Flota Aira Solutions z elektrycznymi Toyotami bZ4X. Leasing samochodów został dofinansowany w ramach programu "Mój Elektryk" realizowanego przez NFOŚ.
Założona w 2022 roku przez firmę Vargas spółka Aira, od tego roku produkuje nowoczesne pompy ciepła w swojej fabryce we Wrocławiu. Skandynawskie przedsiębiorstwo specjalizuje się w innowacyjnych rozwiązaniach, które ogrzewają domy, jednocześnie ograniczając emisje CO2.
W związku z inauguracją działalności w Polsce Aira Solutions Poland rozpoczęła budowę floty aut dla pracowników od zamówienia 19 bezemisyjnych elektrycznych Toyot bZ4X. Samochody dostarczył salon Toyota Wrocław-Długołęka. Leasing samochodów został dofinansowany w ramach programu "Mój Elektryk" realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Infrastruktura wrocławskiego obiektu jest przygotowana do ładowania aut elektrycznych z wallboxów.
Aira to firma, która postawiła sobie za cel zredukowanie emisji CO2 pochodzących z ogrzewania domów i mieszkań. Stanowią one aż 10% całości europejskich emisji, więc jest to ważne wyzwanie dla nas wszystkich. Uważamy, że w dzisiejszym świecie nie powinno być miejsca na brudną energię, a technologia, którą dysponujemy, powinna nam pomagać w dążeniu do nisko lub bezemisyjnych rozwiązań.
Właśnie dlatego stworzenie firmowej floty opartej o samochody elektryczne było dla nas oczywistym wyborem. Tak jak my napędzamy rewolucję czystej energii w branży ogrzewania domów i mieszkań, tak chcemy, by nasi partnerzy, w tym Toyota, przewodzili rewolucji w swoich obszarach. Uważam, że właśnie takie wspólne praktyczne działania na poziomie firm, sprawiają, że dążenie do bezemisyjnej przyszłości staje się realną zmianą, której wszyscy potrzebujemy – powiedział Tomasz Wcisło, Dyrektor Fabryki Aira we Wrocławiu.
Bezemisyjna Toyota bZ4X to pierwsze auto marki z bateryjnym napędem elektrycznym zbudowane wspólnie z Subaru (Solterra). Jak na razie pierwsze i w zasadzie jedyne, nie licząc elektrycznej wersji modelu Proace, który jest z kolei bliźniakiem aut grupy Stellantis (Citroen, Peugeot, Opel, Fiat) no i wodorowej Toyoty Mirai.
Bateria litowo-jonowa w bz4X ma pojemności 71,4 kWh brutto (64 kWh netto) i można ją naładować do 80% w około 30 minut. W Toyocie objęta jest gwarancją fabryczną na 8 lat lub na 160 000 kilometrów przebiegu. W pełni naładowany samochód w cyklu mieszanym WLTP może uzyskać zasięg nawet do 514 km.
Toyota bZ4X dostępna jest z napędem na przód (204 KM) lub na cztery koła XMODE (218 KM) o zwiększonych możliwościach terenowych. Zbudowany na platformie e-TNGA samochód ma nisko położony środek ciężkości, duży rozstaw osi, przestronne wnętrze oraz ustawny bagażnik.
Firma Aira Solutions Poland dopiero rozpoczęła działalność w Polsce, dlatego cieszy nas, że w tę drogę postanowiła wyruszyć z nami, z Toyotą. Zdecydowano się na model, który idealnie wpisuje się w strategię klienta, czyli ograniczanie emisji CO2 oraz poszukiwanie nowych i innowacyjnych rozwiązań – mówi Grzegorz Molik, Key Account Manager w Toyota Central Europe.
Na polskim rynku oferowane są trzy wersje wyposażenia – Comfort, Prestige oraz Executive. Standardem w każdym egzemplarzu bZ4X są najnowsze systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE, nowoczesne multimedia Toyota Smart Connect z nawigacją online oraz 4-letnią darmową transmisją danych, a także kabel do ładowania o długości 7,5 m (Typ 2). Toyota bZ4X w Polsce kosztuje od 193 900 zł, a na auto można uzyskać dopłatę do 27 tys. zł z programu „Mój Elektryk”. W nioski do programu są jednak chwilowo wstrzymane, o czym pisaliśmy TUTAJ.
To wyjątkowy dzień, ponieważ nasz klient odbiera flotę w pełni elektrycznych Toyot. Od lat nasza marka jest liderem wśród polskich firm, oferując nowoczesne i niezawodne samochody z oszczędnymi napędami hybrydowymi. Teraz coraz więcej firm decyduje się także na nasze bezemisyjne, elektryczne modele – powiedziała Karolina Kunicka, Dyrektorka Sprzedaży w Toyota Wrocław-Długołęka.
Toyota jak na razie ostrożnie podchodzi do elektryfikacji samochodów. Na 2026 rok zapowiedziała dopiero 10 nowych bateryjnych modeli, z których pewnie tylko część trafi do Europy. Cały czas konsekwentnie rozwija za to technologię hybrydową, a także napęd wodorowy.