Mazda chwali się udanym debiutem pierwszego elektrycznego modelu MX-30, który został najchętniej wybieraną elektryczną nowością 2020 r. w Polsce.
W ubiegłym roku na polskie drogi wyjechały 222 sztuki MX-30, co dało temu modelowi czwarte miejsce na liście najpopularniejszych samochodów z napędem elektrycznym w Polsce, po niespełna czterech miesiącach obecności w salonach. Kim zatem są nabywcy Mazdy MX-30?
Przeważającą formą jest zakup na firmę (63%), przy czym dwie firmy zamówiły po dwie MX-30. Prywatni użytkownicy stanowią 37% nabywców tego modelu[1]. Z analizy danych sprzedażowych wiemy też, że 24% ogółu wszystkich klientów elektrycznej Mazdy MX-30 stanowią kobiety. Paniom przypadł do gustu nie tylko wygląd nadwozia zaprojektowanego zgodnie z duchem filozofii KODO, ale też aranżacja wnętrza MX-30 z materiałów premium wykonanych częściowo z recyklingu oraz – co bardzo istotne przy przesiadce z samochodu spalinowego na elektryczny – prosta i intuicyjna obsługa pierwszego „elektryka” Mazdy.
O wysokim poziomie zaufania do marki świadczy fakt, że aż 64% klientów, którzy zdecydowali się na zakup MX-30, wcześniej nie posiadało żadnej Mazdy. Jednocześnie znaczący, bo aż 36-procentowy udział klientów lojalnych, którzy mieli już przynajmniej jedną Mazdę, zanim zdecydowali się na samochód elektryczny tej marki, potwierdza uznanie dla jakości i niezawodności japońskiego producenta. Wśród nabywców Mazdy MX-30, którzy jeździli lub nadal jeżdżą Mazdą właściciele CX-5 stanowią aż 29%, a właściciele Mazdy 6 reprezentują 25%. Na uwagę zasługuje 8% i 6% udział właścicieli odpowiednio nowej Mazdy 3 i CX-30, gdyż są to modele debiutujące na rynku zaledwie dwa lata temu. Dla pozostałych klientów Mazda MX-30 także jest najczęściej drugim, a nawet trzecim samochodem w rodzinie lub firmie. Jeden z nabywców elektryczną Mazdę kupił dla jako drugi samochód do codziennych lokalnych jazd i zaparkował nią w garażu obok innego samochodu elektrycznego – największego modelu amerykańskiej marki, który pełni funkcje auta rodzinnego na dalsze wyjazdy.
„Rok temu, gdy przygotowywaliśmy się do wprowadzenia MX-30 do sprzedaży, precyzyjnie określiliśmy grupę docelową naszego pierwszego <<elektryka>>. To samochód zaprojektowany jako drugi pojazd w rodzinie, przeznaczony do codziennych dojazdów do pracy w obrębie miejskiej aglomeracji i ładowania z własnego gniazdka w garażu, więc naszą ofertę skierowaliśmy przede wszystkim do mieszkańców podmiejskich domów jednorodzinnych. I to właśnie oni stanowią największą grupę nabywców elektrycznej MX-30 w Polsce.” – komentuje Piotr Nowak, Dyrektor Sprzedaży Mazda Motor Poland.
Analiza danych z CEPiK pokazuje, że elektryczne MX-30 zarejestrowane zostały nie tylko w granicach największych miast – Warszawy (40), Poznania (19), Łodzi (14), Krakowa (11), czy Wrocławia (8), ale także w mniejszych ośrodkach miejskich jak Rzeszów (7), Zabrze (6), Tychy (5), czy Zielona Góra oraz Gorzów Wlkp. (po 4). Co ciekawe, po jednej sztuce Mazdy MX-30 można spotkać z rejestracjami z powiatów dębickiego, jasielskiego i ropczycko-sędziszowskiego (woj. podkarpackie), włodawskiego (lubelskie), czy np. żagańskiego (lubuskie). Elektryczne Mazdy jeżdżą w każdym z 16 województw w Polsce, a w rankingu województw z największą liczbą rejestracji MX-30 przoduje mazowieckie z 52 samochodami przed śląskim (30 aut) oraz wielkopolskim (23 rejestracje).
Analiza profilu klientów Mazdy MX-30 stanowiła punkt wyjścia do przygotowania kompleksowej oferty dla poszczególnych grup odbiorców, by dalej wspierać rozwój elektromobilności. Po niezwykle udanej Ekodopłacie Mazdy z ub. roku, firma wprowadza pakiet propozycji zebranych pod hasłem Eko Oferta Mazdy, obejmujących do wyboru:
Każda z opcji dotyczy samochodów zamówionych u polskich dealerów Mazdy do końca czerwca 2021 i odebranych do końca września 2021 r. i jest ograniczona do 200 sztuk.
„Jesteśmy przekonani, że wprowadzone przez nas rozwiązania pozwolą każdemu wybrać najkorzystniejszy sposób dołączenia do grona kierowców aut elektrycznych. Warto pamiętać, że wybór Mazdy MX-30 to początek oszczędności – na niskich kosztach eksploatacji, bezpłatnym parkowaniu w miejskich strefach i wreszcie na tym, co mamy najcenniejszego – na czasie, dzięki legalnej jeździe buspasami oraz możliwości <<tankowania>> podczas pracy lub w nocy” – wylicza Piotr Nowak. „Samochód elektryczny można rozpatrzeć w kategorii inwestycji, jak w przypadku paneli fotowoltaicznych. Warto najpierw wydać nieco więcej, by z biegiem czasu odzyskać zainwestowane środki, a następnie oszczędzać na każdym przejechanym kilometrze”.
Mazda MX-30 to elektryczny kompaktowy SUV z najbogatszym wyposażeniem seryjnym, w skład którego wchodzi m.in.: kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie, aktywny tempomat, pakiet systemów bezpieczeństwa iActivsense, nawigacja satelitarna, interfejs Apple Carplay/Android Auto, automatyczna klimatyzacja, kamera cofania, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, czy aluminiowe felgi o średnicy 18 cali. Tak wyposażony samochód z silnikiem e-Skyactiv o mocy 145 KM i akumulatorem trakcyjnym o pojemności 35,5 kWh wyceniony jest na 142 900 zł.
Mazda