Pomimo trudnej sytuacji w Europie grupa Renault jest w dobrej kondycji finansowej, pozwalającej na kontynuowanie strategii wzrostu na całym świecie i wygenerowanie zysku netto w wysokości 1,735 miliarda euro. W sytuacji bardzo zróżnicowanej koniunktury na światowych rynkach samochodowych, grupa Renault wykorzystała wzrost na rynkach pozaeuropejskich, które reprezentują ponad połowę jej sprzedaży.W Europie, w bardzo trudnych warunkach na rynku, w szczególności we Francji, Grupa utrzymała rygorystyczną politykę handlową i rozpoczęła proces odnowy gamy swoich samochodów od udanego debiutu rynkowego Clio IV. Dzięki mobilizacji wszystkich pracowników, grupa Renault kontynuuje strategię wzrostu w skali świata poprzez umocnienie swojej kondycji finansowej, opartej na dodatnim free cash flow operacyjnym w sektorze samochodowym - oświadczył Carlos Ghosn, prezes Renault. Obroty Grupy osiągnęły poziom 41,270 miliardów euro, co oznacza spadek o 3,2% w stosunku do poprzedniego roku. Ponieważ silny wzrost sprzedaży poza Europą (+9,1%) nie skompensował sprzedaży na rynkach europejskich (-18,0%), udział sektora samochodowego w obrotach wyniósł 39,156 miliardów euro, co daje spadek o 3,7% w porównaniu do 2011 r. Marża operacyjna Grupy w 2012 r. spadła o 362 miliony euro do poziomu 729 milionów euro, co stanowi 1,8% przychodów, podczas gdy w 2011 roku wynosiła 1,091 miliarda euro (2,6% przychodów).Marża operacyjna sektora samochodowego jest nieco ujemna (25 milionów euro - 0,1% przychodów sektora)w porównaniu do 330 milionów euro na plusie w 2011 r. (0,8% obrotów). Oszczędności uzyskane dzięki programowi redukcji kosztów w wysokości 528 milionów euro oraz dążenie do ograniczenia kosztów ogólnozakładowych nie pozwoliły na skompensowanie dużego spadku sprzedaży (-501 milionów euro) i nasilenia się konkurencji w Europie (efekt relacji mixu do ceny i wzbogacenia wyposażenia modeli wyniósł -242 miliony euro). Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy utrzymuje się na stabilnym poziomie754 milionów euro, podczas gdy w 2011 r. było to 761 milionów euro.Koszt ryzyka wyniósł 0,38% udzielonych kredytów (+0,15 punktu) w porównaniu do zdecydowanie niskiego poziomu w roku poprzednim. Utrzymuje się poniżej najwyższego poziomu, co świadczy o utrzymywaniu wysokiej jakości portfela pomimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej i finansowej w Europie. Wynik na działalności operacyjnej wyniósł 122 miliony euro po odliczeniu pozostałych przychodów i kosztów działalności operacyjnej, które wykazują ujemną wartość 607 milionów euro, głównie ze względu na spadek wartości wielu samochodów Grupy, spadek wartości waluty irańskiej oraz koszty restrukturyzacji. Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się w 2012 r. kwotą 1,504 miliarda euro (w tym Nissana: 1,234 miliarda euro) w porównaniu do 1,524 miliarda euro w 2011 r. Wynik netto wyniósł 1,735 miliarda euro, w porównaniu do 2,139 miliarda euro w 2011 r. Uwzględnia on nadwyżkę w wysokości 924 milionów euro z tytułu zbycia w grudniu ub.r. akcji serii A spółki AB Volvo. Wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) wyniósł 1,772 miliarda euro (6,51 euro/akcję). Już po raz czwarty z rzędu free cash flow operacyjny utrzymuje się na dodatnim poziomie. Pomimo spadku sprzedaży i słabszego wyniku na działalności operacyjnej wyniósł 597 milionów euro, w szczególności dzięki rygorystycznemu zarządzaniu zapotrzebowaniem na środki obrotowe. Grupa mogła dzięki temu zwiększyć swoje inwestycje do poziomu 8,1% obrotów. Wynik ten, jak również zbycie w grudniu 2012 akcji serii A spółki AB Volvo za kwotę 1,476 miliarda euro pozwoliły Grupie zakończyć proces oddłużania. Po raz pierwszy od objęcia akcji Nissana w 1999 roku, Grupa Renault odnotowała dodatni poziom środków pieniężnych netto w sektorze samochodowym. Na dzień 31 grudnia 2012 wyniósł on 1,492 miliona euro (w porównaniu do zadłużenia netto w wysokości 299 milionów euro na koniec grudnia 2011). Równolegle dostępne środki pieniężne sektora samochodowego osiągnięty bardzo wysoki poziom 13,6 miliarda euro (11,4 miliarda euro na koniec 2011 r.). Zgodnie z polityką zapowiedzianą w ramach planu Renault 2016 Drive the Change, na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy zostanie przedstawiona do zatwierdzenia propozycja wypłaty dywidendyw wysokości 1,72 euro/akcję, odpowiadającej dokładnie wysokości dywidend uzyskanych przez Grupę w 2012 r.z tytułu udziałów posiadanych w spółkach notowanych na giełdzie. PESPEKTYWY 2013W 2013 roku rynek europejski nadal będzie niepewny. Spadek na rynku powinien wynieść min. 3%, a na rynku francuskim od 3 do 5%. Światowy rynek samochodów osobowych i dostawczych powinien odnotować wzrosto 3% w stosunku do 2012 roku. Na wzrost ten wpłynie spodziewana dynamika popytu w Chinach, Ameryce Północnej, Indiach (+11%), w Rosji (+5%) i w Brazylii (+1,5%). W tej sytuacji, Grupa Renault będzie kontynuowała swoją strategię rozwoju na rynkach pozaeuropejskich.W Europie Grupa ma zamiar wykorzystać w pełni wprowadzenie najnowszych modeli (Captur, ZOE, Nowe Clio Grandtour, Nowy Logan) oraz modeli wypuszczonych na rynek pod koniec 2012 r. (Clio IV i Nowe Sandero),aby odzyskać udziały w rynku i jednocześnie rozwijać strategię handlową, która przyczyni się do umocnienia pozycji jej marek. Cele Grupy Renault na rok 2013 (pod warunkiem, że rynek europejski, w tym francuski, nie spadną znacznie poniżej spodziewanego poziomu):• zwiększenie sprzedaży,• uzyskanie dodatniej marży operacyjnej w sektorze samochodowym,• wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym. Renault