Chińska marka BYD przyspiesza. Na Warszawskim Grochowie otwarto pierwszy salon sprzedaży. Pierwszy w Warszawie. Drugi w Polsce. Niebawem będzie ich znacznie więcej. Jak na razie do wyboru są trzy elektryczne modele Doplhin, Seal i Seal U i jedna hybryda.
Były przemówienia, przecięcie wstęgi i oklaski. Jak ważny dla BYD jest polski rynek, niech świadczy fakt, że na uroczyste otwarcie pierwszego, a dokładnie rzecz ujmując drugiego salonu marki w naszym kraju, przyjechała sama Stella Li, Executive Vice Presidnet koncernu BYD oraz liczna reprezentacja europejskich struktur z Michaelem Shu, dyrektorem europejskiego oddziału.
Najważniejsze jednak to wręczenie kluczyków pierwszemu klientowi, który kupił elektryczny model Seal. Co prawda nie wyjechał nim z salonu, ale kluczyki zabrał.
Importer z prawdziwego zdarzenia
BYD, jako jedna z nielicznych chińskich marek nad Wisłą stworzyła własne struktury importerskie podlegające pod europejski oddział firmy z siedzibą w Holandii. Samochody mają europejskie homologacje, a serwisu korzysta z sieci istniejących Europie magazynów części. Na Węgrzech powstanie także pierwsza fabryka samochodów marki, kolejna najpewniej w Turcji. Wszystko by uniknąć wyższych ceł.
Warszawski salon należy do Grupy Cichy-Zasada i jest drugim w Polsce autoryzowanym salonem marki BYD. Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ. Pierwszy powstał w Gdyni i należy do Grupy Plichta. Na tym jednak nie koniec, bo importer planuje otworzyć kolejne. Potwierdzone lokalizacje to Poznań, Bydgoszcz i kolejne dwa salony w Warszawie.
Tym samym Polska dołączyła do dwudziestu krajów Unii Europejskiej, w których BYD sprzedaje swoje samochody. Jakie? U nas na razie trzy modele. Wszystkie eklektyczne. Najmniejszy to Doplhin oraz sedan Seal i SUV Seal U. Ten ostatni dostępny jest także w wersji hybrydowej.
Jak powiedziała nam Penny Peng dyrektor marketingu i PR BYD Europe, to na początek, bo marka wiąże duże nadzieje z napędem hybrydowym. A ten niebawem trafi do pozostałych modeli marki. Już dzisiaj w Europie można kupić limuzynę Han, dużego SUV-a Tang, a także małe Atto 3 i dostawcze ETP3. Warto poznać te modele, bo być może w przyszłym roku część z nich pojawi się także w Polsce.
Kompaktowy BYD Dolphin to hatchback segmentu C o długości 4,29 m. Dostępny będzie w dwóch poziomach wyposażenia (Comfort i Design), oba z akumulatorem 60,4 kWh. Moc? Od około 100 do 204 KM. Zasięg? Od 340 do 427 km. Cena? Od 140 do 150 tys. zł.
• Kierownica wielofunkcyjna ze skóry ekologicznej
• Podgrzewany fotel pasażera z przodu
• 6-kierunkowa elektryczna regulacja fotela kierowcy
• 4-kierunkowa elektryczna regulacja fotela pasażera z przodu
• 5-calowy ekran kierowcy
• 12,8-calowy obracany ekran dotykowy
• Dach panoramiczny
• Inteligentny tempomat
• Przednie czujniki parkowania
• Kamera z widokiem 360 stopni
• Pompa ciepła
Sedan Seal ma nieco sportowy charakter, choć to sedan segmentu D. Długość nadwozia to 4,8 m a rozstaw osi 2,9 m. Auto dostępne będzie z napędem na wszystkie koła „Excellence” (AWD) lub napędem na tylne koła „Design” (RWD). Po raz pierwszy zastosowano w nim zaawansowaną technologię Cell-to-Body (CTB) firmy BYD, zapewniającą doskonałe bezpieczeństwo, sztywność skrętną, dynamikę jazdy i miniaturyzację. Wersja AWD Seal jest również wyposażona w system BYD Intelligent Torque Adaption Control (iTAC) zapewniający zaawansowane prowadzenie i stabilność. Cena w zależności od wersji to 207 lub 234 tys. zł.
• Kierownica wielofunkcyjna, skórzana, podgrzewana
• Elektrycznie obracany ekran dotykowy o przekątnej 15,6-cala
• Kamera z widokiem 360 stopni
• Panoramiczny dach
• System dźwiękowy Dynaudio (12 głośników)
• Przednie fotele wentylowane i podgrzewane
• Jonizator powietrza
• Inteligentny tempomat
• Reflektory Full LED
• Pompa ciepła
Uzupełnieniem elektrycznego trio jest BYD Seal U, czyli 5-miejscowy SUV segmentu D o długości 4,8 m. Konkurent Tesli Model 3 podobnie jak w wersji sedan ma 313-konny silnik i napęd na tylną oś lub mocniejszy napęd AWD o mocy 530 KM. Auto dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia: Comfort z akumulatorem o pojemności 71,8 kWh gwarantować ma zasięg 420 km, a wersja Design z akumulator 87 kWh 500 km (WLTP).
Cena SUV-a to 190 lub 203 tys. zł. Wyższa wersja wyposażenia Design oferuje taką samą moc 160 KM i większy moment obrotowy 330 Nm (+20 Nm). Posiada natomiast większy akumulator o pojemności 87 kWh, co pozwala na przejechanie do 500 kilometrów w cyklu mieszanym. Dodatkowo, ta bateria przyjmuje maksymalną moc 140 kW, wobec czego naładowanie jej z poziomu od 10 do 80 proc. zajmuje 43 minuty. Z uwagi na większą masę (2147 kg zamiast 2020 kg), BYD Seal U w wersji Design przyspiesza do pierwszej “setki" w 9,6 sekundy (+0,3 s. względem wersji Comfort).
• Panoramiczny, elektrycznie sterowany dach
• Tapicerka ze skóry ekologicznej
• Fotel kierowcy, regulowany elektrycznie, 8-stopniowa regulacja
• Przedni fotel pasażera, regulowany elektrycznie, 4-stopniowa regulacja
• Podgrzewana kierownica
• System audio z 9 głośnikami
• Ekran kierowcy z wyświetlaczem LCD TFT o przekątnej 12,3-cala
• Elektrycznie obracany ekran dotykowy o przekątnej 12,8-cala
• Kamera z widokiem 360 stopni
• Pompa ciepła
Więcej o modelach BYD pisaliśmy TUTAJ.