Jeszcze w marcu ruszą nabory do dwóch programów rozbudowy i budowy stacji ładowania dużych mocy oraz stacji ładowania dla transportu ciężkiego. Z kolei w drugim kwartale roku NFOŚiGW planuje uruchomić program wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów kat. N2 i N3.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w marcu otworzy dwa nabory wniosków na rozwój elektromobilności w Polsce. Dzięki wsparciu z Funduszu Modernizacyjnego powstaną nowe ogólnodostępne stacje ładowania dużych mocy dla transportu ciężkiego.
31 marca 2025 r. ruszają nabory wniosków w ramach dwóch nowych programów: Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy oraz Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego. Oferowane dofinansowanie wyniesie tu do 100 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.
W drugim kwartale 2025 r. planowane jest uruchomienie programu Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, co pozwoli na dofinansowanie flot samochodów ciężarowych w Polsce. Jaki zaplanowano budżet na ten cel? Na razie nie wiadomo. Nieoficjalnie mówi się, że może to być nawet 6 miliardów złotych z KPO.
Trzy duże programy z obszaru elektromobilności, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane z ochroną powietrza i pomóc we wdrażaniu rozporządzenia AFIR – rozwoju infrastruktury alternatywnej. Całościowa alokacja środków na programy to 6 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, prezeska NFOŚiGW.
Pierwszy program to Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy. Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby budowy ogólnodostępnych stacji ładownia dużych mocy, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2, a tym samym poprawić jakość powietrza.
W ramach programu planowane jest utworzenie lub rozbudowanie 50 miejsc dostarczania energii dla zasilania podstawowego ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy.
Budżet programu wynosi 2 mld zł.
Termin naboru: 31.03 – 31.12.2025 r.
Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych.
Beneficjentami programu mogą zostać operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD)
Planowana do wsparcia budowa/ rozbudowa infrastruktury do zasilania stacji ładowania musi zapewniać przepustowość prądową gwarantującą moc nie mniejszą niż:
Drugi program zakłada wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego. Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T2, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych. W ramach programu planowana jest budowa 550 stacji.
Termin naboru: 31.03 – 31.08.2025 r.
Budżet programu wynosi 2 mld zł a budżet naboru to 1 mld zł.
Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, przy projektach project finance – do 85 proc. O dofinasowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy.
Program zakłada wsparcie inwestycji polegających na budowie lub rozbudowie ogólnodostępnych stacji ładowania dla samochodów ciężarowych zlokalizowanych:
lub
Dofinansowanie udzielane będzie w drodze procedury przetargowej, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 lutego 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje w infrastrukturę ładowania lub infrastrukturę tankowania.
Na drugi kwartał 2025 NFOŚiGW planuje uruchomienie programu wsparcia zakupu pojazdów zeroemisyjnych kat. N2 i N3. Szacowany budżet może wynieśc kolejne 2 mld zł, jednak nadal nie znamy szczegółów dofinansowania.
Jak podaje NFOŚiGW do 10 marca w ramach programu NaszEauto złożono 1326 wniosków o dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowych na łączną kwotę 38,9 mln zł. Oznacza to, że jeden wniosek opiewa średnio na dofinsnsoanie w kwocie 29 411 tys. zł.
Jeśli jednak w takim tempie będziemy wykorzystywali środki z KPO, to całą kwotę 1,6 mld zł wydamy w 41 miesięcy, czyil prawie 3,5 roku. Nie mamy na to czasu, bo program NaszEauto dostępny będzie do czerwca przyszłego roku. W programie może zatem zostać 976 mln i będzie to najgorszy scenariusz, w którym zdecydowana większa częśc środków przepadnie. Wszystko przez wykluczenie z programu dotacji przedsiębiorców.