Na start BYD przywiezie do Polski trzy modele, ale w odróżnieniu od chińskiej konkurencji, wszystkie elektryczne. Sieć salonów? Na razie to współpraca z trzema grupami dilerskimi i bodowa pięciu salonów BYD Pionieer w czterech największych polskich miastach. Ceny? Mają być atrakcyjne.
BYD to marka, która zgodnie z nazwą Build Your Dreams miała rozbudzać i cały czas rozbudza marzenia. To w końcu jeden z większych producentów samochodów w Chinach. W 2023 roku firma osiągnęła 37-procentowy udział na tamtejszym rynku, a ekspansja międzynarodowa sięga od Nowej Zelandii i Australii przez Kolumbię, Chile po rynki azjatyckie no i europejskie. Sprzedaż samych elektryków przekroczyła w ubiegłym roku 3 mln sztuk, a wszystkich aut 7 mln.
A skoro o marzeniach mowa, kto by przypuszczał, że chińska marka, która zaczynała od budowy akumulatorów dla producentów elektroniki użytkowej, zostanie gigantem w branży motoryzacyjnej i oficjalnym sponsorem Mistrzostw Europy w Piłce nożnej rozgrywanych w Niemczech. Marzenia? Nie, to konsekwentne dążenie do celu i utarcie nosa a jakże niemieckiej potędze motoryzacyjnej.
Firma rozpoczęła działalność zaledwie w 1995 roku, a w 2003 postanowiła wykorzystać swoją wiedzę o akumulatorach do budowy własnych pojazdów elektrycznych – autobusów i samochodów osobowych. Impulsem do rozwoju były lata 2013 - 2017 oraz subsydia chińskiego rządu. To pomogło na opracowanie własnych technologii i stworzenie własnego wizerunku oraz stylu. Pomógł w tym Wolfgang Egger, który został zatrudniony, jako główny stylista marki a wcześniej pracował m.in. dla Alfa Romeo, Audi i SEAT-a.
Kolejny duży przełom dokonał się zaledwie kilka lat temu. BYD opracował akumulatory LFP własnej konstrukcji o nazwie „Blade Battery”, które z powodzeniem sprzedaje innym producentom. Znaleźć je można m.in. w Toyotach, Tesli, Fordach i autach General Motors.
W tym samym czasie marka stworzyła własną platformę do budowy samochodów elektrycznych e-Platform 3.0, na których budowane są najnowsze jej modele.
Dzisiaj BYD ma 30 parków rozwoju na 6 kontynentach. Sprzedaje auta na całym świecie i oprócz samochodów elektrycznych opracował technologię hybrydową Dual-Motor. Posiada cztery własne marki samochodów osobowych (BYD, Denza, Fangchengbao i Yangwang), spółkę join-venture m.in. z Toyotą i produkuje kilkadziesiąt różnych modeli autobusów i samochodów osobowych. W samej Europie ma 261 salonów sprzedaży a na Węgrzech zapowiedział budowę pierwszą fabryki samochodów osobowych.
Trzy z nich trafiły właśnie oficjalnie do Polski. To najmniejszy i najtańszy kompaktowy BYD Dolphin (hatchback segmentu C), sedan BYD Seal (segmentu D) oraz średniej wielkości SUV BYD Seal U (segment D).
Auta BYD sprzedawane będą w wybranych punktach dilerskich trzech dużych grup: firmy Krotoski, Cichy-Zasada i Plichta, jako partnerów dealerskich zapewniających klientom lokalną sprzedaż i usługi posprzedażowe. W późniejszym czasie powstać ma pięć odrębnych salonów BYD Pioneer w czterech miastach m.in. w Warszawie, Poznaniu, Gdyni i Bydgoszczy.
BYD w swoich samochodach wykorzystuje własne układy napędowe, w tym akumulatory, silniki i systemy sterowania silnikami. Wszystkie modele dostępne w Polsce, korzystają z najnowszej platformy BYD e-Platform 3.0, elektrycznego układu napędowego 8 w 1, zapewniającego najwyższą wydajność systemu i zintegrowaną inteligencję pojazdu.
Akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowy „BYD Blade” nie zawierają kobaltu. Zdaniem producenta gwarantuje to wyższy poziom bezpieczeństwa, trwałości i w połączeniu ze standardowo stosowaną pompą ciepła lepszą efektywność energetyczną.
Dodatkowo BYD Dolphin, Seal i Seal U otrzymały maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa EuroNCAP.
Kompaktowy BYD Dolphin to hatchback segmentu C o długości 4,29 m. Dostępny będzie w dwóch poziomach wyposażenia (Comfort i Design), oba z akumulatorem 60,4 kWh. Moc? od około 100 do 204 KM. Zasięg? Od 340 do 427 km. Cena? Od 140 do 150 tys. zł.
Sedan Seal ma nieco sportowy charakter, choć to sedan segmentu D. Długość nadwozia to 4,8 m a rozstaw osi 2,9 m. Auto dostępne będzie z napędem na wszystkie koła „Excellence” (AWD) lub napędem na tylne koła „Design” (RWD). Po raz pierwszy zastosowano w nim zaawansowaną technologię Cell-to-Body (CTB) firmy BYD, zapewniającą doskonałe bezpieczeństwo, sztywność skrętną, dynamikę jazdy i miniaturyzację. Wersja AWD Seal jest również wyposażona w system BYD Intelligent Torque Adaption Control (iTAC) zapewniający zaawansowane prowadzenie i stabilność. Cena w zalezności od wersji to 207 lub 234 tys. zł.
Uzupełnieniem elektrycznego trio jest BYD Seal U, czyli 5-miejscowy SUV segmentu D o długości 4,8 m. Konkurent Tesli Model 3 podobnie jak w wersji sedan ma 313-konny silnik i napęd na tylną oś lub mocniejszy napęd AWD o mocy 530 KM. Auto dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia: Comfort z akumulatorem o pojemności 71,8 kWh gwarantować ma zasięg 420 km, a wersja Design z akumulator 87 kWh 500 km (WLTP). Cena SUV-a to 190 lub 203 tys. zł.
Wszystkie auta objęte są 6-latnią gwarancją ograniczoną do przebiegu 150 tys. kilometrów.