Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Moia - oto innowacyjny pomysł Volkswagena

Moia - start-up należący do Volkswagena - zaprezentował bezemisyjnego minibusa opartego na nowej generacji Volkswagen Craftera. Firma ta już w przyszłym roku uruchomi sieć wynajmu na zasadzie carpoolingu 6-osobowych elektrycznych minibusów, które najpierw pojawią się na ulicach Hamburga.

moia4Bezemisyjny Crafter firmy Moia został zaprezentowany podczas konferencji TechCrunch Disrupt w Berlinie na początku grudnia br. Start-up postanowił wyraźnie odróżnić swojego minibusa od klasycznego budowanego we Wrześni Craftera. Posiada on zmieniony pas przedni i tylny nadwozia, kontrastowe czarno-żółte malowanie, mocno przyciemniane szyby i czarne felgi. Samochod nie jest sygnowany logo Volkswagena a właśnie Moia. Całość prezentuje się świeżo i nowocześnie. Jeszcze ciekawiej jest w środku, gdzie zmontowano cztery indywidualne i dwa zespolone fotele. Obok zabudowanego miejsca kierowcy znajdziemy jedynie miejsce na dodatkowe bagaże.

Samochód na jednym ładowaniu może przejechać ok. 300 km. Przy użyciu szybkiej ładowarki możemy go naładować do 80% w 30 minut. Firma Moia powstała rok temu, w grudniu 2016 roku a już zatrudnia 50 pracowników w trzech europejskich biurach. Jak zapewnia Ole Harms, prezes spółki, pierwsze 200 szt. tego pojazdu ma się pojawić w Hamburgu już w przyszłym roku. Według wstępnych szacunków elektryczne minibusy poruszające się w ramach sieci carpoolingowych mogłyby zastąpić ok. 1 mln klasycznych samochodów w Europie i Stanach Zjednoczonych. I to już w 2025 roku. Zapowiada się zatem ciekawa rywalizacja z takimi spółkami jak Uber, korporacjami taksówkowymi oraz firmami carsharingowymi.

VW_eCrafter-3Przypomnijmy, że podczas Wystawy Samochodów Użytkowych IAA w Hanowerze w 2016 roku Volkswagen zaprezentował już zbliżonego studyjnego e-Craftera, choć jedynie w wersji użytkowej.

Studyjny e-Crafter miał przedział ładunkowy o pojemności aż 11,3 m3. Oznacza to, że wymiary przestrzeni ładunkowej e-Craftera były takie same, jak wersji z silnikami spalinowymi. Dzięki elektrycznej jednostce napędowej o mocy 100 kW studyjny e-Crafter, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi 4,25 tony, rozpędzał się do dopuszczalnej prędkości maksymalnej wynoszącej 80 km/h. Ponieważ silnik e-Craftera prawie natychmiast po uruchomieniu uzyskuje maksymalny moment obrotowy o wartości 290 Nm, samochód charakteryzuje się dobrymi osiągami, które są bardzo przydatne podczas codziennych zadań, i to nawet gdy auto przewozi ładunek o maksymalnej masie 1709 kg.
Zestaw akumulatorów studyjnego auta składał się z 312 ogniw o łącznej pojemności 43 kilowatogodzin. Akumulatory umieszczono pod podłogą – dzięki temu nie zmniejszyła się pojemność przedziału ładunkowego. Akumulatory umożliwiają e-Crafterowi pokonanie, zależnie od wersji auta, ponad 200 km. W zależności od natężenia prądu (czyli rodzaju stacji ładującej) akumulatory można naładować w 80 procentach w czasie zaledwie 45 minut. W konstrukcji e-Craftera przewidziano zastosowanie akumulatorów jakie pojawią się w przyszłości. Dzięki nim auto będzie mogło uzyskać zasięg nawet 400 km.

Dane techniczne studyjnego modelu e-Crafter (IAA 2016):
silnik: elektryczny
moc: 100 kW
moment obrotowy: 290 Nm
Akumulator: litowo-jonowy (26 x 12 ogniw)
43 kWh
384 V
czas ładowania: 45 minut (ze stacji 40 kW DC)
dopuszczalna masa całkowita: 4.250 kg
prędkość maksymalna: 80 km/h
zasięg: 208 km
masa własna (EU): 2.541 kg
dopuszczalna ładowność: 1.709 kg
pojemność przedziału ładunkowego: 11,3 m3

PD

Przeczytaj również
Popularne