Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Do poczytania. „Polski Fiat w II Rzeczypospolitej”. Ale historia!

Historia Fiata jest długa i skomplikowana, pisana sukcesami, ale i porażkami. Historia Fiata w Polsce jest jeszcze bardziej fascynująca. Szczególnie gdy pod lupę weźmiemy same jej początki. Zrobili to autorzy książki „Polski Fiat w II rzeczpospolitej”.

Jak piszą autorzy, w Polsce panuje nas „Mit Polskiego Fiata”. Dla jednych to marka, która otworzyła drogę do zmotoryzowania przedwojennego kraju, dla innych to marka, która zniszczyła polskie konstrukcje samochodowe.

Inicjatorem i głównym konstruktorem książki jest Filippo Gallino, Włoch z urodzenia, Polak z miłości. Z wykształcenia ekonomista i filolog, a z zamiłowania historyk. Wieloletni dyrektor wydawnictwa „Satiz”, działającego kiedyś na potrzeby Fiata w Polsce. Do „zespołu” zaprosił dziennikarskie małżeństwo, z którymi współpracuje już od ćwierć wieku – Annę Borsukiewicz i Jerzego Kozierkiewicza. Oboje pracowali w dzienniku „Życie Warszawy”, oboje zajmowali się motoryzacją, pisząc o niej i wydając branżowe tytuły, oboje też robili motoryzacyjny public relations.

Książka jest pierwszą w Polsce monografią prezentującą dzieje marki samochodowej Fiat na ziemiach polskich od jej początku do wybuchu II Wojny Światowej.

Niepublikowane zdjęcia i dokumenty

Publikacja jest efektem kilkuletniej pracy trójki autorów, od lat związanych z branżą motoryzacyjną: Anny Borsukiewicz, Filippo Gallino – Włocha z urodzenia, a Polaka z miłości i Jerzego Kozierkiewicza.

Chcieliśmy odtworzyć nieznaną dotąd historię, która wyjaśniałaby rozwój polskiej motoryzacji do 1939 roku . Wraz z zagłębianiem się w ten temat, praca ta stała się niemal naszą pasją w odkrywaniu losów Fiata w Polsce - mówi Filippo Galino.

Poszukiwania materiałów odbywały się na wielu płaszczyznach. Były to archiwa krajowe, Centro Storico Fiat w Turynie, zbiory prywatne. Nieocenioną kopalnią wiedzy okazała się też przedwojenna prasa motoryzacyjna i ekonomiczna. W niej np. znaleziony został rysunek z 1904 r., przedstawiający prawdopodobnie pierwszego Fiata na ziemiach polskich, będącego własnością hr. Jana Fibicha. W tygodniku „Świat” z 1913 r. jest obszerny opis salonu samochodowego mieszczącego się w Warszawie przy ul. Moniuszki 2, z garażem podziemnym i windą do transportu aut.

Podobnie było ze zdobywaniem unikalnych ilustracji, które znalazły się w książce. Np. niemieckie lotnicze zdjęcie fabryki na ul. Sapieżyńskiej 6 w Warszawie, wykonane w lipcu 1944 r. Jest to jedyny obraz zakładu, jaki się zachował. Odkryciem w krajowym archiwum był rysunek elewacji biurowca firmy Polski Fiat, który miał być budowany przy wspomnianej ulicy.

Jaki on Polski?

Autorzy starali się odpowiedzieć na wszystkie pytania, na które sami chcieliby uzyskać odpowiedzi. Z tej układanki powstała niezwykła książka opisująca historię firmy Polski Fiat S.A. Pokazano w niej rolę, jaką odegrała w rozwoju rodzimego przemysłu samochodowego w okresie dwudziestolecia międzywojennego. A także jej wpływ na inne dziedziny życia jak np. kultura, turystyka, sport czy obronność. To także opowieść o ludziach, którzy przez kilkadziesiąt lat budowali pozycję Fiata w Polsce.

Wydawcą książki „Polski Fiat w II Rzeczpospolitej” jest Fore Communication Poland Sp. z o.o.

Przeczytaj również
Popularne