Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Już ponad 181 tys. zł. Średnia cena nowego samochodu znowu w górę

Tak drogo jeszcze nigdy nie było. Średnia cena nowego samochodu przebiła barierę 181 tys. zł. Wszystko dzięki albo przez coraz popularniejszy segment premium. Zagarnął on już 24 proc. rynku. Kto w czerwcu podniósł ceny najmocniej?

Jak wynika z analizy Samar średnia cena sprzedaży nowego samochodu osobowego wyniosła w czerwcu rekordowe 181 586 złotych. To aż o 3,4 proc. więcej niż rok temu. Pułap 180 tysięcy przekroczony został czwarty raz z rzędu.

Najmocniej drożeją auta popularne. Średnia cena w tym segmencie w czerwcu to 145 586 zł (wzrost aż o 4,3 proc.). Jak zauważa Samar, poziom powyżej 140 tysięcy złotych utrzymuje się dziesiąty miesiąc z rzędu i nic nie zapowiada, by miał spaść. Wręcz przeciwnie, wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku średnia cena nowego samochodu popularnego przebije barierę 150 tys. zł.

Premium coraz popularniejsze

Nieco wolniej drożeją auta premium. Średnia cena dla aut należących do tego segmentu wyniosła w czerwcu 294 431 złotych, co oznacza wzrost o 2,2 proc. Mimo tego cały czas rośnie sprzedaż aut premium. To już co czwarte nowe auto wyjeżdżające z salonu.

W pierwszej połowie roku dwucyfrowe wzrosty zanotowały w tym segmencie wszystkie marki oprócz jednej – Audi (wzrost o 4 proc.). Zaledwie pięć było na minusie. To Mini (-31 proc.), DS. (- 8 proc.), Jaguar (- 40 proc.), Maserati (- 42 proc.) i Alpina (- 43 proc.).

Najwyższe wzrosty odnotowały z kolei:

  • Bentley (wzrost o 92 proc.),
  • McLaren (wzrost o 75 proc.),
  • Lamborghini (wzrost o 67 proc.).

Kto podnosił ceny najmocniej?

W segmencie marek popularnych na wartość Indeksu Cenowego Samar w dużym stopniu wpłynęła aktualizacja cenników Ssangyonga i Volkswagena. Koreańska marka podniosła ceny o 4,7 proc. niemiecka o 3,5 proc. Toyota, lider sprzedaży (więcej o rejestracjach w czerwcu pisaliśmy TUTAJ), podniosła ceny oferowanych samochodów średnio o 2,1 proc, znacznie mocniej niż druga na liście Skoda (wzrost o 0,9 proc.).

Drożeją też auta premium i to znacznie mocniej. Choć Volvo podrożało nieznacznie zaledwie o 0,04 proc, Porsche podniosło ceny aż o 5,6 proc. a Maserati o 5 proc.

Jak to liczą?

Indeks Cenowy SAMAR (ICS) pokazuje, że na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy ceny katalogowe nowych aut wzrosły, o 1,5%, co nie miało wcześniej miejsca od stycznia 2020 roku, od kiedy istnieje ICS. Z pozytywnych informacji warto odnotować, że podobnie jak w przypadku Indeksu CPI, od szesnastu miesięcy obserwujemy spowolnienie dynamiki wzrostu. Najwyższą wartość ICS, która wyniosła 9,2%, zanotowano w lutym 2023 roku.

A jak powstaje sam Indeks Cenowy Samar? Uwzględnia on liczbę zarejestrowanych aut i porównanie ich cen katalogowych oferowanych na początku i na końcu analizowanego okresu.

Przeczytaj również
Popularne