Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Finansujemy zielone inwestycje

Branża leasingowa od wielu lat wspiera realizację celów środowiskowych. W latach 2011–2014 nasz sektor był bardzo mocno zaangażowany w program Polseff. Był to program dla przedsiębiorców, którzy chcieli wymienić użytkowane maszyny na te o wyższej efektywności energetycznej.

Aby to umożliwić, we współpracy z partnerami przygotowaliśmy listę aktywów, które można finansować w ramach programu. Proces przystąpienia do programu był uproszczony, a każdy z klientów, realizujący taką transakcję, uzyskiwał dodatkową premię inwestycyjną w wysokości od 10 do 15% jej wartości.

Dzisiaj, w ramach Związku Polskiego Leasingu, podejmujemy kolejne aktywności w kierunku ułatwienia naszym klientom finansowania maszyn i urządzeń o większej sprawności energetycznej czy samochodów elektrycznych, które stają się istotnymi elementami dekarbonizacji biznesu. W ostatnim czasie powołaliśmy nowy zespół ZPL ds. zielonych aktywów, który skoncentruje się na współpracy z podmiotami administracji publicznej i innymi partnerami, w zakresie rozwoju programów prośrodowiskowych.

W tym miejscu należy przypomnieć, że mamy już pewne sukcesy w tym obszarze. W 2021 r. firmy leasingowe CFM i RAC sfinansowały łącznie 8194 pojazdów elektrycznych (BEV+PHEV), co oznacza wzrost o 130% r./r. (analizy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za CEP). Był to ten segment rynku leasingu, który mimo problemów podażowych wykazał się dużą dynamiką. W ciągu ostatniego roku do 59,3% wzrósł udział leasingodawców w rejestracjach elektryków wśród nabywców instytucjonalnych. Uważam, że ten udział ma szansę jeszcze wzrosnąć.

Czynnikiem, który będzie miał znaczący wpływ na popyt na samochody z napędem elektrycznym, będzie niezakłócona realizacja programu „Mój elektryk”, czyli programu dopłat do samochodów elektrycznych, a także dostępność samych pojazdów. W tym kontekście istotne będą dalsze uzgodnienia między stronami zaangażowanymi w realizację rządowego programu dopłat do leasingu pojazdów, czyli NFOŚiGW, BOŚ Bankiem oraz firmami leasingowymi.

Do dziś 15 firm leasingowych i CFM zaangażowało się w ten program (Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., BMW Financial Services Polska Sp. z o.o., BNP Paribas Leasing Services Sp. z o.o., LeasePlan Fleet Management (Polska) Sp. z o.o, Leasys Polska Sp. z o.o., MAN Financial Services Poland Sp. z o.o., MHC Mobility Sp. z o.o., mLeasing Sp. z o.o., PKO Leasing S.A., Prime Car Managment S.A., PSA Finance Polska Sp. z o.o., RCI Leasing Polska Sp. z o.o., Santander Consumer Multirent Sp. z o.o, Santander Leasing S.A., Volkswagen Financial Services Polska Sp. z o.o.).

W ten sposób branża leasingowa może wesprzeć realizację postulatów klimatycznych, oferując produkty z dopłatą dla mikrofirm i przedsiębiorstw MŚP, odpowiadających za blisko 50% polskiego PKB, a jednocześnie będących odbiorcą blisko 74% finansowania udzielonego przez leasingodawców.

Formalności są maksymalnie uproszczone – obowiązuje zasada „jednego okienka”, tzn. wniosek o dotację i leasing załatwia się w firmie leasingowej, która podpisała umowę z BOŚ Bankiem, operatorem programu. Budżet programu wynosi obecnie 500 mln zł, w tym 400 mln zł z przeznaczeniem na dopłaty dla leasingu. Według deklaracji ma zostać powiększony o kolejne 200 mln zł. Ten priorytetowy program będzie realizowany w latach 2021–2026 lub do wyczerpania środków.

Obecna odsłona „Mojego elektryka” dopuszcza zarówno dofinansowanie do zakupu, jak i dopłaty do rat leasingu. Jest to o tyle ważne, że trzy czwarte nowych samochodów w Polsce nabywają przedsiębiorcy, którzy posiłkują się m.in. leasingiem. Bardzo cieszy nas fakt, że leasing został wskazany jako priorytetowy instrument wspierający inwestycje firm w zielone aktywa. Uważamy, że rozwój elektromobilności może ruszyć tylko za sprawą przedsiębiorców, wyposażonych w zewnętrzne instrumenty finansowe.

W ramach tej ścieżki dopłaty można będzie uzyskać do pojazdów zeroemisyjnych M1 (samochody osobowe do maks. 8 osób), pojazdów zeroemisyjnych N1 (pojazdy dostawcze do 3,5 t), pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, N1, L1e -L7e – z napędem elektrycznym, wodorowym lub silnikiem nieemitującym gazów cieplarnianych. Przepisy nie przewidują więc dopłat do samochodów hybrydowych. Wielkość dopłat dla przedsiębiorców zaczyna się od 4000 zł (dla pojazdów kategorii L1e-L7e) do maksymalnie 70 000 zł (na pojazdy kategorii N1). W przypadku pojazdów z kat. M1 maksymalna kwota dopłaty może wynieść 27 000 zł (przy średniorocznym przebiegu pojazdów nie mniejszym niż 15 tys. km) lub do wysokości 18 750 zł (dopłata nielimitowana średnim przebiegiem).

Z dopłat do leasingu mogą skorzystać: osoby fizyczne, jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, przedsiębiorcy, stowarzyszenia i fundacje, spółdzielnie i rolnicy indywidualni, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne i pozostałe organizacje religijne.

Rozwój elektromobilności wspiera także ustawodawstwo unijne. W lipcu 2021 r. Komisja Europejska przyjęła pakiet aktów prawnych służących osiągnięciu neutralnościa klimatycznej, czyli redukcji emisji CO2 w Unii Europejskiej o 55% w porównaniu do 1990 roku. Wszystkie nowe samochody rejestrowane od 2035 roku powinny być zeroemisyjne.

Tomasz Sudaj
Prezes Zarządu
Związku Polskiego
Leasingu

Przeczytaj również
Popularne