Arval Service Lease Polska zaprezentował wyniki jazd testowych Energy Mix Experience, czyli pierwszego w Polsce porównawczego testu Hyundaia Kona z trzema różnymi rodzajami napędu: elektrycznym, hybrydowym i spalinowym. Uczestnicy testu, fleet managerowie i dziennikarze motoryzacyjni, wypełniali ankiety, na podstawie których powstał raport. Jaki napęd zwyciężył?
Bezpośrednie porównanie napędów było możliwe, ponieważ w ofercie Hyundaia dostępny jest model Kona, jedyny na rynku dostępny z trzema rodzajami napędu. Podczas każdej z prób organizatorzy zapewnili uczestnikom wygodny system oceny pojazdów za pomocą ankiety wypełnianej z poziomu smartfona. Skala ocen ustalona została na 0–6. Próby odbywały się zarówno na torze, jak i na drogach publicznych i podzielone były na trzy etapy: slalom, płyta poślizgowa i jazda na drogach publicznych.
Próba na asfaltowych alejkach autodromu polegała na pokonywaniu specjalnie przygotowanej trasy, gdzie ocenie podlegały takie elementy jak hamowanie i rekuperacja, właściwości jezdne, dynamika, działanie systemu ESP. Zadaniem kierowców był dynamiczny przejazd wyznaczoną trasą, jednak daleki od sportowego stylu prowadzenia. Samochody elektryczne zdobywały najwyższe noty, jeśli chodzi o hamowanie, właściwości jezdne i oczywiście dynamikę. Napęd elektryczny pozwala korzystać z dużego momentu obrotowego natychmiast po wciśnięciu pedału gazu. Za sprawą baterii zamontowanych w podłodze nisko położony środek ciężkości pozwalał panować nad samochodem podczas pokonywania ciasnych zakrętów.
Samochody elektryczne zdobywały najwyższe noty, jeśli chodzi o hamowanie, właściwości jezdne i oczywiście dynamikę. Napęd elektryczny pozwala korzystać z dużego momentu obrotowego natychmiast po wciśnięciu pedału gazu.
1. Elektryczny: 5,5 pkt.
2. Hybrydowy: 5,4 pkt.
3. Konwencjonalny: 4,8 pkt.
W trakcie jazd na płytach poślizgowych (prostokątna z szarpakiem wprowadzającym samochód w niekontrolowany poślizg i kurtynami wodnymi oraz krąg poślizgowy), uczestnicy testu badali balans samochodu, działanie systemu odpowiedzialnego za stabilizację toru jazdy, kontrolę trakcji oraz systemu ABS. Podczas tej próby liczyły się nie tylko refleks oraz umiejętności kierowcy. Niebagatelne znaczenie miała masa pojazdu. Każdy samochód był wprowadzany w poślizg przy takiej samej prędkości, a przywrócenie właściwego toru jazdy było trudniejsze w cięższych samochodach, czyli pojazdach elektrycznych. Zarówno instruktorzy szkoły jazdy, jak i uczestnicy testu w pełni rozumieli fakt, że praw fizyki nie da się oszukać. Niemniej ten element testu wygrał pojazd hybrydowy, dzięki elektrycznemu silnikowi wspomagającemu motor spalinowy, cały napęd reagował szybciej, zaś różnica w masie pojazdu nie była znacząco wyczuwalna.
1. Hybrydowy: 5,2 pkt.
2. Konwencjonalny: 5,1 pkt.
3. Elektryczny: 4,7 pkt.
Podczas jazd testowych na drogach publicznych ocenie podlegały ogólne wrażenia z jazdy, poziom hałasu, elastyczność jednostek napędowych w poszczególnych wersjach Hyundaia Kona, a także emocje, jakie towarzyszą kierowcom podczas codziennej jazdy. Zdecydowanym zwycięzcą tej próby został samochód elektryczny. Napęd takiego pojazdu pozwala wykorzystywać cały dostępny moment obrotowy od razu, silnik niemal nie generuje hałasu, a to wszystko przekłada się na pozytywne emocje i ogólnie dobre wrażenia z jazdy. Część uczestników testu podkreślała również bardzo dobre działanie układu hybrydowego, którego zużycie paliwa było zdecydowanie niższe niż samochodu napędzanego wyłącznie benzyną.
1. Elektryczny: 5,2 pkt.
2. Hybrydowy: 4,1 pkt.
3. Konwencjonalny: 4,0 pkt.
Wyniki testu Energy Mix Experience dowodzą, że samochody napędzane energią elektryczną są świetną alternatywą dla pojazdów z napędem konwencjonalnym i hybrydowym. Sprawdzają się na krótkich miejskich trasach, ale także na długich dystansach. Uczestnicy testu po krótkiej jeździe niemal natychmiast wskazywali napęd elektryczny jako najlepszy do codziennego użytkowania samochodu.
Ważnym wnioskiem z testu jest to, że auta elektryczne idealnie sprawdzają się podczas defensywnej, bezpiecznej jazdy. Kierowcom, którzy jeżdżą w ten sposób, takie auta od razu przypadną do gustu. Uczestnicy testu przekonali się, że zanim wyruszy się w trasę elektrykiem, warto poznać specyfikę takiego pojazdu, m.in. zasady działania i zalety rekuperacji, pułapki związane z wysokim momentem obrotowym dostępnym już od ruszenia pojazdem czy wyższą masą własną samochodu elektrycznego.
Radosław Kitala
Maciej Mazur