Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

Testy Euro NCAP. Nie każde europejskie auto zasłużyło na „pięć”

Na liście najnowszych testów Euro NCAP znaleźć można sporo zaskoczeń. Na pięć gwiazdek zasłużyło zarówno nowe Audi Q6 e-tron, jak i nowe MG HS, ale Renault nie poszło tak dobrze. Słabą ocenę zdobył też jeden z Fordów, a chiński BYD w testach systemów wsparcia nie dostał nawet rekomendacji.

Najnowsze testy Euro NCAP pokazują, że nie każde auto jest tak samo bezpieczne, a dokładnie rzecz ujmując tak samo dobrze wyposażone szczególnie w systemy elektronicznego wsparcia, bo to one w dużej mierze decydują dzisiaj o najwyższej ocenie pięciu gwiazdek.

Najwyższą ocenę zdobyły ostatnio:

  • Cupra Tavascan (ochrona dorosłych 89 proc., ochrona dzieci 86 proc., ochrona pieszych 80 proc., systemy wsparcia 79 proc.)
  • MG HS (90, 85, 83, 74 proc.)
  • Ford Capri (89, 86, 80, 72 proc.)
  • Ford Explorer (89, 86, 80, 72 proc.)
  • Audi Q6 e-tron (91, 92, 81, 80 proc.)
  • Subaru Crosstrek (83, 90, 85, 72 proc.)

oraz nieobecne na naszym rynku

  • Subaru Impreza (83, 90, 84, 72 proc.)
  • Xpeng G6 (88, 85, 81, 75 proc.)

Tak dobrze nie poszło Renault. Zarówno Symbioz, jak i Captur, a co za tym idzie, zbudowany na jego bazie Mitsubishi ASX zostały ocenione „tylko” na 4 gwiazdki.

  • Renault Symbioz (73, 80, 76, 69 proc.)
  • Renault Capture II (76, 80, 76, 69 proc.)
  • Mitsusbihi ASX (76, 80, 76, 69 proc.)

W ich przypadku zaskakuje nie tylko niższa ocena w kategorii systemów wsparcia, ale także stosunkowo niska punktacja w kategorii ochrony dorosłych (76 proc. a nawet 73, w przypadku modelu Symbioz).

Jeszcze niższą notę zdobył Ford Tourneo Courier, któremu przyznano 3 gwiazdki na pięć możliwych. Na ogólnej ocenie zaważyły tutaj cząstkowe noty w kategorii systemów asystujących (tylko 54 proc.) oraz ochrony dorosłych (62 proc.).

Systemy wsparcia

Od 2018 roku Euro NCAP ocenia różne systemy asystujące oferowane przez producentów samochodów. Większość z nich pomaga kierowcy utrzymać stałą prędkość, zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu i utrzymać pojazd na środku pasa ruchu, łącząc inteligentny tempomat adaptacyjny (ACC) z centrowaniem pasa ruchu (LC). I to właśnie na tych trzech systemach Euro NCAP skupia się najmocniej. Dlatego sprawdzana jest zdolność każdego systemu do wspierania kierowcy w normalnych warunkach drogowych i bada, w jaki sposób system zapewnia, że kierowca pozostaje zaangażowany w kierowanie samochodu.

Od 2020 r., Euro NCAP oddzielne ocenia działanie tych systemów przygotowywane na podstawie ustandaryzowanych testów. Ocena jest podzielona na dwa główne obszary, kompetencje w zakresie wspomagania, oparte na równowadze między zaangażowaniem kierowcy a wspomaganiem pojazdu, oraz poziom wsparcia bezpieczeństwa a oceny przyznawane są w czterostopniowej skali (podstawowy, umiarkowany, dobry, bardzo dobry).

„Podstawowy” czy „bardzo dobry”

Podstawowy oznacza, że system wspomagania pojazdu zazwyczaj zapewnia pomoc w mniej wymagających scenariuszach i obejmuje tylko podstawowy tempomat i system centrowania pasa ruchu, bez dodatkowych funkcji lub jego wydajność jest niezrównoważona między zaangażowaniem kierowcy a wspomaganiem pojazdu. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że wsparcie bezpieczeństwa jest ograniczone.

Z kolei rekomendacja „bardzo dobra” oznacza, że samochód wyposażony jest w najnowocześniejsze systemy i zapewniają również wysoki poziom bezpieczeństwa w trudnych sytuacjach, wykorzystując rozszerzony zestaw czujników.

Najwyższą ocenę „bardzo dobry” otrzymał

  • Mercedes EQE SUV (85, 99 proc.),
  • Mercedes klasy C (85, 97 proc.),
  • BMW i5 (76, 90 proc.).

Ocenę dobrą zdobyły

  • VW ID.7 (70, 80 proc.),
  • Volvo EC40 (66, 78 proc.).

Oczko niżej uplasowała się Alfa Romeo Tonale (54, 76 proc.), a BYD Atto 3 (55, 35 proc.) nie dostał nawet rekomendacji Euro NCAP.

Przeczytaj również
Popularne