Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN

20 lat minęło

Spółka Carefleet powstała 4 czerwca 2004 roku w wyniku wydzielenia Departamentu Car Fleet Management ze struktur Europejskiego Funduszu Leasingowego.

W czasie, gdy Polska dołączyła do Unii Europejskiej, rynek motoryzacyjny znajdował się w kluczowym momencie transformacji. Od tego czasu świat doświadczył co najmniej dwóch poważnych kryzysów ekonomiczno-gospodarczych oraz rewolucji technologicznej, związanej z rozwojem urządzeń mobilnych i mediów społecznościowych. Dziś, po dwudziestu latach, użytkownicy pojazdów flotowych korzystają z innowacyjnej aplikacji mobilnej Carefleet GO w swoich smartfonach. Carefleet zarządza obecnie blisko 16 000 samochodów, a jego historia na polskim rynku jest bogata i pełna sukcesów.

Akcesja do Unii Europejskiej była dla polskiej motoryzacji jednym z najważniejszych wydarzeń od transformacji gospodarczej w 1989 roku. Zniknęły granice i obostrzenia rynkowe, a proces harmonizacji cen rozpoczął się w całej Wspólnocie. W tym samym czasie rząd wprowadził zmiany w przepisach dotyczących odliczeń VAT, które negatywnie wpłynęły na kupujących. Ceny nowych samochodów w salonach szybko rosły, co sprawiło, że Polacy zaczęli masowo importować używane auta. Paradoksalnie, takie otoczenie biznesowe stworzyło liczne szanse dla podmiotów finansujących zakup pojazdów, a Carefleet z powodzeniem zajął się tym rynkiem.

 

Moment debiutu Carefleet był wyjątkowo sprzyjający

W Polsce zainteresowanie wynajmem aut dla firm rosło w błyskawicznym tempie, co doprowadziło do powstania Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) w listopadzie 2005 roku. Krajowy rynek Car Fleet Management (CFM) szacowano wówczas na około 60 000 samochodów, a podmioty zakładające PZWLP dysponowały ponad 50% udziału w tym rynku. Auta firmowe i służbowe zyskiwały na popularności, mimo że świat stał na progu wielkiego kryzysu finansowego, który dotknął wiele znanych marek motoryzacyjnych. Dwa lata po powstaniu PZWLP zrzeszał już 12 czołowych firm CFM w kraju, w tym Carefleet. Wskaźniki branżowe rosły, a Polska przeszła przez trudne lata 2008-2009 stosunkowo suchą stopą. Carefleet w ciągu pięciu lat działalności zbudował flotę ponad 4000 pojazdów, stając się jednym z pięciu głównych graczy w kraju.

 

O tym, jak w takiej układance planuje pozycjonować się w najbliższych latach Carefleet, opowiada Daniel Trzaskowski, Prezes Zarządu Carefleet:

„Dwadzieścia lat to znaczący okres, który pozwolił nam zgromadzić cenne doświadczenia i przemyśleć, jak najlepiej je wykorzystać w przyszłości. Nasza strategia będzie opierać się na synergii usług oraz pełnym wykorzystaniu potencjału Grupy EFL, obejmującej nie tylko EFL S.A. – drugą co do wielkości firmę leasingową w Polsce – ale także wynajem pojazdów ciężarowych oferowany przez Truck Care oraz usługi factoringowe od dynamicznie rozwijającej się spółki Eurofactor. To nasza unikalna kompetencja, która pozwala nam na skuteczne wdrażanie nowych rozwiązań. Dlatego w najbliższych latach chcemy skupić całą swoją ofertę dla klienta każdego typu w jednym miejscu. Chcemy dać mu pewność, że jeszcze zanim podejmie decyzję o formie finansowania swojego nowego auta, warto do nas trafić. Po to, aby porównać dostępne opcje, zrozumieć lepiej własne potrzeby, skorzystać z naszego know-how i wygodnie wybrać to, co aktualnie będzie najlepsze dla stanu floty, portfela, celów rozwojowych czy dowolnego innego aspektu funkcjonowania biznesu. Podejście synergiczne ma oczywiście korzystne implikacje także dla nas. To szansa na większą pulę pojazdów do zaoferowania klientom, optymalizację wewnętrznych kosztów i procesów, a także dążenie do dawania wynajmowanym autom „drugiego i trzeciego życia”. Liczymy na to, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli opiekować się jednym autem nawet przez dekadę, a nie tylko jeden, 3-4 letni cykl życia auta w firmie – tak, jak często ma to miejsce teraz”.

 

Dzięki długoterminowej wizji oraz elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniającego się rynku, Carefleet ma szansę na dalszy rozwój oraz umocnienie swojej pozycji na polskim rynku motoryzacyjnym. W miarę jak branża CFM ewoluuje, Carefleet zamierza kontynuować innowacje oraz dostosowywać swoje usługi do potrzeb klientów, aby pozostać w czołówce liderów sektora. Z dumą patrzy w przyszłość, gotowy na nowe wyzwania, które niesie ze sobą kolejna dekada działalności.

Na przełomie lat 2010 i 2011 w polskiej motoryzacji nastąpiła kolejna zmiana. Po raz pierwszy to firmy zaczęły kupować więcej samochodów niż użytkownicy indywidualni, co było doskonałą wiadomością dla dobrze zorganizowanych podmiotów CFM. W sektorze zaczęły się konsolidacje, a najwięksi gracze rośli w rekordowym tempie. Carefleet finansował w tym czasie już 10 000 pojazdów, a w 2014 roku firma otrzymała nagrodę „Zdobywcy rynku” od magazynu Polish Market. Pierwszą dekadę działalności firma zakończyła silną pozycją w TOP 5 polskich podmiotów CFM. PZWLP zarządzał wtedy 119 817 pojazdami, a udział organizacji w krajowym rynku CFM zbliżał się do 80%.

Dobre perspektywy biznesowe umożliwiły Carefleet dalszy rozwój oraz umocnienie renomy w branży

W 2016 roku firma była jedynym przedstawicielem CFM zaproszonym do testów flotowych Toyoty Prius czwartej generacji, co pozwoliło pracownikom na bezpośrednie sprawdzenie nowego motoryzacyjnego trendu – ery hybryd. W tym samym czasie wynajem długoterminowy Carefleet zdobywał uznanie w opiniotwórczych mediach ekonomiczno-biznesowych, takich jak „Gazeta Finansowa”, „Forbes” czy branżowy „Fleet”. Spółka otrzymała również wielokrotnie tytuł „Gazeli Biznesu”, nagrody dla najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich przedsiębiorstw w kraju. Cały sektor CFM doświadczał eksplozji popularności, a w 2016 roku PZWLP informował, że co piąta firma MŚP korzysta z wynajmu długoterminowego. Dwucyfrowa dynamika wzrostu branży utrzymywała się przez kilka lat.

Pandemia COVID-19 dotknęła cały świat, a wymiana handlowa stanęła w miejscu. Zerwane łańcuchy dostaw, opóźnienia w fabrykach oraz problemy z dostępnością podzespołów spowodowały, że klienci musieli czekać na nowe samochody nawet kilkanaście miesięcy. Mimo to branża wynajmu długoterminowego w ujęciu rok do roku wciąż rosła. Carefleet aktywnie odpowiadał na zmieniające się uwarunkowania. W 2021 roku firma uruchomiła internetowe centrum sprzedaży aut poleasingowych oraz wzmocniła swoją ofertę usług dodatkowych. Dzięki tym działaniom Carefleet z dumą świętuje 20-lecie swojej działalności.

Dwie dekady to wystarczająco długi okres, aby wszystko mogło się zmienić

Gdy Carefleet stawiał pierwsze kroki w Polsce, nowe auta nabywał przysłowiowy Kowalski, a nie jego pracodawca. Dziś to stabilny popyt przedsiębiorstw kształtuje rodzimy rynek motoryzacyjny, a firmy odpowiadają za około 70% zamówień u dealerów. Wartość ta od kilku lat pozostaje względnie stała.

W polskim biznesie dokonała się także istotna zmiana technologiczna. W raportach kwartalnych PZWLP pierwsze wzmianki o hybrydach pojawiły się w 2016 roku. Najpopularniejszym napędem flotowym był wówczas diesel, posiadający blisko 70% udziału w rynku. W ciągu kilku lat proporcje te uległy odwróceniu. Według najnowszych danych z drugiego kwartału 2024 roku auta służbowe „na ropę” stanowią mniej niż jedną trzecią skumulowanej floty, natomiast nowoczesne napędy hybrydowe i elektryczne zdobyły już 13% tego rynku. Widać, że w polskim biznesie rośnie zarówno świadomość ekonomiczna, jak i ekologiczna.

Największy potencjał tkwi w usłudze wynajmu długoterminowego floty. Zgodnie z danymi PZWLP, w pierwszym półroczu 2024 r. branża wynajmu długoterminowego zakupiła łącznie 44,5 tys. nowych samochodów osobowych, co oznacza, że już niemal co czwarte nowe auto nabywane w tym czasie przez firmy i przedsiębiorców w Polsce znalazło się w wynajmie długoterminowym.

Takie dane pokazują, że polski sektor CFM wciąż znajduje się na etapie dynamicznego rozwoju.

Przeczytaj również
Popularne