Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Najlepszy lipiec w historii

Pierwsze rejestracje samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. w ostatnim miesiącu zwiększyły o 5,5% r/r. W lipcu 2019 r. zarejestrowano 54 797 samochodów.

To najwyższy rezultat w historii dla analogicznego miesiąca. Samochody osobowe wzrosły w tempie +6% r/r, a dostawcze były stabilne (+1% r/r). Przy czym, tegoroczny lipiec był o jeden dzień dłuższy niż ubiegłoroczny, więc wyniki w przeliczeniu na jeden dzień roboczy wypadły skromniej - w grupie osobowych był stabilny wzrost (+1,4%) a  wśród dostawczych umiarkowany spadek (-3,4%). W porównaniu do poprzedniego miesiąca cała grupa urosła o 7,4% jednak po oczyszczeniu z sezonowości mamy spadek o 11,3%, co zgadzałoby się ze zwyczajowym spadkiem występującym w lipcowych rejestracjach w zestawieniu z czerwcowymi. Teraz został on dodatkowo przykryty przez większą o 4 liczbę dni w porównaniu do poprzedniego miesiąca.

Od początku roku przybyło 368 191 lekkich samochodów (liczonych razem osobowych i dostawczych do 3,5t). Jest to więcej o 3% w skali roku (+10 759 szt.). Dobrym wynikom sprzyja utrzymująca się ogólnie dobra koniunktura gospodarcza ale znaczenie może też mieć wygasanie norm Euro 6b, c i d z końcem sierpnia br. obejmujące kategorie M1, (M2) oraz N1 (klasy I, II, III) i przygotowywanie się do tzw. końcowej partii produkcji.

 

W grupie samochodów osobowych w lipcu 2019 r. zarejestrowano 49 065 szt. czyli o 2 780 szt. (+6%) więcej  niż w lipcu 2018 r.  i jednocześnie aż o 4 015 szt. (+8,9%) więcej niż w czerwcu br.

Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 13,8 tys. szt. o 13,4% więcej r/r i 11% więcej niż w czerwcu br. (+1 368 szt..) Udział tej grupy klientów wyniósł 28,1% i był większy o 1,9 pkt. proc. niż rok wcześniej a także  większy niż w czerwcu o 0,6 pkt. proc.

Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w lipcu 2019 r. 35,3 tys. samochodów. Wynik ten był wyższy niż przed rokiem  (+1 149 szt. i +3,4%) oraz wyższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 2 647 tys. szt. (+8,1%). Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowią niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W lipcu ich udział wyniósł 50,4% rynku (70,1% wśród nabywców instytucjonalnych), niemalże tyle samo co rok wcześniej 50% (67,8% wśród nabywców instytucjonalnych).

Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 42,4 tys. nowych rejestracji (+5,1%) i osiągnęły udział w rynku na poziomie 86,4% wobec 87,2% przed rokiem. W porównaniu do czerwca br. zajęły o 0,5 pkt. proc. mniej. Liczba samochodów marek premium wyniosła 6,7 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 12,4%. W porównaniu do czerwca br. miał miejsce wzrost o 13,1% (+775 szt.).

 W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano ponad 3,0 tys. hybryd (+60,1% r/r) oraz 129 szt. z napędem elektrycznym (+55,4%). Wśród nich znalazło się 75 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 54 hybrydy plug-in. W grupie samochodów bateryjnych po czerwcowym chwilowym wyhamowaniu wzrostu (do +79,2%) tempo zmiany +134,4% wróciło do wymiaru trzycyfrowego, które osiągnięto wcześniej w tym roku. Odpowiednio w kwietniu 593%, marcu 475% i maju 124%. Tak wysokie wzrosty osiągane są dzięki zakupom flotowym do carsharingu. Samochody z napędem benzynowym zajęły 71,1% rynku a z dieslem 20% podczas, gdy rok wcześniej stanowiły w lipcu odpowiednio 69,5% i 24,6%.

W lipcu 2019r. na pozycję leadera powróciła Skoda, która zarejestrowała 5 733  szt.; o 5,8% więcej niż rok wcześniej (+316 szt.). Tym razem druga była Toyota, która zarejestrowała 5 183 szt. (+13%). Trzecie miejsce należało do marki Volkswagen (4 851 szt. -12,2 %). Czwarty był Opel (3 679 szt.+7,8 %). Pierwszą piątkę zamknęła Dacia (2 959 szt. +57,8%). Drugą piątkę otworzyła KIA (2 819 szt. +37%). Kolejne miejsca przypadły markom: Ford (2 647 szt. +15,5%), Hyundai (2 319 szt. +35,5%), Renault (2 193 szt. -14,9% ) i BMW (1 853 szt. +61,6%). W ogólnym rankingu modeli, w lipcu 2019r. na pierwszym miejscu Toyota Corolla (2 053 szt.). Toyota poprawiła wynik tego modelu sprzed roku o blisko 141% rejestrując w ostatnim miesiącu więcej jego egzemplarzy niż każda marka całej swojej gamy, zaczynając od dziewiątego miejsca rankingu marek. Wracając do modeli - druga była Skoda Octavia 1 812 szt. a trzecie miejsce należało do Dacii Duster 1 509 szt. Czwarta była Fabia (1 490 szt.). Piąty Opel Astra z wynikiem 1 472 szt. Drugą piątkę otworzył  kolejny model Toyoty - Yaris  z cyfrą 1 001 szt. rejestracji. Za nim był Volkswagen Golf (985 szt.). Dalej Opel Corsa (968 szt.) i Kia Sportage (808 szt.), obie znacznie poprawiły swoje miejsca w rankingu w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Pierwsza o 15 a druga o 20 pozycji .

Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 226,0 tys. szt. (+1,1%; +2 466 szt.).

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza trójka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (28 867; -2,9%; udz. 12,8%), drugi Volkswagen (25 838 -4,5%; udz. 11,4%) i trzecia Toyota

(22 112; +6,6%; udz. 9,8%). Następne dwie marki Opel i Ford zamieniły się miejscami wobec sytuacji sprzed roku: Opel osiągnął teraz 15 280 rejestracji (+4,6%) a Ford 13 866 (-12,4%). Drugą piątkę otwiera Renault z wynikiem 12 197 szt. Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. była Octavia (9 850; -3%). Następna Skoda Fabia (7 251; -4,4%). Najniższe miejsce na podium po siedmiu miesiącach zajęła Corolla (6 684; +106,2%), która zyskała aż 10 pozycji w rankingu. Czwarty Golf (6 765; -1,2%). Pierwszą piątkę zamyka Astra (6 609, -3,4%).

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w lipcu 2019 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5 732 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów co oznacza skromny 1% wzrost.  Rynek samochodów dostawczych w ostatnich dwóch miesiącach nie jest stabilny – czerwcowy spadek i lipcowy lekki wzrost wynikać mogą z układu dni kalendarzowych, nie mniej jednak silne najczęściej dwucyfrowe wzrosty obserwowane do maja br. mogą już nie mieć miejsca chyba, że w sierpniu kiedy kończy się ważność homologacji Euro 6b,c i d dla kategorii N1.

Od początku roku zarejestrowano 40 794 nowe samochody dostawcze, co przekłada się na wzrost o 7,1% w skali roku.

Ranking – samochody dostawcze do 3,5t

 W lipcu 2019 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem był Fiat. Nabywcy zarejestrowali 988 szt. samochodów tej marki tj. o 17,8% więcej r/r i wobec 801 szt. miesiąc wcześniej (+23,4% m/m). Udział Fiata w rynku wyniósł 17,2%. Druga w ostatnim miesiącu była marka Renault (787 szt.; -15,2%) a trzeci Volkswagen (634 szt. +17%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Ford (584 szt. -3,6%); Pierwszą piątkę zamknął Peugeot (561 szt.; -2,1%) a za nim tym razem Mercedes-Benz (531 szt.; +68,6%)

W ogólnym rankingu modeli, w lipcu br. na pierwszym miejscu niezagrożony  – Renault Master (576 szt.), drugi Fiat Ducato (504 szt.) a za nim Mercedes-Benz Sprinter (422 szt.). Na czwartym miejscu Peugeot Boxer 331 szt. a za nim Iveco Daily 328 szt. Drugą piątkę otworzył Fiat Doblo (269 szt.).

Przeczytaj również
Popularne