Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Więcej charakteru

Inżynierowie z Ingolstadt spisali się. W zmodernizowanym Audi A4 wprowadzili wiele celnych zmian wykraczających poza standardowe faceliftingi, zarówno w wyglądzie pojazdu, jak też w zastosowanych technologiach.


Minęło 25 lat od debiutu pierwszej generacji Audi A4, choć pierwszy reprezentant tej marki, pod nazwą Audi 80, pojawił się w segmencie D w 1972 roku. Najnowszy model – B9 – został zaprezentowany w 2015 roku, a teraz doczekał się głębokiej modernizacji wszystkich wersji nadwoziowych.

Kosztowne zmiany

Obecna generacja A-czwórki powstała na bazie zmodernizowanej płyty podłogowej z modelu B8. Model po faceliftingu nabrał pod względem wizualnym więcej sportowego charakteru. Osiągnięto to poprzez zastosowanie niższej i szerszej osłony chłodnicy oraz zmianę kształtu reflektorów. Dodajmy, że standardowe światła ksenonowe ustąpiły miejsca reflektorom LED. W najbogatszych wersjach w ich miejsce stosowane są reflektory matrycowe Matrix LED. Producent zdecydował się na zmianę przetłoczeń linii bocznej, aby nadać więcej sportowego charakteru. Ten kosztowny zabieg firmy stosują rzadko, ale nowej A-czwórce wyraźnie się to opłaciło. Tył nowego A4 mocno przypomina ten znany z A6. Zdecydowano się na zastosowanie większej liczby poziomych linii poszerzających optycznie pojazd.



W najnowszym wydaniu zmieniła się także koncepcja linii wyposażeniowych: zewnętrzne linie wyposażeniowe nazywają się teraz basic, advanced i S line, a do tego dochodzi zindywidualizowany wygląd modeli S4 i A4 allroad quattro. Nowe są również trzy pakiety wnętrza, które można dowolnie łączyć z liniami zewnętrznymi. Daje to łącznie dziewięć wariantów wyboru. Przez pierwszy rok dostępna będzie też wersja Edition 1, którą rozpoznamy m.in. po logo z przodu i z tyłu w kolorze czarnym połyskującym.

Żegnaj MMI

Zmiany w Audi A4 nie ograniczyły się tylko do stylistyki zewnętrznej. Pokrętło MMI z umieszczonym na nim touchpadem, umieszczane do niedawna za dźwignią zmiany biegów, zniknęło. Wybór większości funkcji odbywa się obecnie poprzez ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala osadzony na środkowej konsoli. W poprzedniku w topowej wersji miał on przekątną 8,3 cala. Jeszcze większy ekran, o przekątnej 12,3 cala, znajdziemy za kierownicą. Daje on duże możliwości konfiguracji, ma atrakcyjną szatę graficzną i jest bardzo czytelny. Zastosowano większy wyświetlacz head-up, który oferuje większą rozdzielczość i pokazuje więcej wskazań nawigacji, np. nazwy dróg, na jakich się znajdujemy.
Wjeżdżają miękkie hybrydy

Najważniejszą nowinką w A4 jest rezygnacja z pokrętła MMI, z umieszczonym na nim touchpadem, na środkowej konsoli. Obecnie sterowanie odbywa się przez ekran multimedialny o przekątnej 10,1 cala. Przed modernizacją miał on maksymalną przekątną 8,3 cala.



W gamie A-czwórki znajdziemy pod maską dwulitrowe turbodoładowane silniki benzynowe o mocach od 150 do 245 KM. Jednostki te są wyposażone w system mild-hybrid (MHEV), bazujący na 12-woltowej sieci pokładowej. W rzeczywistych warunkach jazdy system MHEV – według pomiarów własnych Audi – może obniżyć spalanie nawet o 0,3 litra na 100 km. Wybór diesli jest szerszy. To trzy jednostki dwulitrowe TDI o mocach od 136 KM do 190 KM oraz dwa silniki trzylitrowe V6 o mocy 231 i 347 KM. Ten ostatni stosowany jest wyłącznie w wersji S4. Wersje MHEV pojawią się z czasem w dwóch słabszych wariantach TDI.

W modelu S4 TDI zastosowano 48-woltowy alternator-rozrusznik będący sercem systemu mild-hybrid. Istotnym elementem jest tu kompresor umiejscowiony bezpośrednio przy układzie wylotowym silnika. Wyposażony on jest w silnik elektryczny o mocy 6 kW, który w ciągu 300 milisekund może rozpędzić wirnik turbiny do prędkości 65 tys. obrotów, by zagwarantować ciśnienie 1,4 bara. Dla kierowcy objawia się to tym, że po gwałtownym naciśnięciu pedału gazu nie odczuje on efektu turbodziury. Kompresor pracuje 1,4 sekundy, do czasu, aż większa turbina osiągnie odpowiednie obroty.

Centrum zarządzania energią jest tu akumulator litowo-jonowy o pojemności 0,5 kWh, który umieszczono pod podłogą bagażnika. System potrafi wygaszać silnik, np. podczas jazdy z prędkością poniżej 22 km/h i dojeżdżaniu do skrzyżowania, czy podczas szybkiej jazdy autostradą, gdzie w dogodnych warunkach może być wygaszony nawet na 40 sekund. Co więcej, stojąc w korku lub za pojazdem na światłach, systemy zauważą ruch pojazdu przed nami. Wówczas bateria napędzi silnik do prędkości biegu jałowego i dopiero potem poda do niego paliwo. Maksymalna moc rekuperacji w modelu S4 podczas hamowania może wynosić do 8 kW. System mild-hybrid w modelach typu S ma potencjał do zmniejszenia zużycia paliwa w realnych warunkach drogowych nawet o 0,4 litra na 100 km. Benzynowa wersja S4 z silnikiem 3.0 TFSI o mocy 345 KM będzie oferowana wyłącznie poza Europą. Wszystkie wchodzące na rynek modele A4, oprócz bazowej wersji z silnikiem TFSI, zjeżdżają z taśmy wyposażone w automatyczną skrzynię biegów.

Z przyjemnością

Audi A4 ma zawieszenie wielowahaczowe przedniej i tylnej osi. Producent daje możliwość zamówienia tego modelu ze sportowym zawieszeniem (prześwit jest wówczas obniżony o 2,3 cm) i amortyzatorami z regulowaną siłą tłumienia. W wybranych montowany jest system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który opcjonalnie jest dostępny z układem kontroli sztywności zawieszenia. Kierowca może korzystać z czterech trybów predefiniowanych (Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic) oraz jednego manualnego Individual. Systemy te wyraźnie zmieniają maniery samochodu, m.in. w zakresie komfortu tłumienia nierówności, prowadzenia, działania skrzyni biegów i reakcji na naciśnięcie pedału gazu. Zmianom ulegają również ustawienia aktywnego tempomatu. Jednak w każdym z trybów samochód prowadzi się bardzo stabilnie. W trybie komfortowym niemal przepływamy nierówności nawierzchni, ale nawet w trybie Dynamic wcale nie wstrząśnie pasażerami po przejechaniu każdej wyrwy. Znakomite czucie samochodu zapewnia niezwykle precyzyjny układ kierowniczy. Najprzyjemniej jednak sprawuje się on w trybie Dynamic, w którym siła wspomagania jest najmniejsza, ale też zmienia się przełożenie układu kierowniczego.

Samochód może pobierać online nie tylko informacje o zagrożeniach, dostępnych miejscach parkingowych i znakach drogowych ale też o sygnalizacji świetlnej. Skomunikowany z infrastrukturą miejską pojazd, za pośrednictwem serwera otrzymuje informacje wprost z centralnego sterownika sygnalizacji. Kierowca może zatem dopasować prędkość tak, by podjechać do świateł sygnalizacji dokładnie podczas fazy światła zielonego. To udogodnienie dostępne jest na razie w kilku miastach Europy Zachodniej.


Audi sukcesywnie wprowadza do swoich modeli funkcje dostępu do wyposażenia na żądanie. W modelu A4 klient może dokupić system MMI Plus, radio cyfrowe DAB+ oraz usługę Audi smartphone interface w dowolnym momencie użytkowania. Możemy je przetestować w 30-dniowym okresie próbnym, a następnie przedłużyć subskrypcję o miesiąc lub dłużej.

Ciekawe pakiety

Duże zainteresowanie klientów flotowych budzi już podstawowy wariant 35TFSI w cenie od 132 900 zł. Producent kusi ciekawymi pakietami promocyjnymi. Wchodzące w ich skład elementy, gdyby były zamawiane oddzielnie, kosztowałyby dwu-, trzykrotnie więcej. Poprzednicy obecnego A4 są jednymi z najpopularniejszych modeli na rynku wtórnym. Dużą zaletą z punktu widzenia przedsiębiorców jest wysoka wartość rezydualna modelu A4, która uśredniona wynosi 58% po trzech latach i przebiegu 60 tys. km.

Nowinką w ofercie Audi Select Plus – producenckim programie samochodów używanych – jest objęcie programem Audi Perfect Lease samochodów używanych. Ten produkt finansowy z rynkową wartością rezydualną daje możliwość posiadania np. trzyletniego Audi A4 przez kolejne trzy lata na tych samych zasadach jak ma to miejsce w przypadku nowych egzemplarzy. Samochód jest oczywiście gruntownie sprawdzony i objęty roczną gwarancją. To dodatkowo podnosi jego atrakcyjność na rynku wtórnym.

 

 

 Audi A4 2019

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm

4762/1847/1428/2820 (Limousine); 4762/1847/1435/2820 (Avant)

Średnica zawracania między krawężnikami w m

11,6

Pojemność bagażnika w l

460/965 (Limousine); 505/1510 (Avant)

Silnik

30 TDI: 2.0 TDI 100 kW (136 KM) MHEV

35 TDI: 2.0 TDI 120 kW (163 KM) MHEV

40 TDI: 2.0 TDI 140 kW (190 KM)

45 TDI: 3.0 TDI 170 kW (231 KM)

S4 TDI: 3.0 TDI 255 kW (347 KM) 48 V

35 TFSI: 2.0 TFSI 110 kW (150 KM) MHEV

40 TFSI: 2.0 TFSI 140 kW (190 KM) MHEV

45 TFSI: 2.0 TFSI 180 kW (245 KM) MHEV

Maksymalny moment obr.

320

380

400

500

700

270

320

370

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

9,5

8,2

7,7

b.d.

b.d.

8,6

7,3

5,8

Prędkość maksymalna w km/h

210

210

210

b.d.

b.d.

210

210

250

Średnie zużycie paliwa na 100 km wg WLTP

4,3-3,9

4,1-3,8

4,6-4,2

b.d.

b.d.

6,7

6,5

7,2

Cena podstawowa w zł

151 900

159 900

169 900

b.d.

b.d.

132 900

155 800

185 700

 

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Audi A4

Gdzie: Gdańsk

Kiedy: 17–18.09.2019

Ile: 300 km

Fenomenalne prowadzenie, znakomita jakość wykonania, dobre trzymanie wartości RV, ciekawie dobrane pakiety wyposażenia, dobre osiągi, niskie zużycie paliwa, wygodne fotele, wyciszenie.

Dość ciasne wnętrze z tyłu, drogie opcje (poza pakietami), skromnej pojemności schowki.

Przeczytaj również
Popularne