Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Samochód przez Internet

Duże salony są specyfiką naszego rynku, tymczasem coraz więcej klientów, głównie instytucjonalnych, wybiera zakupy przez Internet. Widać to na podstawie platformy automarket.pl, gdzie 25% samochodów wybieranych jest całkowicie online.

W pierwszą rocznicę działalności należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego platforma Automarket.pl sprawdziła, jakim zainteresowaniem wśród klientów cieszy się pozyskiwanie samochodów przez Internet. Okazuje się, że już 25% wszystkich umów zawieranych w Automarkecie jest w pełni online. Czy można powiedzieć, że polscy kierowcy oswoili się z motozakupami w sieci?

– I tak, i nie. Tak, bo nie mówimy o marginalnym zainteresowaniu, a o świadomym wyborze aż jednej czwartej naszych klientów. Z drugiej jednak strony przygoda branży motoryzacyjnej z e-zakupami, choć dynamicznie się rozwija, trwa od niedawna. Dopiero budujemy świadomość klientów, że poszukiwania sprawdzonego samochodu nie muszą być czasochłonne, bo można go w prosty sposób wyklikać. Jest więc za wcześnie na ogłoszenie, że Polacy oswoili się z pozyskiwaniem aut przez Internet. Także dlatego, że nadal tylko nieliczni sprzedawcy dają im możliwość zawarcia transakcji w 100% online. Nie ulega jednak wątpliwości, że znaczenie tego kanału sprzedaży będzie w kolejnych latach rosło – mówi Krzysztof Blinowski z platformy Automarket.pl

Kto i jakie auta wybiera przez Internet?

Pozyskaniem samochodu online najczęściej zainteresowani są mężczyźni (68%). Najwięcej klientów mieści –50 lat (27%). To z reguły mieszkańcy największych miast (m.in. Warszawa, Katowice, Wrocław). Zainteresowanie rozkłada się mniej więcej po równo wśród klientów indywidualnych (55%) i przedsiębiorców (45%).

– Warto podkreślić, że spośród kierowców podpisujących umowy online, aż 66% zamawia auto z dostawą pod dom. Tym samym rezygnuje z jazdy testowej i bezpośrednich oględzin przed podjęciem decyzji o zakupie, leasingu lub wynajmie pojazdu.To oczywiście nie oznacza, że samochód kupuje się w ciemno. Klienci mają wgląd do pełnej historii serwisowej samochodu, używane auta zawsze obejmujemy gwarancją i dajemy możliwość rezygnacji z umowy w ciągu 5 dni lub przed przejechaniem 300 km – dodaje Krzysztof Blinowski.

Popularnością cieszą się przede wszystkim samochody z segmentów B i C, czyli pojazdy niższej i średniej klasy, służące głównie do jazdy miejskiej.


Poniżej 5 modeli najczęściej wybieranych przez Internet w Automarket.pl:

  • Hyundai i30 1.4 Classic +,
  • Škoda Fabia 1.0 TSI Ambition,
  • Fiat 500 1.2 Pop,
  • OPEL Astra V 1.6 CDTI Enjoy,
  • Suzuki Swift 1.2 Comfort.

 

Jak chcemy finansować samochody?

Najpopularniejszą formą finansowania samochodów jest wynajem długoterminowy (40% umów). Na leasing decyduje się 35% klientów, a gotówką płaci 25% kierowców. Z wynajmu korzystają przede wszystkim osoby, które oczekują krótkiego okresu umowy – 85% kontraktów trwa tylko 12 miesięcy, po których klienci zwracają samochód i mogą wynająć kolejny. Co ciekawe, 100% klientów decydujących się na wynajem korzysta z pakietu usług dodatkowych, uwzględniającego w miesięcznym czynszu przeglądy i naprawy samochodu, ubezpieczenie OC/AC, w razie potrzeby auto zastępcze, przechowywanie i wymianę opon oraz koordynację procesu likwidacji szkód.

– Opcję wynajmu długoterminowego najczęściej wybierają osoby, którym w największym stopniu zależy na uproszczonych formalnościach, możliwości zmiany samochodu po krótkim okresie i jak największym wsparciu ze strony firmy leasingowej w trakcie trwania kontraktu. Nie dziwi więc, że w tej grupie klientów odsetek transakcji zawartych w pełni online jest największy i wynosi ponad 50%. Charakterystyczna wśród tych klientów jest też popularność usług dodatkowych, dzięki którym w czasie trwania umowy niemal wszystkie sprawy związane z eksploatacją pojazdu pozostają po stronie firmy leasingowej – zauważa Krzysztof Blinowski z Automarket.pl.

Tomasz Siwiński

Przeczytaj również
Popularne