Po długich negocjacjach Volkswagen, związki zawodowe i rada zakładowa, zawarły porozumienie. Udało się uchronić fabryki przed zamknięciem, ale program Zukunft Volkswagen w skrócie oznacza redukcję 35 tys. etatów, zmniejszenie produkcji samochodów o 734 tys. i redukcję kosztów pracy o 1,5 mld. euro rocznie. Na razie.
Po długich negocjacjach między Grupą Volkswagen związkiem zawodowym IG Metall i radą zakładową, zawarto porozumienie nazwane "Zukunft Volkswagen" (Przyszłość Volkswagena). Firma dostosuje moce produkcyjne w niemieckich fabrykach, zmniejszy produkcję, zatrudnienie a tym samym obniży koszty pracy o 1,5 miliarda euro rocznie.
Efekt krótkoterminowy w zakresie kosztów pracy i uzgodnionych środków strukturalnych poprzez redukcję mocy produkcyjnych oraz zmniejszenie kosztów rozwoju doprowadzą do zmniejszenia kosztów o ponad 4 mld euro rocznie w perspektywie średnioterminowej. Ponadto planowane jest zmniejszenie mocy produkcyjnych o 734 000 sztuk w niemieckich zakładach. Umożliwi to Grupie Volkswagen położenie fundamentów pod ważne inwestycje w przyszłe produkty do 2030 roku. Strukturalne dostosowanie firmy na poziomie operacyjnym i zbiorowym stworzy warunki do osiągnięcia celu zwrotu ze sprzedaży dla marki Volkswagen Samochody Osobowe w perspektywie średnioterminowej.
W porozumieniu "Zukunft Volkswagen" Grupa Volkswagen i przedstawiciele pracowników uzgodnili wizję firmy, która łączy bezpieczeństwo zatrudnienia, stabilność finansową i wiodącą pozycję technologiczną w dziedzinie zrównoważonej mobilności. Wspólnym celem jest, aby marka Volkswagen Samochody Osobowe, główna marka Grupy Volkswagen, stała się wiodącym technologicznie wolumenowym producentem na świecie do 2030 roku.
Kompleksowa redukcja mocy produkcyjnych w zakładach w Niemczech oraz znaczące i trwałe obniżenie kosztów pracy o 1,5 mld euro rocznie w ramach porozumienia "Zukunft Volkswagen" stworzyły obecnie warunki finansowe dla realizacji tego celu. Zapewni ono również bezpieczeństwo zatrudnienia pracowników Grupy Volkswagen na uzgodnionym poziomie do końca 2030 r., zgodnie z ustaleniami w wyniku negocjacji. "Zukunft Volkswagen" zapewnia teraz również zrównoważoną komercyjnie produkcję w niemieckich zakładach. W tym celu spółka i rada zakładowa uzgodniły społecznie odpowiedzialną redukcję zatrudnienia o ponad 35 000 pracowników w niemieckich zakładach Volkswagena do 2030 r., wraz ze strukturalnymi zmianami w produkcji.
Osiągnięte po długich i intensywnych negocjacjach porozumienie jest ważnym sygnałem dla przyszłości marek Volkswagen i Volkswagen Samochody Dostawcze oraz fabryk komponentów. Dzięki uzgodnionemu pakietowi środków firma wyznaczyła kurs dla swojej przyszłości w zakresie kosztów, zdolności produkcyjnych i struktur.
Jesteśmy teraz w stanie z powodzeniem kształtować naszą przyszłość. Zarząd i zespół kierowniczy wnoszą większy niż proporcjonalny wkład finansowy – powiedział w komunikacie Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.
Jak twierdzi Gunnar Kilian, dyrektor ds. HR Grupy Volkswagen Porozumienie 'Zukunft Volkswagen' oznacza fundamentalną reorganizację Grupy Volkswagen. Celem wszystkich uczestników negocjacji nie było znalezienie krótkoterminowego kompromisu, ale wypracowanie fundamentalnego porozumienia, które da zrównoważony finansowo efekt i stworzy perspektywy dla naszych zakładów i pracowników. Po bardzo intensywnych negocjacjach udało się to osiągnąć wspólnie z radą zakładową.
Na poziomie spółki, firma i przedstawiciele pracowników uzgodnili dostosowanie zdolności produkcyjnych niemieckich zakładów Volkswagena do nowych struktur i technologii w celu zapewnienia konkurencyjności. W tym celu moce produkcyjne w Niemczech zostaną zmniejszone o około 734 000 pojazdów. W ten sposób firma reaguje na kurczący się rynek motoryzacyjny w Europie i coraz ostrzejszą konkurencję, jednocześnie tworząc podstawowe wymagania dla dalszej opłacalnej komercyjnie produkcji w swojej macierzystych zakładach w Niemczech.
Uzgodnione wykorzystanie fabryk przewiduje następujące przesunięcia dla zakładów marki Volkswagen Samochody Osobowe:
• W przyszłości w siedzibie głównej produkowane będą również modele ID.3 i CUPRA Born.
• Produkcja modeli Golf i Golf Variant zostanie przeniesiona od 2027 roku do Puebla w Meksyku.
• W rezultacie produkcja będzie skoncentrowana na dwóch liniach montażowych zamiast czterech obecnie.
• Przyszłość zakładu zostanie również zabezpieczona pod koniec dekady wraz z wprowadzeniem elektrycznego Golfa i innego modelu opartego na przyszłej architekturze samochodów elektrycznych SSP.
• Aby móc inwestować więcej w innowacje, dział rozwoju technicznego będzie zreorganizowany w celu zwiększenia jego efektywności. Dzięki wykorzystaniu efektu synergii w ramach Grupy, konkurencyjność działu rozwoju technicznego zostanie trwale wzmocniona.
• W ramach tej reorganizacji do 2030 r. zlikwidowanych zostanie około 4000 miejsc pracy. Zadania zostaną również przeniesione do innych lokalizacji w ramach sieci rozwoju technicznego.
• W przyszłości dział rozwoju technicznego marki Volkswagen Samochody Osobowe będzie odpowiedzialny za sieć rozwoju głównej marki grupy.
• Fabryka w Emden będzie kontynuować produkcję modeli ID.7, ID.7 Tourer oraz ID.4, także po modernizacji.
• T-Roc Cabrio będzie produkowany w Osnabrück do połowy 2027 roku. Inne możliwości wykorzystania tego zakładu są obecnie analizowane.
• Zakład w Zwickau będzie miejscem produkcji Audi Q4 e-tron i Audi Q4 e-tron Sportback. Samochody będą zjeżdżać z jednej linii produkcyjnej od 2027 roku.
• Ponadto mają być tam rozwijane nowe obszary działalności w kontekście gospodarki o obiegu zamkniętym.
• Produkcja samochodów w „Szklanej Fabryce" w Dreźnie będzie kontynuowana do końca 2025 r.
• Grupa Volkswagen pracuje nad alternatywnymi rozwiązaniami. W grę wchodzi także zaangażowanie Grupy Volkswagen jako partnera w spółce z innymi podmiotami.
Główny zakład marki Volkswagen Samochody Dostawcze w Hanowerze pozostanie miejscem produkcji modeli ID. Buzz i Multivan. Uzgodniono konkretne działania mające na celu trwałe obniżenie kosztów funkcjonowania fabryki. Umożliwi to marce Volkswagen Samochody Dostawcze stworzenie podstaw do inwestowania w przyszłe produkty z wykorzystaniem własnych zasobów.
Program Przyszłość Volkswagena to, jak tłumaczą uczestnicy negocjacji nie plan krótkoterminowy na dzisiaj. To wizja tego, czym VW i cała olbrzymia grupa ma być za kila i kilkadziesiąt lat. A ma być „wiodącym technologicznie producentem na świecie”.
A jak wielki jest VW? Grupa ma 121 zakładów produkcyjnych na świecie w tym 9 w Polsce. W 2023 r. Volkswagen wyprodukował około 9 mln pojazdów, podczas gdy moce produkcyjne pozwalały na produkcję nawet 14 mln.
Największe zakłady pod względem zatrudnienia to jak wynika z informacji korporacyjnych:
W sumie Grupa Volkswagen zatrudnia ponad 672 tys. pracowników na całym świecie a w portforlio jest aż 10 marek samochodów osobowych i dostawczych.
Trudno nie oprzeć się jednak wrażeniu, że w starciu z wyzwaniami w branży, chińską konkurencją, spadkiem popytu na samochody i zielonym ładem zmniejszenie produkcji bez zamykania fabryk każdy kolejny dzień to wyzwania.
Dzisiaj z pewnością tysiące pracowników VW w Niemczech odetchnęło z ulgą. Fabryki nie zostały zamknięte. Co będzie za kilka lat, pokaże przyszłość.