Spółka Carefleet powstała 4 czerwca 2004 roku w wyniku wydzielenia Departamentu Car Fleet Management ze struktur Europejskiego Funduszu Leasingowego.
W czasie, gdy Polska dołączyła do Unii Europejskiej, rynek motoryzacyjny znajdował się w kluczowym momencie transformacji. Od tego czasu świat doświadczył co najmniej dwóch poważnych kryzysów ekonomiczno-gospodarczych oraz rewolucji technologicznej, związanej z rozwojem urządzeń mobilnych i mediów społecznościowych. Dziś, po dwudziestu latach, użytkownicy pojazdów flotowych korzystają z innowacyjnej aplikacji mobilnej Carefleet GO w swoich smartfonach. Carefleet zarządza obecnie blisko 16 000 samochodów, a jego historia na polskim rynku jest bogata i pełna sukcesów.
Akcesja do Unii Europejskiej była dla polskiej motoryzacji jednym z najważniejszych wydarzeń od transformacji gospodarczej w 1989 roku. Zniknęły granice i obostrzenia rynkowe, a proces harmonizacji cen rozpoczął się w całej Wspólnocie. W tym samym czasie rząd wprowadził zmiany w przepisach dotyczących odliczeń VAT, które negatywnie wpłynęły na kupujących. Ceny nowych samochodów w salonach szybko rosły, co sprawiło, że Polacy zaczęli masowo importować używane auta. Paradoksalnie, takie otoczenie biznesowe stworzyło liczne szanse dla podmiotów finansujących zakup pojazdów, a Carefleet z powodzeniem zajął się tym rynkiem.
W Polsce zainteresowanie wynajmem aut dla firm rosło w błyskawicznym tempie, co doprowadziło do powstania Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) w listopadzie 2005 roku. Krajowy rynek Car Fleet Management (CFM) szacowano wówczas na około 60 000 samochodów, a podmioty zakładające PZWLP dysponowały ponad 50% udziału w tym rynku. Auta firmowe i służbowe zyskiwały na popularności, mimo że świat stał na progu wielkiego kryzysu finansowego, który dotknął wiele znanych marek motoryzacyjnych. Dwa lata po powstaniu PZWLP zrzeszał już 12 czołowych firm CFM w kraju, w tym Carefleet. Wskaźniki branżowe rosły, a Polska przeszła przez trudne lata 2008-2009 stosunkowo suchą stopą. Carefleet w ciągu pięciu lat działalności zbudował flotę ponad 4000 pojazdów, stając się jednym z pięciu głównych graczy w kraju.
Dzięki długoterminowej wizji oraz elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniającego się rynku, Carefleet ma szansę na dalszy rozwój oraz umocnienie swojej pozycji na polskim rynku motoryzacyjnym. W miarę jak branża CFM ewoluuje, Carefleet zamierza kontynuować innowacje oraz dostosowywać swoje usługi do potrzeb klientów, aby pozostać w czołówce liderów sektora. Z dumą patrzy w przyszłość, gotowy na nowe wyzwania, które niesie ze sobą kolejna dekada działalności.
Na przełomie lat 2010 i 2011 w polskiej motoryzacji nastąpiła kolejna zmiana. Po raz pierwszy to firmy zaczęły kupować więcej samochodów niż użytkownicy indywidualni, co było doskonałą wiadomością dla dobrze zorganizowanych podmiotów CFM. W sektorze zaczęły się konsolidacje, a najwięksi gracze rośli w rekordowym tempie. Carefleet finansował w tym czasie już 10 000 pojazdów, a w 2014 roku firma otrzymała nagrodę „Zdobywcy rynku” od magazynu Polish Market. Pierwszą dekadę działalności firma zakończyła silną pozycją w TOP 5 polskich podmiotów CFM. PZWLP zarządzał wtedy 119 817 pojazdami, a udział organizacji w krajowym rynku CFM zbliżał się do 80%.
W 2016 roku firma była jedynym przedstawicielem CFM zaproszonym do testów flotowych Toyoty Prius czwartej generacji, co pozwoliło pracownikom na bezpośrednie sprawdzenie nowego motoryzacyjnego trendu – ery hybryd. W tym samym czasie wynajem długoterminowy Carefleet zdobywał uznanie w opiniotwórczych mediach ekonomiczno-biznesowych, takich jak „Gazeta Finansowa”, „Forbes” czy branżowy „Fleet”. Spółka otrzymała również wielokrotnie tytuł „Gazeli Biznesu”, nagrody dla najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich przedsiębiorstw w kraju. Cały sektor CFM doświadczał eksplozji popularności, a w 2016 roku PZWLP informował, że co piąta firma MŚP korzysta z wynajmu długoterminowego. Dwucyfrowa dynamika wzrostu branży utrzymywała się przez kilka lat.
Pandemia COVID-19 dotknęła cały świat, a wymiana handlowa stanęła w miejscu. Zerwane łańcuchy dostaw, opóźnienia w fabrykach oraz problemy z dostępnością podzespołów spowodowały, że klienci musieli czekać na nowe samochody nawet kilkanaście miesięcy. Mimo to branża wynajmu długoterminowego w ujęciu rok do roku wciąż rosła. Carefleet aktywnie odpowiadał na zmieniające się uwarunkowania. W 2021 roku firma uruchomiła internetowe centrum sprzedaży aut poleasingowych oraz wzmocniła swoją ofertę usług dodatkowych. Dzięki tym działaniom Carefleet z dumą świętuje 20-lecie swojej działalności.
Dwie dekady to wystarczająco długi okres, aby wszystko mogło się zmienić
Gdy Carefleet stawiał pierwsze kroki w Polsce, nowe auta nabywał przysłowiowy Kowalski, a nie jego pracodawca. Dziś to stabilny popyt przedsiębiorstw kształtuje rodzimy rynek motoryzacyjny, a firmy odpowiadają za około 70% zamówień u dealerów. Wartość ta od kilku lat pozostaje względnie stała.
W polskim biznesie dokonała się także istotna zmiana technologiczna. W raportach kwartalnych PZWLP pierwsze wzmianki o hybrydach pojawiły się w 2016 roku. Najpopularniejszym napędem flotowym był wówczas diesel, posiadający blisko 70% udziału w rynku. W ciągu kilku lat proporcje te uległy odwróceniu. Według najnowszych danych z drugiego kwartału 2024 roku auta służbowe „na ropę” stanowią mniej niż jedną trzecią skumulowanej floty, natomiast nowoczesne napędy hybrydowe i elektryczne zdobyły już 13% tego rynku. Widać, że w polskim biznesie rośnie zarówno świadomość ekonomiczna, jak i ekologiczna.
Największy potencjał tkwi w usłudze wynajmu długoterminowego floty. Zgodnie z danymi PZWLP, w pierwszym półroczu 2024 r. branża wynajmu długoterminowego zakupiła łącznie 44,5 tys. nowych samochodów osobowych, co oznacza, że już niemal co czwarte nowe auto nabywane w tym czasie przez firmy i przedsiębiorców w Polsce znalazło się w wynajmie długoterminowym.
Takie dane pokazują, że polski sektor CFM wciąż znajduje się na etapie dynamicznego rozwoju.