siedmioma miejscami siedzącymi, zarówno w dłuższej, jak i krótszej wersji nadwozia. Gama silników zawiera jednostki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 75 do 130 KM, współpracujące z 6-stopniową skrzynią manualną lub 8-stopniową automatyczną. Do wyboru są dwa indywidualne fotele lub trzyosobowa kanapa z przodu. To drugie rozwiązanie umożliwia montaż systemu Smart Cargo, znanego z modelu Proace i odmiany osobowej. Smart Cargo łączy otwieraną przegrodę z unoszonym przednim siedzeniem pasażera, aby zwiększyć długość przestrzeni bagażowej o 1,3 m, a jej pojemność o 0,4 m3. Środkowe miejsce z przodu można obrócić, tworząc wygodny stolik z dodatkowym schowkiem pod spodem. W wersji pasażerskiej (Verso) opcjonalnie dostępny jest panoramiczny, szklany dach. W tej wersji auto można doposażyć w schowek nad głową podobny do tych, jakie montowane są w samolotach, oraz centralny ruchomy schowek o łącznej pojemności 74 litrów, dostępny z drugiego rzędu siedzeń oraz z bagażnika. Dostęp do bagażnika w ciasnych przestrzeniach ułatwia opcja otwieranego okna w tylnych drzwiach.
Bezpieczna jak Toyota
Pakiet Toyota Safety Sense w standardowym wyposażeniu zawiera układ zapobiegania zderzeniom z poprzedzającym samochodem (PCS), asystenta rozpoznawania znaków drogowych (RSA), system ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu (LKA) oraz tempomat.
W drugiej wersji wyposażenia pakiet TSS zostaje uzupełniony o automatyczne przełączanie świateł mijania na drogowe (AHB) i rozbudowany system rozpoznawania znaków drogowych. W najwyższej wersji wyposażenia do powyższych funkcji dołącza adaptacyjny tempomat (ACC) oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach. Ostrzega on o zbliżających się szybko od tyłu pojazdach na sąsiednich pasach ruchu.
Proace City jest wyposażony w 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego, współpracujący z nośnikami audio i smartfonami, z funkcją MirrorLink dostępną dla wybranych smartfonów, Apple CarPlay z Siri oraz Android Auto z asystentem Google, a także z Bluetooth i wyjściami USB/Aux-in. System multimedialny może zostać rozszerzony o nawigację i aplikacje internetowe, w tym mapy 3D, rozpoznawanie komend głosowych oraz sieciowy serwis informacji o warunkach na drodze przez aplikację Tomtom Traffic.
W ofercie znajduje się również wyświetlacz przezierny typu Head-up Display, prezentujący w polu widzenia kierowcy kluczowe informacje, takie jak wskazówki nawigacji, ograniczenia prędkości czy funkcje systemów bezpieczeństwa czynnego. Dostępna na liście wyposażenia kamera cofania zwiększa bezpieczeństwo jazdy i ułatwia manewrowanie, wyświetlając na ekranie dotykowym dynamiczny widok, zarówno do tyłu w zakresie 180 stopni, jak i z góry. Statyczny obraz może obejmować zakres większy niż 180 stopni.
Kto testował: Tomasz Siwiński