Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Ile tracą na wartości popularne modele samochodów?

Średnio 46,5% - tyle w ciągu 3 pierwszych lat tracą na wartości samochody, które najchętniej kupują Polacy. Nasze decyzje motoryzacyjne są najbardziej racjonalne jeśli chodzi o wybór segmentu oraz silnika, a mniej racjonalne jeśli chodzi o sylwetkę pojazdu - wynika z analizy carsmile.pl.

Aby sprawdzić, czy Polacy dokonująutrata wartosci top 10 konsumenci racjonalnych wyborów kupując nowy samochód, analitycy carsmile.pl zestawili TOP 10 najchętniej wybieranych aut przez Kowalskiego ze średnią utratą wartości tych modeli w ciągu pierwszych 3 lat użytkowania. Informacje o najchętniej wybieranych pojazdach zaczerpnięto z CEPiK. Dotyczą one okresu styczeń-listopad ub.r. Szacunki odnośnie utraty wartości pochodzą z Eurotaksu.

Pożegnanie z 60 tysiącami ..
Wynika z nich, że samochody kupowane najchętniej tanieją w ciągu pierwszych 3 lat o 46,5%. Oznacza to, że auto warte wyjściowo 100 tys. zł, po 3 lat od wyjazdu z salonu można sprzedać jedynie za 53,5 tys. zł. Jeżeli Kowalski korzysta z kredytu jego strata jest dużo większa niż 46,5 tys. zł. Dla samochodu wartego 100 tys. zł może to być kwota dodatkowych 20 tys. zł z tytułu odsetek od kredytu, czyli w sumie ponad 60 tys. zł.

Siedem na 10 najczęściej kupowanych samochodów przez osoby fizyczne stanowią auta z segmentu C. Pozostałe reprezentują segment B, przy czym dwa z nich (Skoda Fabia i Toyota Yaris) otwierają ranking najpopularniejszych samochodów. Kierując się tylko kryterium segmentu, można powiedzieć, że nabywcy postępują racjonalnie, auta klasy B i C, relatywnie najlepiej trzymają wartość - wynika z analizy carsmile.pl. Trzeba jednak pamiętać, że może to być efekt sprzężenia zwrotnego - ponieważ samochody te są popularne, mogą lepiej trzymać wartość i odwrotnie. Średnia przecena w segmencie B to 42,9% w ciągu pierwszych 3 lat użytkowania auta. Wynik dla segmentu C jest już gorszy i wynosi 45,6%.

Brakujące crossovery
W zestawieniu TOP10 aut najchętniej wybieranych przez Kowalskiego znalazły się tylko dwa SUVy - Dacia Duster i Hyundai Tucson. To akurat nie jest dobra wiadomość w kontekście rozważań o utracie wartości, bo SUVy, podobnie, jak crossovery, są sylwetkami zdecydowanie najbardziej odpornymi na przecenę. Dacia Duster i Hyundai Tucson to jedyne dwa modele w zestawieniu TOP 10, które w ciągu pierwszych trzech lat tanieją o mniej niż 40%. Popularność tych samochodów wśród Kowalskiego wynika z faktu, że pierwszy jest
zdecydowanie najtańszym SUVem z segmentu C, a drugi ma bardzo dobrą relację ceny do jakości i też nie jest drogi w swojej klasie. Rosnąca popularność SUVów i crossoverów na polskim rynku, połączona z nowymi trendami w motoryzacji, takimi, jak np. najem samochodów, pozwala mieć nadzieję, że w kolejnych latach segment ten będzie coraz silniej reprezentowany wśród Kowalskich.

Już dziś nie jest jednak aż tak źle z naszymi decyzjami, bo dominujące w zestawieniu hatchbacki zajmują trzecią pozycję jeśli chodzi o tempo
przeceny, tracąc średnio 46% w ciągu pierwszych trzech lat. Widać wyraźnie, że hatchbacki są najbardziej popularną formą sylwetki w zakupach konsumenckich, co jest najprawdopodobniej podyktowane ceną. SUVy i crossovery to w większości wypadków samochody dużo droższe. W zestawieniu TOP 10, na niekorzyść wyraźnie odstaje Skoda Rapid, która w przypadku
ujętego w rankingu modelu traci w ciągu pierwszych 3 lat ponad połowę wartości Sytuacja ta może wynikać z faktu licznych akcji promocyjnych wspierających sprzedaż modelu.

Słuszny wybór "benzyny"
Zdecydowanie racjonalnie postępują natomiast Polacy wybierając rodzaj silnika. Samochody z silnikami benzynowi znacznie lepiej trzymają wartość od tych z silnikiem wysokoprężnym. Pierwsze tanieją średnio o 45,7% w ciągu pierwszych 3 lat, a drugie - o 45,6%, wynika z szacunków carsmile.pl na podstawie danych Eurotax. Samochody z silnikiem benzynowym są tańsze w zakupie. W przypadku diesli utratę wartości pogłębia negatywny PR związany z wprowadzeniem zakazu wjazdu dla aut z silnikiem wysokoprężnym do wielu miast
oraz plany zaprzestania produkcji takich pojazdów przez wiele marek. Dlatego w nadchodzących latach należy się spodziewać dalszego pogłębienia dysproporcji w utracie wartości na korzyć "benzyny", jak również dalszego wzrostu zainteresowania "hybrydami".

Carsmile.pl

Przeczytaj również
Popularne