Podczas przystanku regat Volvo Ocean Race w Göteborgu w Szwecji, Volvo prezentuje specjalnie zaproszonym gościom swój pionierski autonomiczny autobus. Prototyp oparty jest na komercyjnie produkowanym elektrycznym autobusie miejskim marki Volvo, który został przystosowany do autonomicznego działania. Wydarzenie demonstracyjne ma na celu zaprezentować, jak technologia ta może przyczynić się do bezpieczniejszej i wygodniejszej podróży oraz wydajniejszego zarządzania pojazdami w zajezdni.
„Dzięki niskiemu poziomowi hałasu i bezemisyjnemu działaniu elektryczne autobusy stanowią doskonałą alternatywę dla atrakcyjnego i zrównoważonego transportu publicznego. Dzięki różnym stopniom automatyzacji możemy poczynić dalsze postępy w zakresie bezpieczeństwa, komfortu podróży i wydajności. Wykorzystując technologie Grupy Volvo, w trakcie regat Volvo Ocean Race demonstrujemy wszystkie te przyszłościowe możliwości”, mówi Håkan Agnevall, prezes spółki Volvo Buses.
Ten autonomiczny, 12-metrowy autobus został zaprojektowany tak, aby zapewnić pasażerom bezpieczeństwo i wygodę jazdy. Został on zaprogramowany w taki sposób, by przyspieszanie oraz zatrzymywanie odbywały się delikatnie i płynnie. Na przystankach autobus zawsze zatrzymuje się w dokładnie tym samym miejscu, zachowując taki sam odstęp od krawężnika, co zapewnia wygodne wsiadanie i wysiadanie. Autobus wyposażony jest w czujniki, które pozwalają na stałą obserwację sytuacji wokół pojazdu. Informacje z czujników wykorzystywane są do nawigacji pojazdem, a w przyszłości będą służyć także do zapobiegania wypadkom, poprzez rozpoznawanie zbliżających się do niego obiektów, odpowiednią regulację prędkości autobusu lub zatrzymywanie go. Autobus autonomiczny został zaprojektowany do spokojnej jazdy tak, aby jego eksploatacja była jak najbardziej energooszczędna, przyjazna dla środowiska i ekonomiczna.
„Technologia ta pozwala również na efektywniejszą obsługę pojazdów, gdy znajdują się one poza ruchem drogowym. Dzięki autobusom autonomicznym personel zajezdni może skupić się na serwisowaniu i konserwacji pojazdów, a nie na ładowaniu akumulatorów, dojeżdżaniu do myjni i parkowaniu autobusów. Autobusy jutra będą w stanie zrobić to wszystko samodzielnie”, mówi Håkan Agnevall. Autobus autonomiczny będzie również wykorzystywany do badań nad łączeniem autobusów w ruchu miejskim w ścisłe konwoje.
W ciągu najbliższych dwóch lat autobus będzie wykorzystywany w dwóch projektach badawczych branży motoryzacyjnej – w projekcie FFI dotyczącym autonomicznych autobusów miejskich i w projekcie KRABAT. FFI to program badań i innowacji w zakresie strategicznych pojazdów, będący wspólnym przedsięwzięciem przemysłu motoryzacyjnego i państwa szwedzkiego. KRABAT jest częścią programu szwedzkiego rządu o nazwie „Podróże i transport nowej generacji”, częściowo finansowanego przez agencję Vinnova w ramach projektu Drive Sweden.
Na początku tego roku, wraz z Uniwersytetem Technologicznym Nanyang (NTU) w Singapurze, firma Volvo Buses rozpoczęła wspólny projekt budowy i testowania autonomicznych autobusów w Singapurze. Grupa Volvo już wcześniej przedstawiła autonomiczne pojazdy do użytku w kopalniach i przy wywozie odpadów.
Autonomiczny autobus marki Volvo prezentowany jest w ramach uczestnictwa ElectriCity w wydarzeniu Volvo Ocean Race. ElectriCity to wspólny projekt środowiska badawczego, przedstawicieli przemysłu i miasta Göteborg, w ramach którego opracowywane, prezentowane i oceniane są nowe rozwiązania dla zrównoważonego ruchu miejskiego nowej generacji.
Volvo