Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Konkurs

Praktyczniejsza A-jedynka

A1Sportback2Sprzedaż Audi A1 ma w Polsce ruszyć z kopyta – wszystko za sprawą pięciodrzwiowej odmiany Sportback, która właśnie trafiła do krajowej oferty. Producent twierdzi, że wariant Sportback będzie stanowił nawet 90% sprzedaży tego modelu w Polsce. Wariant z dodatkową parą drzwi ma niemal takie same wymiary jak wersja trzydrzwiowa. Jego długość sięga 395 cm, a pokaźny rozstaw osi sięga 247 cm. Jedynie wysokość i szerokość wzrosła o 6 mm. Zmiany w nadwoziu widoczne są od słupka A. Aby zmieściła się dodatkowa para drzwi te przednie zostały skrócone o 24 cm. Małe Audi puszcza oko do młodszej klienteli, na co wskazują bogate możliwości indywidualizacji samochodu poprzez np. różnokolorowe i kontrastowe malowanie nadwozia. A1 Sportback jest seryjnie wyposażone w cztery miejsca, ale na życzenie – bez dopłaty – może być pięciomiejscowe. Przy komplecie pasażerów do bagażnika załadujemy jeszcze 270 bagaży, ale przy podróży w dwójkę może to być już 920 litrów.A1SportbackPodobnie jak w 3-drzwiowej odmianie A1 Sportback oferowany jest z jednym z trzech silników benzynowych TFSI: 1.2 (86 KM), 1.4 (122 KM) i 1.4 (186 KM). Podstawowy wariant wymaga wyłożenia 69 500 zł, czyli tylko 2 tys. zł więcej niż model trzydrzwiowy. Polscy nabywcy najczęściej wybierają model A1 z silnikiem 1.4TFSI o mocy 122 KM (ceny od 79 600 zł). Najmocniejszy w tej chwili silnik benzynowy doładowywany jest przez kompresor oraz turbosprężarkę. W efekcie osiąga maksymalny moment obrotowy 250 Nm, przyspieszenie od zera do 100 km/h w 7 sekund i prędkość maksymalną 227 km/h. Jest to również najdroższy wariant A1 Sportback – za 105 200 zł. Równolegle model A1 dostaniemy z jednym z dwóch silników TDI: 1.6 (90 KM), 1.6 (105 KM). Słabszy wariant kosztuje od 77 600 zł a mocniejszy od 82 600 zł. Zależnie od wersji napęd na przednie koła jest przenoszony poprzez manualne przekładnie lub siedmiobiegową skrzynię S tronic. W późniejszym czasie pojawią się 2-litrowy diesel o mocy 143 KM a także wariant 4x4. Najciekawszą konstrukcją wydaje się 1.4TFSI o mocy 140 KM z funkcją „cylinder na życzenie”. W tym silniku środkowe cylindry są odłączane przy niższym i średnim obciążeniu oraz w fazie toczenia się. Dzięki temu samochód, mimo lepszych osiągów niż wariant 1.4/122 KM, ma od niego ponad pół litra mniejsze spalanie na setkę (4,7 l/100 km). Prędkość obrotowa musi wynosić między 1400 a 4000 obr./min, a moment obrotowy mniej więcej 25-75 Nm. Procesy przełączania trwają 13 do 36 milisekund, zależnie od prędkości obrotowej. Producent umożliwia zakup dodatkowej gwarancji w ramach programu serwisowego Audi Extensive kosztującym zależnie od wariantu od 650 do 2850 zł. W maksymalnym wariancie ochrona przed kosztami nieprzewidzianych napraw jest rozciągnięta do 5 lat lub 150 tys. km. W zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 279 szt. Audi A1, z czego połowę zamówiły firmy. PD

Przeczytaj również
Popularne