Historia Fiata jest długa i skomplikowana, pisana sukcesami, ale i porażkami. Historia Fiata w Polsce jest jeszcze bardziej fascynująca. Szczególnie gdy pod lupę weźmiemy same jej początki. Zrobili to autorzy książki „Polski Fiat w II rzeczpospolitej”.
Jak piszą autorzy, w Polsce panuje nas „Mit Polskiego Fiata”. Dla jednych to marka, która otworzyła drogę do zmotoryzowania przedwojennego kraju, dla innych to marka, która zniszczyła polskie konstrukcje samochodowe.
Inicjatorem i głównym konstruktorem książki jest Filippo Gallino, Włoch z urodzenia, Polak z miłości. Z wykształcenia ekonomista i filolog, a z zamiłowania historyk. Wieloletni dyrektor wydawnictwa „Satiz”, działającego kiedyś na potrzeby Fiata w Polsce. Do „zespołu” zaprosił dziennikarskie małżeństwo, z którymi współpracuje już od ćwierć wieku – Annę Borsukiewicz i Jerzego Kozierkiewicza. Oboje pracowali w dzienniku „Życie Warszawy”, oboje zajmowali się motoryzacją, pisząc o niej i wydając branżowe tytuły, oboje też robili motoryzacyjny public relations.
Książka jest pierwszą w Polsce monografią prezentującą dzieje marki samochodowej Fiat na ziemiach polskich od jej początku do wybuchu II Wojny Światowej.
Publikacja jest efektem kilkuletniej pracy trójki autorów, od lat związanych z branżą motoryzacyjną: Anny Borsukiewicz, Filippo Gallino – Włocha z urodzenia, a Polaka z miłości i Jerzego Kozierkiewicza.
Chcieliśmy odtworzyć nieznaną dotąd historię, która wyjaśniałaby rozwój polskiej motoryzacji do 1939 roku . Wraz z zagłębianiem się w ten temat, praca ta stała się niemal naszą pasją w odkrywaniu losów Fiata w Polsce - mówi Filippo Galino.
Poszukiwania materiałów odbywały się na wielu płaszczyznach. Były to archiwa krajowe, Centro Storico Fiat w Turynie, zbiory prywatne. Nieocenioną kopalnią wiedzy okazała się też przedwojenna prasa motoryzacyjna i ekonomiczna. W niej np. znaleziony został rysunek z 1904 r., przedstawiający prawdopodobnie pierwszego Fiata na ziemiach polskich, będącego własnością hr. Jana Fibicha. W tygodniku „Świat” z 1913 r. jest obszerny opis salonu samochodowego mieszczącego się w Warszawie przy ul. Moniuszki 2, z garażem podziemnym i windą do transportu aut.
Podobnie było ze zdobywaniem unikalnych ilustracji, które znalazły się w książce. Np. niemieckie lotnicze zdjęcie fabryki na ul. Sapieżyńskiej 6 w Warszawie, wykonane w lipcu 1944 r. Jest to jedyny obraz zakładu, jaki się zachował. Odkryciem w krajowym archiwum był rysunek elewacji biurowca firmy Polski Fiat, który miał być budowany przy wspomnianej ulicy.
Autorzy starali się odpowiedzieć na wszystkie pytania, na które sami chcieliby uzyskać odpowiedzi. Z tej układanki powstała niezwykła książka opisująca historię firmy Polski Fiat S.A. Pokazano w niej rolę, jaką odegrała w rozwoju rodzimego przemysłu samochodowego w okresie dwudziestolecia międzywojennego. A także jej wpływ na inne dziedziny życia jak np. kultura, turystyka, sport czy obronność. To także opowieść o ludziach, którzy przez kilkadziesiąt lat budowali pozycję Fiata w Polsce.
Wydawcą książki „Polski Fiat w II Rzeczpospolitej” jest Fore Communication Poland Sp. z o.o.