Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Sztuka mimetyzmu

W przyrodzie zjawisko upodabniania się i naśladowania wyglądem gatunków zwierząt do otaczającego środowiska nazywane jest mimetyzmem. Zbliżone przykłady możemy znaleźć w świecie motoryzacji, jak choćby Ford Fiesta Active, upodabniający się do niezwykle modnych miejskich crossoverów. Tylko czy ta sztuka mu się udała?

Ford Fiesta to od dekad jeden z najpopularniejszych samochodów miejskich w Europie, ale czasy największych wolumenów sprzedaży ma już dawno za sobą. Rosnąca konkurencja ze strony marek azjatyckich oraz imponujący szturm miejskich crossoverów sprawił, że sprzedaż tego modelu skurczyła się przez lata o co najmniej jedną czwartą. Producent uznał, że jednym ze sposobów spowolnienia odpływu klientów do segmentu crossoverów jest upodobnienie do nich modelu Fiesta. Tak powstał wariant Active.

Wersja Active pod względem wizualnym prezentuje się znacznie atrakcyjniej niż klasyczna Fiesta.

Wersja Active pod względem wizualnym prezentuje się znacznie atrakcyjniej niż klasyczna Fiesta.
Zgrabny i bojowy

Pełne krągłości i lekkości nadwozie Fiesty, o dziwo, zyskało na atrakcyjności w wersji Active. Dodano listwy z ciemnego tworzywa nadkolach, progach, i w dolnej części zderzaków. W tych dwóch ostatnich elementach pojawiły się dodatkowe pasy ze srebrzystego tworzywa, który czynią pojazd optycznie lżejszy i bardziej elegancki. Poza tym osłona chłodnicy ma kolor czarny, a na dachu zawitały relingi dachowe w kolorze czarnym lub srebrnym. W modelu tym zwiększono o 1,9 cm prześwit, oraz poszerzono o 1 cm rozstaw kół. Wariant Active rozpoznamy też po 17-calowych aluminiowych obręczach. Fiesta jest już jednym z niewielu modeli w segmencie B dostępnym również z 3-drzwiowym nadwoziem, jednak nie w wersji Active.

Długa lista opcji pozwala bez problemu wywindować ostateczną cenę do poziomu blisko 100 tys. zł. A to już rewiry bardziej praktycznych kompaktowych SUV-ow. Żaden z nich nie będzie jednak pojazdem tak kompletnie wyposażonym jak Fiesta z pakietem Active 2.
Typowa Fiesta

Wnętrze Fiesty Active nie różni się już niczym od klasycznego hatchbacka. Za kółkiem z łatwością zajmiemy wygodną pozycję, dzięki szerokim możliwościom regulacji kierownicy i fotela. Siedzenia są wygodnie i bardzo dobrze wyprofilowane, stanowiąc pod względem wygody czołówkę w segmencie B. Górną część deski rozdzielczej wykonano z miękkiego tworzywa. Twarde tworzywo znajdziemy w dolnych częściach i na panelach drzwiowych. Jakość uznalibyśmy za wzorcową, gdyby nie skrzypienie rączek w drzwiach oznajmiane nam przy każdej próbie ich otwarcia i zamknięcia. To już rzadko spotykane zjawisko, znane jeszcze w niektórych modelach Dacii i Opla.

Poręczna kierownica, dobra czytelność zegarów, wygodne fotele i na ogół wysoka jakość wykończenia. To spore atuty Fiesty Active.

Ergonomia obsługi pojazdu jest nierówna. Z jednej strony, wszystkie przełączniki wokół kierownicy są rozlokowane wygodnie i intuicyjnie, cieszy schowek na okulary w podsufitce, klasyczne analogowe zegary są czytelne, podobnie jak obraz na ekranie multimedialnym na środkowej konsoli i komputerze pokładowym. Z drugiej strony, obsługa systemu multimedialnego wymaga nieco wprawy, szczególnie gdy zechcemy skorzystać z nawigacji. Pod względem praktycznym zastrzeżenia budzą wąskie schowki w drzwiach niepozwalające na umieszczenie w nich 1,5-litrowej butelki. Do tego wejście USB jest osadzone pionowo na środkowej konsoli. Z pewnością szybko zapcha się brudem, kurzem i z czasem przestanie działać. Na liście opcji znajdziemy co prawda podgrzewaną kierownicę, ale coraz częściej klienci chcieliby znaleźć w kabinie ładowarkę indukcyjną, której nie ma tu nawet w opcji, podobnie jak uchwytów w podsufitce.

Jeździ jak na Forda przystało

Fiesta nawet w nieco podniesionej wersji Active stanowi czołówkę segmentu w zakresie prowadzenia i właściwości jezdnych. Jest zwinna, świetnie utrzymuje tor jazdy w szybko pokonywanych zakrętach, a układ kierowniczy dokładnie informuje o tym, co się dzieje z kołami. Niewielki drążek zmiany biegów pasuje do tego modelu idealnie, zwłaszcza że układ przełączania biegów działa w tym modelu perfekcyjnie. Do tego pod względem komfortu tłumienia nierówności Fiesta mogłaby zawstydzić niejednego przedstawiciela segmentu kompaktów. W porównaniu ze zwykłą Fiestą nie tylko zwiększono prześwit i rozstaw kół, ale także zmieniono nieco charakterystykę zawieszenia. Zastosowano np. hydrauliczne odbojniki w przednich amortyzatorach, dzięki którym przy tzw. dobiciu i maksymalnym ściśnięciu reagują one płynniej.

Dużym atutem Fiesty jest rozbudowana liczba wersji. Poza klasycznym hatchbackiem możemy wybrać też wersję uterenowioną Active, sportową ST lub luksusową Vignale. To również jeden z niewielu hatchbacków segmentu B, który kupimy także z nadwoziem 3-drzwiowym.

Dużym atutem Fiesty jest rozbudowana liczba wersji. Poza klasycznym hatchbackiem możemy wybrać też wersję uterenowioną Active, sportową ST lub luksusową Vignale. To również jeden z niewielu hatchbacków segmentu B, który kupimy także z nadwoziem 3-drzwiowym.

Pod maską prezentowanego egzemplarza zamontowano niezbyt praktyczny w miejskich realiach silnik Diesla 1.5 TDCI o mocy 120 KM. Klekot jednostki wysokoprężnej nie jest uciążliwy, także podczas pracy na zimnym silniku i jazdy z większym obciążeniem. To zasługa dobrych materiałów wygłuszeniowych. Jak na miejski pojazd również osiągi są znakomite (0–100 km/h – 9,4 s). Fiesta Active łączy to z niskim spalaniem. Podczas normalnej jazdy miejskiej mieszczuch Forda zużywał ok. 5,5–6 l ON na 100 km, a przy stałej podróży z prędkością 90 km/h nie przekracza czterech litrów na setkę. Zatem na jednym baku przejedziemy i 1000 km! Rewelacja.

Diesle mało konkurencyjne

Fiesta Active oferowana jest w każdej wersji silnikowej w dwóch wariantach Active 1 lub Active 2. Standardowe wyposażenie każdej z nich jest przyzwoite i obejmuje oprócz elementów poprawiających wygląd i zmian w układzie jezdnym także automatyczne reflektory, podgrzewane lusterka, klimatyzację manualną, wyświetlacz 8-calowy na środkowej konsoli czy obszyte skórą wieniec kierownicy i gałka zmiany biegów. Korzystniejszy jest 3 tys. zł droższy pakiet Active 2, w którym na wyposażeniu znajdziemy dodatkowo felgi aluminiowe o innym wzorze, lepsze nagłośnienie, tempomat, projekcyjne reflektory halogenowe, system monitorowania koncentracji kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, kolorowy komputer pokładowy, bardziej sportowe fotele czy automatycznie sterowane wycieraczki. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego może być bogatsze, obejmując m.in. aktywny tempomat, system rozpoznający zmęczenie kierowcy, czujniki monitorujące martwe pole, system ostrzegających o ruchu poprzecznym w momencie cofania z miejsca parkingowego. Ceny Fiesty Active zaczynają się od 62 050 zł za wariant 1.0 EcoBoost 85 KM. Co ciekawe, tego wariantu nie znajdziemy w zwykłej Fieście, gdzie w to miejsce montowana jest jednostka 1.1/85 KM. Lepszą opcją jest Fiesta Active 1.0 EcooBost / 100 KM, która startuje z ceną 66,5 tys. zł. Konkurencyjny Hyundai i20 Active 1.0/100 KM kosztuje aż 72 tys. zł. Fiesta w wersji Active 2 z testowanym dieslem kosztuje co najmniej 80,5 tys. zł. Długa lista opcji pozwala bez problemu wywindować ostateczną cenę do poziomu blisko 100 tys. zł. A to już rewiry bardziej praktycznych kompaktowych SUV-ów. Żaden z nich nie będzie jednak pojazdem tak kompletnie wyposażonym jak Fiesta z pakietem Active 2.

Wersja Active pod względem wizualnym prezentuje się znacznie atrakcyjniej niż klasyczna Fiesta.

Wersja Active pod względem wizualnym prezentuje się znacznie atrakcyjniej niż klasyczna Fiesta.

 Ford Fiesta

Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi w mm

4068 (+3)/1735/1498 (+22)/2493

Masa własna/masa dopuszczalna w kg

1210-1230/1670-1690

Średnica zawracania między krawężnikami w m

10,5

Max. masa holowanej przyczepy ham./nieham. w kg

1000/605

Pojemność bagażnika w l

292/1093

Silnik

1.5 TDCI/120 KM

Maksymalny moment obr. przy obr./min.

270/1750-2500

Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h

9,4

Prędkość maksymalna w km/h

190

Zużycie paliwa / 100 km wg katalogu w mieście/śred.

4,8/4,4

Zużycie paliwa / 100 km wg teście w mieście/śred.

5,5/4,7

Cena wersji Active 2 z testowanym silnikiem w zł

80 550

+ Zwinność i prowadzenie, niskie zużycie paliwa, komfort resorowania, większy prześwit niż w klasycznym hatchbacku, niezwykła różnorodność wersji nadwoziowych i wyposażenia, przyjemność z jazdy, bardziej rasowy i przyjemny dla oka wygląd, niezłe fotele.

Obsługa systemu multimedialnego i nawigacji, brak możliwości składania na płasko oparć kanapy w drugim rzędzie, jakość niektórych elementów wykończenia kabiny, wysokie ceny wersji Active z dieslem.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Ford Fiesta Active 1.5 TDCI/120 KM

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 25.04–2.05.2019

Ile: 1200 km

Zwinność i prowadzenie, niskie zużycie paliwa, komfort resorowania, większy prześwit niż w klasycznym hatchbacku, niezwykła różnorodność wersji nadwoziowych i wyposażenia, przyjemność z jazdy, bardziej rasowy i przyjemny dla oka wygląd, niezłe fotele.

Obsługa systemu multimedialnego i nawigacji, brak możliwości składania na płasko oparć kanapy w drugim rzędzie, jakość niektórych elementów wykończenia kabiny, wysokie ceny wersji Active z dieslem.

Przeczytaj również
Popularne