Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

W Carefleet robimy swoje i konsekwentnie idziemy do przodu

W styczniu polskie media obiegła informacja, że specjalizująca się w wynajmie długoterminowym samochodów dla dużych przedsiębiorstw i sektora MŚP firma Carefleet S.A. sfinansowała 50 elektrycznych MAN-ów dla DPD Polska. Jest to jedno z większych zamówień na bezemisyjne auta dostawcze zrealizowane dotychczas w naszym kraju. O planach spółki na 2021 rok, a także o tym, jak pandemia odbiła się na kondycji firmy i całej branży wynajmu długoterminowego, rozmawiamy z Bartoszem Olejnikiem, dyrektorem sprzedaży i marketingu w Carefleet.

Tomasz Siwiński: Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów udostępnił podsumowanie 2020 roku, z którego wynika, że choć branża wynajmu długoterminowego zanotowała znaczne spadki sprzedaży w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, to i tak wciąż jest na niewielkim plusie. Jak należy interpretować te dane?
Bartosz Olejnik: Zgodnie z danymi opublikowanymi przez PZWLP wynajem długoterminowy samochodów w Polsce zakończył rok 2020 ze wzrostem łącznej floty na poziomie +2% r./r. Jest to bardzo niewielki przyrost, biorąc pod uwagę dwucyfrową dynamikę, którą mogliśmy obserwować jeszcze do 2019 roku. Z drugiej strony, pandemia całkowicie zmieniła rzeczywistość, w której obecnie funkcjonują firmy. Na przestrzeni ostatnich miesięcy przedsiębiorcy skupiali się na tym, aby ratować biznesy i zachować płynność finansową. Inwestycje we flotę schodziły na dalszy plan, chyba że było to rzeczywiście niezbędne do prowadzenia działalności. Proszę pamiętać, że cała branża motoryzacyjna w ubiegłym roku borykała się z ogromnymi problemami. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów w Unii Europejskiej sprzedano aż o 3 miliony nowych aut osobowych mniej niż w 2019 roku, w tym tylko w Polsce o ponad 127 tys. To spadki sprzedaży na poziomie ponad 20%. Tym bardziej na uwagę zasługuje fakt, że pod względem wielkości floty branża wynajmu zanotowała niewielki wzrost, a także relatywnie dużo niższy spadek liczby kupionych nowych aut osobowych niż w przypadku innych form finansowania samochodów.

Co z tego wynika? Czy na podstawie tych danych można wysnuć jakiekolwiek wnioski na temat obecnej i przyszłej pozycji wynajmu długoterminowego jako modelu finansowania samochodów w Polsce?
Dane liczbowe pokazują, że pozycja wynajmu długoterminowego w polskim biznesie coraz bardziej się umacnia. Pomimo dużego spowolnienia gospodarczego, klienci firm z ofertą car fleet management nie zaczynają masowo poszukiwać innych form finansowania samochodów. To pokazuje, że z biznesowego punktu widzenia wynajem postrzegany jest jako rozwiązanie bezpieczne, atrakcyjne i korzystne nawet w czasach kryzysu. Przede wszystkim zapewnia mobilność dla biznesu bez konieczności ponoszenia wysokich nakładów finansowych i zamrażania kapitału. Dodatkowo, co jest szczególnie istotne, gwarantuje przewidywalność kosztów użytkowania floty. Jak wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, już co czwarte nowe auto osobowe kupione w ubiegłym roku przez firmy zostało sfinansowane właśnie w tym modelu. Moim zdaniem jest to w dużej mierze efektem dobrej współpracy pomiędzy dostawcami wynajmu długoterminowego a dużymi przedsiębiorstwami.

Dane liczbowe pokazują, że pozycja wynajmu długoterminowego w polskim biznesie coraz bardziej się umacnia. Pomimo dużego spowolnienia gospodarczego, klienci firm z ofertą car fleet management nie zaczynają masowo poszukiwać innych form finansowania samochodów. To pokazuje, że z biznesowego punktu widzenia wynajem postrzegany jest jako rozwiązanie bezpieczne, atrakcyjne i korzystne nawet w czasach kryzysu.


A jak sytuacja obecnie wygląda w sektorze MŚP, o którego zainteresowanie branża CFM tak walczyła na przestrzeni ostatnich lat? Czy mali i średni przedsiębiorcy wciąż chcą korzystać z wynajmu długoterminowego?
Znaczna część przedsiębiorców z sektora MŚP przekonała się do wynajmu. Z rozwiązania tego – jak wynika z badań zrealizowanych przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet – korzysta obecnie ponad 20% mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Oczywiście część z nich robi to, łącząc wynajem z innymi formami finansowania, na przykład leasingiem, kredytami czy zakupem pojazdów ze środków własnych. Wracając do pana pytania, jestem przekonany, że kiedy sytuacja się ustabilizuje, przedsiębiorcy z sektora MŚP nadal będą chętnie korzystali z wynajmu długoterminowego. Natomiast proszę pamiętać, że to właśnie oni zostali najbardziej dotknięci obostrzeniami wprowadzonymi w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Stąd nic dziwnego – jak wspomniałem wcześniej – że skupili się na ratowaniu biznesów, a na dalszy plan odłożyli zakupy flotowe. Z naszych badań wynika, że jeszcze na początku 2020 roku blisko 18% mikro, małych i średnich firm planowało inwestycje w obszarze pojazdów. Gdyby przedsiębiorcy zrealizowali swoje deklaracje, do sektora MŚP trafiłoby nawet 800 tys. nowych i używanych samochodów. Pandemia pokrzyżowała jednak te zamiary i pół roku później niemal 25% z nich ograniczało do minimum lub całkowicie wstrzymywało zakupy nowych aut. Jak jednak pokazują dane z badania Barometr COVID-19 zrealizowanego pod koniec ubiegłego roku przez Europejski Fundusz Leasingowy, 34,5% mikro, małych i średnich firm ocenia, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy kondycja w ich branży poprawi się. Taki optymizm, choć jeszcze bardzo umiarkowany, dobrze rokuje na przyszłość.

A jakie nastroje panują w Carefleet? Jak oceniłby Pan ubiegły rok z perspektywy firmy?
Oczywiście ubiegły rok również dla nas nie należał do łatwych. Przede wszystkim jako firma musieliśmy nauczyć się funkcjonowania w nowej rzeczywistości – wdrożyć skuteczne, wewnętrzne procedury, aby zadbać o bezpieczeństwo naszych pracowników, partnerów biznesowych oraz klientów, zachowując przy tym jednocześnie najwyższe standardy obsługi. Myślę, że to udało nam się zrobić bardzo szybko i efektywnie. Z drugiej strony, podobnie jak cała branża, mierzyliśmy się ze spadkami sprzedaży samochodów, głównie spowodowanymi wstrzymaniem decyzji zakupowych naszych klientów z sektora MŚP. Od początku pandemii obserwowaliśmy, co się dzieje w różnych branżach i sektorach rynku, więc nie byliśmy tym zaskoczeni, a wręcz przeciwnie – wspólnie z całą Grupą EFL, do której należy Carefleet, pracowaliśmy nad wprowadzeniem rozwiązań, których celem było wsparcie klientów dotkniętych konsekwencjami związanymi z rozwijającą się pandemią. To było dla nas bardzo istotne. Natomiast chciałbym podkreślić, że mimo ewidentnie trudnej sytuacji rynkowej z powodzeniem kontynuowaliśmy naszą współpracę z klientami korporacyjnymi, realizując nie tylko duże, ale również ciekawe projekty, jak chociażby sfinansowanie 50 w pełni elektrycznych MAN-ów dla firmy kurierskiej DPD. Dzięki takim kontraktom gromadzimy coraz większy własny bagaż doświadczeń w zakresie elektromobilności.

Co ciekawego dzieje się jeszcze ostatnio w Carefleet? Czy oprócz finansowania samochodów dla dużych przedsiębiorstw i sektora MŚP rozwijacie Państwo inne dziedziny swojej działalności?
Uruchamiamy obecnie zupełnie nowy portal sprzedaży samochodów poleasingowych – to również bardzo istotny obszar naszej działalności. Pod adresem poleasingowe.carefleet.pl przedsiębiorcy oraz klienci indywidualni znajdą bogatą ofertę osobowych i dostawczych samochodów po zakończonych umowach wynajmu długoterminowego. Obecnie na portalu wystawionych jest niemal 600 używanych aut większości marek dostępnych na polskim rynku. Wszystkie zostały zakupione przez Carefleet w polskich salonach, mają pełną historię serwisową oraz ocenę niezależnego rzeczoznawcy. Wśród nich można znaleźć zarówno małe auta miejskie i kompakty, jak też SUV-y, vany czy samochody dostawcze o DMC do 3,5 tony. Ofertę kierujemy głównie do klientów indywidualnych oraz mniejszych firm. Samochody można kupić za gotówkę lub skorzystać z atrakcyjnych form finansowania, takich jak chociażby kredyt czy leasing. Myślę, że jest to portal, który zdecydowanie warto odwiedzić, szukając sprawdzonego pojazdu używanego, pochodzącego z pewnego źródła.

Ubiegły rok dał się wszystkim we znaki! Czego można życzyć Carefleet w 2021 roku?
Myślę, że wszyscy, nie tylko my, życzylibyśmy sobie powrotu do normalności i dobrej koniunktury. Jako firma posiadamy środki, narzędzia, doświadczenie i zasoby ludzkie, które pozwalają nam realizować duże, wielomilionowe kontrakty, a także skutecznie obsługiwać firmy z sektora MŚP. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, a na razie robimy swoje i konsekwentnie idziemy do przodu.

Przeczytaj również
Popularne