Tak drogo jeszcze nigdy nie było. Średnia cena nowego samochodu przebiła barierę 181 tys. zł. Wszystko dzięki albo przez coraz popularniejszy segment premium. Zagarnął on już 24 proc. rynku. Kto w czerwcu podniósł ceny najmocniej?
Jak wynika z analizy Samar średnia cena sprzedaży nowego samochodu osobowego wyniosła w czerwcu rekordowe 181 586 złotych. To aż o 3,4 proc. więcej niż rok temu. Pułap 180 tysięcy przekroczony został czwarty raz z rzędu.
Najmocniej drożeją auta popularne. Średnia cena w tym segmencie w czerwcu to 145 586 zł (wzrost aż o 4,3 proc.). Jak zauważa Samar, poziom powyżej 140 tysięcy złotych utrzymuje się dziesiąty miesiąc z rzędu i nic nie zapowiada, by miał spaść. Wręcz przeciwnie, wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku średnia cena nowego samochodu popularnego przebije barierę 150 tys. zł.
Nieco wolniej drożeją auta premium. Średnia cena dla aut należących do tego segmentu wyniosła w czerwcu 294 431 złotych, co oznacza wzrost o 2,2 proc. Mimo tego cały czas rośnie sprzedaż aut premium. To już co czwarte nowe auto wyjeżdżające z salonu.
W pierwszej połowie roku dwucyfrowe wzrosty zanotowały w tym segmencie wszystkie marki oprócz jednej – Audi (wzrost o 4 proc.). Zaledwie pięć było na minusie. To Mini (-31 proc.), DS. (- 8 proc.), Jaguar (- 40 proc.), Maserati (- 42 proc.) i Alpina (- 43 proc.).
W segmencie marek popularnych na wartość Indeksu Cenowego Samar w dużym stopniu wpłynęła aktualizacja cenników Ssangyonga i Volkswagena. Koreańska marka podniosła ceny o 4,7 proc. niemiecka o 3,5 proc. Toyota, lider sprzedaży (więcej o rejestracjach w czerwcu pisaliśmy TUTAJ), podniosła ceny oferowanych samochodów średnio o 2,1 proc, znacznie mocniej niż druga na liście Skoda (wzrost o 0,9 proc.).
Drożeją też auta premium i to znacznie mocniej. Choć Volvo podrożało nieznacznie zaledwie o 0,04 proc, Porsche podniosło ceny aż o 5,6 proc. a Maserati o 5 proc.
Indeks Cenowy SAMAR (ICS) pokazuje, że na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy ceny katalogowe nowych aut wzrosły, o 1,5%, co nie miało wcześniej miejsca od stycznia 2020 roku, od kiedy istnieje ICS. Z pozytywnych informacji warto odnotować, że podobnie jak w przypadku Indeksu CPI, od szesnastu miesięcy obserwujemy spowolnienie dynamiki wzrostu. Najwyższą wartość ICS, która wyniosła 9,2%, zanotowano w lutym 2023 roku.
A jak powstaje sam Indeks Cenowy Samar? Uwzględnia on liczbę zarejestrowanych aut i porównanie ich cen katalogowych oferowanych na początku i na końcu analizowanego okresu.