Duże salony są specyfiką naszego rynku, tymczasem coraz więcej klientów, głównie instytucjonalnych, wybiera zakupy przez Internet. Widać to na podstawie platformy automarket.pl, gdzie 25% samochodów wybieranych jest całkowicie online.
W pierwszą rocznicę działalności należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego platforma Automarket.pl sprawdziła, jakim zainteresowaniem wśród klientów cieszy się pozyskiwanie samochodów przez Internet. Okazuje się, że już 25% wszystkich umów zawieranych w Automarkecie jest w pełni online. Czy można powiedzieć, że polscy kierowcy oswoili się z motozakupami w sieci?
– I tak, i nie. Tak, bo nie mówimy o marginalnym zainteresowaniu, a o świadomym wyborze aż jednej czwartej naszych klientów. Z drugiej jednak strony przygoda branży motoryzacyjnej z e-zakupami, choć dynamicznie się rozwija, trwa od niedawna. Dopiero budujemy świadomość klientów, że poszukiwania sprawdzonego samochodu nie muszą być czasochłonne, bo można go w prosty sposób wyklikać. Jest więc za wcześnie na ogłoszenie, że Polacy oswoili się z pozyskiwaniem aut przez Internet. Także dlatego, że nadal tylko nieliczni sprzedawcy dają im możliwość zawarcia transakcji w 100% online. Nie ulega jednak wątpliwości, że znaczenie tego kanału sprzedaży będzie w kolejnych latach rosło – mówi Krzysztof Blinowski z platformy Automarket.pl
Pozyskaniem samochodu online najczęściej zainteresowani są mężczyźni (68%). Najwięcej klientów mieści –50 lat (27%). To z reguły mieszkańcy największych miast (m.in. Warszawa, Katowice, Wrocław). Zainteresowanie rozkłada się mniej więcej po równo wśród klientów indywidualnych (55%) i przedsiębiorców (45%).
– Warto podkreślić, że spośród kierowców podpisujących umowy online, aż 66% zamawia auto z dostawą pod dom. Tym samym rezygnuje z jazdy testowej i bezpośrednich oględzin przed podjęciem decyzji o zakupie, leasingu lub wynajmie pojazdu.To oczywiście nie oznacza, że samochód kupuje się w ciemno. Klienci mają wgląd do pełnej historii serwisowej samochodu, używane auta zawsze obejmujemy gwarancją i dajemy możliwość rezygnacji z umowy w ciągu 5 dni lub przed przejechaniem 300 km – dodaje Krzysztof Blinowski.
Popularnością cieszą się przede wszystkim samochody z segmentów B i C, czyli pojazdy niższej i średniej klasy, służące głównie do jazdy miejskiej.
Poniżej 5 modeli najczęściej wybieranych przez Internet w Automarket.pl:
Najpopularniejszą formą finansowania samochodów jest wynajem długoterminowy (40% umów). Na leasing decyduje się 35% klientów, a gotówką płaci 25% kierowców. Z wynajmu korzystają przede wszystkim osoby, które oczekują krótkiego okresu umowy – 85% kontraktów trwa tylko 12 miesięcy, po których klienci zwracają samochód i mogą wynająć kolejny. Co ciekawe, 100% klientów decydujących się na wynajem korzysta z pakietu usług dodatkowych, uwzględniającego w miesięcznym czynszu przeglądy i naprawy samochodu, ubezpieczenie OC/AC, w razie potrzeby auto zastępcze, przechowywanie i wymianę opon oraz koordynację procesu likwidacji szkód.
– Opcję wynajmu długoterminowego najczęściej wybierają osoby, którym w największym stopniu zależy na uproszczonych formalnościach, możliwości zmiany samochodu po krótkim okresie i jak największym wsparciu ze strony firmy leasingowej w trakcie trwania kontraktu. Nie dziwi więc, że w tej grupie klientów odsetek transakcji zawartych w pełni online jest największy i wynosi ponad 50%. Charakterystyczna wśród tych klientów jest też popularność usług dodatkowych, dzięki którym w czasie trwania umowy niemal wszystkie sprawy związane z eksploatacją pojazdu pozostają po stronie firmy leasingowej – zauważa Krzysztof Blinowski z Automarket.pl.
Tomasz Siwiński