Szanowni Państwo,
ostatnie felietony poświęcałem przede wszystkim teraźniejszości i względnie nieodległej przyszłości. Dziś jednak postanowiłem wybiec w nieco dalszą przyszłość i opowiedzieć Państwu o pojazdach autonomicznych.
Europejski przemysł motoryzacyjny obok bardzo intensywnych działań w przechodzeniu na napędy zero- i niskoemisyjne prowadzi prace nad rozwojem pojazdów zautomatyzowanych i autonomicznych. Samochód autonomiczny przyszłości, to taki, który umożliwi jazdę całkowicie bez udziału kierowcy. Jednak w drodze do osiągnięcia tego celu mamy etapy pośrednie, czyli częściowe wyposażenie pojazdu w funkcje, które dają pojazdowi pewną autonomiczność, choć wciąż jeszcze z obecnością kierowcy. To istotny etap rozwoju motoryzacji przyszłości, dlatego bardzo ważne jest, by władze europejskie i rządy poszczególnych krajów członkowskich wspierały prace badawczo-rozwojowe na tym polu, bo po pierwsze będą one dawały nam „know-how” i przewagę konkurencyjną w tym obszarze na świecie, a po drugie- Europa nie może nie włączyć się do coraz szybciej pędzącego wyścigu technologicznego.
Już dziś jawi się nam kilka obszarów, w których pojazdy autonomiczne znajdą zastosowanie. Jednym z nich jest transport towarów pomiędzy węzłami transportowymi, gdzie autonomiczne ciężarówki będą przewoziły towary pomiędzy dwoma hubami magazynowymi. W tym przypadku poszczególne fazy i harmonogram jazd można zaprogramować tak, by uzyskać maksymalny efekt przy jak najniższych kosztach i najmniejszym wpływie na środowisko. Kolejny obszar, w którym pojazdy autonomiczne będą z powodzeniem używane, to transport ładunków np. kontenerów czy palet na zamkniętych placach jak bazy transportowe i przeładunkowe, porty, lotniska czy kopalnie odkrywkowe.
Biorąc pod uwagę rosnącą popularność zakupów online i coraz większe ilości przesyłek dostarczanych wprost do naszych domów, wydaje się, że jednym z kluczowych wyzwań dla rozwoju pojazdów autonomicznych będzie tzw. dostawa „ostatniej mili”. Tu bardzo istotnym aspektem jest to, że autonomiczne pojazdy dostawcze mają znacznie większy potencjał ładunkowy. Podejmowane są też próby dostarczania paczek przy pomocy dronów. W tym przypadku każdy dron będzie przypisany do konkretnego auta, z którego będzie pobierał i dostarczał przesyłkę bezpośrednio do odbiorcy.
Pojazdy autonomiczne i zautomatyzowane mogą w przyszłości odegrać istotną rolę również w transporcie osób. Mogą znacząco poprawić mobilność na różnych obszarach i zapewnić transport na trasach komunikacyjnych, gdzie popyt na usługi transportowe podlega bardzo dużym wahaniom. Dzięki nim komunikacja może być zapewniona na żądanie – praktycznie przez całą dobę. Autonomiczne pojazdy do przewozu osób już są używane – podobnie jak ciężarówki – na zamkniętych obszarach, np. na kampusach studenckich czy niektórych obiektach użyteczności publicznej.
Obecnie jednak korzystamy tylko z wybranych funkcji autonomiczności pojazdu. Jedną z nich jest automatyczne parkowanie, kiedy to kierowca może wysiąść z samochodu i obserwować, jak jego pojazd samodzielnie parkuje. Rozwiązaniem, do którego dążymy, ale na które jeszcze musimy poczekać, jest natomiast autonomiczna jazda po drogach i autostradach. Niestety, na wizję autostrady, po której poruszają się samochody, a jadący w nich pasażerowie czytają książkę lub pracują – musimy jeszcze poczekać. Nad takimi rozwiązaniami trwają prace i warto je kontynuować, bo wspierają one innowacyjność, zwiększają bezpieczeństwo na drodze i komfort użytkowników, oraz powodują, że transport samochodowy staje się bardziej zrównoważony. Autonomiczne pojazdy mogą być także odpowiedzią na rosnący problem braku kierowców zawodowych i w tej sytuacji zapewniać mobilność osób i towarów.
Jednak autonomiczność wymaga społecznej akceptacji, aby zmierzyć się z tym wyzwaniem konieczne jest rzetelne informowanie i nawiązywanie dialogu nie tylko z operatorami i producentami samochodów, ale też z całym społeczeństwem, tak żeby pojazdy zautomatyzowane i autonomiczne stały się częścią naszego życia. I takiego dobrego dialogu i takiej autonomicznej motoryzacyjnej przyszłości Państwu i sobie życzę.
Jakub Faryś
Prezes PZPM
Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.