Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Strefa czystego transportu - pierwsza w Polsce, w Krakowie

Od najbliższego piątku tj. 4 stycznia 2019 zacznie funkcjonować pierwsza w Polsce strefa czystego transportu. Powstanie ona na krakowskim Kazimierzu, na razie na próbę.

Pierwsza w kraju strefa czystego transportu zacznie funkcjonować od dnia 4 stycznia 2019 roku w krakowskiej dzielnicy Kazimierz. Zdecydowali o tym radni miejscy jeszcze w 2018 roku. Na razie będzie ona funkcjonowała na próbę, a jej istnienie umożliwiła uchwalona w ubiegłym roku Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Strefa czystego transportu zacznie obowiązywać w Krakowie od 4 stycznia 2019 roku i na razie zostanie wprowadzona na półroczny okres próbny. Jak ustalili radni, strefa ta obejmie plac Nowy – centralną część dzielnicy Kazimierz oraz szesnaście okolicznych ulic.

Co oznacza strefa czystego transportu? W dużym skrócie jest to równoznaczne z tym, że do wjazdu na jej obszar będą uprawnieni wyłącznie kierowcy aut elektrycznych i hybrydowych plug-in lub zasilanych gazem CNG (nie mylić z LPG, który nie jest dozwolony w strefie).

Powstanie strefy nie będzie dyskryminowało mieszkańców, którzy będą mogli wjechać do strefy nawet autami spalinowymi, ale tylko na podstawie specjalnych identyfikatorów. Strefa czystego transportu będzie też bez ograniczeń dostępna dla przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje interesy na terenie Kazimierza i są użytkownikami aut spalinowych, ale tylko do roku 2025 roku. Radni ustalili, że tyle właśnie czasu wystarczy, by przedsiębiorcy z Kazimierza nabyli pojazdy niskoemisyjne. Wjazd do strefy (również bez ograniczeń będą miały także taksówki.

Radni przewidują, że strefa czystego transportu na Kazimierzu zmniejszy liczbę wjeżdżających tam samochodów nawet o połowę. Obecnie jest to jedno z popularniejszych miejsc w Krakowie, zatłoczone szczególnie wieczorami, kiedy turyści i mieszkańcy zjeżdżają tam do restauracji i pubów. Przy okazji debaty nad wprowadzeniem strefy pojawiły się głosy, że na jej obrzeżach dojdzie do zakorkowania ulic i parkingów, co spotęguje problemy komunikacyjne sąsiednich ulic. Prawdopodobieństwo jest duże, bo wystarczy przyjrzeć się temu, co dzieje się na obrzeżach stale rozszerzanej – z tego właśnie powodu – strefy płatnego parkowania. To, że pierwsza w Polsce strefa czystego transportu powstaje właśnie w Krakowie jest pomysłem idealnym, bowiem pierwsza stolica Polski słynie nie tylko z zabytków (to na skalę światową), ale ze względu na położenie i ukształtowanie terenu (kotlina) z bardzo zanieczyszczonego powietrza.

Do oznaczania granic strefy czystego transportu służyć będą nowe znaki D-54 i D-55. Znak D-54 opisany jest jako „strefa czystego transportu”, natomiast znak D-55, jak się nietrudno domyślić, to „koniec strefy czystego transportu”. Niestosowanie się do powyższych znaków i wjazd autami spalinowymi przez osoby do tego nieuprawnione, będzie kosztowną przygodą. Mandat za to wykroczenie może wynieść nawet 500 złotych.

Przeczytaj również
Popularne