Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
DKV

Wzór praktyczności

Wzór praktyczności

Mógłbym go mieć – takie lub podobne słowa wypowiedziało co najmniej kilku dziennikarzy motoryzacyjnych podczas pierwszych jazd testowych Škodą Kamiq. Czy rzeczywiście premierowy crossover czeskiej marki zasługuje na takie uznanie?

Škoda Kamiq jest trzecim, po modelach Kodiaq i Karoq, modelem sportowo-rekreacyjnym dostępnym w ofercie marki na rynku europejskim. I zarazem najmniejszym. Czeska nowość ma długość 424 cm, sprytnie wpasowując się między segmenty B-SUV i C-SUV. Może zatem podskubywać klientów poszukujących pojazdów w obu segmentach. To od lat stosowana praktyka w marce Škoda.


Kamiq jest 20,2 cm krótszy, 4,8 cm węższy i aż 9,7 cm niższy od modelu Karoq. W naszej opinii jest też modelem znacznie ładniejszym. Główne cechy wyróżniające premierowy model to ostre krawędzie, dzielone reflektory przednie oraz, zastosowane po raz pierwszy w marce Škoda, dynamiczne kierunkowskazy dostępne w opcjonalnym wyposażeniu dla reflektorów przednich i świateł tylnych Full LED. Pod względem technicznym Kamiq spokrewniony jest z nieco większą, kompaktową Scalą. Ma od niej krótsze zwisy, mniejszy o 1 cm rozstaw osi, ale równocześnie 3,7 większy prześwit (17 cm).



Mistrz praktyczności

Czeska marka od lat wyróżnia się praktycznością i dbałością o drobne, ale istotne detale. Także i w tym modelu nie zabrakło skrobaczki z miernikiem głębokości bieżnika pod klapką wlewu paliwa, specjalnych schowków na brzegach oparć foteli czy parasolki schowanej w drzwiach. Pomyślano też o specjalnych mechanicznie wysuwających się tworzywowych nakładkach na krawędzie drzwi chroniących je przez obiciem o inny pojazd. Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji nawiewy, w bogatszych wersjach są tu także wejścia USB-C (seryjnie montowane z przodu) oraz przyciski ogrzewania siedzisk tylnej kanapy. Możemy zamówić wersję ze szklanym dachem i elektrycznie zsuwaną roletą. Zsuwa się ona do przodu, a więc najpierw umożliwia spojrzenie na niebo pasażerom z tyłu.

Škoda komunikuje najnowszy model Kamiq jako kompaktowy SUV. Pozwolimy się z tym nie zgodzić. To crossover sprytnie spozycjonowany na pograniczu segmentów B i C.




Kamiq to drugi po Scali model, w którym za wieńcem kierownicy może być zastosowany cyfrowy zestaw wskaźników z pięcioma trybami wyświetlania i ekranem 10,25 cala. Na środkowej konsoli, zgodnie z dzisiejszą modą, wystaje płaski ekran systemu multimedialnego o przekątnej do 9,2 cala, na którym możemy obserwować m.in. wskazania nawigacji 3D. Producent rozdzielił obsługę klimatyzacji. Temperaturę możemy wygodnie regulować za pomocą pokręteł pod ekranem multimedialnym, ale siłę nawiewu oraz jego kierunek możemy ustawić wyłącznie poprzez ten ekran. Tę samą uwagę mieliśmy do modelu Scala. Czesi pomyśleli o module eSIM gwarantującym stałe połączenie pojazdu z Internetem i automatyczne powiadamianie służb w razie wypadku. Deski rozdzielcze lepszych wersji są wykończone w górnej części miłym w dotyku, miękkim tworzywem, a boczki drzwi pokryto częściowo przyjemną tkaniną. W dolnej części kabiny jakość tworzyw jest o poziom niższa niż u konkurentów koreańskich, nie mówiąc o francuskich. Za to Kamiq bije na głowę całą konkurencję segmentu B-SUV obszernością wnętrza. Konstruktorom udało się wygospodarować całkiem spory bagażnik o pojemności od 400 do 1395 litrów. Mamy tu do dyspozycji podwójną podłogę, haczyki na bokach nadwozia i oparciach kanapy, gniazdo 12V a także siatkę pod górną półką bagażnika. Wygodne jej wyjęcie i wsunięcie ułatwiają specjalne prowadnice. Po złożeniu przedniego fotela pasażera uzyskamy możliwość przewożenia przedmiotów o długości nawet 2,5 m. Nikt w segmencie nie zaaranżował tego lepiej.

Tylko silniki benzynowe

Gama silników nie jest specjalnie rozbudowana, ale w naszej opinii zupełnie wystarczająca. Pod maską znajdziemy silniki benzynowe: 1,0 TSI o mocach 95 i 115 KM oraz 1,5 TSI (150 KM). W polskiej ofercie zabraknie silnika wysokoprężnego 1,6 TDI/115 KM oraz wariantu z seryjną instalacją CNG. Škoda zakłada, że największym powodzeniem będzie cieszył się wariant 115-konny, jakim to mieliśmy okazję jeździć. Motor ten pozytywnie zaskoczył nas słabo odczuwalnymi wibracjami i niezłą elastycznością. Producent zadbał też o jego przyzwoite wyciszenie. Subiektywnie Kamiq zrobił na nas lepsze wrażenie niż Scala z tym samym silnikiem. Bardzo pozytywne wrażenie wywarł na nas układ jezdny. Pod względem pewności prowadzenia i zestrojenia zawieszenia czeski samochód z miejsca znalazł się w rynkowej czołówce. W Kamiqu nie ma grama ociężałości niektórych SUV-ów, bujania nadwozia w szybko pokonywanych zakrętach, a by wprowadzić samochód w podsterowność, trzeba naprawdę się starać.



Nie tak tanio

Modele Škody już od kilku lat rzadko bywają cenowymi okazjami. Tanie są zazwyczaj wersje podstawowe. Za model z litrowym silnikiem o mocy 95 KM i pięciobiegową przekładnią zapłacimy 67 150 złotych. Jego wyposażenie od biedy wystarczy, obejmując np. klimatyzację, radio z bluetooth, regulowane na wysokość siedzisko kierowcy, elektryczną regulację lusterek czy zestaw systemów asystujących, w tym układ aktywnego hamowania i asystent pasa ruchu. Co prawda Škoda nazywa ten model kompaktowym SUV-em, ale konkurentów wskazuje głównie w segmencie B-SUV. I tak dla porównania Citroën C3 Aircross startuje z ceną 62 550 zł (1.2/110 KM), Kia Stonic – 61 990 zł (1.4/100 KM), a Renault Captur (0.9/90 KM) od 59 990 zł. Czesi tego zestawienia się nie boją, argumentując, zresztą słusznie, że od każdego z nich Škoda jest nieco większa, a z pewnością bardziej przestronna. Wariant 115-konny Škody z przekładnią sześciobiegową to koszt 70 650 zł. Najdroższa wersja z przekładnią DSG w najwyższej wersji wyposażenia Style to wydatek rzędu 91 100 zł. Za taką kwotę możemy znaleźć na rynku równie ciekawe, ale większe samochody.

Škoda Kamiq

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w cm

4241/1793/1553/2639

Pojemność bagażnika w l

400/1395

Średnica zawracania między krawężnikami w m

10,8

Silnik

1.0 TSI 95KM

1.0 TSI 115 KM

1.5 TSI 150 KM DSG

Maksymalny moment obrotowy przy obr./min.

175/2000-3500

200/2000-3500

250/1500-3500

Masa własna/dopuszczalna w kg

1139/1704

1156/1714

b.d.

Prędkość maksymalna w km/h

181

194

203

Przyśpieszenie 0-100 km/h w s.

11,1

9,9

9

Cena wersji podstawowej w zł

67 150

70 650

nie podano

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Škoda Kamiq 1.0TSI 115 KM DSG

Gdzie: Alzacja

Kiedy: 26–27.08.2019

Ile: 210 km

Bardzo praktyczne, obszerne wnętrze i bagażnik, zestrojenie zawieszenia, pewne prowadzenie.

Niepraktyczna obsługa systemu klimatyzacji, wysokie ceny wyższych wersji, obecność wyłącznie wejść USB-C w pojeździe.

Przeczytaj również
Popularne