Hyundai zaprezentował model Ioniq 9. To olbrzymi trzyrzędowy SUV, choć bliżej mu trochę do vana, naszpikowany technologią. Najbardziej jednak zaskakuje nie gabaryt auta, co wielkość akumulatora trakcyjnego. To aż 110,3 kWh, co przekłada się na zasięg 620 km.
To trzeci Ioniq z rodziny. Każdy jest jednak kompletnie inny stylistycznie, choć wszystkie zaprojektowano na tej samej platformie G-EMP. W sumie do 2030 roku ma ich być aż 23.
Dzięki dużemu rozstawowi osi Ioniq 9 oferuje sporo przestrzeni pasażerom drugiego i trzeciego rzędu. We wnętrzu znajdziemy sporo eliptycznych akcentów i stonowane kolory, które tworzą klimat kabiny klasy biznes. Panoramiczny dach dodatkowo doświetla wnętrze naturalnym światłem.
Ioniq 9 będzie dostępny w konfiguracji dla sześciu lub siedmiu osób. Komfortowe fotele w pierwszym i drugim rzędzie można całkowicie odchylić, mają także bardzo wygodne podparcie nóg. Po raz pierwszy siedzenia modelu Ioniq 9 są wyposażone w system Dynamic Body Care opracowany przez Hyundaia, w tym funkcję masażu Dynamic Touch Massage – redukując zmęczenie podczas długich podróży. Dodatkowo fotele drugiego rzędu są obrotowe.
Przesuwana konsola Universal Island 2.0 ma sporą pojemność, a przy tym ułatwia przechodzenie między pierwszym i drugim rządem siedzeń. Dwukierunkowe podłokietniki można otwierać z przodu i z tyłu, co umożliwia łatwy dostęp do konsoli także z drugiego rzędu. Konsolę można przesuwać w zakresie 190 mm. Konsola ma także górny schowek o pojemności 5,6 litra i dolną szufladę o pojemności 12,6 litra.
Jeśli złożymy oparcia trzeciego rzędu na płasko, bagażnik może pomieścić do 1323 litrów bagażu. Bez tego zabiegu pojemność bagażnika wynosi 620 litrów. Dodatkowy przedni bagażnik oferuje pojemność 88 litrów w modelach z napędem na tylne koła i 52 litrów w odmianach z napędem AWD.
Samochód nie przypomina żadnego innego wcześniejszego modelu. Co więcej, jest kompletnie inny od swojego koncernowego bliźniaka, czyli Kii EV9. Nadwozie powstała w nowym stylu designu, nazwany „Aerosthetic”. Jest aerodynamiczne i futurystyczny. W przedniej części IONIQ-a 9 znajdują się światła Parametric Pixels, ze zintegrowanymi diodami LED i dolnym pasem przednim. Dominują tutaj gładkie powierzchnie i brak przetłoczeń.
W sylwetce IONIQ 9 uwagę zwraca gładka, zakrzywiona linia dachu, tworząc opływowy profil i niski współczynnik oporu aerodynamicznego, który wynosi zaledwie 0,259 Cd.
Dzięki najdłuższemu rozstawowi osi ze wszystkich modeli Hyundai, wynoszącemu 3130 mm, Ioniq 9 zachwyca przestronną kabiną i proporcjami. Czysta forma nadwozia i błotników tworzy imponujące wrażenie. Tylna część nadwozia inspirowana jest kształtem tyłu łodzi. Gładkie i dynamiczne linie podkreślone są przez linie świateł z motywem pikseli.
IONIQ 9 jest pierwszym modelem Hyundaia, w którym wyeliminowano antenę dachową, dzieląc jej funkcje między osłonę przedniej szyby (dla GPS i radia satelitarnego), panel wskaźników (dla usług Connected Car) i tylną szybę (dla FM/AM i DAB). To estetyczne rozwiązanie zmniejsza także współczynnik oporu aerodynamicznego.
Wygląd Ioniq-a 9 dopełniają obręcze kół w rozmiarach od 19 do 21 cali. Wersja Callligraphy ma koła 21-calowe o unikalnym, odrębnym wzorze.
SUV jest dostępny w 16 kolorach nadwozia, w tym nowych odcieniach, takich jak Celadon Gray Matte, Celadon Gray Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl i Cosmic Blue Pearl.
Wewnątrz, wybór kolorów wykończenia wnętrza obejmuje Obsidian Black i sześć unikalnych opcji dwukolorowych (szczegóły w specyfikacjach). Ciekawe, na jakie zestawienie kolorystyczne zdecyduje się Polski importer.
Ioniq 9 został zbudowany na platformie E-GMP. Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy NCM ma pojemność 110,3 kWh. Jest zintegrowany z płytą podłogową. Szacowany zasięg na jednym ładowaniu wynosi 620 km (WLTP), a docelowe zużycie energii to 19,4 kWh/km dla modelu Long-Range RWD z 19-calowymi obręczami kół.
Ładowanie od 10 do 80% trwa 24 minuty przy użyciu ładowarki o mocy 350 kW. Auto otrzymało też charakterystyczna dla tej platformy funkcję ładowania V2L i możliwość ładowania 400 V/800 V.
Model Long-Range RWD jest napędzany silnikiem umieszczonym z tyłu, o mocy 217 KM, natomiast Long-Range AWD ma dodatkowy przedni silnik o mocy 95 KM. Z kolei modele Performance AWD mają dwa silniki o mocy po 217 KM.
Model Performance może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy, podczas gdy wariant Long-Range AWD potrzebuje 6,7 sekundy, a wersja Long-Range RWD – 9,4 sekundy. Jeśli chodzi o przyspieszenie w średnim zakresie, np. podczas wyprzedzania innych pojazdów, model Performance przyspiesza od 80 do 120 km/h w 3,4 sekundy. Wariant Long-Range AWD osiąga to w 4,8 sekundy, podczas gdy wersja Long-Range RWD potrzebuje 6,8 sekundy.
We flagowym elektrycznym SUV-ie Hyundaia znajdziemy udoskonalony planer tras, ulepszoną wydajność baterii, ulepszony wyświetlacz kontroli momentu obrotowego, kompleksowy podgląd przepływu energii i inne inteligentne rozwiązania.
Ioniq 9 wyświetla stan naładowania akumulatora za pomocą zielonych kropek na kierownicy. Model ten jest wyposażony w Hyundai AI Assistant, system rozpoznawania głosu z obsługą AI (nie mylić z Chatem GPT – przyp. red), podobny do domowego wirtualnego asystenta, aktywowany przyciskiem. Stan tego systemu jest wskazywany przez wskaźniki pod postacią kropek, co ułatwia obsługę.
Systemy wsparcia, bezpieczeństwa, aktualizacja OTA i trzystrefowa klimatyzacja to w tym wypadku wyposażenie obowiązkowe. Podobnie jak duże 12-calowe i zakrzywiony wyświetlacze. Podstawowa konfiguracja audio obejmuje ośmiogłośnikowy system dźwiękowy. Za dopłatą otrzymamy 14-głosnikowy system premium marki BOSE, który zapewnia 5.1-kanałowy dźwięk przestrzenny, bezprzewodowe aktualizacje i zaawansowane funkcje BOSE.
Dźwignia wyboru kierunku jazdy w technologii Shift-by-Wire umieszczona została przy kolumnie kierownicy i została zintegrowana z przyciskiem zapłonu. Tak jest wygodniej i to rozwiązanie zabiera mniej przestrzeni. Po wybraniu biegu wstecznego dźwignia delikatnie sygnalizuje to wibracjami.
Jednostka sterowania Chassis Domain Control obejmuje funkcję inteligentnego rozdziału momentu obrotowego. Samochód samoczynnie koryguje prowadzenie podczas podmuchu bocznego wiatru. Ioniq 9 jest również wyposażony w system Terrain Traction Control do jazdy po nierównych drogach i tryb Auto Terrain Mode, który wykorzystuje AI do rozpoznawania nawierzchni drogi i wybierania optymalnego trybu jazdy.
Model Ioniq 9 trafi do sprzedaży w Korei i Stanach Zjednoczonych w pierwszej połowie 2025 roku, a później planowane jest jego wprowadzenie do Europy i na inne rynki.