Wybrani fleet managerowie testują we własnych flotach system telematyczny firmy Webfleet. To doskonała okazja do tego, aby porozmawiać o wynikach testu, ale także, w szerszym kontekście, o przydatności telematyki w firmach.
Temat telematyki i nowoczesnych technologii we flotach jest niezmiernie ważny, ponieważ dzięki nowoczesnym narzędziom można we flotach wykryć obszary, gdzie możemy szukać oszczędności, a następnie te oszczędności wprowadzić. Do udziału w trójstronnej debacie zaprosiliśmy przedstawicieli różnych branż. Artur Brzeziński, Customer Care Trainer Webfleet Poland Bridgestone Mobility Solutions, wystąpił z ramienia naszego partnera, firmy Webfleet. Branżę paliwową reprezentował Michał Niemiec, Commercial Road Transport Sales Manager, Shell Polska, a Marcin Podleś, dyrektor handlowy ds. floty w Inter Cars Fleet Services, był przedstawicielem branży serwisowej. Sporo ponad dwustu uczestników już było gotowych do zadawania pytań.
Webinar rozpoczął Artur Brzeziński z Webfleet. Za pomocą udostępniania pulpitu pokazał funkcjonalności programu, jaki testują wybrani fleet managerowie. W zależności od rodzaju floty flotowcy mogą sobie dowolnie personalizować i zawężać pokazywane dane. Oczywiście, podstawowa funkcjonalność dotyczy kontroli tras przejazdu oraz zużycia paliwa. Już na pierwszym etapie wystąpienia były pytania dotyczące dokładności pomiarów systemu, a także o fakt, jakie jest podejście pracowników do zagadnienia kontroli. Artur Brzeziński podkreślił, że ludzie są już zdecydowanie bardziej otwarci na tego typu rozwiązania, ponieważ często telematyka służy do tego, aby nagradzać jeżdżących oszczędnie kierowców oraz pomaga w codziennej pracy nie tylko flotowcom, ale także kierowcom.
Ciekawym rozwiązaniem jest dostęp do monitoringu, jeżeli taki jest zastosowany w pojeździe. Może to być do bardzo przydatne w przypadku, kiedy pojawiają się jakieś rozbieżności lub kontrowersje. Padały także pytania o użytkowanie prywatne samochodu, ale to nie problem, ponieważ można przełączyć tryby użytkowania prywatnego i służbowego. Oczywiście telematyka może być wykorzystywana do różnych form grywalizacji i, co ważne, niemal zawsze przedstawiciele firmy Webfleet są w stanie nie tylko zorganizować szkolenie, ale oczywiście audyt opłacalności wdrożenia takiego rozwiązania. Bardzo ważnym elementem jest kompatybilność z innymi programami, jakimi posługuje się fleet manager, ale także rodzaj audytu, który są w stanie przeprowadzić pracownicy firmy. Jest to przydatne, kiedy zastanawiamy się, czy tak naprawdę potrzebujemy telematyki oraz na jakich obszarach nam zależy. Zdarza się bowiem, że firmy chciałyby skorzystać z funkcjonalności systemów telematycznych ale same nie są świadome obszarów, które mogłyby sprawdzać i planować. System, który montuje się niezwykle szybko i nieinwazyjnie, co umożliwia także zamontowanie w samochodach leasingowanych czy wynajmowanych, sprawdza się w samochodach bez względu na ich wielkość oraz rodzaj napędu.
Po części podsumowującej rozpoczęła się debata, nawiązująca oczywiście do tego, komu i do czego potrzebne są nowoczesne technologie. Paliwo, paliwo i raz jeszcze paliwo, a skoro tak, to o tym powiedział Michał Niemiec z Shell Polska. Opowiedział o tym, czego oczekują klienci i jakie narzędzia oferuje firma. To przede wszystkim karty paliwowe, jak Shell Card przeznaczona do transportu drogowego. Michał Niemiec bardzo ciekawie opowiadał o tym, jakie zawężenia na kartach można stosować, jak wykluczanie dni wolnych czy poszczególnych krajów, w których karta ma być nieaktywna. To, co podkreślał i o co dopytywali uczestnicy webinaru, to kwestie bezpieczeństwa transakcji i możliwych nadużyć. O tym szeroko opowiadał przedstawiciel Shell Polska, a także o Shell Fleet Hub czy narzędziu Shell API, dzięki czemu możemy kontrolować i weryfikować koszty. Oczywiście, opłaty za paliwo to tylko jedna z funkcjonalności, jakiej oczekują flotowcy, ale ogromne znaczenie ma kontrola zużycia paliwa czy tras przejazdu. Michał Niemiec podkreślał, podobnie jak to miało miejsce w przypadku oprogramowania Webfleet, że także rozwiązania oferowane przez Shell są elastyczne i klienci mają dużą dowolność w doborze narzędzi. Padło pytanie dotyczące możliwości jednoczesnej płatności za paliwo klasyczne, energię oraz pozostałe opłaty drogowe. Takim narzędziem jest Shell Card EV, a dodatkowo firma mocno stawia na rozwój własnych sieci ładowania.
Marcin Podleś opowiedział o wydłużonej eksploatacji samochodów firmowych, jaką obecnie obserwujemy. Wynika to z ograniczonej dostępności nowych samochodów, wzrostu ich cen oraz szukaniu oszczędności przez fleet managerów. Marcin Podleś powiedział nie tylko o tym, jak nowoczesna technologia w naprawach serwisowych przyczynia się do oszczędności czasu i pieniędzy, ale też o tym, jak zabezpieczony i rozsądniej eksploatowany pojazd może uzyskać wyższą wartość rezydualną. Dodatkowo telematyka będzie miała zastosowanie w zdalnym diagnozowaniu samochodów. Zanim samochód wyświetli kierowcy komunikat, już będzie mógł być poinformowany serwis o np. zmianie klocków czy o jakiejkolwiek awarii. Dzięki temu odpowiedni serwis będzie mógł od razu zamówić daną część lub umówić wizytę. Podobnie jak przedmówcy Marcin Podleś zwracał uwagę na najistotniejszą rzecz, czyli na kwestię bezpieczeństwa, która niejako przekłada się na oszczędności. Obecnie nierealne jest szybkie, nowoczesne i efektywne zarządzanie flotą bez wsparcia nowoczesnych technologii.
Marcin Paciorek
Dyrektor Centralnego Działu Floty Volkswagen Group Polska Sp. z o.o
Wskaźnik TCO powinien być jednym z głównych parametrów wyboru floty do firmy i w wielu przypadkach widzimy takie podejście naszych klientów. Skupienie się tylko i wyłącznie na cenie pojazdu czy wysokości raty leasingu może być ślepą uliczką i samochód tańszy w zakupie może okazać się droższy w końcowym rozliczeniu, gdy uwzględnimy pozostałe parametry wchodzące w skład TCO. Doświadczeni zakupowcy i menedżerowie floty równie dużą wagę, jeśli nie większą, przykładają do negocjacji kosztów użytkowania pojazdów jak do samej ceny zakupu. Często jednak zapominamy przy TCO o takich mniej oczywistych parametrach, jak np. awaryjność danej marki czy częstotliwość przeglądów, a to wprost przekłada się na liczbę godzin spędzonych przez kierowcę w serwisie zamiast na głównych obowiązkach, bo nieefektywny czas pracy to także koszt.
W nowoczesnej flocie nieodłącznym narzędziem do monitorowania części parametrów TCO, a tym samym oszczędności, jest telematyka. Dzisiejsze systemy mają szerokie możliwości raportowania, a także możliwość wyłączenia śledzenia pojazdu poza godzinami pracy, czyli największej obawy użytkowników przed urządzeniami bazującymi na GPS. Volkswagen Group Polska oraz siostrzana spółka Volkswagen Financial Services oferują naszym klientom nowoczesne rozwiązania telematyczne, które pomagają w zarządzaniu wskaźnikiem TCO.
Ireneusz Tymiński
CEE Regional Director Fleets International Enterprises
Zasięg danych jest ogromny. Ich dostępność z różnych źródeł również. W naszej działalności – zarządzania flotami dla dużych korporacji – wykorzystujemy dane z wielu źródeł. Spróbuję wymienić te najważniejsze. Są to firmy leasingowe (faktury kosztowe, raporty aktywnych umów i aneksów), paliwowe, dane z systemów telematycznych, dane z systemów HR-owych naszych klientów, dane z procesów obsługowych po naszej stronie (wszystkie operacje dokonywane przez pracowników FIE), protokoły zdawczo-odbiorcze, dane brokerów ubezpieczeniowych… Wszystko po to, aby użytkownik samochodu otrzymał właściwe wsparcie, a decydent właściwe dane zarządcze: raporty, zestawienia, budżety.
To wszystko byłoby niemożliwe bez systemu integrującego dane. Żaden najbardziej sprawny dostawca cząstkowej usługi (np. kart paliwowych lub GPS) nie dostarczy kompletnego zestawu. Ale dobra współpraca z nimi gwarantuje sukces. W przypadku naszej firmy platforma jest naszą własnością i jej rozwój zależy wyłącznie od nas. Daje to większe możliwości, jak choćby teraz, gdy zaprzegamy do działania sztuczną inteligencję. Ale też wymaga ciągłego rozwoju, utrzymania odpowiedniej kadry informatycznej. Informacje pozyskiwane 10–15 lat temu przez tydzień, dziś mamy dostępne w 7… milisekund.
Oprac. Tomasz Siwiński