W premierowych modelach hybrydowych Renault wykorzystało wszystko, co najlepsze – esencję doświadczeń technologicznych z wyścigów Formuły 1 oraz niezwykle bogatą wiedzę płynącą z produkcji samochodów elektrycznych. Efektem tych prac są samochody Renault z napędem E-TECH – doskonale wpisujące się w potrzeby nowoczesnych firm.
Innowacje są zakodowane w DNA firmy Renault od początku jej istnienia. Wiele kolejnych nowinek wprowadzanych przez Renault zmieniało reguły gry rynkowej i było pionierskich w swoim czasie. Przykład? Dokładnie 122 lata temu młody Francuz – Louis Renault – zbudował pierwszą na świecie mechaniczną skrzynię biegów, które to rozwiązanie okazało się przełomowe i odmieniło motoryzacyjną branżę. Sto lat później Renault jako pierwsze rozpoczęło masową produkcję całej gamy samochodów elektrycznych. Lata doświadczeń sprawiły, że technologia napędów elektrycznych została doprowadzona przez inżynierów Renault do perfekcji, co szybko zyskało uznanie klientów. Obecnie Renault jest liderem w sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie, a model Zoe jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na Starym Kontynencie. Kluczyki do modelu Renault Zoe odebrano już ponad 240 tys. razy od 2011 roku.
Niezwykle ważnym poligonem doświadczalnym Renault dla wprowadzania kolejnych innowacji są zawody Formuły 1. Już w 2009 roku Renault zastosowało napęd hybrydowy w bolidach Formuły 1, z powodzeniem wprowadzono innowacyjne kłowe skrzynie biegów, a w 2014 roku system KERS, pozwalający na odzyskiwanie olbrzymiej ilości energii podczas hamowania. Technologie opracowane w zawodach Formuły 1 oraz bogate doświadczenie w produkcji aut elektrycznych wydatnie przysłużyły się inżynierom w pracach nad innowacyjnymi napędami hybrydowymi E-TECH, które debiutują w modelach Clio, Captur oraz Megane.
Hybrydowe nowości Renault wyróżniają się już na pierwszy rzut oka. Miejskie Clio z napędem E-TECH 140 Hybrid rozpoznamy m.in. po nowym tylnym zderzaku oraz emblemacie E-TECH na środkowym słupku i klapie bagażnika. W tych miejscach znajdziemy też oznaczenie na hybrydowych modelach Captur i Megane z napędem E-TECH 160 Plug-in Hybrid, ale w nich dostrzeżemy także klapkę ładowania umieszczoną z tyłu po prawej stronie. W wykończonych wysokiej jakości materiałami wnętrzach uwagę przykuwa m.in. czytelny cyfrowy zestaw zegarów z odmiennymi niż w wersjach spalinowych wskaźnikami. Dodatkowo na ekranach dotykowych na środkowej konsoli mamy do dyspozycji nowe ikony i przejrzyste animacje pokazujące status pracy napędu hybrydowego i poziom naładowania. Uważna analiza tych informacji ułatwia uzyskanie dodatkowej oszczędności energii elektrycznej i paliwa podczas jazdy.
Inżynierowie Renault zastosowali w hybrydach najnowszą generację silnika benzynowego opracowanego pod kątem napędów hybrydowych E-TECH. To wolnossący 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l. konstrukcji Alliance, w którym zastosowano najnowsze rozwiązania optymalizujące jego efektywność i wydajność: elektryczna pompa wody, podwójny wtryskiwacz na cylinder, filtr cząstek stałych. Silnik ten współpracuje z dwoma jednostkami elektrycznymi. Ruszanie w każdym z modeli odbywa się zawsze z użyciem silnika elektrycznego e-motor o mocy 36 kW w wersjach hybrydowych i o mocy 49 kW w wersjach hybrydowych plug-in, dzięki czemu jest ono bezgłośne, płynne i jednocześnie bardzo wydajne. W hybrydowych modelach Renault nie istnieje więc typowe dla tradycyjnych napędów duże obciążenie jednostki spalinowej w momencie ruszania, zwiększone zużycie paliwa oraz emitowanie dużej ilości CO2. Rozwiązanie Renault nie tylko podwyższa komfort jazdy oraz jest bardziej przyjazne dla środowiska, ale również wpływa na trwałość i niezawodność samochodu. Znacząco wydłuża się także żywotność silnika spalinowego, pracującego pod mniejszym obciążeniem. Podstawowa jednostka elektryczna pełni również rolę generatora prądu pozyskując w wyjątkowo wydajny sposób energię elektryczną z procesu hamowania. Drugi mniejszy silnik elektryczny HSG (High-Voltage Starter Generator, czyli wysokonapięciowy rozrusznik) o mocy 15 kW służy jako rozrusznik dla silnika spalinowego, może też pełnić rolę generatora prądu, przetwarzając energię kinetyczną silnika spalinowego na prąd, a także wspomagać główny silnik elektryczny w napędzaniu kół. Kolejną jego funkcją jest pełnienie roli synchronizatora skrzyni biegów. Wyrównuje obroty wału korbowego, by doszło do szybkiego i niezauważalnego sprzęgnięcia zębatek skrzyni biegów. Również i ona jest niezwykle innowacyjnym rozwiązaniem. W hybrydach Renault E-TECH zastosowano automatyczną multifunkcyjną kłową skrzynię biegów, pozbawioną sprzęgła ciernego i synchronizatorów. Ma ona cztery biegi sprzężone z silnikiem spalinowym i dwa sprzężone z silnikiem elektrycznym. W roli sprzęgającej zastosowano sprzęgło kłowe. Niezwykle cennymi zaletami tej konstrukcji są wysoka sprawność i niemal nieodczuwalny proces zmiany przełożeń, a także niska masa, zwarta budowa oraz niezawodność.
Renault Clio z napędem E-TECH 140 Hybrid dysponuje mocą systemową 140 KM, która przekłada się na znakomite osiągi i dużą przyjemność z jazdy. Jednostka pozwala na wszechstronne wykorzystanie samochodu nie tylko w mieście, ale też podczas dalszych podróży. Cechą, która natychmiast zostanie doceniona przez pasażerów, jest niezwykle płynne i ciche nabieranie prędkości, całkowicie niezauważalny proces zarówno zmiany biegów oraz włączania i wyłączania napędu spalinowego. To przyjemne wrażenie, jakiego nie doświadczymy w żadnym konkurencyjnym modelu hybrydowym, wyraźnie podnosi komfort podróży, któremu bliżej jest do większych modeli premium niż klasycznych miejskich hatchbacków. W Clio zastosowano technologię MULTI-SENSE pozwalającą na wybór trybów jazdy – Eco, Sport, Normal, które w większym stopniu pozwalają dopasować charakter samochodu do upodobań kierowcy.
Nawet do 80% czasu jazdy po mieście modelem Renault Clio E-TECH 140 Hybrid może odbywać się w trybie elektrycznym, a obniżenie zużycia paliwa w porównaniu z klasycznie napędzanymi samochodami może sięgać 40%. Miejskie Renault pozwala na jazdę w trybie wyłącznie elektrycznym z prędkością nawet 75 km/h. W praktyce zużycie paliwa nie przekracza 4,3-5,1 l/100 km, a emisja CO2 – 96 g/km. Równolegle Clio E-TECH 140 Hybrid zachowało praktyczne walory modeli spalinowych. Masa własna nie odbiega od tej, jaką oferują klasyczne warianty, podobnie jak obszerność wnętrza, w tym bagażnik, który zachował swoją imponującą pojemność 300 litrów.
Doświadczenia zdobyte podczas wyścigów samochodowych i udziału Renault w Formule 1 zostały wykorzystane podczas prac nad silnikami hybrydowymi E-TECH. Rozwiązania opracowane na potrzeby sportów samochodowych pojawiają się w seryjnych samochodach w wielu obszarach: odzyskiwania i wykorzystania energii oraz innowacyjnych wielotrybowych automatycznych skrzyń biegów ze sprzęgłem kłowym, po raz pierwszy zastosowanych w pojazdach produkowanych seryjnie.
W hybrydowym modelu Clio zastosowano chłodzone powietrzem litowo-jonowe baterie trakcyjne o pojemności 1,2 kWh (230 V). Są one ładowane wyłącznie przez silnik spalinowy w optymalnym dla ekonomicznej pracy zakresie obrotów 1200-2000 obr./min. Dodatkowy odzysk energii odbywa się podczas zwalniania pojazdu oraz jego hamowania. Proces ten jest szczególnie wydajny w trybie B-Mode, które to rozwiązanie jest z powodzeniem stosowane w elektrycznych modelach Renault.
Gdy zdejmujemy nogę z gazu główny silnik elektryczny zamienia się w generator prądu, przetwarzając energię kinetyczną płynącą z kół na prąd. Przy hamowaniu silnikiem uzyskujemy aż 15 kW energii, co dla kierowcy jest już odczuwalnym wyhamowaniem pojazdu. W praktyce oznacza to, że we wszystkich hybrydowych nowościach Renault znacznie trwalsze okażą się klocki hamulcowe oraz tarcze, gdyż hamowanie będzie odbywało się głównie dzięki systemowi rekuperacji. A to przełoży się na istotne oszczędności dla firmy.
Jeszcze większe możliwości ekologicznej i oszczędnej jazdy oferują modele Renault Captur oraz Megane E-TECH z napędem 160 Plug-in Hybrid, które w doskonały sposób łączą zalety samochodów elektrycznych oraz spalinowych. W modelach tych silnik spalinowy przy wsparciu dwóch jednostek elektrycznych oferują moc 160 KM. Nowości Renault pozwalają na wybór trybu jazdy dopasowanego do naszych upodobań, dzięki technologii MULTI-SENSE pozwalającej na przełączanie między trybem hybrydowym „My Sense”, trybem w pełni elektrycznym „Pure” lub trybem „Sport” maksymalizującym moc pojazdu.
W praktyce większość codziennych podróży hybrydami plug-in może odbywać się z użyciem wyłącznie napędu elektrycznego. W w modelach Captur i Megane z napędem E-TECH 160 Plug-in Hybrid zastosowano nowoczesny litowo-jonowy akumulator trakcyjny o pojemności 10,4 kWh (400 V). Dzięki energii w nim zgromadzonej samochody umożliwiają przejechanie do 65 km w trybie w 100% elektrycznym, co pozwoli pasażerom w pełni korzystać z zalet tego napędu, m.in. rozkoszować się ciszą podczas jazdy, znakomitą dynamiką i maksymalnym momentem obrotowym dostępnym natychmiast po naciśnięciu pedału gazu. Wystarczy tylko wybrać tryb „Pure”. Dzięki funkcji E-Save utrzymamy poziom naładowania akumulatorów trakcyjnych, co pozwoli nam następnie wjechać na obszary, na których mogą poruszać się tylko samochody z napędami alternatywnymi. W trybie elektrycznym możemy podróżować z prędkością nawet 135 km/h. Wydajność systemu odzyskiwania energii wydatnie zwiększa włączenie trybu B-Mode, dzięki któremu nasza podróż w trybie zeroemisyjnym wydatnie się wydłuży. Biorąc pod uwagę fakt, że większość dziennych podróży nie przekracza 50 km z zalet napędu elektrycznego możemy korzystać właściwie cały czas. Wystarczy podłączyć nasze hybrydowe Renault do gniazdka, aby już po trzech godzinach ponownie cieszyć się z zalet pojazdów elektrycznych np. przez kolejny dzień.
Dzięki napędowi spalinowemu dalsza podróż hybrydami Renault nie stanowi problemu i jest także wielką przyjemnością. Hybrydy plug-in Captur oraz Megane mogą pochwalić się bardzo niskim zużyciem paliwa. W pierwszym z nich zużycie wynosi 1,4-1,7 l/100 km a emisja CO2 wynosi zaledwie 32-37 g/km. W kompaktowej hybrydzie plug-in zużycie paliwa jest jeszcze niższe; 1,3-1,6 l/100 km. Warunkiem osiągania tak niskiego zużycia paliwa jest systematyczne uzupełnianie prądu w bateriach. Co istotne, baterii trakcyjnych w modelach hybrydowych Renault nie rozładujemy do końca. Po wyczerpaniu większości energii samochód pracuje w trybie hybrydowym HEV pozyskując energię elektryczną z pracy silnika spalinowego. Każde ruszanie nadal będzie odbywać się wyłącznie w trybie bezemisyjnym, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy i oszczędność paliwa.
Koszty eksploatacji, uwzględniając koszty serwisowe oraz zużycie paliwa, będą ok. trzykrotnie niższe w modelu Renault Captur z napędem E-TECH 160 Plug-in Hybrid niż w odpowiedniku spalinowym. Podobne różnice występują w hybrydowym modelu Megane. Ładując samochody energią pozyskiwaną z użyciem paneli fotowoltaicznych, np. w pracy lub w domu, oszczędności te będą jeszcze większe, a nawet podróż może stać się zupełnie darmowa. Także korzystanie z publicznych punktów ładowania staje się coraz prostsze. Hybrydy Plug-in Renault mogą obecnie korzystać w Polsce z ok. 2400 publicznych punktów ładowania, których liczba nieustannie rośnie, w tempie ok. 3% miesięcznie. Natomiast zalecanym sposobem na uzupełnianie prądu jest podłączanie podczas nocnego garażowania.
Czas i pieniądze pozwoli firmie zaoszczędzić również specjalna aplikacja na smartfon My Renault, poprzez którą mamy np. możliwość zdalnego sprawdzenia poziomu naładowania baterii trakcyjnych naszego Renault oraz zaplanowania czasu ładowania wersji Hybrid plug-in (PHEV), np. w najtańszej taryfie nocnej. Znaczącą oszczędność czasu możemy uzyskać dzięki możliwości zdalnego wgrania do nawigacji samochodu planowanych tras oraz opcji wskazania miejsca postoju naszego Renault, np. na dużym parkingu centrum handlowego.
Koszty użytkowania zaawansowanych technologicznie hybrydowych modeli Renault są niezwykle atrakcyjne. Renault Clio z napędem E-TECH możemy już wynająć za kwotę 896 zł netto miesięcznie w ramach najmu Renault Business Plan. W tej samej ofercie najem hybrydy plug-in Renault Captur wyniesie zaledwie 1199 zł netto, a kompaktowego Renault Megane z takim samym napędem tylko 1395 zł netto miesięcznie.
Hybrydowe Renault Captur oraz Megane mimo dodatkowego napędu zachowują wyjątkowe walory praktyczne modeli spalinowych. W przypadku modelu Captur użytkownicy nadal mogą się cieszyć z jego modułowej konstrukcji i przestronności, przesuwanej w zakresie 16 cm kanapy oraz obszernego bagażnika o pojemności 379 litrów. Równie dużą funkcjonalność zachowuje kompaktowy model Megane z napędem E-TECH 160 Plug-in Hybrid, dysponujący przepastnym bagażnikiem o pojemności 447 litrów i płaską podłogą po złożeniu oparć kanapy.
Koszty użytkowania zaawansowanych technologicznie hybrydowych modeli Renault są niezwykle atrakcyjne. Renault Clio z napędem E-TECH możemy już wynająć za kwotę 896 zł netto miesięcznie w ramach najmu Renault Business Plan. W tej samej ofercie najem hybrydy plug-in Renault Captur wyniesie zaledwie 1199 zł netto, a kompaktowego Renault Megane z takim samym napędem tylko 1395 zł netto miesięcznie. Oferta Renault Business Plan pozwala przedsiębiorcy całkowicie skupić się na przyjemności z jazdy samochodami hybrydowymi Renault i zadaniach biznesowych, a nie obsłudze pojazdu. Wszystkie koszty serwisowe, przeglądy, koszty wymiany części, czynsz leasingowy, assistance i samochód zastępczy już są wliczone w powyższe, atrakcyjne raty miesięczne.
Samochody hybrydowe Renault mogą stać się wyróżnikiem firmy i wizytówką prowadzonego biznesu. Korzystające z samochodów hybrydowych przedsiębiorstwo będzie uznane za nowoczesne, patrzące w przyszłość, świadome ekologicznie, a tym samym wzbudzające zaufanie wśród kontrahentów. A to może z łatwością przełożyć się na kolejne intratne umowy.