Gdy mowa o rynku logistyki często w pierwszym rzędzie zwraca się uwagę na transport na średnie lub duże odległości. Jest jednak pewna część tego rynku, która rozwija się niezwykle dynamicznie i która staje się coraz bardziej istotna. Chodzi o dostarczanie przesyłek z magazynów bezpośrednio do punktu, w którym klient może je odebrać – np. w domu lub w pracy czy paczkomacie. Dlaczego znaczenie tego segmentu rośnie, jak się zmieni w przyszłości i jak sprawić, że firmy, które są jego częścią, będą działały w sposób efektywny i w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju?
Rozwój transportu w obszarze „ostatniej mili” jest ściśle związany m.in. z szybko rosnącą popularnością zakupów w sieci. To one w dużej mierze determinują liczbę przesyłek, jakie są transportowane z magazynów do klientów. Według danych firmy PwC sprzedaż produktów online tylko w 2020 r. wzrosła o 35 proc., na co duży wpływ miała pandemia. PwC przewiduje również, że w 2022 r. wartość rynku e-commerce wyniesie 105 mld zł, a w ciągu czterech lat wzrośnie o prawie 60 proc. – do 162 mld zł.
Wiele wskazuje na to, że duża popularność zakupów przez Internet nie zniknie, nawet gdy ograniczenia w handlu związane z pandemią zostaną usunięte. Można się więc spodziewać, że firmy, które umiejętnie podejdą do tworzenia efektywnych flot dostawczych, będą mogły cieszyć się znacznym wzrostem. Warto jednak pamiętać, że jego utrzymanie zależeć będzie również od elektryfikacji i digitalizacji flot dostawczych.
Coraz częściej klient będzie oczekiwał wykorzystywania we flotach pojazdów elektrycznych m.in. ze względu na rosnącą świadomość ekologiczną. Także regulatorzy mają tutaj coś do powiedzenia – zeszłoroczna nowelizacja ustawy o elektromobilności ułatwia samorządom wprowadzanie Stref Czystego Transportu, w których ograniczone lub zabronione będzie korzystanie z samochodów spalinowych. Do wprowadzenia takich stref przymierzają się duże miasta jak Warszawa i Kraków.
Zarządzanie pojazdami EV wymaga odpowiednich narzędzi. Platforma WEBFLEET jest dostarcza i umożliwia menedżerom flot wykorzystanie pełnego potencjału pojazdów elektrycznych. W tej chwili na platformie WEBFLEET zapewniamy dane min. o poziomie naładowania baterii, zasięgu przy danym naładowaniu, mapę zasięgów, czas ładowania i raportowanie o ładowania, pozostały czas ładowania, informowanie o zbyt długim ładowaniu (sygnalizacja niesprawności), mapa punktów ładowania w nawigacji i aplikacji i nawigowanie do najbliższego punktu ładowania.
Analizując dane dotyczące rodzaju i liczby wykonywanych podróży zapewniamy klientom możliwość oceny, które pojazdy mogą być zastąpione przez pojazdy elektryczne i które modele pojazdów elektrycznych będą najbardziej odpowiednie do potrzeb firmy. Udostępniamy także automatyczne raporty dotyczące gotowości floty do elektryfikacji. Dodatkowo można również analizować konsumpcję energii w ramach poszczególnych podróży, co jest szczególnie użyteczne dla zarządzających flotami pod kątem optymalizacji kosztów i tras.
Zarządzanie pojazdami EV wymaga odpowiednich narzędzi. Platforma WEBFLEET jest dostarcza i umożliwia menedżerom flot wykorzystanie pełnego potencjału pojazdów elektrycznych. W tej chwili na platformie WEBFLEET zapewniamy dane min. o poziomie naładowania baterii, zasięgu przy danym naładowaniu, mapę zasięgów, czas ładowania i raportowanie o ładowania, pozostały czas ładowania, informowanie o zbyt długim ładowaniu (sygnalizacja niesprawności), mapa punktów ładowania w nawigacji i aplikacji i nawigowanie do najbliższego punktu ładowania.
Webfleet Solutions dostrzega znaczenie flot dostawczych w zmieniającej się rzeczywistości. Firma przeprowadziła badanie wśród 1050 firm dostawczych na temat wpływu pandemii na ich działalność oraz proces cyfryzacji. Wśród zaobserwowanych przez menedżerów flot zmian, rzutujących na funkcjonowanie ich firm w czasie pandemii, były m.in. wzrost kosztów paliwa (59 proc.), zwiększony poziom stresu u kierowców (58 proc.), ale także wzrost liczby klientów (57 proc.).
Jak wynika z badania, od wybuchu pandemii 69 proc. flot dostawczych w Polsce wdrożyło nowe rozwiązania cyfrowe. Co więcej, wyniki wskazują jednoznacznie, że digitalizacja pomaga w bezpośredni sposób zaradzić skutkom COVID-19. Najważniejszą wymienianą przez badanych korzyścią był wzrost satysfakcji klientów (82 proc.). Na drugim miejscu znalazła się poprawa samopoczucia kierowców (74 proc.), a na trzeciej pozycji – redukcja kosztów operacyjnych (68 proc.).
W Webfleet Solutions również widzimy wzrost zainteresowania cyfryzacją flot EV. W zeszłym roku podwoiliśmy liczbę pojazdów elektrycznych podpiętych do naszej platformy, co wzmocniło naszą pozycję lidera na tym rynku w Europie. W tym roku wspólnie z Bridgestone podpisaliśmy również umowę z hiszpańską firmą Scoobic, oferującą lekkie pojazdy dostawcze z napędem elektrycznym, dostarczające przesyłki z magazynu bezpośrednio do klienta. Umowa obejmuje m.in. wyposażenie flot w opony Bridgestone oraz w rozwiązania telematyczne Webfleet Solutions. Co ważne, Scoobic planuje poszerzyć obsługiwany rynek i rozpocząć działalność także w Polsce.
Korzystanie z najnowszych technologii, podejmowanie strategicznych decyzji z uwzględnieniem nadchodzących regulacji w obszarze transportu, pozwoli firmom transportowym uzyskać przewagę nad konkurencją i pozostać liderami na swoich rynkach. Wszystkich, którzy pragną być na bieżąco z najnowszymi trendami i rozwiązaniami w obszarze mobility, zapraszamy na Webfleet Mobility Conference – globalne wydarzenie online 26 kwietnia 2022 r. Podczas konferencji prelegenci z całego świata, eksperci branżowi, przedstawiciele firm oraz dziennikarze podzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat zmian na rynku transportowym, trendów w różnych jego obszarach i tego jak najlepiej rozwijać i utrzymać konkurencyjność flot. Wydarzenie będzie miało swoją część poświęconą Europie Środkowej, na której wystąpią także przedstawiciele z rynku polskiego. Serdecznie zapraszam do uczestnictwa!
Dariusz Terlecki
Bezpłatna rejestracja na stronie:
https://www.webfleet.com/pl_pl/webfleet/lp/mobility-conference-2022/.