Ostatni raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazał, że dość znacznie wzrosła liczba zarejestrowanych nowych samochodów dostawczych. Do września rok temu zarejestrowano aż o 13% mniej samochodów dostawczych o masie nieprzekraczającej 3,5 tony niż do tej samej daty tego roku. Równocześnie spadła liczba rejestracji samochodów osobowych. W tym roku zarejestrowano w sumie 6% mniej samochodów (osobowych i ciężarowych), zmiana nie jest duża. Naprawdę dużą różnicę możemy zobaczyć, kiedy spojrzymy na liczbę rejestracji samochodów z tak zwaną kratką. Od stycznia do września tamtego roku zarejestrowano ponad 53 tysiące takich samochodów. W tym roku liczba ta to niespełna 3 tysiące samochodów osobowych z kratką. Raport nie jest zaskoczeniem. Zmiany na rynku są wynikiem wprowadzonych na początku tego roku przepisów zmieniających zasady kategoryzacji samochodu na ciężarowy i osobowy. Od tego roku popularne do tej pory samochody osobowe z kratką nie są uznawane jako pełnoprawne ciężarówki. Wiąże się z tym niemożliwość odliczenia VAT od paliwa, a także brak możliwości pełnego odliczenia VAT od wartości samochodu. Kwoty, jakie zaoszczędzić może firma na podatku VAT od paliwa i samochodu, to naprawdę duże pieniądze. Zrozumiałe jest, że teraz bardziej opłaca się kupić do firmowej floty ciężarową Škodę, spełniającą przepisy odliczenia VAT, niż osobową wersję, która nie daje tej możliwości. Zmiana przepisów pod koniec zeszłego roku spowodowała na pewno duży wzrost zainteresowania samochodami osobowymi z kratką, stąd również wynikać może różnica w liczbie zarejestrowanych aut w porównaniu z rokiem poprzednim. W związku z tym, że rynek samochodów dostawczych rośnie, zapotrzebowanie na te samochody jest większe, jest coraz więcej dostępnych opcji na rynku. Postanowiliśmy zrobić duży przegląd wszystkich samochodów dostawczych. Zaczniemy od marek, których samochodów zarejestrowanych zostało najwięcej, czyli od samochodów z oferty Fiata, który deklasuje swoich rywali, ma ponad 20% udziału w rynku samochodów dostawczych do 3,5 t. Piotr Tabor RAPORT DO POBRANIA (pdf. 1,28 MB)