Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Ruszyła pierwsza stacja tankowania wodoru pod marką NESO w Gdańsku

Oddana dzisiaj do użytku ogólnodostępna stacja tankowania wodoru to pierwsza w Gdańsku, a zarazem trzecia stacja NESO w naszym kraju, zbudowana  i uruchomiona przez Grupę Polsat Plus i Grupę ZE PAK.

Na stacji będą mogły tankować autobusy, samochody osobowe i ciężarówki wodorowe. Już teraz na stacji będą tankowane pierwsze z 10 NesoBusów wyprodukowanych przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK dla miasta Gdańska. Ultraekologiczne autobusy wodorowe dołączą do floty pojazdów ekologicznych Gdańskich Autobusów i Tramwajów.   

Pierwsza w Gdańsku stacja tankowania wodoru mieści się przy ul. Jabłoniowej w Gdańsku i jest to trzecia po Warszawie i Rybniku lokalizacja stacji NESO w Polsce. Będą mogły z niej korzystać autobusy komunikacji miejskiej Gdańska, których flota już poszerzyła się o 4 autobusy wodorowe NesoBus. Docelowo dostarczonych będzie łącznie 10 autobusów wodorowych NesoBus, produkowanych w Świdniku przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK. Stacja jest ogólnodostępna i będą mogli korzystać z niej wszyscy użytkownicy samochodów napędzanych wodorem. 

– Rozpiera mnie duma, że właśnie otworzyliśmy kolejną stację tankowania wodoru i to na Pomorzu, w rejonie znanym z najlepszej jakości powietrza. Do grona naszych wodorowych lokalizacji dołączył Gdańsk, który od wielu lat dba o zrównoważony rozwój, zielone inwestycje i poprawę komfortu życia jego mieszkańców. Cieszę się, że nasza Grupa ma w tym swój udział i może aktywnie wspierać rozwój ekologicznego transportu miasta, żeby uczynić je jeszcze czystszym – mówi Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz Grupy Polsat Plus i Grupy ZE PAK S.A. – Wodór to ekologiczne paliwo przyszłości, całkowicie bezemisyjne i bezpieczne dla ludzi i środowiska. Teraz z takiego transportu miejskiego będą mogli na stałe korzystać mieszkańcy Gdańska, czerpiąc ze wszystkich jego zalet – dodaje. 

Stacja NESO jest w pełni samoobsługowa. Samochód osobowy tankuje się wodorem ok. 3-4 minuty i daje to zasięg ok. 650 km. Tankowanie autobusu zajmuje kilkanaście minut, co daje zasięg ok. 450 km.  Korzystanie ze stacji NESO jest zbliżone do tego, jakie znamy na tradycyjnych stacjach. Do tankowania zdejmuje się „pistolet” z dystrybutora, wkłada do samochodu lub autobusu, naciska przycisk i rozpoczyna się napełnianie baku.

Sieć stacji tankowania wodoru Grupy Polsat Plus i ZE PAK jest budowana pod marką NESO. Nazwa pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”. Stacje NESO są obecnie jednymi z najnowocześniejszych stacji tankowania wodoru w Europie. Stacje są w dużym stopniu samowystarczalne energetycznie. Panele słoneczne zainstalowane na stacji o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki. 

– To historyczny moment dla Gdańska. Z jednej strony dzisiaj otwieramy ogólnodostępną stację wodorową, a z drugiej prezentujemy 4 nowe autobusy napędzane zielonym wodorem. Ponad 2 lata temu powiedzieliśmy, że nie chcemy więcej w naszej flocie nowych autobusów które będą wysokoemisyjne dlatego też konsekwentnie naszą flotę autobusową zmieniamy. Mamy już 21 autobusów elektrycznych, dzisiaj dołączają pierwsze 4, a do połowy września kolejnych 6 autobusów napędzanych wodorem - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska – Stacja, którą otwieramy także jest potrzebna, a nasze autobusy będą tankowane właśnie tutaj.

 

Zeroemisyjność i wysoki zasięg 

Zielony wodór to czyste i zeroemisyjne paliwo. Samochody i autobusy jeżdżące na wodór emitują z rury wydechowej jedynie „destylowaną” parę wodną. Nie emitują spalin i trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5 – a dodatkowo oczyszczają powietrze.

NesoBus został stworzony przez polskich konstruktorów i inżynierów przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata i jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Zastosowano w nim najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, np. Wi-Fi i dostęp do internetu 5G, gniazda USB do ładowania telefonów, system informacji dla pasażerów, monitoring autobusu 360°. Standardowo ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących.

 

Przeczytaj również
Popularne