Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Trzy rodzaje napędu, jeden zwycięzca – pierwszy taki test w Polsce

Arval Service Lease Polska zaprezentował wyniki jazd testowych Energy Mix Experience, czyli pierwszego w Polsce porównawczego testu Hyundaia Kona z trzema różnymi rodzajami napędu: elektrycznym, hybrydowym i spalinowym. Uczestnicy testu, fleet managerowie i dziennikarze motoryzacyjni, wypełniali ankiety, na podstawie których powstał raport. Jaki napęd zwyciężył?

Bezpośrednie porównanie napędów było możliwe, ponieważ w ofercie Hyundaia dostępny jest model Kona, jedyny na rynku dostępny z trzema rodzajami napędu. Podczas każdej z prób organizatorzy zapewnili uczestnikom wygodny system oceny pojazdów za pomocą ankiety wypełnianej z poziomu smartfona. Skala ocen ustalona została na 0–6. Próby odbywały się zarówno na torze, jak i na drogach publicznych i podzielone były na trzy etapy: slalom, płyta poślizgowa i jazda na drogach publicznych.

Dynamiczna jazda na torze

Próba na asfaltowych alejkach autodromu polegała na pokonywaniu specjalnie przygotowanej trasy, gdzie ocenie podlegały takie elementy jak hamowanie i rekuperacja, właściwości jezdne, dynamika, działanie systemu ESP. Zadaniem kierowców był dynamiczny przejazd wyznaczoną trasą, jednak daleki od sportowego stylu prowadzenia. Samochody elektryczne zdobywały najwyższe noty, jeśli chodzi o hamowanie, właściwości jezdne i oczywiście dynamikę. Napęd elektryczny pozwala korzystać z dużego momentu obrotowego natychmiast po wciśnięciu pedału gazu. Za sprawą baterii zamontowanych w podłodze nisko położony środek ciężkości pozwalał panować nad samochodem podczas pokonywania ciasnych zakrętów.

Samochody elektryczne zdobywały najwyższe noty, jeśli chodzi o hamowanie, właściwości jezdne i oczywiście dynamikę. Napęd elektryczny pozwala korzystać z dużego momentu obrotowego natychmiast po wciśnięciu pedału gazu.

Slalom na torze – wyniki

1. Elektryczny: 5,5 pkt.
2. Hybrydowy: 5,4 pkt.
3. Konwencjonalny: 4,8 pkt.

Kona w poślizgu

W trakcie jazd na płytach poślizgowych (prostokątna z szarpakiem wprowadzającym samochód w niekontrolowany poślizg i kurtynami wodnymi oraz krąg poślizgowy), uczestnicy testu badali balans samochodu, działanie systemu odpowiedzialnego za stabilizację toru jazdy, kontrolę trakcji oraz systemu ABS. Podczas tej próby liczyły się nie tylko refleks oraz umiejętności kierowcy. Niebagatelne znaczenie miała masa pojazdu. Każdy samochód był wprowadzany w poślizg przy takiej samej prędkości, a przywrócenie właściwego toru jazdy było trudniejsze w cięższych samochodach, czyli pojazdach elektrycznych. Zarówno instruktorzy szkoły jazdy, jak i uczestnicy testu w pełni rozumieli fakt, że praw fizyki nie da się oszukać. Niemniej ten element testu wygrał pojazd hybrydowy, dzięki elektrycznemu silnikowi wspomagającemu motor spalinowy, cały napęd reagował szybciej, zaś różnica w masie pojazdu nie była znacząco wyczuwalna.

Płyta poślizgowa – wyniki

1. Hybrydowy: 5,2 pkt.
2. Konwencjonalny: 5,1 pkt.
3. Elektryczny: 4,7 pkt.

 

W normalnym ruchu

Podczas jazd testowych na drogach publicznych ocenie podlegały ogólne wrażenia z jazdy, poziom hałasu, elastyczność jednostek napędowych w poszczególnych wersjach Hyundaia Kona, a także emocje, jakie towarzyszą kierowcom podczas codziennej jazdy. Zdecydowanym zwycięzcą tej próby został samochód elektryczny. Napęd takiego pojazdu pozwala wykorzystywać cały dostępny moment obrotowy od razu, silnik niemal nie generuje hałasu, a to wszystko przekłada się na pozytywne emocje i ogólnie dobre wrażenia z jazdy. Część uczestników testu podkreślała również bardzo dobre działanie układu hybrydowego, którego zużycie paliwa było zdecydowanie niższe niż samochodu napędzanego wyłącznie benzyną.

Jazdy drogowe – wyniki

1. Elektryczny: 5,2 pkt.
2. Hybrydowy: 4,1 pkt.
3. Konwencjonalny: 4,0 pkt.

Z elektrykiem za pan brat

Wyniki testu Energy Mix Experience dowodzą, że samochody napędzane energią elektryczną są świetną alternatywą dla pojazdów z napędem konwencjonalnym i hybrydowym. Sprawdzają się na krótkich miejskich trasach, ale także na długich dystansach. Uczestnicy testu po krótkiej jeździe niemal natychmiast wskazywali napęd elektryczny jako najlepszy do codziennego użytkowania samochodu.

Ważnym wnioskiem z testu jest to, że auta elektryczne idealnie sprawdzają się podczas defensywnej, bezpiecznej jazdy. Kierowcom, którzy jeżdżą w ten sposób, takie auta od razu przypadną do gustu. Uczestnicy testu przekonali się, że zanim wyruszy się w trasę elektrykiem, warto poznać specyfikę takiego pojazdu, m.in. zasady działania i zalety rekuperacji, pułapki związane z wysokim momentem obrotowym dostępnym już od ruszenia pojazdem czy wyższą masą własną samochodu elektrycznego.

 

Okiem ekspertów

Tomasz Kuchar
kierowca rajdowy, twórca Akademii Bezpiecznej Jazdy Driveland

Samochody elektryczne dają ogromną radość z jazdy, są dynamiczne, a przy tym ciche, w odpowiednich rękach mogą być bardzo ekonomiczne. Pamiętajmy o tym, że są cięższe od konwencjonalnych samochodów, co wymaga odpowiedzialnego i odpowiedniego stylu jazdy. Niech zachęcają do jazdy eco zamiast bicia rekordów prędkości.


 

Radosław Kitala
Consultant & AMO Manager w Arval Service Lease Polska

Test Energy Mix Experience by Arval był pierwszym tego typu wydarzeniem w Polsce i zachęcił wielu uczestników do rozważenia wprowadzenia pojazdów elektrycznych do floty. Na temat tych samochodów pokutuje wiele mitów, które można szybko obalić, gdy tylko wsiądzie się za kierownicę. Przyjemność i komfort jazdy dadzą się sprawdzić tylko w ten sposób. Także jedna z najczęstszych obaw uczestników – niewystarczający zasięg – szybko została zweryfikowana. Wszyscy spodziewali się, że podczas całodziennych jazd auto elektryczne będzie wymagało ładowania, tymczasem na koniec testu każdy z pojazdów miał jeszcze 70% pojemności baterii. To pokazuje, że opinię o elektrykach najlepiej wyrobić sobie w praktyce.

 

Maciej Mazur
prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych

Kona Electric zdominowała test drogowy, zwyciężając w każdej z analizowanych kategorii. Ten wynik nie może jednak budzić zaskoczenia, samochody elektryczne w ruchu ulicznym są po prostu lepsze od swoich konwencjonalnych odpowiedników. Maksymalny moment obrotowy dostępny od samego początku zapewnia świetne osiągi, co wpływa na pozytywne emocje wśród kierowców. Napęd elektryczny jest też niedościgniony w kontekście niskiego poziomu emitowanego hałasu czy samej elastyczności. Dodając do tego zestawu możliwość rekuperacji, która w mieście pozwala ograniczyć konieczność fizycznego hamowania, ogólne wrażenia z jazdy muszą być lepsze. Potwierdzają to nasze doświadczenia z bardzo wielu prowadzonych przez nas szkoleń praktycznych. Nigdy jednak nie mieliśmy okazji porównać różnych wersji napędów w identycznych warunkach. Wyniki Energy Mix Experience potwierdziły nasze wstępne przypuszczenia.
Bardzo ciekawe wnioski wyciągnąć możemy z analizy wyników testu na płycie poślizgowej oraz slalomu. Wyższa masa pojazdów elektrycznych wpłynęła na większe trudności w odzyskaniu kontroli nad pojazdem przez kierowców. Ta sama jednak wyższa masa pojazdu elektrycznego, a zwłaszcza specyficzne umiejscowienie środka ciężkości, wpłynęła na bardzo pozytywne wyniki, jakie pojazd elektryczny osiągnął podczas slalomu. Końcowy sukces w tym przypadku to także zasługa systemu rekuperacji i dostępnego od samego startu maksymalnego momentu obrotowego, które okazały się niezwykle przydatne przy płynnym i dynamicznym pokonywaniu zakrętów.
Przeczytaj również
Popularne