Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Karta to więcej niż plastik - Karty Paliwowe Raport Fleet

Karty_new_fmtW życiu każdego kierowcy ważne są karty. Dla jednych są to karty kredytowe, dla innych karty do gry w pokera, a jeszcze inni doceniają moc kart paliwowych. Narzędzie, bez którego praca fleet managera jest niemal niemożliwa. Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz kart paliwowych. Każda z nich ma swoje wady i zalety. Zapewne każdy znajdzie karty odpowiednio pasujące do specyfiki swojej floty i kierowców. Nie ma jednej idealnej karty, ale my postanowiliśmy sprawdzić wszystkie oferty i przedstawić najważniejsze cechy każdej z kart, by wybór stał się jasny i prosty. Pamiętajmy jednak, co podkreślają wszyscy flotowcy, że tak naprawdę ten kawałek plastiku, który kierowca ma przy sobie, to nic innego jak efekt negocjacji z koncernami. Terminy płatności, rabaty groszowe czy procentowe, możliwość generowania dowolnych niemal raportów, rozszerzania możliwości płacenia kartą niemal on-line – to wszystko decyduje o tym, którą kartę wybierze zarządca floty. Osobnym tematem jest słowo, przy wyborze kluczowe i najważniejsze – zasięg. To od pokrycia kraju stacjami honorującymi karty danego emitenta w znacznej mierze zależy wybór dostawcy paliwa do floty. Gra o dużą stawkę Wśród kart paliwowych możemy wyróżnić dwie podstawowe grupy. Pierwsza z nich to karty paliwowe sprzedawane bezpośrednio przez koncerny paliwowe. Przy ich użyciu przeważnie możemy korzystać z usług tylko jednej marki stacji. Drugi typ to karty oferowane przez pośredników takich jak UTA, DKV czy LOMO – dostępne na stacjach brandowanych różnymi logotypami. Przystąpienie do programu kart paliwowych, niestety, nie jest dla każdego. Ze względu na duże koszty prowadzenia i utrzymania kart paliwowych koncerny nakładają miesięczne minimalne wartości, jakie trzeba będzie zatankować, by umowa mogła być zawarta. Przeważnie jest to wartość 1000 l, jednak zdarzają się wyjątki, Na przykład minimalna ilość paliwa tankowanego przez całą firmę w Statoil wynosi tylko 400 l. Daje to możliwość korzystania z programu kart flotowym już małym przedsiębiorcom. Dla jeszcze mniejszych firm dostępne są także rozwiązania kart pre-paid, jednak w tej chwili niewielu graczy ma je w swojej ofercie. Karty paliwowe są też dobrze zabezpieczone, a przez to niezbyt atrakcyjne dla potencjalnych złodziei i nieuczciwych pracowników. Standardem jest podawanie kodu PIN przy dokonywaniu transakcji, ale można także aktywować wpisywanie aktualnego stanu licznika czy też wewnętrznego konta księgowego firmy. Na stacjach przy tankowaniu za każdym razem sprawdzana jest oryginalność karty oraz numery rejestracyjne samochodu, do którego została przypisana. Zalety kart paliwowych są oczywiste. Należą do nich, między innymi: większa kontrola w zarządzanej flocie, spadek ilości pracy księgowych, a także korzystne rabaty na paliwo, które naprawdę docenią właściciele dużych flot samochodowych. Większością z nich można też płacić za autostrady czy viaToll. Karty paliwowe mają wiele wspólnych cech, a w ofertach wykreowały się pewne niepisane standardy, które po prostu muszą spełnić karty, by być konkurencyjne na rynku. Karty paliwowe nie służą już tylko do płatności na stacji benzynowej za paliwo. Rzeczą normalną wydaje się płatność na stacji za akcesoria, myjnie czy też produkty znajdujące się w sklepie. Dobra karta paliwowa daje też możliwość płatności na płatnych odcinkach dróg. Co istotne, to klient decyduje, jakie funkcjonalności może mieć konkretna karta. Wiele koncernów przygotowało zaawansowane programy do kontroli i analizy kosztów generowanych przez karty, jedne są lepsze, drugie mniej dopracowane, ale każda dobra karta paliwowa powinna udostępniać taką możliwość. Pozwala to także na proste wykrycie nadużyć, jakich dopuszczają się nasi pracownicy. Przegląd oferty kart paliwowych poszczególnych koncernów Orlen Polski Koncern Naftowy Orlen dla kierowców i biznesu przygotował specjalny program FLOTA. Karta flotowa Orlenu może być przypisana do danego samochodu, a także tylko do kierowcy. Każda karta ma zdefiniowany pakiet, czyli listę usług i produktów za jakie można płacić przy użyciu karty flotowej: od pakietu podstawowego, zawierającego płatności tylko za paliwo, przez pakiet średni, gdzie lista usług jest większa, aż do pełnego, gdzie będziemy mogli kupić wszystko, co znajduje się na stacji, nawet napoje alkoholowe. Orlen udostępnia także panel on-line, który w prosty sposób pozwoli na przegląd i analizę kosztów, a także rozbudowany portal przygotowany specjalnie dla flot. Klienci programu Orlen Flota mają możliwość korzystania z e-faktur, a także ułatwionego sposobu odroczonego płacenia za opłaty systemu viaTOLL. Karta flotowa Orlenu ma jeszcze jedną ważną zaletę – największą liczbę stacji benzynowych w Polsce. Można nią płacić na stacjach Orlen, a także Bliska. By przystąpić do programu Flota, należy zadeklarować kupno paliwa na poziomie co najmniej 1000 l miesięcznie. Dla mniejszych przedsiębiorców, działających nawet w oparciu tylko o działalność gospodarczą, Orlen przygotował ofertę Biznestank. Jej zalety są praktycznie takie same jak w przypadku Floty, ale umowę możemy podpisać juz od 500 l miesięcznie. Do mniej wykorzystywanych samochodów możemy dołączyć także karty przedpłacone Tankbank. Jej wartość ustalana jest dowolnie i sprzedawana bez większych ograniczeń. Ważne: • Szeroki pakiet usług i produktów. • Największa liczba stacji benzynowych w Polsce. • Ułatwione rozliczenie za opłaty viaTOLL. • Oferta dla małych i dużych przedsiębiorstw. Warunki umowy: • Flota: minimalna ilość paliwa – 1000 l/miesięcznie, • Biznestank: minimalna ilość paliwa – 500 l/miesięcznie, • Tankbank: karta przedpłacona, bez limitów. BP BP oferuje swoim klientom kartę zawartą w porozumieniu Routex. Co to oznacza? Porozumienie Routex zostało zawarte pomiędzy: BP, ARAL, STATOIL, OMV i Agip w celu wzajemnej akceptacji kart paliwowych wystawianych indywidualnie przez koncerny. Dzięki temu, znacznie mniejsza liczba stacji w Polsce w porównaniu np. do Orlenu rośnie do całkiem niezłej liczby 540 stacji w Polsce. Karta BP daje także możliwość płacenia za paliwo oraz inne produkty i usługi w całej Europie, gdzie do dyspozycji kierowcy będzie aż 20 tysięcy stacji paliw. Kartą zapłacimy także na autostradach oraz płatnych odcinkach dróg, niestety, nie wszystkich, a tylko wybranych. Czasem zdarzają się problemy z płatnościami na drogach, szczególnie w Polsce, mieliśmy okazję sprawdzić to osobiście. BP przygotowało także system wspomagający zarządzanie flotą BP FleetExpert, czyli aplikację, która pozwoli na kontrolę kosztów, przygotowanie raportów, a także ma kilka innych funkcji, które wspomogą fleet managera przy pracy. Ważne: • 540 stacji w Polsce, 20 000 w Europie. • Program wspomagający zarządzanie flotą BP Fleet Export. • Karta w porozumieniu Routex – możliwość tankowania na stacjach BP, ARAL, STATOIL, OMV i Agip. Warunki umowy: • BP PLUS: minimalna ilość paliwa – 1000 l/miesięcznie Statoil Statoil oferuje również karty Routeksu, co powoduje, że możemy tankować na stacjach BP, ARAL i Agip. Ciekawostką jest fakt, że Statoil był pierwszym koncernem w Polsce, który udostępnił karty paliwowe klientom instytucjonalnym. Karty flotowe Statoil możemy otrzymać w dwóch wariantach: firma i eurofirma. Pierwszą możemy wykorzystywać tylko w Polsce, a drugą zapłacimy w całej Europie, a także od niedawna w Rosji i na Białorusi, na stacjach działających w systemie Berlio. Karty Statoil oczywiście mają dowolną możliwość konfiguracji usług i produktów, za jakie zapłacimy przy użyciu karty paliwowej Statoila. Statoil znacznie obniżył próg przystąpienia do programu flotowego – 400 litrów, co pozwoli przystąpić do programu i korzystać z jego zalet mniejszym przedsiębiorcom. Ważne: • Możliwość tankowania na stacjach BP, ARAL, STATOIL, OMV i Agip. • Dwa typy karty: krajowa i europejska. • Karta w porozumieniu Routex – możliwość tankowania na stacjach BP, ARAL, STATOIL, OMV i Agip. Warunki umowy: • Statoil FIRMA i EUROFIRMA: minimalna ilość paliwa 400 l/miesięcznie. Shell Koncern przygotował karty dla floty małych i lekkich samochodów, a także dla floty ciężarówek. Takie rozróżnienie pozwala na lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klientów. Dzięki karcie paliwowej euroShell Card i Shell Card zatankujemy w 400 stacjach w Polsce, a także ponad 20 tysiącach za granicą marki Shell i partnerów. Kartą możemy płacić za płatne odcinki dróg w całej Europie. Karta jest tylko częściowo zintegrowana z systemem działającym w Polsce viaTOLL, posiadanie karty flotowej ułatwi nam rejestrację w systemie poprzez Stella, który jest partnerem systemu. Shell nie ma minimalnego miesięcznego zużycia paliwa. W przypadku kart dla mniejszych flot jest to duży plus dla mniejszych przedsiębiorstw. Karta nie ma tak dowolnej konfiguracji pakietów. Shell ograniczył karty do trzech typów: 0 – olej napędowy i opłaty drogowe, 1 – wszystkie paliwa i opłaty drogowe, 2 – wszystkie paliwa, produkty na stacji i opłaty drogowe. Taka ograniczona oferta może utrudniać dobór odpowiedniej opcji dla firmy. Ważne: • 400 stacji w Polsce, 20 000 w całej Europie. • Małe możliwości konfiguracji usług na karcie. Warunki umowy: • Brak minimalnego miesięcznego zużycia paliwa. Lukoil Lukoil postanowił wydawać karty flotowe Lukoil Fleet Card już od deklarowanego zużycia na poziomie 300 l miesięcznie. Swoim klientom oferuje atrakcyjne rabaty, w tym 3 gr na każdym litrze dla wszystkich klientów, którzy przystąpią do programu do końca kwietnia tego roku. W ofercie Lukoil znajdziemy także przedpłaconą kartę, która umożliwi okazjonalne wykorzystanie kart paliwowych. Lukoil konkuruje na rynku dobrymi cenami paliw. Ceny za olej napędowy czy 95 są relatywnie niższe o kilka groszy niż na stacjach innych koncernów. Decydując się na kartę flotową Lukoil, trzeba jednak wziąć pod uwagę, że w Polsce znajduje się tylko 120 stacji tego koncernu. Niektóre obszary Polski – Mazury, Pomorze Zachodnie i Podkarpacie – nie są w ogóle pokryte stacjami koncernu! Ważne: • Atrakcyjna oferta cenowa. • Brak stacji w całej Europie, mała liczba stacji w Polsce. • Karta przedpłacona w ofercie. Warunki: • Lukoil Fleet Card: minimalne deklarowane zużycie 300 l dowolnego paliwa miesięcznie. Lotos Lotos w swojej ofercie ma dwa typy kart działające w granicach Polski, a także kartę międzynarodową, którą zapłacimy za paliwo w całej Europie, tankując na stacjach Lotosu oraz Esso. Taka współpraca zwiększa sieć stacji, dzięki czemu będziemy mogli zatankować aż na 12 000 stacji w Europie. Każda z kart Lotosu ma indywidualnie ustalone warunki handlowe. Pozwala to na dużą dowolność podczas negocjacji oferty, a także dopasowania karty do potrzeb firmy. Ważne: • Atrakcyjna oferta cenowa. • Możliwość tankowania na stacjach Esso. Warunki umowy: • Warunki umowy są negocjowane indywidualnie. Minimalna ilość tankowanego paliwa bez negocjacji to 1500 l miesięcznie. Neste Sieć stacji bezobsługowych Neste zachęca do zakupu niskimi cenami, zarówno klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych. Neste stawia na karty przedpłacone. Mogą je nabyć zarówno prywatne osoby, jak i firmy. Płacąc taką kartą, na każdym litrze zaoszczędzimy 5 groszy, co przy niskiej cenie wyjściowej jest świetną ofertą. Neste dla firm oferuje także karty kredytowe, jednak w tym wypadku nie możemy liczyć na obniżoną cenę paliwa, a jedynie na odroczony termin płatności. Karty paliwowe Neste to naprawdę podstawowa oferta, przy ich użyciu nie zapłacimy za drogi czy nie kupimy akcesoriów do samochodu, a także nie zatankujemy gazu LPG. Dodatkowo sieć stacji jest najmniejsza w całej Polsce i wynosi jedyne 106 stacji w Polsce, które ulokowane są głównie w centrach największych miast. Ważne: • Karty przedpłacone zawierają 5 groszy rabatu na każdy litr paliwa. • Brak rabatu na paliwo przy kartach kredytowych. • Karta ograniczona tylko do zakupu ON i Pb95/98. Warunki umowy: • Karty przedpłacone dla klientów prywatnych i instytucjonalnych. • Karty kredytowe tylko dla firm, bez minimalnego zużycia paliwa. Moya Jedna z najświeższych na rynku sieci stacji paliwowych, Karty paliwowe dostępne są w dwóch opcjach. Karty kredytowe, pozwalające płacić zbiorczo za paliwo w późniejszym terminie, a także karty gotówkowe, czyli przedpłacone. Karta przedpłacona to doskonała opcja dla osób, którym bardziej niż na odroczonym terminie płatności za paliwo zależy na dobrej cenie. Taka karta jest także dobrym wyjściem z sytuacji, gdy firma nie może spełnić wszystkich warunków na uzyskanie karty kredytowej. Dużą zaletą karty Moya jest fakt, że każda umowa negocjowana jest indywidualnie. Dzięki dużej elastyczności, kartę paliwową dopasować można dokładnie do potrzeb posiadanej floty. Sieć Moya w tej chwili liczy ponad 50 stacji w całym kraju, do końca tego roku obiektów będzie już 75, a rok 2013 zamknie z przynajmniej setką lokalizacji. Przybywające w tak szybkim tempie kolejne niebiesko-czerwone stacje dowodzą, że Moya jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się sieci paliwowych w kraju. Ważne: • Atrakcyjna oferta cenowa dla kart przepłaconych. • Niezbyt duża, ale bardo dynamicznie rozwijająca się sieć stacji paliw. Warunki: • Wszystkie warunki umowy negocjowane indywidualnie. UTA Karta flotowa UTA, to prawdziwe, kompleksowe rozwiązanie dla kierowców. Dzięki karcie UTA, nie tylko zatankujemy na blisko 3500 stacji benzynowych w Polsce, ale także 25 000 stacjach w Europie. Z UTA współpracują takie stacje jak BP, JET, NESTE, PKN ORLEN, SHELL, STATOIL oraz solidne i tanie stacje prywatne. Dzięki kartom nie tylko zatankujemy, ale także zapewnimy pełen serwis samochodu. Wiele warsztatów i punktów obsługi samochodów akceptuje karty UTA. Używając tej karty, zapłacimy także za wszystkie płatne odcinki dróg, w tym za wprowadzony niedawno w Polsce system viaTOLL. Termin płatności za wystawioną fakturę odroczony jest aż 30 dni, co daje w najlepszym wypadku, nawet 45 dni pożyczki bez żadnych kosztów. Zaawansowany system kontroli transakcji pozwoli na bieżąco śledzić wydatki i kontrolować koszty. Do programu mogą też przystąpić mniejsi przedsiębiorcy. UTA nie ma żadnych wartości minimalnych na ilość tankowanego paliwa miesięcznie. Ważne: • Kompleksowe rozwiązanie flotowe. • Jedna z największych sieci stacji. • 30-dniowy termin płatności za fakturę. Warunki umowy: • Brak minimalnego zużycia na miesiąc. DKV DKV to najbardziej doświadczony gracz na rynku kart flotowych. 75 lat doświadczenia w branży pozwoliło na stworzenie ofert i rozwiązań dopasowanych do potrzeb klientów i kierowców. Dwa typy kart: podstawowa, którą zapłacimy za paliwo i opłaty drogowe, oraz rozszerzona, gdzie będziemy mogli skorzystać z naprawdę pokaźnej listy usług, nie pozwalają na dużą dozę konfiguracji, jednak zapewniają wszystko to, co potrzebne kierowcy. Za pomocą karty DKV zatankujemy w Polsce i całej Europie w największej liczbie stacji benzynowych – ponad 45 000. Zapłacimy też bezgotówkowo za autostrady i drogi płatne w 20 krajach w Europie, w tym w Polsce. DKV oferuje swoim klientom także bardzo rozbudowany system wspomagający zarządzanie flotą, a także aplikacje dla kierowców pozwalające znaleźć stacje przy użyciu nawigacji i iphona. Ważne: • Kompleksowe rozwiązanie flotowe. • Największa liczba stacji w Polsce i Europie. Warunki umowy: • Brak minimalnego zużycia na miesiąc. Piotr Tabor

Przeczytaj również
Popularne