Scania CV AB i sennder Technologies GmbH, wiodący cyfrowy spedytor drogowy, ogłaszają utworzenie JUNA, spółki joint venture, której zadaniem będzie przewodzenie zmianie w kierunku szerszego wykorzystania rozwiązań elektrycznych w logistyce transportu drogowego w Europie. Spółka ma za zadanie przyspieszenie wprowadzania elektrycznych pojazdów ciężarowych.
JUNA to nowo utworzona niemiecka firma (GmbH) z siedzibą w Berlinie, która wprowadza użytkowanie elektrycznych pojazdów ciężarowych w ramach modelu pay-per-use. JUNA przyczyni się do upowszechnienia na dużą skalę elektrycznych pojazdów ciężarowych m.in. poprzez oferowanie dostępu do gwarantowanych ładunków na platformie cyfrowej sennder. Dzięki gwarantowanym przychodom, JUNA zapewnia firmom transportowym przewidywalność biznesu, ograniczając przy tym przeszkody związane z adaptacją elektrycznych rozwiązań transportowych, jak: wysokie wstępne koszty, wartość rezydualna i ryzyko technologiczne. JUNA łączy najwyższej jakości elektryczne pojazdy ciężarowe i dopasowane usługi Scania z zaawansowaną technologią sennder, umożliwiającą kontaktowanie małych i średnich przewoźników z firmami spedycyjnymi. Tym samym spółka wykorzystuje mocne punkty obu tych podmiotów, aby przyspieszyć dekarbonizację europejskiego transportu drogowego.
Na innowacyjny model składa się pełny pakiet obejmujący pojazdy elektryczne klasy premium, obsługę serwisową, ubezpieczenia, usługi cyfrowe i analityczne. Poza opłatami bazującymi na użytkowaniu, JUNA prowadzi analizę danych, która optymalizuje strategię elektryfikacji i rekomenduje trasy pod kątem ich dopasowania do pojazdów elektrycznych. Minimalizując ryzyko związane z przestawieniem się na elektryczny transport ciężarowy, JUNA odegra kluczową rolę w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych i wspieraniu przejścia na transport niskoemisyjny.
Niedawno z powodzeniem rozpoczął się projekt pilotażowy. Pierwszy klient korzysta z elektrycznej ciężarówki dostarczonej przez spółkę JUNA, zasilanej energią odnawialną i obsługującej do dziesięciu tras tygodniowo, podobnie jak jej poprzednik z silnikiem Diesla. Pojazd jest wykorzystywany przez spedytora produktów FMCG w regionie Stuttgartu. Zważywszy na potencjał osiągnięcia rocznej redukcji emisji stanowiącej ekwiwalent 93 ton CO2 w przypadku tego pojazdu, zakres pilotażu zostanie w 2024 r. rozszerzony o dalekie trasy. Projekt opiera się na istniejącej publicznej infrastrukturze ładowania i uwzględnia koszty za kilometr porównywalne z obecnymi opłatami za olej napędowy.