Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Inowrocław liderem elektromobilności

Inowrocław to pierwsze miasto w Polsce, w którym flota autobusów będzie składać się wyłącznie z pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Diesle znikną ostatecznie pod koniec roku.

Volvo Polska wygrało przetarg na dostawę 16 zelektryfikowanych autobusów miejskich do Inowrocławia: ośmiu całkowicie elektrycznych i ośmiu elektryczno-hybrydowych. Będzie to pierwsze w Polsce zamówienie na autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (typu plug-in). Inowrocław to z kolei pierwsze w Polsce miasto, w którym po realizacji zamówienia flota autobusów miejskich będzie całkowicie zelektryfikowana. Cena jednego egzemplarza autobusu elektrycznego wyniosła w tym przetargu 2 086 000 zł netto, a hybrydy typu plug-in - 1 898 993,90 zł netto.

Rozpisany przez miasto przetarg na dostawę 16 nowych autobusów miejskich składał się z dwóch części: 8 autobusów w całości elektrycznych oraz 8 elektryczno-hybrydowych (typu plug-in). Te ostatnie różnią się od klasycznych hybryd tym, że poruszać się mogą bezemisyjnie - wyłącznie na silniku elektrycznym - niezależnie od prędkości i warunków, a ładowanie baterii odbywa się podczas hamowania oraz z ładowarki zewnętrznej. W obu przypadkach wybrana została oferta Volvo Buses, firma dostarczy do Inowrocławia 8 autobusów Volvo 7900 Electric i tyle samo Volvo 7900 Electric Hybrid.

Autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in) tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich porusza się autobus), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w przypadku Inowrocławia.

Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

W przypadku elektrycznych hybryd istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

Oba typy autobusów dla Inowrocławia zostaną w całości wyprodukowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo. W przypadku Volvo 7900 Electric będzie to pierwsza dostawa całkowicie elektrycznych autobusów tego producenta w Polsce, w przypadku Volvo 7900 Electric Hybrid – w ogóle pierwsza dostawa pojazdów o takim napędzie w naszym kraju. Do tej pory Volvo dostarczało przede wszystkim autobusy o tradycyjnym napędzie hybrydowym. W Polsce hybrydy Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a ostatnio firma wygrała przetargi na dostawę tego typu pojazdów do Krakowa, Jeleniej Góry, Białegostoku i Krosna. W ub. roku Volvo dostarczyło 35 hybryd do Sosnowca – to największa obecnie w Polsce flota autobusów o napędzie hybrydowym.

Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 3,8 tys. zelektryfikowanych autobusów.

 

PD / Volvo

Przeczytaj również
Popularne