Dacia Spring Electric to pierwszy elektryczny model rumuńskiej marki, który już wiosną 2021 roku trafi na europejski rynek. W założeniu ma być jednym z najtańszych pojazdów bezemisyjnych dostępnych w Europie. Co ważne, będzie oferowana również jako samochód dostawczy.
Spring Electric jest spokrewniony technicznie z modelem Renault Kwid pokazanym i produkowanym w Brazylii oraz Indiach od 2015 roku i bliźniaczym elektrycznym Renault City K-ZE oferowanym na rynku chińskim.
Spring to pięciodrzwiowy, czteroosobowy, elektryczny samochód segmentu A o długości 373,4 cm, szerokości 162,2 cm oraz wysokości 151,6 cm. Rozstaw osi małej Dacii wynosi 242,3 cm, a promień zawracania 4,8 m. Dacia wygląda jak mały SUV, dzięki nakładkom na nadkolach, relingom dachowym, listwom na drzwiach, podwyższonemu prześwitowi do 150 mm oraz osłonom podwozia wbudowanym w przedni i tylny zderzak. Z przodu zastosowano w pełni ledowe reflektory, podzielone na dwie części: linia pozioma u góry oraz cztery elementy wbudowane w zderzak. Z tyłu cztery światła, również w 100% z diodami LED, tworzą kształt podwójnej litery Y. Ich charakterystyczny układ zapowiada nową stylistykę przyszłych modeli Dacii. Mimo niewielkich rozmiarów Spring dysponuje sporym bagażnikiem o pojemności 300 litrów.
Elektryczna Dacia ma dokładnie ten sam zespół napędowy co znany w Chinach model Renault City K-ZE. Pod maską pracuje więc silnik elektryczny o mocy 33 kW (125 Nm), który zasilany jest z baterii o pojemności 26,8 kWh. Dzięki nim zasięg wynosi 225 km wg WLTP. Prędkość maksymalna maluszka rumuńskiej marki wynosi 125 km/h. Czas ładowania przy zastosowaniu ładowarki prądu przemiennego 7,4 kW sięga pięciu godzin, ale użycie szybkie ładowarki DC o mocy 30 kW skraca ten czas do godziny.
Co istotne, Dacia Sprign Electric będzie oferowana również w wersji użytkowej Cargo. W tym dwuosobowym wariancie mamy do dyspozycji przestrzeń ładunkową o długości 1033 mm i pojemności 0,8 m3. Ładowność takiej wersji sięga 325 kg. Taki pojazd może przypaść do gustu firmom kurierskim oraz drobnej gastronomii.
Cena na rynku chińskim wynosi w przeliczeniu od 34 200 zł, ale po dostosowaniu pojazdu do realiów i przepisów europejskich będzie z pewnością znacząco wyższa. Na pokładzie znajdziemy wiele systemów bezpieczeństwa, w tym system automatycznego hamowania oraz przycisk SOS.
Spring Electric, podobnie jak inne Dacie, będzie objęty trzyletnią gwarancją ograniczoną do 100 tys. km. Zestaw akumulatorów trakcyjnych ma ośmioletnią gwarancję (lub 120 tys. km).
Dacia nie ukrywa, że model ten będzie kierowała w dużej mierze do firm carsharingowych.
PD