Już 28,5 proc. mikro, małych i średnich firm deklaruje, że korzysta obecnie z wynajmu długoterminowego samochodów – wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla Research na zlecenie Carefleet S.A. w 3. kwartale 2021 roku. To o 2 proc. więcej niż na początku 2020 roku, czyli tuż przed wybuchem pandemii oraz aż o 8,3 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2021 roku.
Kolejne 17,9 proc. respondentów rozważa skorzystanie z tej formy finansowania pojazdów w niedalekiej przyszłości.
Według ekspertów zwiększone zainteresowanie wynajmem jest bezpośrednim pokłosiem spowolnienia gospodarczego, w wyniku którego część przedsiębiorców z sektora MŚP została zmuszona do poszukiwania nowych form finansowania pojazdów, będących alternatywą dla zakupu ze środków własnych i kredytów.
- W dobie pandemii coraz więcej firm zaczyna szukać oszczędności w obszarach, które dotychczas postrzegane były jako w pełni zoptymalizowane z kosztowego punktu widzenia. Dotyczy to również finansowania samochodów służbowych. Wielu przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy dotychczas przyzwyczajeni byli do kredytów lub zakupu pojazdów ze środków własnych, zaczyna dostrzegać, że na rynku dostępne są inne rozwiązania, z których od lat z powodzeniem korzystają korporacje i duże podmioty gospodarcze – mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet. - Wynajem długoterminowy, w przeciwieństwie do zakupu aut za gotówkę, nie skutkuje zamrożeniem kapitału, który można przeznaczyć na realizację innych celów firmy. Jest też znacznie tańszym i o wiele bardziej przystępnym rozwiązaniem niż kredyt samochodowy. To sprawia, że coraz więcej przedsiębiorców, zwłaszcza tych, których płynność finansowa spowolniła w wyniku pandemii, otwiera się obecnie na wynajem, finansując w ten sposób przynajmniej część firmowej floty – dodaje.
Jak wynika z badania, im większa firma w sektorze MŚP, tym częściej korzysta z wynajmu długoterminowego. Rozwiązanie to jest stosowane obecnie przez 19 proc. mikroprzedsiębiorstw oraz odpowiednio 32,7 i 33,7 proc. małych i średnich podmiotów gospodarczych. Warto zauważyć, że choć najmniejsze przedsiębiorstwa z wynajmu korzystają najrzadziej, to w nich drzemie największy potencjał zakupowy – 23,5 proc. ich przedstawicieli rozważa wybór tej formy finansowania w niedalekiej przyszłości. Dla porównania w małych i średnich firmach odsetek ten wynosi 12,3 oraz 19,5 proc. Dodatkowo, jak wynika z badania, w sektorze MŚP z wynajmu korzysta 36,4 proc. przedsiębiorstw produkcyjnych oraz 25,1 i 27,6 proc. podmiotów specjalizujących się w usługach i handlu.
- Jeszcze w 2009 roku z wynajmu długoterminowego samochodów korzystało w Polsce niespełna 5 proc. firm z sektora MŚP. Obecnie mówimy o prawie 30 procentach. Pod tym względem polska branża Car Fleet Management konsekwentnie podąża drogą, którą przeszły kraje Europy Zachodniej, gdzie obecnie większość aut służbowych finansowana jest w formie wynajmu długoterminowego. Pandemia paradoksalnie może stać się katalizatorem, który w znacznym stopniu przyczyni się do popularyzacji usługi w sektorze MŚP – mówi Bartosz Olejnik.
Zwiększone zainteresowanie wynajmem widać obecnie we wszystkich sektorach rynku. Według danych PZWLP, branża CFM (Car Fleet Management) w I półroczu 2021 r. wygenerowała sprzedaż nowych aut nie tylko dorównującą poziomowi sprzed pandemii, ale znacznie go przewyższającą – o blisko 10%.
Carefleet