Zrównoważony rozwój przestał być jedynie modnym hasłem, stając się kluczowym elementem strategii wielu firm, zwłaszcza w sektorze mobilności. O globalnych wyzwaniach klimatycznych, rosnącej świadomości konsumentów oraz zmieniających się przepisach dotyczących raportowania, rozmawiamy z Anną Lelonek, Digital Marketing Manager & Sustainability Officer w firmie Arval Service Lease Polska, która jest liderem rynku wynajmu długoterminowego aut w Polsce. Chcemy dowiedzieć się, jak firma łączy innowacje z odpowiedzialnością, dostosowuje się do wymogów ESG oraz wspiera swoich partnerów w dążeniu do bardziej zrównoważonej przyszłości.
Czym jest zrównoważony rozwój i co zmienia?
Anna Lelonek: Zrównoważony rozwój jest obecnie kluczowym elementem wielu biznesowych strategii, w tym oczywiście także naszej strategii Arval Beyond, obejmującym aspekty środowiskowe, społeczne i korporacyjne (ESG) i wpływającym na wszystkie aspekty działalności firmy. Dostosowując nasze cele biznesowe do globalnych standardów ESG, zmieniamy sposób działania firmy i naszą ofertę. W Arval wprowadzamy produkty i usługi o niższym wpływie na środowisko, takie jak wynajem pojazdów elektrycznych czy car sharing. Promujemy formy mobilności alternatywne dla tradycyjnego samochodu służbowego, obejmujące między innymi wynajem rowerów – elektrycznych i konwencjonalnych – oraz skuterów, aby odpowiadać na rosnące ekologiczne potrzeby naszych klientów. Dzięki temu budujemy wiarygodne relacje z interesariuszami, starając się być promotorem zmiany w kierunku nowej mobilności. Rozumiemy ją jako integrację innowacyjnych, niskoemisyjnych rozwiązań, które minimalizują negatywny wpływ na środowisko, jednocześnie poprawiając jakość życia i efektywność transportu. Naszą ambicją jest uczynić ją rzeczywistością dla naszych pracowników, partnerów biznesowych i klientów. Wierzymy, że lepsza przyszłość to rozwój uwzględniający pozytywne zmiany standardów oraz promocję bezpieczeństwa i odpowiedzialności na drogach.
Jakie są kluczowe wyzwania dla zrównoważonego rozwoju w sektorze mobilności? W jaki sposób Arval pomaga klientom sprostać tym wyzwaniom?
Dużym wyzwaniem dla zrównoważonego rozwoju w sektorze mobilności jest przede wszystkim przekształcenie tradycyjnych flot w mniej emisyjne. Arval realizuje to poprzez zwiększanie oferty pojazdów elektrycznych dostępnych dla klientów.
Na koniec czerwca 2024 roku flota Arval w Polsce liczyła 74,6 tys. pojazdów, z czego 3875 to auta w pełni elektryczne. Doświadczenia naszych klientów pokazują, że wdrożenie elektryków do flot spotyka się czasem z niezadowoleniem pracowników. Argumenty o redukcji zanieczyszczeń przegrywają w tym przypadku z obawami o to, jaki jest zasięg auta, ile trwa jego ładowanie itp.
Dlatego transformacja energetyczna floty powinna być procesem, który zaczyna się na długo przed odebraniem kluczyków do pojazdów. Konieczna jest edukacja pracowników, pokazanie zalet aut BEV, może też wprowadzenie jednego takiego samochodu na próbę. Dlatego też umożliwiamy korzystanie z aut elektrycznych w ramach elastycznej subskrypcji Arval Flex z miesięcznym okresem wypowiedzenia. To dobry sposób na przetestowanie takiego pojazdu i upewnienie się, że spełnia wszystkie oczekiwania.
Ładowanie to kolejne wyzwanie dla wielu firm. Jak pokazują wyniki badania „Barometr Flotowy 2024” przeprowadzonego przez Arval Mobility Observatory, aż 47% firm korzystających w Polsce z aut elektrycznych nie ma ładowarki w swojej siedzibie. Arval wspiera klientów w tym zakresie na wielu polach. Oferujemy auta w pakiecie z ładowarką, doradzamy przy planowaniu infrastruktury ładowania w firmie i dostarczamy ją, współpracujemy z sieciami stacji, takimi jak GreenWay, oferując naszym klientom łatwy dostęp do systemu ładowania. Dodatkowo, oferujemy firmom innowacyjne rozwiązania, takie jak Arval Mobility Hub – czyli specjalną przestrzeń na firmowym parkingu, umożliwiającą łatwe wypożyczenie samochodów elektrycznych oraz różnych form mikromobilności, a także korzystanie z infrastruktury do ładowania. Wkrótce wprowadzimy także usługę, która umożliwi pracownikom łatwe rozliczanie energii zużytej do ładowania auta w domu, co znacząco zwiększy komfort użytkowania pojazdów elektrycznych.
Skoro mowa o potrzebach klientów, w jaki sposób Arval dostosowuje swoje usługi do zmieniających się wzorców mobilności i ewoluujących oczekiwań swoich klientów?
Nasz zespół stale monitoruje rynek i dostosowuje nasze usługi do zmieniających się potrzeb. W Arval obsługujemy wszystkie grupy klientów – światowe korporacje, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa, jednoosobowe działalności gospodarcze, jednostki samorządowe oraz osoby prywatne – i zapewniamy im bardzo szeroki wybór pojazdów. W swojej ofercie mamy wynajem samochodów osobowych i dostawczych – nowych oraz w usłudze Arval Re-Lease, czyli używanych, w doskonałym stanie technicznym. Wielu klientów szuka obecnie większej elastyczności, dlatego wprowadziliśmy też subskrypcję Arval Flex, podobną do modelu serwisów streamingowych – umożliwiamy wynajem pojazdów z miesięcznym okresem wypowiedzenia.
Widzimy też duży zwrot klientów w stronę bardziej zrównoważonych form transportu i alternatyw wobec auta przypisanego do konkretnego użytkownika. Jedną z nich są rowery, które są nie tylko świetnym sposobem przemieszczania się po zakorkowanym mieście, ale też cenionym benefitem pracowniczym. Nasza oferta obejmuje zarówno rowery elektryczne, jak i klasyczne, z pełną obsługą, czyli finansowaniem, ubezpieczeniem oraz pakietem serwisowym. Obecnie wynajmujemy 480 rowerów, wspierając przedsiębiorstwa w redukcji ich śladu węglowego. Arval rozwija także usługę car sharingu, która umożliwia bardziej optymalne wykorzystanie pojazdów w firmowej flocie. Wprowadzamy także centra współdzielonej mobilności, czyli Arval Mobility Hub, gdzie użytkownicy mogą korzystać z pojazdów elektrycznych: samochodów, rowerów i skuterów. Z tych hubów korzysta już 700 użytkowników. Nasze portfolio usług rozszerzy się niedługo także o nowe rozwiązanie umożliwiające zapewnienie pracownikom firm korzystanie z takich środków transportu, jakie akurat będą dla nich wygodne. Mowa o budżecie mobilnościowym Arval Mobility Pass, który wzmocni pozycję naszych klientów w ich transformacji energetycznej i osiągnieciu celów związanych z redukcją śladu węglowego. Widzimy, że firmowa mobilność przesuwa się mocno w stronę zapewnienia pracownikom możliwości wygodnego dotarcia z punktu A do punktu B, bez skupiania się na jednym konkretnym środku transportu.
Jakie są najważniejsze osiągnięcia Arval w obszarze ESG?
W ubiegłym roku flota wynajmowana przez Arval w Polsce również przechodziła dynamiczną transformację energetyczną. Na koniec czerwca 2024 roku liczba w pełni elektrycznych aut była niemal dwukrotnie większa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Co ciekawe, w drugim kwartale 2024 roku ponad 40% elektrycznej floty – 1634 auta – stanowiły zeroemisyjne pojazdy dostawcze. Pracujemy także nad kulturą organizacji – wsparciem rozwoju kobiet i organizujemy wydarzenia poświęcone ESG, które angażują pracowników i klientów oraz popularyzują tematy związane z zarządzaniem w aspektach środowiskowych, społecznych i korporacyjnych. Dążymy do tego, aby te wszystkie działania nie tylko przyczyniały się do spełnienia standardów ESG, ale i inspirowały innych.
Na poziomie światowym Grupa Arval otrzymała Złotą Odznakę EcoVadis 2024 z wynikiem 74/100, co plasuje ją wśród 5% najlepszych firm ocenianych przez organizację za zaangażowanie w ochronę środowiska, prawa pracownicze i prawa człowieka, etykę i zrównoważone zakupy.
Pod koniec czerwca tego roku liczba zelektryfikowanych pojazdów we flocie finansowanej przez Arval we wszystkich krajach, w których działa, wzrosła o prawie 38,9%, a udział pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) wzrósł o 64,7% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Jaką jeszcze rolę, oprócz inspiratora zmian, odgrywają firmy z sektora mobilności w aktywnym wspieraniu i implementacji zrównoważonych praktyk?
Firmy zajmujące się mobilnością, takie jak Arval, odgrywają ważną rolę zarówno w promowaniu, jak i oferowaniu zrównoważonych rozwiązań. W Arval wspieramy naszych klientów na każdym etapie transformacji ich flot – od wykazywania korzyści wynikających z niskoemisyjnej mobilności dla interesariuszy, po dostarczanie kompleksowych pakietów usług, które zapewniają wygodną i ekologiczną podróż. Nasze doradztwo w zakresie zarządzania flotą przyczynia się do wspólnego osiągania celów ESG. Ponadto, organizujemy wydarzenia, które promują najlepsze praktyki w zakresie redukcji emisji CO2. Szczególnie dumni jesteśmy z Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej – wydarzenia, które ma na celu promocję zrównoważonych środków transportu w mieście. To unikalne przedsięwzięcie pozwala na porównanie różnych rozwiązań komunikacyjnych, aby wyłonić te, które są najszybsze, najbardziej ekonomiczne oraz emitują mniej CO2. Mamy za sobą dwie bardzo udane edycje tego wydarzenia. Obie pokazały, że mikromobilność jest w mieście najlepszym rozwiązaniem.
Gdzie widać wartość wynikającą z dbałości o ESG?
Przejawia się ona w kilku obszarach – niezależnie od branży. Po pierwsze, troska o realizację celów zrównoważonego rozwoju ma wpływ na reputację firmy, co przyciąga inwestorów i klientów zobowiązanych do raportowania ESG. Po drugie, wdrożenie zasad ESG może prowadzić do oszczędności kosztów poprzez efektywność energetyczną i optymalizację procesów. Po trzecie, dobrze zarządzane aspekty ESG mogą zmniejszać ryzyko regulacyjne i operacyjne, zapewniając firmie długoterminową stabilność i konkurencyjność. Wreszcie, zaangażowanie w ESG może poprawić morale pracowników i przyciągnąć talenty, które są coraz bardziej zainteresowane pracą w firmach odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo. Dlatego dbałość o aspekty ESG nie tylko wspiera rozwój zrównoważonego biznesu, ale również stanowi istotny element budowania trwałej wartości korporacyjnej.