Korzystny wskaźnik TCO, korzystny wizerunek firmy jako odpowiedzialnej społecznie oraz faktyczny wkład w redukcję emisji spalin to korzyści dla firmy z posiadania elektrycznego modelu e-208. Komfort jazdy, urok samochodu i szybkie ładowanie, to korzyści dla kierowcy.
Z trendem dotyczącym elektromobilności można się zgadzać, można do niego podchodzić z pewną rezerwą, ale nie można go już zatrzymać. Podobnie jak z silnikami spalinowymi, których wydajność rosła z każdym rokiem, tak samo będzie z jednostkami elektrycznymi.
Jakie są zatem fakty dotyczące modelu e-208, które mają znaczenie dla osób zarządzających flotami. Korzystne TCO, o czym wspomnieliśmy, zasięg do 340 km według normy WLTP, ośmioletnia gwarancja na akumulator (do przebiegu 160 tysięcy km) czy ładowanie do 80% pojemności baterii w 30 minut. Pamiętam, kiedy kilkanaście lat temu do dystrybutora na CPN-ie czekało się dłużej.
Peugeot e-208 staje się w pełni użytkowym samochodem z napędem ekologicznym, przyjrzyjmy mu się bliżej, tym bardziej że Peugeot pozwala na uzyskanie oszczędności rzędu 40% z tytułu zamiany tradycyjnego paliwa na energię elektryczną, a koszty eksploatacji są natomiast do 30% niższe w porównaniu z pojazdem wyposażonym w silnik spalinowy.
User chooser, czyli wybierz mnie
Nowego elektrycznego samochodu miejskiego Peugeot e-208 nie sposób pomylić z żadnym innym modelem. Jego natychmiastową rozpoznawalność zapewniają oznaczenie „e” i logo lwa, które zmieniają kolor w zależności od kąta patrzenia, osłona chłodnicy w kolorze nadwozia, czarne błyszczące nadkola, diamentowane 17-calowe felgi aluminiowe z elementami poprawiającymi aerodynamikę pojazdu. Wnętrze wyróżnia się tapicerką z alcantary i tkaniny w kolorze szary grévali. To tylko niektóre elementy wyróżniające, ale najważniejsze jest to, że model 208 jest samochodem nietuzinkowym. Ciekawostką jest to, że zastosowany – także w modelach spalinowych – i-cockpit jest tak futurystyczny, a przy tym praktyczny, że idealnie komponuje się z nowoczesną linią elektrycznego Peugeota. Niezbędne dla kierowcy informacje są wyświetlane na centralnej konsoli, a także na ekranie przed kierowcą. Na bieżąco widzimy schemat pracy silnika, a także poziom naładowania akumulatora. Kierowca może zdecydować się także na jeden z trzech trybów pracy silnika: Eco, Normal oraz Sport.
Tryby jazdy i hamowania
Podczas jazdy nowym elektrycznym samochodem miejskim PEUGEOT e-208 możesz korzystać z trzech trybów:
Dostępne są również dwa tryby hamowania:
Te wszystkie elementy, na które flotowiec patrzy w drugiej kolejności, mają także olbrzymie znaczenie. To dlatego, że w wielu firmach to właśnie pracownicy mają prawo wyboru samochodu w ramach polityki user chooser. Dla nich liczą się takie parametry jak jakość wykonania, wzornictwo samochodu, wygoda i radość z prowadzenia. To często właśnie pracownik ma decydujący wpływ na wybór swojego narzędzia pracy. Dlatego problem z modelami sprzedawanymi do firm jest taki, że muszą mieć zalety zarówno dla fleet managera, jak i dla użytkownika. Peugeot e-208 idealnie spełnia oba warunki.
Nowego elektrycznego samochodu miejskiego Peugeot e-208 nie sposób pomylić z żadnym innym modelem. Jego natychmiastową rozpoznawalność zapewniają oznaczenie „e” i logo lwa, które zmieniają kolor w zależności od kąta patrzenia, osłona chłodnicy w kolorze nadwozia, czarne błyszczące nadkola, diamentowane 17-calowe felgi aluminiowe z elementami poprawiającymi aerodynamikę pojazdu. Wnętrze wyróżnia się tapicerką z alcantary i tkaniny w kolorze szary grévali.
Peugeot e-208 jest dostępny w jednej z czterech wersji wyposażenia: Active, Allure, GT-Line oraz GT.
Najtańszy startuje z ceną 124 900 zł, a więc mieści się w limicie na dopłatę do pojazdów bezemisyjnych, wyznaczonym w projekcie ustawy. Przypomnijmy, że pojazd kwalifikowany do dopłaty może kosztować maksymalnie 125 tys. zł. Wówczas możemy liczyć na dopłatę 30% ceny brutto, ale nie wyższą niż 37 500 zł.
Odrobina technologii
Samochody elektryczne coraz powszechniej wchodzą do użytku. Mówi się o zasiegu, zerowej emisji, ale coraz częściej decydują parametry użytkowe brane pod uwagę w przypadku samochodów spalinowych. Chociażby moc silnika. W modelu e-208 silnik oferuje moc 136 KM oraz moment obrotowy 260 Nm. W przypadku samochodów w pełni elektrycznych pamiętać należy, że kierowca ma do dyspozycji cały moment obrotowy już od samego początku. Zapewnia to niesamowite wrażenie, jeżeli chodzi o przyspieszenia, a także jest elementem bezpieczeństwa czynnego.
W modelu e-208 silnik oferuje moc 136 KM oraz moment obrotowy 260 Nm.
Kolejnym parametrem branym pod uwagę przy samochodach elektrycznych jest pojemność akumulatora. Dzięki nowej zelektryfikowanej modułowej platformie e-CMP udało się zaprojektować podwozie z uwzględnieniem miejsca na wysokonapięciowy akumulator o pojemności 50 kWH, bez zmniejszenia ilości miejsca w kabinie i pojemności bagażnika. Akumulator jest objęty 8-letnią gwarancją lub do przebiegu 160 000 km, przy zachowaniu sprawności ładowania na poziomie 70%.
Równie ważnym parametrem jest szybkość i rodzaje ładowania. Tutaj bardzo często pojawiają się pytania, ponieważ klienci często są zdezorientowani. Nie ma się czemu dziwić, skoro opcji ładowania, jak i dostawców stacji, jest bardzo wiele. Nie jest to jednak takie trudne, Zobaczmy na przykładzie naszego elektrycznego Peugeota, na co możemy się zdecydować.
Aby zapewnić pełny zasięg w trybie elektrycznym (do 340 km zgodnie z WLTP i przy zerowej emisji CO2 w cyklu mieszanym podczas jazdy), mamy kilka możliwości ładowania akumulatora: w domu, w pracy lub z publicznej stacji ładowania.
Jakość materiałów nawet w bazowej wersji modelu e-208 jest naprawdę bardzo dobra. Nietuzinkową nowością są trójwymiarowe zegary umieszczone na ekranie o przekątnej 12,3 cala nad wieńcem kierownicy. Na żywo robią one niezwykłe wrażenie.
Peugeot e-208 umożliwia zaprogramowanie rozpoczęcia ładowania za pośrednictwem ekranu nawigacji online lub aplikacji MyPeugeot® w smartfonie. System ten pozwala również na uruchomienie ładowania w dowolnym czasie i sprawdzenie stanu naładowania akumulatora. Do wyboru mamy trzy metody ładowania:
Ładowanie z użyciem standardowego gniazda w domu lub w pracy.
Peugeota e-208 można naładować, korzystając ze standardowego gniazda domowego, z użyciem standardowego przewodu dostarczonego wraz z pojazdem lub ze wzmocnionego gniazda Green Up™ Legrand®, dzięki któremu czas ładowania skraca się do 16 h.
Ładowanie przyspieszone w domu.
Można również naładować akumulator Peugeota e-208 szybciej i w pełni bezpiecznie, korzystając z oferowanego przez nas gniazda Wallbox. Pełne ładowanie ze stacji naściennej Wallbox o mocy 22 kW trwa 5 godzin. Przedstawiciele importera oferują pomoc w zamontowaniu terminala w domu.
Ładowanie ze stacji publicznych.
Układ chłodzenia akumulatora umożliwia korzystanie z ładowarek o mocy 100 kW i naładowanie go do 80% pojemności w ciągu zaledwie 30 minut.
Maciej Chomacki