Branża leasingowa od wielu lat wspiera realizację celów środowiskowych. W latach 2011–2014 nasz sektor był bardzo mocno zaangażowany w program Polseff. Był to program dla przedsiębiorców, którzy chcieli wymienić użytkowane maszyny na te o wyższej efektywności energetycznej.
Aby to umożliwić, we współpracy z partnerami przygotowaliśmy listę aktywów, które można finansować w ramach programu. Proces przystąpienia do programu był uproszczony, a każdy z klientów, realizujący taką transakcję, uzyskiwał dodatkową premię inwestycyjną w wysokości od 10 do 15% jej wartości.
Dzisiaj, w ramach Związku Polskiego Leasingu, podejmujemy kolejne aktywności w kierunku ułatwienia naszym klientom finansowania maszyn i urządzeń o większej sprawności energetycznej czy samochodów elektrycznych, które stają się istotnymi elementami dekarbonizacji biznesu. W ostatnim czasie powołaliśmy nowy zespół ZPL ds. zielonych aktywów, który skoncentruje się na współpracy z podmiotami administracji publicznej i innymi partnerami, w zakresie rozwoju programów prośrodowiskowych.
W tym miejscu należy przypomnieć, że mamy już pewne sukcesy w tym obszarze. W 2021 r. firmy leasingowe CFM i RAC sfinansowały łącznie 8194 pojazdów elektrycznych (BEV+PHEV), co oznacza wzrost o 130% r./r. (analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za CEP). Był to ten segment rynku leasingu, który mimo problemów podażowych wykazał się dużą dynamiką. W ciągu ostatniego roku do 59,3% wzrósł udział leasingodawców w rejestracjach elektryków wśród nabywców instytucjonalnych. Uważam, że ten udział ma szansę jeszcze wzrosnąć.
Czynnikiem, który będzie miał znaczący wpływ na popyt na samochody z napędem elektrycznym, będzie niezakłócona realizacja programu „Mój elektryk”, czyli programu dopłat do samochodów elektrycznych, a także dostępność samych pojazdów. W tym kontekście istotne będą dalsze uzgodnienia między stronami zaangażowanymi w realizację rządowego programu dopłat do leasingu pojazdów, czyli NFOŚiGW, BOŚ Bankiem oraz firmami leasingowymi.
Do dziś 15 firm leasingowych i CFM zaangażowało się w ten program (Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., BMW Financial Services Polska Sp. z o.o., BNP Paribas Leasing Services Sp. z o.o., LeasePlan Fleet Management (Polska) Sp. z o.o, Leasys Polska Sp. z o.o., MAN Financial Services Poland Sp. z o.o., MHC Mobility Sp. z o.o., mLeasing Sp. z o.o., PKO Leasing S.A., Prime Car Managment S.A., PSA Finance Polska Sp. z o.o., RCI Leasing Polska Sp. z o.o., Santander Consumer Multirent Sp. z o.o, Santander Leasing S.A., Volkswagen Financial Services Polska Sp. z o.o.).
W ten sposób branża leasingowa może wesprzeć realizację postulatów klimatycznych, oferując produkty z dopłatą dla mikrofirm i przedsiębiorstw MŚP, odpowiadających za blisko 50% polskiego PKB, a jednocześnie będących odbiorcą blisko 74% finansowania udzielonego przez leasingodawców.
Formalności są maksymalnie uproszczone – obowiązuje zasada „jednego okienka”, tzn. wniosek o dotację i leasing załatwia się w firmie leasingowej, która podpisała umowę z BOŚ Bankiem, operatorem programu. Budżet programu wynosi obecnie 500 mln zł, w tym 400 mln zł z przeznaczeniem na dopłaty dla leasingu. Według deklaracji ma zostać powiększony o kolejne 200 mln zł. Ten priorytetowy program będzie realizowany w latach 2021–2026 lub do wyczerpania środków.
Obecna odsłona „Mojego elektryka” dopuszcza zarówno dofinansowanie do zakupu, jak i dopłaty do rat leasingu. Jest to o tyle ważne, że trzy czwarte nowych samochodów w Polsce nabywają przedsiębiorcy, którzy posiłkują się m.in. leasingiem. Bardzo cieszy nas fakt, że leasing został wskazany jako priorytetowy instrument wspierający inwestycje firm w zielone aktywa. Uważamy, że rozwój elektromobilności może ruszyć tylko za sprawą przedsiębiorców, wyposażonych w zewnętrzne instrumenty finansowe.
W ramach tej ścieżki dopłaty można będzie uzyskać do pojazdów zeroemisyjnych M1 (samochody osobowe do maks. 8 osób), pojazdów zeroemisyjnych N1 (pojazdy dostawcze do 3,5 t), pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1, L1e -L7e – z napędem elektrycznym, wodorowym lub silnikiem nieemitującym gazów cieplarnianych. Przepisy nie przewidują więc dopłat do samochodów hybrydowych. Wielkość dopłat dla przedsiębiorców zaczyna się od 4000 zł (dla pojazdów kategorii L1e-L7e) do maksymalnie 70 000 zł (na pojazdy kategorii N1). W przypadku pojazdów z kat. M1 maksymalna kwota dopłaty może wynieść 27 000 zł (przy średniorocznym przebiegu pojazdów nie mniejszym niż 15 tys. km) lub do wysokości 18 750 zł (dopłata nielimitowana średnim przebiegiem).
Z dopłat do leasingu mogą skorzystać: osoby fizyczne, jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, przedsiębiorcy, stowarzyszenia i fundacje, spółdzielnie i rolnicy indywidualni, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne i pozostałe organizacje religijne.
Rozwój elektromobilności wspiera także ustawodawstwo unijne. W lipcu 2021 r. Komisja Europejska przyjęła pakiet aktów prawnych służących osiągnięciu neutralnościa klimatycznej, czyli redukcji emisji CO2 w Unii Europejskiej o 55% w porównaniu do 1990 roku. Wszystkie nowe samochody rejestrowane od 2035 roku powinny być zeroemisyjne.
Tomasz Sudaj
Prezes Zarządu
Związku Polskiego
Leasingu