Piętnaście lat – tyle trzeba było czekać na powrót Toyoty Camry na polski rynek. W segmencie sedanów klasy średniej samochód ten wyróżnia się nieprzeciętnym wyposażeniem, znakomitym wizerunkiem oraz napędem hybrydowym.
Pierwsza generacja Toyoty Camry pojawiła się na rynku w 1982 roku, ale do Polski samochody te zaczęły trafiać pięć lat później. Japoński sedan wyrobił sobie znakomity wizerunek nad Wisłą. Na przełomie lat 80. i 90. uważany był przez naszych rodaków za samochód niemalże luksusowy, który chwalono za prowadzenie, komfort jazdy, a w kolejnych latach także za niezawodność. I choć ostatnie egzemplarze piątej generacji sprzedano w 2004 roku, to Camry nadal jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i mile kojarzonych modeli na polskim rynku. Postanowił to wykorzystać polski importer, dzięki którego staraniom w ogóle model ten powrócił na rynek europejski.
Układ zawieszenia Camry został dostrojony do warunków europejskich – utwardzono je o 30% w porównaniu do amerykańskiej wersji Camry. Samochód otrzymał także większe i bardziej wydajne tarcze hamulcowe.
Camry po raz ósmy
Od tego roku w Europie oferowana jest ósma generacja Camry, która debiutowała poza Starym Kontynentem w 2017 roku. Na naszym kontynencie możemy zamówić wyłącznie trójbryłowy wariant hybrydowy. Na polskim rynku model ten przejmuje schedę po Avensisie, który był modelem wyraźnie mniejszym – o 19 cm krótszym i z 12,5 cm mniejszym rozstawem osi. Nowe Camry ma długość 4885 mm, szerokość 1840 mm i wysokość 1455 mm, co czyni go jednym z większym modeli w segmencie D, choć tak naprawdę na wielu rynkach zaliczany jest już do segmentu E. Długość modelu Camry jest o 56 mm większa od średniej w segmencie. Stonowanej sylwetce Camry nie brakuje elegancji. Słupek C nowego Camry został mocno przesunięty do tyłu, dzięki czemu bardziej dynamiczny kształt kabiny jest typowy dla modeli typu liftback lub coupe, a nie klasycznego sedana.
Camry jest najpopularniejszym sedanem klasy średniej na świecie. Co roku salony Toyoty opuszcza ponad 700 tys. egzemplarzy tego modelu, z czego ponad połowa sprzedawana jest w Stanach Zjednoczonych. Do dziś wyjechało na drogi ponad 19 milionów samochodów pod tą nazwą.
Istotną zaletą Camry jest obszerność wnętrza, zwłaszcza z tyłu. Aby poczuć się jak w limuzynie segmentu Premium, musimy zamówić najwyższą wersję Executive (ceny od 161,8 tys. zł) z opcjonalnym pakietem VIP (+18 tys. zł). Wówczas na pokładzie pojawią się rozwiązania niedostępne dla konkurentów spośród marek popularnych, np. tylna kanapa, której kąt pochylenia oparcia można regulować elektrycznie, czy specjalny elektroniczny panel umieszczony w podłokietniku, poprzez który możemy sterować trójstrefową klimatyzacją, podgrzewaniem foteli, systemem multimedialnym oraz elektryczną roletą tylnej szyby. W pakiecie tym dostaniemy dodatkowo lepszy system nagłośnienia JBL, jonizator powietrza, 10,6-calowy kolorowy Head-up Display, z którego obraz wyświetlany jest bezpośrednio na szybie, a także rolety w drzwiach tylnych, dające pasażerom więcej intymności. Niestety, po wybraniu tej opcji tracimy możliwość składania oparć tylnej kanapy, a bagażnik zmniejsza się nam o 24 l, do 500 l. Tak duży bagażnik udało się uzyskać dzięki zamontowaniu niklowo-wodorkowego akumulatora systemu hybrydowego o pojemności 6,5 Ah nie pod bagażnikiem, a tylną kanapą. Praktyczne wykorzystanie bagażnika utrudniają nam wchodzące do przestrzeni bagażowej zawiasy. Bagażnik możemy otwierać z pilota lub przyciskiem na desce rozdzielczej. Nie ma możliwości otwarcia go wprost z tylnej klapy. Klapa ta nie ma też opcji elektrycznego zamykania.
Znakomity napęd
Sercem Toyoty jest napęd hybrydowy składający się z 2,5-litrowego, czterocylindrowego silnika benzynowego, z podwójnym układem wtryskowym, o mocy 178 KM oraz silnika elektrycznego o mocy 120 KM. W tandemie silniki te generują moc 218 KM i rozpędzają pojazd od 0 do 100 km/h w 8,3 s. Napęd na przednią oś jest przenoszony poprzez przekładnię bezstopniową e-CVT. Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport, które wpływają na reakcję układu napędowego i siłę wspomagania kierownicy. Nie mają natomiast wpływu na twardość amortyzatorów.
Hybrydowa Toyota Camry jest realną alternatywą dla aut klasy średniej z dieslami pod maską. I to nie tylko ze względu na niewielkie zużycie paliwa, ale też zupełnie przyzwoity komfort jazdy w dłuższych trasach.
Camry dedykowane jest do spokojnej i płynnej jazdy. W tych warunkach uraczy nas niskim hałasem, a momentami, gdy w sposób nieodczuwalny załączy się silnik elektryczny, kojącą wręcz ciszą. W razie potrzeby kierowca może liczyć na naprawdę przyzwoite osiągi, choć okupione jest to charakterystycznym wyciem podczas rozpędzania. Szybka podróż autostradami nie będzie w nowym Camry męcząca, bo jak osiągniemy założoną prędkość, jednostka napędowa staje się znacznie cichsza. Powyżej 120 km/h pierwszoplanowym źródłem hałasu są szum powietrza opływającego nadwozie oraz szum opon. Camry okazuje się zaskakująco oszczędne. Przy średniej prędkości 140 km nasz testowy samochód zużył ok. 6,5 l/100 km, a przy 120 km/h – 5,3 l. Samochód najlepiej czuje się podczas jazdy ze stałą prędkością ok. 90–100 km/h. Wówczas zmieścimy się nawet w pięciu litrach na setkę, co brzmi zupełnie nieprawdopodobnie, jeśli przypomnimy sobie, że mamy do czynienia z niemal pięciometrowym sedanem! W mieście, jeżdżąc dynamicznie, trudno jest przebić barierę ośmiu litrów na 100 km, ale wynik poniżej sześciu litrów na setkę osiągniemy bez wyrzeczeń. Hybrydowa Toyota może z powodzeniem rywalizować z dieslami, nie tylko pod względem kosztów, ale też komfortu jazdy w dłuższych trasach.
Toyota Camry |
||
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm |
4884/1840/1445/2825 |
|
Masa własna w kg |
1595 |
|
Średnica zawracania między krawężnikami w m |
11,4 |
|
Pojemność bagażnika w l |
524 |
|
Silnik benzynowy |
2,5 l o mocy 178 KM /221 Nm w zakresie 3600-5200 obr./min. |
|
Silnik elektryczny |
64 kW (80 KM) |
|
Moc układu hybrydowego |
218 KM |
|
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h |
8,3 |
|
Prędkość maksymalna w km/h |
180 |
|
Średnie zużycie paliwa na 100 km wg WLTP |
5,6 |
|
Śred. zużycie paliwa na 100 km w teście (trasa 90 km/h / 120 km/h/autostrada 140 km/h/miasto) |
4,5/5,3/6,5/6,1 |
|
Cena wersji podstawowej zł |
141 900 |
|
Cena wersji testowanej w zł |
182 800 |
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Toyota Camry Hybrid
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 5–12.07.2019
Ile: 1200 km
Obszerne wnętrze, w szczególności z tyłu, sprawny i bardzo oszczędny napęd hybrydowy, znakomity wizerunek, a co za tym idzie trzymanie wartości, bardzo niski hałas przy spokojnej jeździe miejskiej i z prędkościami do 130 km/h, dobre wyposażenie standardowe.
Intuicyjność obsługi nawigacji, ograniczone możliwości konfiguracji w porównaniu z konkurencją, np. ciekawe elementy wyposażenia dostępne tylko w pakietach i nie dla każdej wersji (np. HUD, nagłośnienie JBL), Camry nie wyróżnia się ani prowadzeniem, ani właściwościami jezdnymi.